Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme na soutěži mechaniků: Profíci se koncentrují

Matouš Jelínek
Diskuze (10)
Jakým způsobem mezi sebou soupeří pracovníci servisní a prodejní sítě? Vypravili jsme se na celosvětovou soutěž škodováků.

V servisním a školicím centru Škody v Kosmonosech se to dnes jen hemží lidmi. Skupinky oděné do firemního oblečení se svižně přesouvají sem a tam. Všude však panuje absolutní ticho. Trochu to připomíná atmosféru ve škole během zkouškového období nebo maturit. A vlastně nejsme tak daleko od pravdy – právě jsme svědky celosvětového finále klání Škoda Challenge 2016. Šestého ročníku soutěže odborníků ze sítě Škodovky se účastní 165 finalistů ze třiceti zemí světa.

„Jsou tady jen ti nejlepší z nejlepších. Všichni mají za sebou vítězství v národních kolech,“ popisuje jeden z organizátorů Branislav Schvarc. Turnaj je letos nejpestřejší v historii – nově soutěží například i prodejci, servisní poradci nebo samotní importéři. „Jsou zde tedy zastoupena všechna odvětví prodejní a servisní sítě. Vždyť i motto soutěže zní Silní jsme pohromadě,“ vysvětluje Schvarc.

Jako ze života

Naše první stanoviště se prakticky neliší od loňské návštěvy soutěže Autoopravář Junior, která se koná na stejném místě. Úkol je prostý – před

soutěžícím stojí auto, které nestartuje. „Zkušenému autoelektrikáři by mělo stačit tak deset minut. Zjistí, že je chyba v pojistce, jenže její výměna nebude stačit. Nezbude mu tedy než odmontovat kryt sání a podívat se na samotný drát. Odměří odpory a má to,“ říká nám šeptem sudí Michal Dobrovský. Soutěžícímu z Estonska to však tak snadné nepřipadá. S maximální koncentrací komunikuje s diagnostikou a ani nedutá. Zadání přitom má ve svém rodném jazyce, stejně tak diagnostiku. „Po celou dobu soutěže navíc každý tým doprovází hosteska, která hovoří danou řečí. U některých je docela oříšek takovou sehnat,“ směje se Schvarc. Jen pro představu – celkem se zde dnes komunikuje více než dvaceti jazyky.

To už ale našemu soutěžícímu končí vyhrazených 45 minut. „Nakonec jsem na to přišel, bylo to ale pěkně těžké,“ dělí se o své dojmy trochu zklamaně estonský účastník. Přestože úkol stihl v limitu, mohl dostat další body za rychlost. Jenže teď má smůlu.

Bez potíží

„Závady vymýšlejí naši servisní technici. Většinou se jedná o ty nejzapeklitější z problémů, se kterými se mohou pracovníci setkat i v reálném životě,“ vysvětluje Schvarc. „Soutěžící je musí nejen odstranit, ale také se řídit stanoveným postupem,“ dodává, když se přesunujeme na další stanoviště. Zde se testují prodejci. Úkolem je správně nastavit zákazníkovi auto a zároveň například bezchybně vyplnit přejímací formulář nebo ukázat

znalost chování k zákazníkovi.

Na rozdíl od soutěže juniorů však zdejším účastníkům nikdo nenapoví, ani je nenasměruje. Jediným oborem, kde soutěžící dostane drobné rady, jsou lakýrníci. „Stane se, že ne v každé zemi používají stejné materiály. Proto jim v tomto ohledu poradíme. Jinak už to ale zůstává na nich,“ vysvětluje sudí Marian Pecho, zatímco před námi dvojice lakýrníků brousí bok vozu. „Jde o to, že je zde jeden díl lehce poškozený a druhý se dává zcela nový. Cílem je, aby po opravě vypadaly zcela shodně a byly dodrženy všechny postupy,“ popisuje další z pětatřiceti úloh, se kterými se v sedmero kategoriích zápasilo.

Češi na špici

Samotná účast na finále soutěže je velmi prestižní záležitostí. Nehraje se však pouze o uznání – jde i o hodnotné ceny. Vítěz každé kategorie se může těšit na libovolnou dovolenou v ceně téměř 110 tisíc korun a další bonusy.

A jak to vše dopadlo? Po dvoudenní bitvě zakončené teoretickým testem zvítězila mezi zeměmi Česká republika. „Výsledky domácích soutěžních týmů v mezinárodním finále dokazují vynikající úroveň teoretických i praktických znalostí odborníků servisní a naší prodejní sítě v České republice,“ řekl po vyhlášení výsledků Karel Starý, vedoucí Servisních služeb Škodovky pro Českou republiku. Souhlasíme a gratulujeme.

Výsledky: Škoda Challenge 2016
Servisní poradce
1. místo Zdeněk Pazderka Česká republika
2. místo Berta Balazs Maďarsko
3. místo Peter Gajdoš Slovensko
Servisní technik
1. místo David Gravalos Pascual Španělsko
2. místo Alessio Capuzzo Itálie
3. místo Dominik Uray Rakousko
Technik diagnostiky
1. místo Henrik Svane Dánsko
2. místo Mark Shemilt Velká Británie
3. místo Tamas Varga Maďarsko
Lakýrník
1. místo Egīls Žizenis Lotyšsko
2. místo Maroš Marinak Slovensko
3. místo Michal Císař Česká republika
Vedoucí skladu
1. místo Janos Bertok Maďarsko
2. místo Anders Veng Dánsko
3. místo Petr Marko Česká republika
Reprezentant importéra 1. místo Thomas Stockinger (Rakousko)
Prodejní poradce
1. místo Zsolt Jando Maďarsko
2. místo David Zeman Česká republika
3. místo Gregor Špelič Slovinsko
Nejlepší tým 1. místo Česká republika

Matouš Jelínek
Diskuze (10)
27. 6. 2016 07:38
vedouci skladu
to zni jak za bolsevika. dneska to bude minimalne nejakej manazer
27. 6. 2016 07:17
Zlatý český ručičky?
>:D
Avatar - Googlit
26. 6. 2016 22:28
Re: Mechanici?
Řekl bych že na vině jsou i samotní zákazníci, ta třeba taky. Pokaždé když se mi něco pod*lá, tak ty díly nechávám vyměnit. Příště poprosím ať tu tyčku stabilizátoru prostě opraví, nebudu vyhazovat prachy za novou >:D >:D >:D
Avatar - _Karel_
26. 6. 2016 21:48
Re: DisciplÝny
Díky za upozornění, červenám se.
26. 6. 2016 21:41
DisciplYny
Jo, některý disciplÝny byly fakt úsměvný! :-)))
V čem soutěží "reprezentant imporéra"? Může nám to redakce osvětlit? Děkuji