24.9. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

 

Cadillac Catera byl americkou paralelou u nás dobře známého Opelu Omega B. Měl zpřístupnit vozy této luxusní značky mladší klientele.

Na velkosériovém technickém základě GM se Cadillac snažil vždy vytvořit něco lepšího, luxusnějšího, což ale samozřejmě odráželo také vyšší ceny.

Toto se však změnilo už v 80. a zejména v 90. letech. Oproti šviháckým jaguárům či bavorákům případně velmi dobře vybaveným lexusům vypadaly tehdejší modely cadillacu jak vozy pro důchodce. Američani potřebovali přijít s něčím novým, menším, dynamičtějším i dostupnějším. Než aby vyvíjeli vlastní takový model, rozhodli se využít dlouholetou evropskou filiálku skupiny GM, německou automobilku Opel. Ten od roku 1994 nabízel druhou generaci klasicky koncepčně řešené Omegy s přídomkem B. Ve své době šlo o vynikající auto, které ve srovnávacích testech poráželo BMW E34 i Mercedes-Benz W124. Faktem je, že jak „benz“ tak „bavorák“ byly v podstatě o generaci starší auta, jejichž kořeny sahaly hluboko do osmdesátých let.

Video

Auto za super cenu

Právě Omega B se ukazovala jako skvělý základ pro „malý“ Cadillac Catera určený mladým lidem. Měla velmi dynamické a z aerodynamického hlediska skvěle navržené tvary, pohon zadních kol a k tomu vynikající jízdní vlastnosti, jakýsi mix mezi zmíněnou W124 a E34. K tomu bylo auto moderní, dobře vybavené a hlavně coby Catera mělo stát méně než větší a tradiční modely Cadillacu. Jak píše Pavel Wasserbaurer z českého Cadillac klubu, s cenou 30.000 USD (dnes asi 650.000 korun) bylo auto rozhodně konkurenceschopné. Mělo se postavit zejména BMW řady 3 a Audi A4, které se v USA těšily v 90. letech velké oblibě. Catera byla lacinější a zároveň větší.

Cadillac CTS: První jízdní dojmy

Při pohledu na Cateru sice bylo jasné, z jakého vozu vychází, ale to jen nám Evropanům. Tady stačilo upravit masku chladiče, použít odlišné zadní svítilny a také jiná zpětná zrcátka, která musela vyhovovat americkým normám. Mírně plebejská kabina Omegy se stala luxusnější s bohatší výbavou odpovídající úrovni vozů americké značky.

Celé to podporoval pohon. Z nabídky agregátů Opelu byl pro Cateru zvolen výhradně největší motor MV6, čili vidlicový šestiválec (teprve druhý takto koncipovaný motor Opelu po 2.5 V6 Eccotec) s objemem 3,0 litru a výkonem 155 kW. Motor se údajně vyráběl ve Velké Británii. O přenos síly na zadní nápravu se v případě Catery postarala vlastní samočinná čtyřstupňová převodovka GM 4L30-E. U Omegy byla k dispozici také, ale standardně byla manuální pětistupňová skříň. A zatímco Omega nabízela maximální rychlost s touto motorizací a samočinnou převodovkou 238 km/h, u Catery byla nejvyšší rychlost omezena na 201 km/h.

Cadillac, co mění směr

Celý přerod Omegy na Cateru vypadal zpočátku velice slibně. Ostatně i marketing se činil, přičemž Cadillac vůz uváděl v reklamním spotu větou „Caddy that zigs“, čili volně přeloženo „Cadillac co mění směr nebo také zatáčí“. Tímto chtěla značka nalákat mladou, sportu chtivou klientelu. A reklamní spot nelhal, neboť výchozí Omega B nabízela (a dodnes nabízí) opravdu vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Navíc propagátorkou vozu se stala světoznámá topmodelka Cindy Crawfordová. Lepší reklamu si Cadillac skutečně nemohl přát. Jenže není všechno zlato, co se třpytí…

Vše začalo nepříliš povzbudivými recenzemi v motorických časopisech. Možná, kdyby auto neneslo logo Cadillacu, ale jiného výrobce, mohlo to pro Cateru vyznít jinak a lépe. A podobně si auto vedlo na trhu. Pro mladé zákazníky byla málo sportovní, pro ty starší zase až příliš a navíc ve voze nebylo ani moc místa, tedy na poměry americké značky.

Po čtyřech letech, tedy v roce 2000, Cadillac vůz modernizoval, a sice souběžně s modernizací Omegy B, občas nazývanou Omega C. Změnila se palubní deska a z části i vnější vzhled. Do výbavy se dostaly například xenonové světlomety, které do té doby kupodivu v nabídce vůbec nebyly (ani u Omegy). Od té doby vůz nabízel dvě verze odpružení - standardní komfortnější a dále sportovní. Zejména s podvozkem Sport byla ovladatelnost vpravdě špičková, takže vůz dokázal na kruhové dráze o průměru 300 stop vytlačit ručičku měřiče příčného zrychlení až na hodnotu 0,82 g. To bylo běžné u sportovních aut, nikoliv u rozměrných velkých sedanů.

Bohužel z pohledu automobilky se jednalo o prodejní propadák. Jak uvádí informace na severu českého Cadillac klubu, v době ukončení výroby v roce 2001 bylo prodáno pouhých 95.000 automobilů. Na poměry USA tedy skutečně velmi málo. Když se později objevil další malý Cadillac BLS využívající techniku vozů Opel a tedy už s pohonem předních kol, rozhodli se Američané tento model v USA raději vůbec nenabízet. Ideovými nástupci Catery jsou tak v Americe modely ATS, respektive CTS. A ty už jsou plnohodnotnými Cadillacy od designu přes techniku a výbavu až po pohon zadních kol.

Spolupracujeme s TipCars.com
Země Evropské unie neplánují svolání mimořádného summitu o brexitu Země Evropské unie neplánují svolání mimořádného summitu o brexitu

Prezidenti a premiéři sedmadvaceti zemí Evropské unie…

Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce

V Afghánistánu bylo zraněno při útoku na hlídku pět…

Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové

Sociální síť Twitter zveřejnila přes deset milionů…

Vynucená pauza pro řidiče i nouzové tlačítko pro pasažéry. Uber se zaměřil na bezpečí Vynucená pauza pro řidiče i nouzové tlačítko pro pasažéry. Uber se zaměřil na bezpečí

Alternativní taxislužba spouští balíček Safety Toolkit v…

 

Štítky Cadillac Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Nikdy nebyla situace v Senátu tak zamotaná, jako po právě skončených volbách. Na místo jednoho nejsilnějšího…

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend i na dovolenou

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend…

Jsou jako sousedé, kteří s plnými talíři zvou k bohatě prostřenému stolu. Sasko a jeho Drážďany servírují to…

 

iSport.cz

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k tomu co dodat

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k…

Tak jak to tedy bylo?! Po pondělním utkání Španělska s Anglií v Lize národů vzbudilo velké emoce počínání Sergia…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě i tak posílají k plotně, můj úspěch tu nedocení

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě…

Box je její celoživotní láska. Fabiana Bytyqi vybojovala po letech tréninku titul profesionální mistryně světa…

Vědecká pravda, za kterou dostanete od hodných lidí přes hubu

Vědecká pravda, za kterou dostanete od hodných lidí…

Současný psychologický a biologický výzkum pokročil do takové hloubky, že v úplnosti rozmetal tradiční…