Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Únor 2016 na Veterán.auto.cz: Michelotti, BMW a zámořský kompakt

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V únoru 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz podívali podrobněji do životopisů dvou německých vozů, jednoho britského a amerického kompaktu, kterému léty narostly svaly.

Kupé BMW série E9 navázala v roce 1968 na předchozí dvoulitry C a CS. Ztratila šikmookou příď ve prospěch čtveřice kulatých hlavních světlometů. Ač se jednalo vlastně pouze o facelift původních tvarů Wilhelma Hofmeistera, byl velmi povedený a dnes se jedná o jedny z nejhezčích vozů bavorské značky v celé její historii. Nejvíce se proslavily na závodních drahách v Evropě i USA, vyhrály několikrát ME cestovních vozů a uspěly i v Le Mans. Právě ospoilerovaným odlehčeným homologačním speciálům CSL se začalo říkat „Batmobile“ podle futuristických vozů známého komiksového a filmového hrdiny. Stály také na počátku firemní série uměleckých aut (Art Cars). U BMW se k odkazu legendy vrátili loni dvěma studiemi CSL Hommage.

Série E9 se vyráběla převážně u Karmanna, ale konečná montáž probíhala v Dingolfingu. Tam až do roku 1966 sídlila malá, vlastně rodinná automobilka Hanse Glase. Prosadila se po druhé světové válce skútry a malými vozítky Goggomobil. Větší model představoval Isar, původně T600 a 700, vyráběný také jako kombi a licenčně dokonce v Jižní Americe. Glas chtěl na konci 50. let minulého věku zadluženou mnichovskou automobilku dokonce koupit a uchránit ji tak před bankrotem, ale nakonec po dalších sedmi letech došlo k akvizici přesně opačné...

Pětimetrový Mercury Comet byl v americké terminologii a třídním členění kompaktem, i když my bychom jej považovali za luxusní vůz. Vycházel z Fordu Falcon a pod kapotou vrčelo všechno možné od malých šestiválců 2,4 l až po obří sedmilitry. Historické ohlédnutí patřilo pouze prvním dvěma generacím (1960-1965), Comet dokonce chvíli fungoval jako samostatná značka. Ta úvodní mohla mimochodem mít ještě dvoustupňovou samočinnou převodovku, z dnešního pohledu pořádný archaismus však nebyl v USA tenkrát ničím neobvyklým... Nejostřejší verze se jmenovaly Cyclone, STW s dřevěnými boky zase Villager, existovala i kupé, dále kabriolety a základní sedany.

Britská automobilka Standard-Triumph vyráběla v letech 1959-1971 malé dvoudveřové sedany Herald s klasickou koncepcí. Tvary hranaté karoserie vznikly v Itálii, navrhl je sám Giovanni Michelotti (v 50. a 60. letech spolupracoval také s BMW). Kromě nich vznikaly další karosářské varianty: kupé, kabriolet, kombi a z něj odvozená dodávka. Heraldy poháněly postupně řadové čtyřválce OHV 0,95, 1,15 a 1,3 l. Design se v detailech měnil. Leyland koupil Triumph v roce 1960, takže o osm let později se značka (v Británii už bez Standardu) stala součástí megakoncernu BLMC. Heraldy se montovaly po celém světě: v Indii, Austrálii a na Novém Zélandu, Irsku, na Maltě, v Jižní Africe a v Peru!

BMW E9 (1968-1975): Neporazitelný

Dvoudveřová kupé BMW CS, známá pod továrním kódem E9, vyráběla pro BMW karosárna Karmann. Na závodních okruzích se proslavily BMW 3.0 CSL, známé jako „batmobily“. Před padesáti lety, v létě 1965, byla euforicky prezentována nová kupé BMW 2000 C a 2000 CS jako „znovuzrozené BMW 327“. Obě verze vycházely z tzv. „Nové třídy“ a od sedanů převzaly dvoulitrový řadový čtyřválec M10. Model 2000 C měl s jedním spádovým karburátorem...

Celý článek: BMW E9 (1968-1975): Neporazitelný

bmw ford malevozy luxusni sportovni bmw ford malevozy luxusni sportovni

Glas Isar: Velký Goggo

Vedle maličkých Goggomobilů T250 až T400 vyráběla bavorská automobilka Hans Glas GmbH v letech 1958 až 1965 větší vozy Isar T600 a T700 se zadním pohonem. Mechanik Andreas Glas založil v roce 1893 v bavorském Pilstingu opravnu zemědělských strojů. Po pár letech začal vyrábět secí stroje a svoje dílny rozšířil i do nedalekého Dingolfingu. Jeho syn Hans (1890–1969) šel ve šlépějích otce a založil v Dingolfingu společnost Hans Glas GmbH...

Celý článek: Glas Isar: Velký Goggo

bmw ford malevozy luxusni sportovni bmw ford malevozy luxusni sportovni

Mercury Comet (1960–1965): Pětimetrový kompakt

Fordova divize Lincoln-Mercury představila 17. března 1960 svůj první kompaktní automobil vycházející z Fordu Falcon. Značku Mercury, patřící do koncernu Ford, založil v roce 1939 Edsel Ford, syn zakladatele Henryho Forda. Vozy Mercury se v cenovém žebříčku řadily mezi levné Fordy a drahé Lincolny. Model Comet se měl původně jmenovat Edsel, ale jelikož značka Edsel trvala jen do roku 1960 (od 1957), začal se nový vůz prodávat v síti...

Celý článek: Mercury Comet (1960–1965): Pětimetrový kompakt

bmw ford malevozy luxusni sportovni bmw ford malevozy luxusni sportovni

Triumph Herald: Michelottiho dárek Anglii

Automobilka Standard-Triumph z Coventry vyráběla v letech 1959 až 1971 dvoudveřové modely Triumph Herald s karoserií navrženou Giovannim Michelottim. Anglickou značku Triumph založil v roce 1885 norimberský rodák Siegfried Bettmann za účelem prodeje jízdních kol stejného jména. Výrobní program postupně rozšířily motocykly a od roku 1921 také automobily. V roce 1930 se název firmy změnil na Triumph Motor Company. Při bombardování...

Celý článek: Triumph Herald: Michelottiho dárek Anglii

bmw ford malevozy luxusni sportovni bmw ford malevozy luxusni sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)