Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
Cadillac Catera byl americkou paralelou u nás dobře známého Opelu Omega B. Měl zpřístupnit vozy této luxusní značky mladší klientele.

Na velkosériovém technickém základě GM se Cadillac snažil vždy vytvořit něco lepšího, luxusnějšího, což ale samozřejmě odráželo také vyšší ceny.

Toto se však změnilo už v 80. a zejména v 90. letech. Oproti šviháckým jaguárům či bavorákům případně velmi dobře vybaveným lexusům vypadaly tehdejší modely cadillacu jak vozy pro důchodce. Američani potřebovali přijít s něčím novým, menším, dynamičtějším i dostupnějším. Než aby vyvíjeli vlastní takový model, rozhodli se využít dlouholetou evropskou filiálku skupiny GM, německou automobilku Opel. Ten od roku 1994 nabízel druhou generaci klasicky koncepčně řešené Omegy s přídomkem B. Ve své době šlo o vynikající auto, které ve srovnávacích testech poráželo BMW E34 i Mercedes-Benz W124. Faktem je, že jak „benz“ tak „bavorák“ byly v podstatě o generaci starší auta, jejichž kořeny sahaly hluboko do osmdesátých let.

Video se připravuje ...

Auto za super cenu

Právě Omega B se ukazovala jako skvělý základ pro „malý“ Cadillac Catera určený mladým lidem. Měla velmi dynamické a z aerodynamického hlediska skvěle navržené tvary, pohon zadních kol a k tomu vynikající jízdní vlastnosti, jakýsi mix mezi zmíněnou W124 a E34. K tomu bylo auto moderní, dobře vybavené a hlavně coby Catera mělo stát méně než větší a tradiční modely Cadillacu. Jak píše Pavel Wasserbaurer z českého Cadillac klubu, s cenou 30.000 USD (dnes asi 650.000 korun) bylo auto rozhodně konkurenceschopné. Mělo se postavit zejména BMW řady 3 a Audi A4, které se v USA těšily v 90. letech velké oblibě. Catera byla lacinější a zároveň větší.

Při pohledu na Cateru sice bylo jasné, z jakého vozu vychází, ale to jen nám Evropanům. Tady stačilo upravit masku chladiče, použít odlišné zadní svítilny a také jiná zpětná zrcátka, která musela vyhovovat americkým normám. Mírně plebejská kabina Omegy se stala luxusnější s bohatší výbavou odpovídající úrovni vozů americké značky.

Celé to podporoval pohon. Z nabídky agregátů Opelu byl pro Cateru zvolen výhradně největší motor MV6, čili vidlicový šestiválec (teprve druhý takto koncipovaný motor Opelu po 2.5 V6 Eccotec) s objemem 3,0 litru a výkonem 155 kW. Motor se údajně vyráběl ve Velké Británii. O přenos síly na zadní nápravu se v případě Catery postarala vlastní samočinná čtyřstupňová převodovka GM 4L30-E. U Omegy byla k dispozici také, ale standardně byla manuální pětistupňová skříň. A zatímco Omega nabízela maximální rychlost s touto motorizací a samočinnou převodovkou 238 km/h, u Catery byla nejvyšší rychlost omezena na 201 km/h.

Cadillac, co mění směr

Celý přerod Omegy na Cateru vypadal zpočátku velice slibně. Ostatně i marketing se činil, přičemž Cadillac vůz uváděl v reklamním spotu větou „Caddy that zigs“, čili volně přeloženo „Cadillac co mění směr nebo také zatáčí“. Tímto chtěla značka nalákat mladou, sportu chtivou klientelu. A reklamní spot nelhal, neboť výchozí Omega B nabízela (a dodnes nabízí) opravdu vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Navíc propagátorkou vozu se stala světoznámá topmodelka Cindy Crawfordová. Lepší reklamu si Cadillac skutečně nemohl přát. Jenže není všechno zlato, co se třpytí…

Vše začalo nepříliš povzbudivými recenzemi v motorických časopisech. Možná, kdyby auto neneslo logo Cadillacu, ale jiného výrobce, mohlo to pro Cateru vyznít jinak a lépe. A podobně si auto vedlo na trhu. Pro mladé zákazníky byla málo sportovní, pro ty starší zase až příliš a navíc ve voze nebylo ani moc místa, tedy na poměry americké značky.

Po čtyřech letech, tedy v roce 2000, Cadillac vůz modernizoval, a sice souběžně s modernizací Omegy B, občas nazývanou Omega C. Změnila se palubní deska a z části i vnější vzhled. Do výbavy se dostaly například xenonové světlomety, které do té doby kupodivu v nabídce vůbec nebyly (ani u Omegy). Od té doby vůz nabízel dvě verze odpružení - standardní komfortnější a dále sportovní. Zejména s podvozkem Sport byla ovladatelnost vpravdě špičková, takže vůz dokázal na kruhové dráze o průměru 300 stop vytlačit ručičku měřiče příčného zrychlení až na hodnotu 0,82 g. To bylo běžné u sportovních aut, nikoliv u rozměrných velkých sedanů.

Bohužel z pohledu automobilky se jednalo o prodejní propadák. Jak uvádí informace na severu českého Cadillac klubu, v době ukončení výroby v roce 2001 bylo prodáno pouhých 95.000 automobilů. Na poměry USA tedy skutečně velmi málo. Když se později objevil další malý Cadillac BLS využívající techniku vozů Opel a tedy už s pohonem předních kol, rozhodli se Američané tento model v USA raději vůbec nenabízet. Ideovými nástupci Catery jsou tak v Americe modely ATS, respektive CTS. A ty už jsou plnohodnotnými Cadillacy od designu přes techniku a výbavu až po pohon zadních kol.

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
6. 10. 2018 20:36
omega
to bylo moje první auto a byl jsem s ní naprosto spokojen i když měla pár much nikdy mě nikde nenechala
Avatar - Barrichello
2. 10. 2018 09:37
Re: Lzi a pomluvy... :D
Sevilla byl moderní kousek, redakce asi spíš myslela velké DeVille a Flettwood, což ještě začátkem 90. let byly fakt auta pro důchodce.
Avatar - Barrichello
2. 10. 2018 09:36
Re: Zlata devadesátá
Jo v republice byly svého času asi 3 ks. Stejně jako u malého předchůdce modelu Cimarron. I ten byl v USA propadák.

Kupodivu tehdá ještě nebylo v modě shánet si na Omegy masky a loga Cadillac, jako dneska každej pátej opel má masky a loga Vauxhall >:D
Avatar - cz002000
25. 9. 2018 21:53
Lzi a pomluvy... :D
Cituji: "Oproti šviháckým jaguárům či bavorákům případně velmi dobře vybaveným lexusům vypadaly tehdejší modely cadillacu jak vozy pro důchodce."
Mam Cadillac Seville 92 a neni v tom sice 32V 4,6 Northstar, jen 16V 4,9, ale jede to jak z praku a vypada porad nadherne! Takze bych se na miste autora s temi soudy mirnil, kdyz ty auta neznam/nejel jsem s nima O:)
...coz neznamena, ze ta prevlecena Omega neni mr*ka (protoze je).
Avatar - Stejsn
24. 9. 2018 22:30
Re: hm..
Už jen kvůli tomu, že Kadetta prodávali taky jako Pontiac a ta návaznost by tam byla přímá. Prostě marketingová pitomost.