Český trh v prvním pololetí 2016: Nejprodávanější značky a modely
V prvním pololetí roku 2016 bylo v České republice zaregistrováno 132.778 nových osobních vozů, což znamená o 17,2 %, respektive 19.517 kusů více než za totožné období letopočtu 2015. Půlroční účtování tedy jasně říká, že rekord 230.857 aut z loňska určitě neodolá, i když zbývá ještě dalších šest měsíců. Od ledna do června 2015 si převážně firemní zákazníci odebrali 113.261 exemplářů, takže druhé pololetí bylo ještě úspěšnější. Aktuální čísla zveřejnil ve svých statistikách Svaz dovozců automobilů (SDA), neobsahují dodávky do celkové hmotnosti 3,5 t, pouze jejich osobní verze. Nejsou do nich zahrnuty ani tzv. reexporty.
Top 20 nejprodávanějších značek
Škoda je doma suverénní, i když jí dávno nepatří 60 procent trhu jako za časů Felicie před dvěma dekádami. Podíl 32,9 %, tedy takřka třetina, je ovšem slušný. Zaznamenala odbyt 43.658 aut, její navýšení ve srovnání s loňským pololetím činí 19,5 %. Vlastník okřídleného šípu Volkswagen uhájil stříbro, 12.928 kusů mu však na překonání desetiprocentní hranice nestačilo, z pomyslného tržního koláče ukousl 9,7 %. Hyundai okupuje necelých 8 procent díky 10.462 registracím, je pochopitelně posledním s pěti ciframi. Modrému oválu Fordu náleží čtyřka za přesně 7.496 registrací a tím pádem i 5,6 % domácího trhu. Češi rádi kupují levnou produkci rumunského výrobce ve francouzském vlastnictví. Závěr Top 5 představuje pro Dacii (6.269) již standard.
Od šestého do desátého místa ještě není zdaleka rozhodnuto, pořadí na těchto příčkách zatím vypadá relativně těsně. Renault (4.734) na svou koncernovou chráněnku nemá, v závěsu sedmá Kia si na své konto připsala 4.632 kusů. Osmičku uhájil Peugeot (4.532), devátý je Opel (4.317) a nejlepší desítku uzavírá Seat (4.042). Stačí jeden silný měsíc a pořadí se může proházet.
Dražší německé značky načínají tu druhou, registrace triumvirátu Mercedes-Benz – Audi – BMW začínají trojkou a všechny navíc dělí opravdu minimum, třeba čtyři kruhy a modrobílé pouhých šest (!) aut. Bude to boj až do konce. Citroën (bez luxusní divize DS) už má jen necelých 2,9 tis, Toyota s Nissanem se přehouply přes 2,5, diference mezi nimi je také nicotná. Zbytek první dvacítky tvoří japonské značky Mazda, Suzuki a Mitsubishi, jediným „vetřelcem“ mezi nimi je italský Fiat. Zde počty padají od necelých 1.700 až pod 1.400 registrací.
Mladoboleslavská automobilka kraluje také pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 7.137 aut. Slušně si vede v této statistice druhý Hyundai (+1.506). Bronz patří překvapivě trojcípé hvězdě z Untertürkheimu (+1.184), Dacia získala oproti loňsku 1.062 nových vozů a její chráněnec Renault si polepšil o 1.022 kusů. Tolik nejlepší pětka.
Procentnímu žebříčku dominuje ale úplně jiná značka, a sice japonské Suzuki (+58,5 %) před Mercedesem (+52 %) a Mazdou (+39,6 %). Audi vzrostlo o 38,6 % a důležitý Renault si připsal zisk 27,5 %. Je logické, že se daří hlavně výrobcům z druhé desítky a zejména pak těm na jejím konci, neboť mohou navyšovat objemy svých registrací rychleji. O úspěch ovšem samozřejmě jde, data jsou relevantní. Naproti tomu propadák najdeme mezi nejlepšími pouze jeden jediný. Fiat ztratil 42 jednotek (-2,5 %). Toť vše...
Český trh v pololetí 2016 – pořadí značek (Top 20) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 1-6/2016 | 1-6/2016 | 1-6/2015 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 43 658 | 32,9% | 36 521 | 7 137 | 19,5% |
2. | Volkswagen | 12 928 | 9,7% | 12 674 | 254 | 2,0% |
3. | Hyundai | 10 462 | 7,9% | 8 956 | 1 506 | 16,8% |
4. | Ford | 7 496 | 5,6% | 7 419 | 77 | 1,0% |
5. | Dacia | 6 269 | 4,7% | 5 207 | 1 062 | 20,4% |
6. | Renault | 4 734 | 3,6% | 3 712 | 1 022 | 27,5% |
7. | Kia | 4 632 | 3,5% | 3 863 | 769 | 19,9% |
8. | Peugeot | 4 562 | 3,4% | 3 625 | 937 | 25,8% |
9. | Opel | 4 317 | 3,3% | 4 091 | 226 | 5,5% |
10. | Seat | 4 042 | 3,0% | 3 503 | 539 | 15,4% |
11. | Mercedes-Benz | 3 459 | 2,6% | 2 275 | 1 184 | 52,0% |
12. | Audi | 3 268 | 2,5% | 2 358 | 910 | 38,6% |
13. | BMW | 3 262 | 2,5% | 2 667 | 595 | 22,3% |
14. | Citroën | 2 885 | 2,2% | 2 633 | 252 | 9,6% |
15. | Toyota | 2 549 | 1,9% | 2 068 | 481 | 23,3% |
16. | Nissan | 2 535 | 1,9% | 2 436 | 99 | 4,1% |
17. | Mazda | 1 693 | 1,3% | 1 213 | 480 | 39,6% |
18. | Fiat | 1 650 | 1,2% | 1 692 | -42 | -2,5% |
19. | Suzuki | 1 544 | 1,2% | 974 | 570 | 58,5% |
20. | Mitsubishi | 1 386 | 1,0% | 1 249 | 137 | 11,0% |
- | Ostatní značky | 5 447 | 4,1% | 4 125 | 1 322 | 32,0% |
- | Celkem | 132 778 | 100,0% | 113 261 | 19 517 | 17,2% |
Bestsellery - Top 20 nejoblíbenějších modelů
Nejoblíbenějším novým autem u nás je za první pololetí Škoda Octavia. Vyhoupla se na 15.376 vozů. Malá Fabia jí nestačí, dosáhla alespoň na 11.484 prodaných kusů. Bronzový už dávno není Rapid jako loni, nýbrž velký Superb s 6.710 přírůstky do statistik. Na velikostně třetí nejmenší klasický model okřídleného šípu zbyla až čtyřka (5.802). Nošovický Hyundai i30 se dostal na 3.801 nových přírůstků.
Za ním následuje nejoblíbenější „teréňák“ Yeti (3.178) a dominanci Mladé Boleslavi do puntíku potvrzuje. Stálé popularitě se těší Volkswagen Golf (2.971) a hned nato i Passat (2.638). Model CC, který sdílí techniku předchozí generace, do jeho počtů zařazen nebyl, minulý rok už jej SDA vedl separátně. První desítka nemůže být kompletní bez devátého Fordu Fiesta (2.607) a lídra mezi MPV Hyundaie ix20 (2.231).
Dvoutisícovku se během pololetí podařilo překročit ještě Seatu Leon a Dacii Duster. Doslova nabito je od 13. do 16. místa, Ford Focus, Kiu Cee‘d, Volkswagen Polo a Hyundai Tucson dělí pouze 52 jednotek. I když se s výjimkou prvních dvou nejedná o přímé soupeře, o celkové umístění jde přece též. Zbytek Top 20 už je pod hranicí 1,5 tisíce nových aut, ať už jde o mini Citigo z Bratislavy, poslední evropské Auto roku Opel Astra, nebo dvojici asijských SUV: Nissan Qashqai a Kiu Sportage.
V žebříčku dvacítky nejprodávanějších modelů Škodovka okupuje celkem šest příček, tedy s kompletním současným výrobním programem, Hyundai a Volkswagen tři, Ford a Kia dvě, Seat, Dacia, Opel a Nissan pak jednu. Nižší střední třída zde čítá osm aut, veškerá SUV pět, malé vozy mají tři zástupce, střední třída dva, MPV a mini pak jednoho. O „oficiálním“ zařazení Octavie a Superbu bylo již napsáno mnohé, SDA je stále posouvá o kategorii výše, než kam ve skutečnosti patří.
V současné době největší škodovka se zlepšila o 4.184 aut, její o něco menší a starší sestra Octavia o 3.202 a na třetím místě trůnící Fabia o 2.873. Na domácího výrobce tedy nemá nikdo ani zde. Úspěch Hyundaie Tucson (+1.656) je způsoben tím, že před rokem v červnu 2015, se v tabulkách objevily první kusy. Passat okupuje pětku s nárůstem o 1.039 exemplářů.
Procentním šplhounem je jasně Tucson s divokým údajem +12.738,5 %, ale důvod byl zmíněn výše. Superb se zvedl o 165,6 % a jeho věčný rival Passat ještě o 65 %. Takřka poloviční zvýšení zájmu zaznamenala Kia Sportage, Fabia s Hyundaiem i30 mají hodnoty kolem třetiny. Hodně zajímavého výsledku dosáhl druhý zástupce jihokorejské sestry stylizovaného H Cee‘d, naprosto stejného jako před rokem.
Propadáků máme v žebříčku celkem šest, nejvýrazněji ztratili klienti zájem o Volkswagen Golf (-824 kusů), Škodu Rapid (-618), Hyundai ix20 (-494), Citigo (-492) a Ford Focus (-301). V procentech to není tak dramatické, nejhorší škodovácký mrňous ze slovenské metropole má méně o čtvrtinu, evropský bestseller o necelých 22 % ix20 o 18, Focus o 15 a Rapid o ani ne deset procent.
Český trh v pololetí 2016 – Pořadí modelů | |||||
Pořadí | Model | 1-6/2016 [ks] | 1-6/2015 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA OCTAVIA | 15 376 | 12 174 | 3 202 | 26,3% |
2. | ŠKODA FABIA | 11 484 | 8 611 | 2 873 | 33,4% |
3. | ŠKODA SUPERB | 6 710 | 2 526 | 4 184 | 165,6% |
4. | ŠKODA RAPID | 5 802 | 6 420 | -618 | -9,6% |
5. | HYUNDAI i30 | 3 801 | 2 861 | 940 | 32,9% |
6. | ŠKODA YETI | 3 178 | 3 086 | 92 | 3,0% |
7. | VOLKSWAGEN GOLF | 2 971 | 3 795 | -824 | -21,7% |
8. | VOLKSWAGEN PASSAT | 2 638 | 1 599 | 1 039 | 65,0% |
9. | FORD FIESTA | 2 607 | 2 512 | 95 | 3,8% |
10. | HYUNDAI ix20 | 2 231 | 2 725 | -494 | -18,1% |
11. | SEAT LEON | 2 177 | 1 895 | 282 | 14,9% |
12. | DACIA DUSTER | 2 114 | 1 797 | 317 | 17,6% |
13. | FORD FOCUS | 1 722 | 2 023 | -301 | -14,9% |
14. | KIA CEE‘D | 1 719 | 1 719 | 0 | 0,0% |
15. | VOLKSWAGEN POLO | 1 706 | 1 756 | -50 | -2,8% |
16. | HYUNDAI TUCSON | 1 669 | 13 | 1 656 | 12738,5% |
17. | ŠKODA CITIGO | 1 478 | 1 970 | -492 | -25,0% |
18. | OPEL ASTRA | 1 461 | 1 199 | 262 | 21,9% |
19. | NISSAN QASHQAI | 1 424 | 1 187 | 237 | 20,0% |
20. | KIA SPORTAGE | 1 394 | 947 | 447 | 47,2% |
- | Celkem | 132 778 | 113 261 | 19 517 | 17,2% |