Bugatti mělo mít ještě o dva válce navíc. Vzpomínáte na úchvatný W18?

 

Značku Bugatti již téměř dvacet let charakterizují přeplňované šestnáctiválcové motory, které ohromují svými výkony i konstrukcí, ale než byl uveden první z nich, tak ji reprezentovala pohonná jednotka s osmnácti válci.

Slavnou francouzskou značku po neslavném konci společnosti Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995 získal německý koncern Volkswagen AG, který její oživení ve své režii pojal jako velkolepou ukázku svých možností.

V roce 1998 byla založena Bugatti Automobiles S.A.S. a ještě v tomto roce se světu představil první koncept se značkou Bugatti, za jehož vývojem stál německý koncern. Autosalon v Paříži se tehdy stal místem světové premiéry konceptu s označením EB118.

Dvoudveřové kupé s celkovou délkou lehce přes pět metrů se pyšnilo liniemi, pod nimiž byl podepsán Giorgetto Giugiaro a jeho studio ItalDesign. Vedle svého vzhledu pak tento vůz přitahoval velkou pozornost i prostřednictvím pohonné jednotky, ukrývající se v jeho přídi.

Bugatti a jeho moderní historie (1. díl)

Bugatti Automobiles S.A.S. totiž pro tento vůz použila motor s osmnácti válci usazenými po šesti ve třech řadách, kdy jsou krajní řady vůči prostřední řadě v úhlu 60°, zatímco pozdější šestnáctiválec pro model EB 16.4 Veyron z roku 2000 a jeho následníky využívá dva extrémně úzké motory V8 s koncepcí VR, které svírají úhel 90°.

Motor s osmnácti válci měl objem 6,3 litru a čtyři ventily na válec, což znamená, že celkem disponoval 72 ventily. Výjimečná pohonná jednotka se bez přeplňování pyšnila nejvyšším výkonem 408 kW (555 k) při 6800 min-1, zatímco točivý moment vrcholil hodnotou 650 N.m při 4000 min-1.

Monstrózní agregát vznikl plně v režii koncernu Volkswagen a při jeho stavbě bylo využíváno sériových komponentů z produkce značek VW a Audi. Zmiňováno je poměrně často, že jeho vrtání 76,5 mm je stejné jako u motoru modelu Lupo 3L, jehož premiéra se rovněž odehrála v roce 1998 na autosalonu v Paříži.

Bugatti a jeho moderní historie (2. díl)

Kariéra osmnáctiválcového motoru pro vozy značky Bugatti byla poměrně krátká. Zahájilo ji již zmiňované kupé Bugatti EB118 na pařížském autosalonu v roce 1998. Následně si užíval slávu pod kapotou konceptu luxusního čtyřdveřového vozu Bugatti EB218, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Ženevě v roce 1999.

Kupé i sedan vedle osmnáctiválcového motoru, usazeného v přídi, spojovalo i použití pětistupňové automatické převodovky, pohon všech kol a linie karoserií, které byly dílem Giorgetta Giugiarra a jeho studia Ital Design.

Na koncepty EB118 a EB218 navázala společnost Bugatti Automobiles S.A.S. na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září roku 1999 konceptem supersportovního vozu 18/3 Chiron. Ten zkombinoval osmnáctiválec s komponenty podvozku a pohonem všech kol z Lamborghini Diablo VT ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, i když některé zdroje uvádějí pětistupňovou manuální převodovku. Design tohoto vozu navrhl Fabrizio Giugiaro ve studiu ItalDesign.

Bugatti a jeho moderní historie (3. díl)

Posledním vozem, v němž byl osmnáctiválcový motor použit, se stal koncept Bugatti EB 18/4 Veyron, který byl představen v říjnu roku 1999 na Tokyo Motor Show. Ten ovšem podobně jako jeho předchůdci poměrně brzy upadl v zapomnění, protože již v lednu roku 2000 se na autosalonu v Detroitu představil koncept Bugatti EB 16/4 Veyron s přeplňovaným šestnáctiválcovým motorem o objemu 8,0 litru, disponujícím nejvyšším výkonem 736 kW (1001 k) a točivým momentem 1250 N.m.

Foto: Bugatti

Spolupracujeme s TipCars.com
Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

 
Zdroj: Bugatti

Štítky Bugatti Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 



České Bugatti Veyron překonalo 400 km/h. Na běžné dálnici! Podívejte se, jak České Bugatti Veyron překonalo 400 km/h. Na běžné dálnici! Podívejte se, jak

Překonat 400 km/h není jen tak. Českému majiteli Bugatti…

V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron... V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron...

Někteří majitelé svá auta myjí ručně, jiní jezdí do…

 



 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Včera

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Hrdinové na svatbě Meghan a Harryho: Izzy bez končetin, oběť teroru i neslyšící školák

Hrdinové na svatbě Meghan a Harryho: Izzy bez…

Politikům dali košem, zato pozvali neznámé hrdiny! Princ Harry a Meghan Markle se o svůj velký den rozhodli…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Běžná dovolená vám nestačí? Jste unavení, otrávení ze stereotypu, máte pocit, že každodenní shon nemá smysl?…

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…