Cadillac CTS-V Coupe: Luxusní supersport v Detroitu
Cadillac CTS-V je poháněn mechanicky přeplňovaným vidlicovým osmiválcem typu LSA o objemu 6,2 litru s výkonem 415 kW, který pochází ze sedanu. Točivý moment motoru s hliníkovými hlavami válců dosahuje masivních 747 Nm a je přenášen na zadní kola pomocí šestistupňové přímo řazené převodovky Tremec, na výběr je také samočinná Hydra-Matic se stejným počtem rychlostní a řazením pádly pod volantem.
Rozchod zadních kol byl oproti sedanu CTS-V rozšířen o zhruba 25 mm. Technickou libůstkou je systém adaptivních tlumičů Magnetic Ride Control. Elektronické senzory čtou povrch vozovky a přizpůsobují mu nastavení podvozku, které má pochopitelně pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Řidič CTS-V Coupé jej může také ovlivnit, má totiž navíc na výběr dva režimy – komfortní Tour a Sport. Kotoučové brzdy dodává Brembo, vředu najdeme šestipístkové třmeny, vzadu čtyřpístkové. Tradiční parkovací brzdu nahradila moderní elektrická. Standardem jsou i devatenáctipalcová leštěná nebo lakovaná kola z hliníkové slitiny, obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport 2.
CTS-V kombinuje agresivní hranaté tvary s výkonným motorem. Svou sílu ale nedává zvenčí nijak okatě najevo. Maska chladiče je chromovaná, stejně jako vstup vzduchu pod předním nárazníkem. Kapota motoru je mírně vyboulená, tuto změnu si vynutila montáž kompresoru Eaton. Potenciál vozu decentně naznačují taktéž dvě vedle sebe umístěné chromované koncovky výfuku pod zadním nárazníkem. Se sedanem sdílí kupé rozvor náprav, ale je o 51 mm nižší a 51 mm kratší. Obě karosářské verze mají stejný pouze přístrojový panel, středovou konzolu, masku chladiče, přední světla a blatníky. Kupé podobně jako jeho krotší varianty postrádá tradiční B-sloupky.
Interiér je v konfiguraci 2+2, poskytuje tedy místo dvěma dospělým a dvěma dětem, či osobám malého vzrůstu. Za příplatek si mohou ti vpředu hovět ve sportovních sedadlech Recaro s celkem 14 možnostmi nastavení. V nabídce extras je i dvoubarevné kontrastní čalounění. Samozřejmostí v luxusním automobilu současnosti je navigace s výklopným displejem, na harddisk se vejde až 40 GB map a hudebních souborů, které přehraje audio od Bose. Bezdrátovou komunikaci řidiče s okolím zajišťuje Bluetooth.
Druhá generace CTS-V pokořila jako první skutečně sériový čtyřdveřový sedan na silničních pneumatikách hranici osmi minut na legendární Nordschleife, tedy Severní smyčce slavného Nürburgringu. U kupé jeho konstruktéři předpokládají, že bude dosahovat podobných výkonů. Za vše hovoří zrychlení z 0 na 96 km/h (60 mph) za 3,9 s. Tento údaj dělá z CTS-V nejrychlejší model značky v celé její více než stoleté historii a posouvá jej do kategorie supersportů, byť se tak vůz rozhodně netváří. Cadillac zkrátka již dávno není synonymem luxusního korábu pro velmi dobře situované Američany s prošedivělými skráněmi.
Připomeňme, že detroitská výstava se letos koná ve dnech 11.-24. ledna. Výroba i prodej Cadillacu CTS-V se rozběhnou na začátku léta letošního roku, americké ceny ani podrobnější technické údaje zatím výrobce tají.