Budoucí motory Skyactiv-G budou tak čisté jako dnešní elektromobily
Mazda, která se zdá být jedinou velkou automobilkou, která se spolehne výhradně na atmosférické plnění svých benzinových motorů, to se svými motory Skyactiv myslí opravdu vážně. I nadále se brání přeplňování a namísto něj hledá další způsoby, jak vylepšit staré dobré atmosféry. I proto čekají motory Skyactiv-G v průběhu následujících 11-12 let dvě nové generace, z nichž každá přinese dramatické snížení spotřeby a emisí.
V roce 2018 přijde další generace modelu Mazda6 se Skyactiv-G Generation 2, která bude mít o 30 % větší účinnost, přičemž hlavním trumfem má být technika, kterou nedokázal uvést do života Mercedes-Benz ve svém konceptu F700 DiesOtto, tedy HCCI (Homogenous Charge Combustion Ignition), u níž dochází ke vznícení směsi kompresí pístů.
Takto budou motory pracovat v nízkých otáčkách, zatímco ve vysokých přijdou na řadu klasické zapalovací svíčky a vznětový režim se změní na zážehový. Mazda slibuje, že změna módu bude pro řidiče nezaznamenatelná a tudíž nebude nijak obtěžovat (Mercedes pro okamžik přechodu mezi režimy používal elektromotor hybridního systému). Nicméně tyto motory zatím pracují pouze na zkušebních stolicích ve vývojovém centru Mazdy a žádný vůz zatím nepohání, před inženýry je tedy ještě velká spousta práce.
Třetí generace Skyactivu přijde po roce 2025 a již použitou techniku vypiplá do té míry, že dvoulitrový atmosférický motor bude mít emise oxidu uhličitého kolem 50 g na kilometr, což odpovídá hodnotám dnešní elektromobilů.
Je ovšem otázkou, zda Mazdě její fundamentalizmus vydrží. Ještě před 2-3 roky tvrdila, že jí nezajímají hybridní systémy, protože jsou neefektivní a těžké a před pár týdny začala v Japonsku prodávat Mazdu3 s licenční hybridní technikou Toyoty, zkombinovanou s benzinovým Skyactivem a má v plánu pokračovat ve vývoji vlastního hybridu s malým elekromotorem a akumulátory, doplněnými o kondenzátor systému i-Eloop.
Japonci každopádně spočítali, že zajištění průměrných emisí 95 g oxidu uhličitého na kilometr v roce 2020 jak je nařizuje EU, prodraží výrobu každého auta o 4000 euro a dosažení 70 g/km v roce 2025 přidá dalších 8000 euro a s využitích techniky Skyactiv, která je ve srovnání s hybridy a elektromobily poměrně laciná, se tyto náklady prý výrazně sníží.