Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brzdy budoucnosti využijí elektrifikace, inspirují se formulí 1, říká Brembo

Stanislav Kolman
Diskuze (6)
Elektrifikace se netýká jen pohonných jednotek, ale i dalších součástí automobilu. Zástupci společnosti Brembo se rozpovídali o budoucím řešení brzdových systémů.

O elektrické revoluci v automobilovém průmyslu slyšíme a čteme každý den. Elektrifikací však mohou kromě pohonných jednotek projít i další součásti aut, včetně brzdových systémů. O možných řešeních pro budoucnost se v rozhovoru pro Car and Driver rozpovídali dva zástupci společnosti Brembo – výkonný ředitel Giovanni Canavotto a CEO pro severoamerický trh Daniel Sandberg.

Canavotto prozradil, že „elektrifikované brzdy“ jsou již ve fázi vývoje, technologie se prý do aut začne propracovávat velmi brzy. „Takové systémy zažijí boom v průběhu příštího desetiletí. Řešení brake-by-wire (využívají i monoposty F1) nám otevře nové možnosti. U budoucích aut tak můžeme přizpůsobit nastavení včetně intenzity sešlápnutí pedálu. Půjde o adaptivní řešení, obdobně jako tomu dnes je u tlumičů či řízení,“ říká výkonný ředitel Bremba.

Dalším důvodem pro elektrifikaci brzdového systému je i fakt, že výrobci chtějí elektřinu využít nejen v oblasti pohonných jednotek, ale i v každé další části vozu. „Většina výrobců chce elektrifikovat celý vůz, tedy i mimo samotný pohon. Nicméně fungování systému brake-by-wire nezávisí na elektromotoru, stejně tak nepotřebuje 48V palubní síť,“ dodává Canavotto.

A za jak dlouho tento typ brzd v provozu uvidíme? Dle zástupců společnost Brembo půjde o pozvolný nástup, obdobně jako při přesunu z bubnových brzd na kotoučové. Tvůrci si jsou vědomi celé řady výzev, které je ještě potřeba vyřešit, hlavně kolem řídícího softwaru. V elektrifikovaných brzdových systémech však vidí nesčetné množství výhod, takové zařízení zvládá pracovat rychleji a systém brake-by-wire prý zjednoduší i samotnou architekturu vozidel.

Stanislav Kolman
Diskuze (6)
Avatar - .StenLi.
3. 5. 2018 10:25
Re: Bude hezké ...
Ak spatna vazba brake by wire staci pilotovi F1 pocas 2 hodinovych pretekov, tak bude stacit aj tebe cestou do Lidlu ;)
Avatar - DoubleSix
3. 5. 2018 09:27
Re: Bude hezké ...
Pokud vím, tak zatím legislativa nedovoluje plné použití Brake-By-Wire, musí tam být mechanická vazba (právě pro případ selhání elektroniky).
3. 5. 2018 08:47
Bude hezké ...
... až při sjezdu s kopce uvidíme na palubovce hlášení "Aplikace brake-by wire přestala fungovat" případně nastane rovnou pád systému :-)

Byť třeba ABS, ESP, EDS a podobné elektronické fičury už fungují spolehlivě, je stále k nezaplacení přímý odpor pedálu opírajícího se o tlak kapaliny. Tohle napodobit věrně elektronicky nebude úplná švanda, viz třeba nečitelné elektrické posilovače řízení
Avatar - .StenLi.
2. 5. 2018 19:29
Re: Radsej nech zacnu predavat nehrdzavujuce kotuce.
Ok.. doplnam.. aby nestali viacej ako auto :-) Predsa to nemoze byt az tak zlozite a drahe. Videl som video kde GM ukazovalo svoje nove nehrdzavejuce brzdove kotuce.. no zatial je ticho.. s masivnym nastupoom hybridov a EV to uz davno mali vyriesit..
Avatar - speedfred
2. 5. 2018 19:18
Re: Radsej nech zacnu predavat nehrdzavujuce kotuce.
karbónové >:-[]