Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi nepoznají zimní pneumatiky. Více než polovina neví, čím se vlastně liší

Stanislav Kolman
Diskuze (61)

Překvapivý verdikt přinesl průzkum značky Barum: 55 % Čechů prý nepozná zimní pneumatiky! Těšit nás může alespoň fakt, že v přezouvání obutí jsme poměrně pečliví.

Více než polovina českých řidičů neví, podle čeho správně identifikovat zimní pneumatiku. Celých 22 % nemá ponětí, jak zimní plášť vypadá, 15 % sází na označení písmeny M+S a dalších 17 % se řídí vzorkem s lamelami. Nelichotivou statistiku přinesl průzkum společnosti STEM/MARK pro značku Barum, jež vyzpovídala 443 respondentů.

„Tyto možnosti definují zimní pneu jen částečně. Znak M+S nesou gumy s lepšími záběrovými vlastnostmi na sněhu (např. terénní pláště). Vzorek s jemnými lamelami najdete na terénních, celoročních i zimních gumách,“ varuje Juraj Ižvolt, šéf divize Marketing Continental Barum. „Jediným správným označením zimní pneumatiky je tzv. Alpský symbol: sněhová vločka ve stylizovaném horském masivu,“ dodává.

Slavné to není ani se znalostí minimální hloubky dezénu. Celých 28 % dotázaných by v zimě používalo gumy s menším než čtyřmilimetrovým vzorkem, což zákon zakazuje. Připomeňme, že nové pláště mají hloubku drážek 8 mm. Při rychlosti 50 km/h je rozdíl v brzdné dráze na sněhu mezi novou a povoleně sjetou pneumatikou 14 metrů!

Potěšujícím faktem budiž alespoň to, že přezouvání na zimní obutí nenecháváme na poslední chvíli. „Do 1. listopadu nasadí zimní pneumatiky 89 % českých řidičů,“ říká dále Ižvolt a připomíná, že letní pláště přestávají optimálně fungovat v době, kdy venkovní teplota pravidelně klesá pod 7 °C. Pro Čechy je při výběru nové sady nejdůležitější cena, následují vlastní zkušenosti a výsledky testů.

Stanislav Kolman
Diskuze (61)
29. 9. 2018 11:19
Jaké zimáky
Supr, taky jsem se celý život řídil M+S..... ostuda. Tak teď zvažuju zda Barumky nebo Matador. Máte zkušenosti? Jde mi o ne zrovna udržovaný terén v zimě. Zvažuju tyhle:
[odkaz] a [odkaz]
11. 10. 2017 12:36
Re: dezinformace
Zdá se mi to, nebo se touhle změnou ztratila možnost nahradit zimní pneumatiky řetězy? Což samo o sobě vyžaduje vrstvu sněhu anebo ledu.
11. 10. 2017 11:30
Re: dezinformace
Smysl by měla. S pomocí dodatkové tabulky by se dala tato povinnost rozšířit i mimo zákonem předepsané období (čímž by mohli pokrýt hory, kde je pravděpodobnější, že bude sněžit a silnice budou namrzat i mimo dané období). Přitom bys tamtudy mohl za dobrého počasí klidně projet na letních. Nicméně v interpretaci s tebou souhlasím.
11. 10. 2017 11:19
Re: dezinformace
To podle mne interpretuješ špatně. Jen se odkazují na výbavu uvedenou jinde. Ne na podmínky pro její použití. Jinak by tam asi nepsali "a to bez ohledu na datum a aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky." Když s tím přišli, tak MDČR, pokud vím, explicitně potvrdilo povinnost mít zimní pneumatiky celoročně.
11. 10. 2017 10:32
Re: dezinformace
Možnost změnit dobu platnosti dodatkovou tabulkou byla i v předchozí úpravě. Jen byla jinak nastavená ta výchozí. Tohle má akorát výhodu v tom, že si nemusíš pamatovat to výchozí datum pro případ, že tam žádná tabulka nebude. Nicméně teď je dodatková tabulka prakticky nutná (nevím, jestli je v ČR místo, které by si skutečně žádalo celoroční provoz na zimních), takže je mnohem reálnějším rizikem, že si každý nastaví něco jiného, což zkomplikuje plánování cizím.

Z mého pohledu je slabinou téhle značky to, že pomíjí povětrnostní podmínky. Byla by podle mne užitečnější, kdyby jen rozšiřovala povinnost použít zimní pneumatiky s ohledem na podmínky i mimo období specifikované zákonem. Ještě lepší by asi bylo, kdyby v zákoně žádné období nebylo a ta povinnost platila obecně. Kdyby se počasí zbláznilo a v květnu sněžilo, tak bude podobně špatným nápadem jezdit na letních jako v březnu.