Březen 2016 na Veterán.auto.cz: Z obou břehů Atlantiku

Březen 2016 na Veterán.auto.cz: Z obou břehů Atlantiku

V březnu 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali pouze značkám, které „mluví anglicky“. Respektive mluvily, dodnes z nich přežila pouze jediná...

Jméno Briggse Cunninghama není v obecném povědomí fanoušků motoristického sportu, i když zemřel teprve před třinácti lety. Přitom tento Američan dokázal se svými vozy v padesátých letech zatápět v Le Mans i velkým továrnám. Nadšenec, který měl díky podnikání dost peněz na to, aby sám závodil, provozoval tým, stavěl vlastní auta a později ještě sbíral veterány... Nebývá zvykem, aby se dochovaly všechny exempláře vozů jednoho typu, silničních Cunninghamů C3 bylo postaveno 25 kusů a skutečně všechny dodnes přežily!

Nadšencem a závodníkem byl i Brit Colin Chapman. Právě on stál za vznikem Lotusu. V době, kdy ještě neexistovaly bezpečnostní předpisy, mohl stavět lehounké sporťáky, kterým stačily relativně slabé motory. Legendární „sedmičku“, Seven nebo Mark VII, jak chcete, nabízel původně jako stavebnici. Originálů se vyrobily čtyři série, moderní Caterham, kterému prodal na konci produkce jako jednomu z mála licenci, vychází z třetí. Kromě něj existuje spousta napodobenin včetně českého Kaipanu. Team Lotus formule 1 svého zakladatele dvanáct let přežil, skončil po sezóně 1994. Automobilka v Hethelu však existuje pořád, byť už není v britských rukou.

Vzpomínáme i na značku Mercury, kterou modrý ovál uměle vytvořil těsně před druhou světovou válkou jako prostřední divizi mezi „lidovými“ fordy a luxusním Lincolnem. Montclairy z druhé poloviny padesátých let měly výhradně vidlicové osmiválce a velké M na přídi. Jak bylo tehdy v USA zvykem, vzhled se měnil každý rok. Mercury se stal obětí restrukturalizace Ford Motor Company, byť ten jako jediný z Velké trojky v krizových letech na konci minulé dekády nezbankrotoval. Historie divize se definitivně uzavřela 4. ledna 2011, prodeje v posledních dvou letech padaly k 90 tisícům aut ročně, v roce 2000 jich byl ještě čtyřnásobek!

Packard vznikl na konci 19. století a jako mnoho jiných amerických výrobců začínal jednoválcovým vozíkem. Brzy se však přeorientoval na luxusní automobily pro bohaté klienty. Jejich vrcholem byly dvanáctiválce, stavěl ale i menší řadové osmiválce. Ve třicátých letech dostaly typickou masku chladiče, podle které tyto vozy pozná snad dokonce i laik. Packard přežil druhou světovou válku, ale po ní se spojil se Studebakerem. Detroitská továrna, kde se tyto vozy rodily, stále stojí. Sice chátrá, ale pro milovníky zašlé slávy má neopakovatelné kouzlo.

Smutný konec potkal v dubnu 2005 také britský Rover, století od začátku výroby rok předtím už ani neslavil. Sedany řady P5 s třílitrovými řadovými šestiválci se vyráběly v letech 1958-1967. A nejen ony! V současnosti tolik oblíbené „čtyřdveřové kupé“, jakkoli je tento pojem paradoxní, nevymysleli u trojcípé hvězdy v Untertürkheimu, ale právě v Británii. Poslední model P5B, to už byl Rover součástí koncernu British Leyland, poháněl legendární osmiválec 3,53 l od Buicku, na který koupil licenci včetně výrobního zařízení. Původ naznačovalo písmeno B v názvu.

Cunningham: Život naplněný závoděním

Briggs Swift Cunningham byl americký podnikatel, který miloval závodění v automobilech a na jachtách. Stavěl závodní vozy a cestovní kupé C3. Severní Amerika dala světu mnoho vynikajících automobilových závodníků. Za všechny jmenujme alespoň ty nejznámější. Phil Hill (1927–2008) se stal v roce 1961 mistrem světa ve formuli 1, Dan Gurney (1931) vyhrál pětkrát v NASCAR a Le Mans 1967 na Fordu GT40. Mario Andretti (1940) se sice narodil na Istrii, ale...

Celý článek: Cunningham: Život naplněný závoděním

 [600×248]

Lotus Seven: Jednoduchý a lehký

Malých dvoumístných sportovních roadsterů Lotus Seven vzniklo v letech 1957 až 1973 kolem dvou tisíc v podobě hotových vozů nebo stavebnic. Pod značkou Caterham se vyrábí dodnes. Málokterý model automobilu je tak úzce spjatý s jedinou osobou jako Lotus Seven a jeho tvůrce Colin Chapman. Lotus Seven byl ztělesněním Chapmanovy filozofie dosažení dobrých výsledků jednoduchou a lehkou konstrukcí. Vlastními slovy vyjádřil tuto filozofii takto...

Celý článek: Lotus Seven: Jednoduchý a lehký

 [600×318]

Mercury Montclair (1955–1960): Velké M

Po dobu šesti let docházelo každoročně k obměnám velkého modelu Mercury Montclair, poháněného výhradně motory V8. Typickým znakem bylo velké M na přídi. Značka Mercury, patřící do koncernu Ford, vyráběla od svého založení v roce 1939 středně drahé vozy, s úrovní nacházející se někde uprostřed mezi základní a luxusní výbavou. Dlouho přitom zůstávala u strategie jediného modelu. Teprve od roku 1952 začalo Mercury nabízet dva modely, Custom...

Celý článek: Mercury Montclair (1955–1960): Velké M

 [600×379]

Packard Super Eight (1933-1939): Osm válců v řadě

Luxusní Packardy Super 8 desáté až sedmnácté série, poháněné řadovými osmiválci, patřily ve třicátých letech spolu s dvanáctiválci Twelve k vrcholům americké produkce. Bratři James Ward (1863–1928) a William Doud (1861–1923) Packardové a jejich společník George Weiss založili ve Warrenu (Ohio) firmu Ohio Automobile Company s úmyslem vyrábět luxusní automobily. V roce 1899 zde postavili první čtyřkolové vozidlo poháněné ležatým...

Celý článek: Packard Super Eight (1933-1939): Osm válců v řadě

 [600×379]

Rover P5 (1958-1973): Povoz královny Alžběty

Britská automobilka Rover vyráběla reprezentační sedany a kupé P5 ve třech sériích s třílitrovými šestiválci a v sérii P5B s motorem V8 od Buicku. Tradiční britská automobilka Rover začala s výrobou automobilů v roce 1904 dvoumístným Roverem 8 a svoji samostatnou existenci ukončila v roce 1967, kdy se stala součástí koncernu Leyland. Značka Rover pak existovala dál v rámci seskupení British Leyland (BL), Austin Rover Group, Rover Group...

Celý článek: Rover P5 (1958-1973): Povoz královny Alžběty

 [600×379]

Psali jsme: Únor 2016 na Veterán.auto.cz: Michelotti, BMW a zámořský kompakt

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu

Poliklinika pro střední a vyšší vrstvy se stala jednou…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Lotus Vyšší střední třída Luxusní třída Sportovní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Lotus Seven slaví 60 let. Podívejte se, co se z něj vyvinulo Lotus Seven slaví 60 let. Podívejte se, co se z něj vyvinulo

Lotus Seven patří k nejpopulárnějším a zároveň nejčastěji…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity lidských možností

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity…

Fotograf, režisér, scénárista, kameraman. Taky průkopník paraglidingu u nás, nadšený dokumentarista Rallye…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…