Březen 2016 na Veterán.auto.cz: Z obou břehů Atlantiku

Březen 2016 na Veterán.auto.cz: Z obou břehů Atlantiku

V březnu 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali pouze značkám, které „mluví anglicky“. Respektive mluvily, dodnes z nich přežila pouze jediná...

Jméno Briggse Cunninghama není v obecném povědomí fanoušků motoristického sportu, i když zemřel teprve před třinácti lety. Přitom tento Američan dokázal se svými vozy v padesátých letech zatápět v Le Mans i velkým továrnám. Nadšenec, který měl díky podnikání dost peněz na to, aby sám závodil, provozoval tým, stavěl vlastní auta a později ještě sbíral veterány... Nebývá zvykem, aby se dochovaly všechny exempláře vozů jednoho typu, silničních Cunninghamů C3 bylo postaveno 25 kusů a skutečně všechny dodnes přežily!

Nadšencem a závodníkem byl i Brit Colin Chapman. Právě on stál za vznikem Lotusu. V době, kdy ještě neexistovaly bezpečnostní předpisy, mohl stavět lehounké sporťáky, kterým stačily relativně slabé motory. Legendární „sedmičku“, Seven nebo Mark VII, jak chcete, nabízel původně jako stavebnici. Originálů se vyrobily čtyři série, moderní Caterham, kterému prodal na konci produkce jako jednomu z mála licenci, vychází z třetí. Kromě něj existuje spousta napodobenin včetně českého Kaipanu. Team Lotus formule 1 svého zakladatele dvanáct let přežil, skončil po sezóně 1994. Automobilka v Hethelu však existuje pořád, byť už není v britských rukou.

Vzpomínáme i na značku Mercury, kterou modrý ovál uměle vytvořil těsně před druhou světovou válkou jako prostřední divizi mezi „lidovými“ fordy a luxusním Lincolnem. Montclairy z druhé poloviny padesátých let měly výhradně vidlicové osmiválce a velké M na přídi. Jak bylo tehdy v USA zvykem, vzhled se měnil každý rok. Mercury se stal obětí restrukturalizace Ford Motor Company, byť ten jako jediný z Velké trojky v krizových letech na konci minulé dekády nezbankrotoval. Historie divize se definitivně uzavřela 4. ledna 2011, prodeje v posledních dvou letech padaly k 90 tisícům aut ročně, v roce 2000 jich byl ještě čtyřnásobek!

Packard vznikl na konci 19. století a jako mnoho jiných amerických výrobců začínal jednoválcovým vozíkem. Brzy se však přeorientoval na luxusní automobily pro bohaté klienty. Jejich vrcholem byly dvanáctiválce, stavěl ale i menší řadové osmiválce. Ve třicátých letech dostaly typickou masku chladiče, podle které tyto vozy pozná snad dokonce i laik. Packard přežil druhou světovou válku, ale po ní se spojil se Studebakerem. Detroitská továrna, kde se tyto vozy rodily, stále stojí. Sice chátrá, ale pro milovníky zašlé slávy má neopakovatelné kouzlo.

Smutný konec potkal v dubnu 2005 také britský Rover, století od začátku výroby rok předtím už ani neslavil. Sedany řady P5 s třílitrovými řadovými šestiválci se vyráběly v letech 1958-1967. A nejen ony! V současnosti tolik oblíbené „čtyřdveřové kupé“, jakkoli je tento pojem paradoxní, nevymysleli u trojcípé hvězdy v Untertürkheimu, ale právě v Británii. Poslední model P5B, to už byl Rover součástí koncernu British Leyland, poháněl legendární osmiválec 3,53 l od Buicku, na který koupil licenci včetně výrobního zařízení. Původ naznačovalo písmeno B v názvu.

Cunningham: Život naplněný závoděním

Briggs Swift Cunningham byl americký podnikatel, který miloval závodění v automobilech a na jachtách. Stavěl závodní vozy a cestovní kupé C3. Severní Amerika dala světu mnoho vynikajících automobilových závodníků. Za všechny jmenujme alespoň ty nejznámější. Phil Hill (1927–2008) se stal v roce 1961 mistrem světa ve formuli 1, Dan Gurney (1931) vyhrál pětkrát v NASCAR a Le Mans 1967 na Fordu GT40. Mario Andretti (1940) se sice narodil na Istrii, ale...

Celý článek: Cunningham: Život naplněný závoděním

 [600×248]

Lotus Seven: Jednoduchý a lehký

Malých dvoumístných sportovních roadsterů Lotus Seven vzniklo v letech 1957 až 1973 kolem dvou tisíc v podobě hotových vozů nebo stavebnic. Pod značkou Caterham se vyrábí dodnes. Málokterý model automobilu je tak úzce spjatý s jedinou osobou jako Lotus Seven a jeho tvůrce Colin Chapman. Lotus Seven byl ztělesněním Chapmanovy filozofie dosažení dobrých výsledků jednoduchou a lehkou konstrukcí. Vlastními slovy vyjádřil tuto filozofii takto...

Celý článek: Lotus Seven: Jednoduchý a lehký

 [600×318]

Mercury Montclair (1955–1960): Velké M

Po dobu šesti let docházelo každoročně k obměnám velkého modelu Mercury Montclair, poháněného výhradně motory V8. Typickým znakem bylo velké M na přídi. Značka Mercury, patřící do koncernu Ford, vyráběla od svého založení v roce 1939 středně drahé vozy, s úrovní nacházející se někde uprostřed mezi základní a luxusní výbavou. Dlouho přitom zůstávala u strategie jediného modelu. Teprve od roku 1952 začalo Mercury nabízet dva modely, Custom...

Celý článek: Mercury Montclair (1955–1960): Velké M

 [600×379]

Packard Super Eight (1933-1939): Osm válců v řadě

Luxusní Packardy Super 8 desáté až sedmnácté série, poháněné řadovými osmiválci, patřily ve třicátých letech spolu s dvanáctiválci Twelve k vrcholům americké produkce. Bratři James Ward (1863–1928) a William Doud (1861–1923) Packardové a jejich společník George Weiss založili ve Warrenu (Ohio) firmu Ohio Automobile Company s úmyslem vyrábět luxusní automobily. V roce 1899 zde postavili první čtyřkolové vozidlo poháněné ležatým...

Celý článek: Packard Super Eight (1933-1939): Osm válců v řadě

 [600×379]

Rover P5 (1958-1973): Povoz královny Alžběty

Britská automobilka Rover vyráběla reprezentační sedany a kupé P5 ve třech sériích s třílitrovými šestiválci a v sérii P5B s motorem V8 od Buicku. Tradiční britská automobilka Rover začala s výrobou automobilů v roce 1904 dvoumístným Roverem 8 a svoji samostatnou existenci ukončila v roce 1967, kdy se stala součástí koncernu Leyland. Značka Rover pak existovala dál v rámci seskupení British Leyland (BL), Austin Rover Group, Rover Group...

Celý článek: Rover P5 (1958-1973): Povoz královny Alžběty

 [600×379]

Psali jsme: Únor 2016 na Veterán.auto.cz: Michelotti, BMW a zámořský kompakt

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Lotus Vyšší střední třída Luxusní třída Sportovní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Lotus Seven slaví 60 let. Podívejte se, co se z něj vyvinulo Lotus Seven slaví 60 let. Podívejte se, co se z něj vyvinulo

Lotus Seven patří k nejpopulárnějším a zároveň nejčastěji…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…