Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Březen 2016 na Veterán.auto.cz: Z obou břehů Atlantiku

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V březnu 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali pouze značkám, které „mluví anglicky“. Respektive mluvily, dodnes z nich přežila pouze jediná...

Jméno Briggse Cunninghama není v obecném povědomí fanoušků motoristického sportu, i když zemřel teprve před třinácti lety. Přitom tento Američan dokázal se svými vozy v padesátých letech zatápět v Le Mans i velkým továrnám. Nadšenec, který měl díky podnikání dost peněz na to, aby sám závodil, provozoval tým, stavěl vlastní auta a později ještě sbíral veterány... Nebývá zvykem, aby se dochovaly všechny exempláře vozů jednoho typu, silničních Cunninghamů C3 bylo postaveno 25 kusů a skutečně všechny dodnes přežily!

Nadšencem a závodníkem byl i Brit Colin Chapman. Právě on stál za vznikem Lotusu. V době, kdy ještě neexistovaly bezpečnostní předpisy, mohl stavět lehounké sporťáky, kterým stačily relativně slabé motory. Legendární „sedmičku“, Seven nebo Mark VII, jak chcete, nabízel původně jako stavebnici. Originálů se vyrobily čtyři série, moderní Caterham, kterému prodal na konci produkce jako jednomu z mála licenci, vychází z třetí. Kromě něj existuje spousta napodobenin včetně českého Kaipanu. Team Lotus formule 1 svého zakladatele dvanáct let přežil, skončil po sezóně 1994. Automobilka v Hethelu však existuje pořád, byť už není v britských rukou.

Vzpomínáme i na značku Mercury, kterou modrý ovál uměle vytvořil těsně před druhou světovou válkou jako prostřední divizi mezi „lidovými“ fordy a luxusním Lincolnem. Montclairy z druhé poloviny padesátých let měly výhradně vidlicové osmiválce a velké M na přídi. Jak bylo tehdy v USA zvykem, vzhled se měnil každý rok. Mercury se stal obětí restrukturalizace Ford Motor Company, byť ten jako jediný z Velké trojky v krizových letech na konci minulé dekády nezbankrotoval. Historie divize se definitivně uzavřela 4. ledna 2011, prodeje v posledních dvou letech padaly k 90 tisícům aut ročně, v roce 2000 jich byl ještě čtyřnásobek!

Packard vznikl na konci 19. století a jako mnoho jiných amerických výrobců začínal jednoválcovým vozíkem. Brzy se však přeorientoval na luxusní automobily pro bohaté klienty. Jejich vrcholem byly dvanáctiválce, stavěl ale i menší řadové osmiválce. Ve třicátých letech dostaly typickou masku chladiče, podle které tyto vozy pozná snad dokonce i laik. Packard přežil druhou světovou válku, ale po ní se spojil se Studebakerem. Detroitská továrna, kde se tyto vozy rodily, stále stojí. Sice chátrá, ale pro milovníky zašlé slávy má neopakovatelné kouzlo.

Smutný konec potkal v dubnu 2005 také britský Rover, století od začátku výroby rok předtím už ani neslavil. Sedany řady P5 s třílitrovými řadovými šestiválci se vyráběly v letech 1958-1967. A nejen ony! V současnosti tolik oblíbené „čtyřdveřové kupé“, jakkoli je tento pojem paradoxní, nevymysleli u trojcípé hvězdy v Untertürkheimu, ale právě v Británii. Poslední model P5B, to už byl Rover součástí koncernu British Leyland, poháněl legendární osmiválec 3,53 l od Buicku, na který koupil licenci včetně výrobního zařízení. Původ naznačovalo písmeno B v názvu.

Cunningham: Život naplněný závoděním

Briggs Swift Cunningham byl americký podnikatel, který miloval závodění v automobilech a na jachtách. Stavěl závodní vozy a cestovní kupé C3. Severní Amerika dala světu mnoho vynikajících automobilových závodníků. Za všechny jmenujme alespoň ty nejznámější. Phil Hill (1927–2008) se stal v roce 1961 mistrem světa ve formuli 1, Dan Gurney (1931) vyhrál pětkrát v NASCAR a Le Mans 1967 na Fordu GT40. Mario Andretti (1940) se sice narodil na Istrii, ale...

Celý článek: Cunningham: Život naplněný závoděním

lotus vyssistredni luxusni sportovni lotus vyssistredni luxusni sportovni

Lotus Seven: Jednoduchý a lehký

Malých dvoumístných sportovních roadsterů Lotus Seven vzniklo v letech 1957 až 1973 kolem dvou tisíc v podobě hotových vozů nebo stavebnic. Pod značkou Caterham se vyrábí dodnes.

Málokterý model automobilu je tak úzce spjatý s jedinou osobou jako Lotus Seven a jeho tvůrce Colin Chapman. Lotus Seven byl ztělesněním Chapmanovy filozofie dosažení dobrých výsledků jednoduchou a lehkou konstrukcí. Vlastními slovy vyjádřil tuto filozofii takto...

Celý článek: Lotus Seven: Jednoduchý a lehký

lotus vyssistredni luxusni sportovni lotus vyssistredni luxusni sportovni

Mercury Montclair (1955–1960): Velké M

Po dobu šesti let docházelo každoročně k obměnám velkého modelu Mercury Montclair, poháněného výhradně motory V8. Typickým znakem bylo velké M na přídi. Značka Mercury, patřící do koncernu Ford, vyráběla od svého založení v roce 1939 středně drahé vozy, s úrovní nacházející se někde uprostřed mezi základní a luxusní výbavou. Dlouho přitom zůstávala u strategie jediného modelu. Teprve od roku 1952 začalo Mercury nabízet dva modely, Custom...

Celý článek: Mercury Montclair (1955–1960): Velké M

lotus vyssistredni luxusni sportovni lotus vyssistredni luxusni sportovni

Packard Super Eight (1933-1939): Osm válců v řadě

Luxusní Packardy Super 8 desáté až sedmnácté série, poháněné řadovými osmiválci, patřily ve třicátých letech spolu s dvanáctiválci Twelve k vrcholům americké produkce. Bratři James Ward (1863–1928) a William Doud (1861–1923) Packardové a jejich společník George Weiss založili ve Warrenu (Ohio) firmu Ohio Automobile Company s úmyslem vyrábět luxusní automobily. V roce 1899 zde postavili první čtyřkolové vozidlo poháněné ležatým...

Celý článek: Packard Super Eight (1933-1939): Osm válců v řadě

lotus vyssistredni luxusni sportovni lotus vyssistredni luxusni sportovni

Rover P5 (1958-1973): Povoz královny Alžběty

Britská automobilka Rover vyráběla reprezentační sedany a kupé P5 ve třech sériích s třílitrovými šestiválci a v sérii P5B s motorem V8 od Buicku. Tradiční britská automobilka Rover začala s výrobou automobilů v roce 1904 dvoumístným Roverem 8 a svoji samostatnou existenci ukončila v roce 1967, kdy se stala součástí koncernu Leyland. Značka Rover pak existovala dál v rámci seskupení British Leyland (BL), Austin Rover Group, Rover Group...

Celý článek: Rover P5 (1958-1973): Povoz královny Alžběty

lotus vyssistredni luxusni sportovni lotus vyssistredni luxusni sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)