Carlos Ghosn: Evropa bude mít problémy ještě dva roky
V rozhovoru pro agenturu Bloomberg současný šéf aliance Renault-Nissan řekl, že evropský trh bude čelit recesi ještě po dvě další léta, než se začne vzmáhat. Hlavním problémem je podle něj rostoucí nezaměstnanost. Pochopitelně nejen v automobilovém průmyslu, ale globální. Lidé nemají práci a přednost dostaly mnohem důležitější věci než je výměna starého vozu za nový. Na západě a jihu starého kontinentu je o pracovní místa nouze, vždyť například mladí Italové se stěhují k nám... A to je v recesi i automobilový trh český.
„Myslím, že roky 2014 a 2015 budou stabilnější. Pokud bychom chtěli být realističtější, můžeme očekávat další pokles., byť ne tak hluboký jako v předchozích dvou letech. Ohledně situace v Evropě nejsem osobně příliš optimistický, řekl Ghosn. Obnova trhu tedy začne podle jeho vizí až v roce 2016.
„Nevíme, co nový růst spustí. Renault-Nissan se snaží být kreativní v tom, jak změní svou obchodní činnost. Nikdy jsem nenabyl dojmu, že restrukturalizace v Evropě proběhne rychle. To se rozhodně nestane. Musíme použít jiné způsoby, jak maximálně využít kapacit a zdrojů všech našich společností, abychom se mohli přizpůsobit aktuálním podmínkám a realitě trhu,“ dodal ještě.
Pan Ghosn nebyl konkrétní, ale jeden krok už známe. Příští generace Nissanu Micra bude od roku 2016 vznikat ve Francii. Využije tak nadbytečnou kapacitu továrny ve Flinsu u Paříže. Současná Micra se pro starý kontinent vyrábí v indickém Čennaj. Malý Nissan se do Evropy vrátí, třetí řada K12 vyjížděla z britského Sunderlandu. Comeback, byť do jiné továrny pochopitelně pomůže zdejší zaměstnanosti. Renault se navíc snaží o zvýšení konkurenceschopnosti domácích závodů.