Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucí motory Skyactiv-G budou tak čisté jako dnešní elektromobily

Michal Fokt
Diskuze (37)
Mazda dále vyvíjí své atmosférické benzinové motory Skyactiv, za 10 let bude představena už třetí generace, která by měla dosahovat emisí, jaké dnes mají elektromobily.

Mazda, která se zdá být jedinou velkou automobilkou, která se spolehne výhradně na atmosférické plnění svých benzinových motorů, to se svými motory Skyactiv myslí opravdu vážně. I nadále se brání přeplňování a namísto něj hledá další způsoby, jak vylepšit staré dobré atmosféry. I proto čekají motory Skyactiv-G v průběhu následujících 11-12 let dvě nové generace, z nichž každá přinese dramatické snížení spotřeby a emisí.

V roce 2018 přijde další generace modelu Mazda6 se Skyactiv-G Generation 2, která bude mít o 30 % větší účinnost, přičemž hlavním trumfem má být technika, kterou nedokázal uvést do života Mercedes-Benz ve svém konceptu F700 DiesOtto, tedy HCCI (Homogenous Charge Combustion Ignition), u níž dochází ke vznícení směsi kompresí pístů.

Takto budou motory pracovat v nízkých otáčkách, zatímco ve vysokých přijdou na řadu klasické zapalovací svíčky a vznětový režim se změní na zážehový. Mazda slibuje, že změna módu bude pro řidiče nezaznamenatelná a tudíž nebude nijak obtěžovat (Mercedes pro okamžik přechodu mezi režimy používal elektromotor hybridního systému). Nicméně tyto motory zatím pracují pouze na zkušebních stolicích ve vývojovém centru Mazdy a žádný vůz zatím nepohání, před inženýry je tedy ještě velká spousta práce.

Třetí generace Skyactivu přijde po roce 2025 a již použitou techniku vypiplá do té míry, že dvoulitrový atmosférický motor bude mít emise oxidu uhličitého kolem 50 g na kilometr, což odpovídá hodnotám dnešní elektromobilů.

Je ovšem otázkou, zda Mazdě její fundamentalizmus vydrží. Ještě před 2-3 roky tvrdila, že jí nezajímají hybridní systémy, protože jsou neefektivní a těžké a před pár týdny začala v Japonsku prodávat Mazdu3 s licenční hybridní technikou Toyoty, zkombinovanou s benzinovým Skyactivem a má v plánu pokračovat ve vývoji vlastního hybridu s malým elekromotorem a akumulátory, doplněnými o kondenzátor systému i-Eloop.

Japonci každopádně spočítali, že zajištění průměrných emisí 95 g oxidu uhličitého na kilometr v roce 2020 jak je nařizuje EU, prodraží výrobu každého auta o 4000 euro a dosažení 70 g/km v roce 2025 přidá dalších 8000 euro a s využitích techniky Skyactiv, která je ve srovnání s hybridy a elektromobily poměrně laciná, se tyto náklady prý výrazně sníží.

Michal Fokt
Diskuze (37)
Avatar - Katikakus
24. 3. 2014 17:16
Re: K čemu další vznětový (dieselův) motor ?
Urcite je to realnejsi nez pohadky o elektromobilech nahrazujicich spalovaci auta. ;-)
24. 3. 2014 17:12
Re: Elektromobil ma nulove emisie CO2
Takhle nějak vznikají Urban myths:-)
Nicméně, pokud nebude elektřina z jádra majoritní na trhu, potom elektromobily prostě budou stejně "emisní" jako klasické motory.
24. 3. 2014 14:51
Re: ucinnost
Ne. Jedna věc je účinnost samotného motoru (výhřevnost->mechanická energie), ta dosahuje 30-35 %, ale jen při vyšší záteži. Při nižší zátěži (tzn. když jedeš "na půl plynu") je účinnost nižší.
Druhá věc je účinnost celého pohonného ústrojí auta jako takového (odpory od převodovky přes ložiska až po olejové čerpadlo).
24. 3. 2014 14:08
Re: ucinnost
Přečti si ten článek pořádně, pleteš tu dvě věci dohromady. O 30 % vyšší účinnost (řekněme tedy např. těch 39 %) má mít druhá generace SkyActiv v roce 2018 a ne ta třetí. A až u té třetí v roce 2025 se chtějí dostat na 2,2 litru benzinu.

Pokud by zvýšili účinnost o 30 %, tak by se s dvoulitrem mohli v roce 2018 dostat na kombinovanou spotřebu řekněme někde kolem 4 litrů, plus minus 90g/km (dnes má 120k M3 papírově 5,1).

To nevidím jako nereálné (mluvím o papírové spotřebě, ne o reálné). Ale neumím si představit, že za dalších sedm let to srazí téměř na polovinu.
Avatar - Dinar
24. 3. 2014 13:51
Re: K čemu další vznětový (dieselův) motor ?
Není, jde o to, že za dalších pět to bude stejné, stejně jako o dalších x let později, kdy už svět zase vnímat přestanu. V tom je podstata, ohýbači, je to iluze. ;-)