Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucnost Porsche? 5 modelových řad již za 4 roky

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Záplava novinek ze Stuttgartu se chystá oslovit majetné zákazníky v následujících třech letech. Nové Porsche Panamera příjde v roce 2009 a nové Coupe GT - pátá modelová řada značky- pak v roce 2010.

Záplava novinek ze Stuttgartu se chystá oslovit majetné zákazníky v následujících třech letech. Nové Porsche Panamera příjde v roce 2009 a nové Coupe GT - pátá modelová řada značky- pak v roce 2010.

Německý výrobce sportovních automobilů má momentálně našlápnuto na mohutnou modelovou ofenzívu, která značně znesnadňuje i profesionálním spy fotografům orientaci v zachycených prototypech, mulách a maskovaných autech. V současné době Porsche testuje celou řadu nových aut. Na stránkách Auto.cz jsme představili první prototypy faceliftovaného Porsche Cayenne (premiéra ještě letos), dále se již provádějí první zkoušky nové generace Cayenne (premiéra do tří let). Jezdí již také prototypy inovovaného Porsche 911 (997), které bude mít premiéru přesně po třech letech od uvedení aktuálního provedení na trh. Známé jsou již také snímky prvních prototypů Porsche Panamera, nového čtyřdveřového čtyřmístného sedanu s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Neobvyklé maskování v kabátu BMW řady 5 nebo Audi A8 má zmást běžného pozorovatele, i když prototypové detaily stejně tak jako registrační značka (na Porsche AG) prozrazují, že s vozem není cosi v pořádku. Premiéra Panamery bude téměř s jistotou přesně za tři roky, tedy ve druhé polovině roku 2009.

S napětím očekáván, ale stále ještě nespatřen, zůstává nástupce Porsche Carrera GT. Podobně se již ví o prototypech inovovaného Boxsteru a Caymanu, včetně řady evolučních motorových verzí. Fotografie k těmto běžným Porsche zatím také schází.

Pátá modelová řada: Coupé GT

Co naopak již víme? Tento týden se podařilo vyfotografovat komicky působící prototyp nového dvoudveřového vozu, který by měl být nástupcem osmiválcového Porsche 928. Prototyp je oděn do kabátu tohoto dnes již takřka historického modelu, ale řada neobvyklých úprav prozrazuje, že uvnitř je supermoderní automobilová a měřící technika. Velké rozchody kol si vyžádaly rozšíření karoserie (to zadní je velmi dobře patrné) a testy nových motorů zase externě namontovanou aparaturu. Velké tlumiče sání a výfuku mají zabránit nežádoucímu hluku od motoru, během prvních fází testů nových agregátů, převodovek a podvozkových komponent. Externě je namontován také výkonný chladič na přídi.

Nové Coupé GT se pokusí vrátit značku do velmi lukrativního segmentu rychlých sportovních kupé s uspořádáním 2+2, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Legendární 928 již nedostala nástupce, protože zákazníci žádali především typická Porsche, ale konkurenční luxusní značky toho využily. Dnes dominuje Ferrari 599 Fiorano, Bentley Continental GT, Mercedesy CL od AMG nebo BMW M6. Zajímavé je také působení Ulricha Beze, bývalého šéfa vývoje Porsche z éry řady 928. Bez dnes úspěšně rozvíjí řadu Aston Martinů s motorem vpředu na pozici šéfa této značky a chystá také čtyřdveřový superluxusní sedan, který se nakonec na trhu utká právě s Panamerou.

Porsche sice zatím oficiálně nepotvrdilo existenci projektu Coupé GT, ale již nyní je zřejmé, že k prosazení úspor z rozsahu potřebuje automobilka něco více než jen jediný model Panamera. Kupé a sedan proto budou sdílet až 60 % dílů, včetně zkrácené podvozkové platformy, motorů (nejdražší samostatný komponent), převodovek (druhý nejdražší komponent) a podvozkových dílů (třetí nejdražší skupina).

Nebyli by to však vývojáři od Porsche, kdyby takový postup nakonec nevyústil v charakterově odlišné modely. Komfortně orientovaný sedan Panamera bude prý úplně něco jiného než agresivní kupé. Poslouží k tomu odlišný software řídících jednotek motoru, převodovek, tlumení atd. Díly budou sdíleny také s novým Cayenne, které bude moci mít pod kapotou většinu z osmiválcových a desetiválcových motorů, určených pro Panameru a Coupé GT. Některé z nich budou mít atmosférické plnění, další budou přeplňované, desetiválec bude odvozen z motoru Carrery GT. Zdvihové objemy se budou pohybovat od 4 do 6 litrů, nejvyšší výkony motorů pak mezi 250 a 480 kW. V tuto chvíli je nepravděpodobné, že by Coupé a Panamera převzaly pohon všech kol od Cayenne, ale spíše se přikláníme k tradičnímu uspořádání transaxle, s motorem vpředu a převodovkou uloženou vzadu. Zde bude mít Porsche trochu handicap oproti téměř koncernovým limuzínám Bentley (Continental Flying Spur), Audi (A8) a Volkswagen (Phaeton), které pohon všech kol mají.

Ondřej Láník
Diskuze (24)