Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Burekone Bureko 6x6 3.0 SDV6: Testujeme český Hummer!

Svět motorů
Diskuze (52)
Před rokem jsme představili šestikolku jihočeské firmy Burekone, která byla v procesu homologace. Nyní vůz už všemi testy prošel a my jsme měli jako první exkluzivní možnost podrobit ho testu. Jak jezdí novodobý hummer?

Vstříc očekávaným zážitkům se škrábeme přes práh kamsi vysoko do kabiny. Rukou se přitahujeme za dobře známý volant z Land Roveru Discovery, který je ostatně dárcem techniky vozu, a už jsme nahoře. Okolo sebe vidíme notoricky známé tvary a tlačítka z britského vozu. Před námi se však rozprostírá plochá a především široká kapota jako z hummeru, nadhled je srovnatelný s autobusem. Vítejte v bureku!

Otoč a jeď!

Rozjet šestikolové monstrum je překvapivě snadné. Startuje se tlačítkem, výsuvným voličem samočinné převodovky otočíte do polohy D či R úplně stejně jako v land roverech a jaguarech. Manévrujeme opatrně, ale na zadní parkovací kameru, jejíž obraz je věrný, se lze spolehnout. Spolu s velkými zpětnými zrcátky činí couvání bezproblémovým a parkování velmi usnadňuje.

Obdivuhodný je rejd. Udivuje nás, na jak malém místě se dokážeme otočit, i když jsou kola zadních náprav pevná. Ne že by to bylo na pětníku, ale obratnost bychom přirovnali k dobře navržené dodávce. Při plném zatáčení řidič pozná, že se kola prostřední nápravy trochu „koušou“, což je ale logické. Naladit třínápravový vůz s jednou řiditelnou nápravou tak, aby se všechna kola ideálně odvalovala, je v principu nemožné. Tady se to povedlo velmi dobře.

Hladké předení

Pod kapotou bureka úřaduje podélně uložený dieselový šestiválec z discovery se 188 kW a 600 N.m. Bude to na 2,9 tuny vážící pickup stačit? Inu, uvidíme. Osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem přenáší točivý moment na kola plynule, při rozjezdu je potřeba na plyn pořádně šlápnout. Zpočátku máte pocit, že jedete se zataženou ruční brzdou. Záhy si však zvyknete a bureko se svižně odpichuje z místa. Při zrychlování se třílitr trochu zapotí, ale převodovka ho neváhá vytáčet přes 3500 ot./min. Změna stupňů probíhá naprosto hladce a výsledný dojem z dynamiky není vůbec špatný.

Zrychlení z nuly na sto trvá rovných deset sekund. Na závodění s AMG od Mercedesu či „emky“ od BMW je to sice zoufale moc, ale v běžném provozu to naprosto dostačuje. Předjíždění je potřeba plánovat i s ohledem na značnou šířku vozu (2,17 m), na což ostatně musíte myslet také na užších silnicích. Nejprve neustále kontrolujete odstup pravých kol od krajnice.

Sprinterům bude v rozletu bránit nízká nejvyšší rychlost 155 km/h, při pohledu na neaerodynamické tvary a ohromnou čelní plochu však není divu. My jsme se však po dálnicích nepohybovali, a tak jsme si užívali i dobře odhlučněné kabiny, více vnímáte jen ševelení od kol. Spotřeba se orientačně pohybovala lehce nad 12 l/100 km.

Hrubý počin

První dojem z řízení je hodně odtažitý. Není to však dáno ani hmotností, ani velkými rozměry, ale terénními pneumatikami s velmi hrubým vzorkem, po kterém tak trochu poskakujeme. Po pár kilometrech už to sice nevnímáme, ale v kombinaci s velkým profilem je odezva od kol pomalejší. Řešení představují silniční pneumatiky. Třikrát vyšší cena než u terénních, tedy asi 96.000 Kč za sadu, nehraje už velkou roli.

Všechna kola disponují vzduchovým odpružením, světlá výška se při rychlosti nad 120 km/h a také během vystupování samočinně sníží. Naladění podvozku je spíše tužší, což účinně brání výraznějšímu naklánění v zatáčkách. Velká kola zároveň výborně kopírují povrch silnice a o běžných nerovnostech na českých cestách vůbec nevíte. Standardně se pohánějí kola přední a zadní nápravy, což při jízdě po silnici – byť třeba pokryté sněhem – zajišťuje naprosto bezproblémovou trakci. V terénu lze zařadit i pohon 6x6.

Šaty z konfekce

Jestliže zvnějšku design bureka fascinuje, uvnitř je to trochu nuda. Přístrojová deska se od dárce orgánů, Discovery čtvrté generace, moc neodlišuje. Na jednu stranu je to pochopitelné, na druhou malá originalita zamrzí. Kvalita zpracování i třeba náročné čalounění stropu kolem záhybů u střešního rámu jsou však precizní a v interiéru nikde nic nevrže. Svůj podíl na tom má i velmi tuhý střešní rám z vysokopevnostní chrommolybdenové oceli.

Hodně prostoru najdete v příčném směru, v podélném to ujde. Přístup dozadu zajišťuje elektrický posuv předních sedaček, které řidič pohodlně ovládá ze sloupku řízení. Na dvojici zadních sedadel se průměrně vzrostlý jedinec nasouká bez problémů, rozměrově jsou však opěradla skromná.

Vození dříví na korbě asi nebude běžnou náplní bureka, přesto je na pickup užitečná hmotnost pouhých 424 kg hodně malá. Mnohem lépe je na tom vůz s možností tahání přívěsu, stejně jako v případě discovery lze zapřáhnout až 3,5 tuny. Bureko tak majiteli přináší kromě neustálé pozornosti okolí i možnost odtáhnout si jachtu k Jadranu. Šestikolová konkurence existuje i u Mercedesu třídy G, Toyoty Hilux či Jeepu Wrangler. Žádný z nich se však v ČR oficiálně neprodával a neprodává. Ve srovnání s burekem jsou navíc o poznání dražší.

Kde se vzalo bureko?

Firmu Burekone založil nadšenec do hummerů František Janeš, který chtěl uvést v živost studii Hummer HX z roku 2008. Věrnou kopii tohoto konceptu postavil na technice klasického modelu H3. Nakonec vzniklo několik kusů těchto vozů a jezdí v řadě zemí od Španělska až po Mongolsko. Nyní se rozjíždí malosériová výroba Bureka 6x6, jež využívá techniku minulé generace Land Roveru Discovery. Ročně by mohlo vznikat asi deset kusů. Na nezájem zákazníků si rozhodně značka nemůže stěžovat.

Plusy

  • Vynikající trakce
  • Možnost individualizace
  • Nadhled nad ostatním provozem
  • Překvapivě slušná obratnost
  • Nijak závratná cena

Minusy

  • Nízký interiér a méně místa vzadu
  • Obtížné nastupování
  • Nízká nejvyšší rychlost
  • Malá užitečná hmotnost
  • Interiér převzatý z discovery
Základní údaje výrobce
Motor Vznětový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem 2993 cm3
Rozvod, válce/ventily 2x DOHC, 4 ventily na válec
Výkon 188 kW při 4000 ot./min
Točivý moment 600 N.m při 2000 ot./min.
Pohon Stálý pohon čtyř kol s možností přiřazení prostřední nápravy
Převodovka Samočinná planetová s měničem, 8°
Nejvyšší rychlost 155 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,0 s
Spotřeba město/mimo město 14,0/10,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 12,0 l/100 km
Délka x šířka x výška 5150 x 2170 x 2000 mm
Rozvor náprav 2700 a 1020 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 2160/2130 mm
Provozní/užitečná hmotnost 2891/424 kg
Hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 750/3500 kg
Objem nádrže 82 l.
Pneumatiky 35 x 12,5 R20
Celková záruka 2 roky, 2 roky na lak, 5 let na neprorezavění karoserie
Nejlevnější Bureko 6x6 (3.0 SDV6/188 kW) 4 250 000 Kč
Nejlevnější 3.0 SDV6/188 kW 4 250 000 Kč
Testovaný vůz 4 390 000 Kč (světlomety LED 18 150 Kč, přídavná světla na střeše 19 360 Kč, nášlapy 30 250 Kč...)

Autor: Martin Jeník

Svět motorů
Diskuze (52)
Avatar - Barrichello
23. 2. 2017 10:08
Re: Motorizace
Naopak ty motory od VM má krom Dodge, přelepnců Lancia/Chrysler taky Maserati. Ale VM motor s mizernou pověstí díky profláklým motorům 2,5 TD, kterým praskaly hlavy a nulovým zkušenostem v luxusním seementu rozhodně není to co by dělalo Maserati čest >:D
Avatar - Rojin
21. 2. 2017 18:00
Re: Nevím no
To ano, muselo to stát nechutnej balík peněz. A za to, že do toho borci šli si zaslouží buď palec hore, a nebo titul sebevrah :-)
Záleží jak si to kdo vyloží :-) Já jakožto, cítím se tak :), milovník aut, jim dávám palec hore a říkám, máte koule borci. Ale zároveň si nejde nevšimnout těch detailů. Ony tam prostě jsou.

Jinak exteriér je na jedničku, to jsem psal a chválil. Co se týká techniky, to chce jízdu, ale věřím, že to bud dobré.
21. 2. 2017 17:24
Re: potkat neco takovyho v protismeru bude horsi nez potkat
Člověče, neviděl jsem ho ani v Homoli u ČB, kde je vyrábí ;-)
Avatar - wakantanka
20. 2. 2017 13:31
Re: Motorizace
Moja chyba, pravda R4 je v Ivecu vs 6 valec od VM Motori ide do Dodge. Už mlčím. >:D
20. 2. 2017 10:23
Re: Bureko
:-)