Český trh v roce 2015: Přehled největších pádů a růstů

Registrace nových osobních aut na českém trhu loni vzrostly o významných 20 % na celkových 230.857 vozů. Zatímco některým značkám tento růst přinesl výrazný úspěch, jiné rostoucího zájmu nedokázaly využít a jejich prodeje meziročně klesly.
Přehled značek s největším relativním nárůstem prodejů dokazuje, že čeští zákazníci díky rostoucí ekonomice mají stále větší zájem o vozy luxusních značek. Nejvíce si pomohl Cadillac o neskutečných 157 %.Na více než dvojnásobek se dostaly také Lamborghini a Rolls-Royce. Italská značka loni opět otevřela oficiální české zastoupení, zatímco ta britská českého dealera oficiálně otevře letos. Tento aspekt jejich úspěchům nepochybně pomohl.
Také na dalších pozicích se umístily luxusněji zaměřené značky – Mini nebo Smart. Prodeje Ferrari narostly dvojnásobně na 60 aut, Porsche si pomohlo o 38 % na 344 vozů. Z mainstreamových značek hlásí úspěšný rok Nissan (+64,8 %) a Mitsubishi (+42,2 %).
K přehledu největších nárůstů je nutné zdůraznit, že jsme nepracovali s těmi výrobci, které Svaz výrobců automobilů řadí do kolonky „jiné značky.“ Pokud bychom zařadili i tyto značky prodávající na českém trhu jen několik kusů aut ročně, byla by tabulka plná neznámých výrobců jako Chausson (+400 %), Hobby (+300 %) a Carthago (+133 %).
| Registrace aut – značky s nejvyšším relativním nárůstem | |||
| Poř. | Značka | Meziroční změna [%] | Prodeje 2015 [ks] |
| 1. | Cadillac | +157,1 | 18 |
| 2. | Lamborghini | +150 | 15 |
| 3. | Rolls-Royce | +116,6 | 13 |
| 4. | Ferrari | +100 | 60 |
| 5. | Mini | +99,7 | 625 |
| 6. | Jeep | +92,4 | 1037 |
| 7. | Smart | +86,5 | 97 |
| 8. | Nissan | +64,8 | 5007 |
| 9. | Mitsubishi | +42,2 | 2429 |
| 10. | Porsche | +38 | 344 |
Zmínit je však potřeba úspěch Tesly, jejíž české prodeje proti roku 2014 vzrostly o 185 %! Loni tak na tuzemských silnicích přibylo 57 elektroaut tohoto amerického výrobce, což je parádní výsledek s ohledem na minimální zvýhodnění elektrických aut. Značka Bürstner zaměřená na obytné vozy pak loni v Česku prodala 68 vozů (+70 %).
Z hlediska relativního poklesu je na tom nejhůře Chevrolet s pádem o 94 %. Výsledek je ale nasnadě, značka se postupně stáhla z evropských trhů, a tak už se doprodávaly poslední kousky a sportovní modely, které v prodeji zůstaly – Corvette a Camaro. Podobná situace je u Lancie, která svoji nabídku postupně omezila na jediný model – malý hatchback Ypsilon. Pád zažilo také Bentley, jemuž prodeje klesly o 43 %. Nechme se překvapit, zda čeští zákazníci jen nečekali na nové SUV Bentayga, které se začne prodávat v letošním roce.
| Registrace aut – značky s nejvyšším relativním poklesem | |||
| Poř. | Značka | Meziroční změna [%] | Prodeje 2015 [ks] |
| 1. | Chevrolet | -94 | 27 |
| 2. | SsangYong | -80 | 2 |
| 3. | Lancia | -65 | 57 |
| 4. | Dodge | -61 | 16 |
| 5. | Dangel | -60 | 2 |
| 6. | Chrysler | -50 | 1 |
| 7. | Bentley | -43 | 16 |
| 8. | Infiniti | -34 | 47 |
| 9. | Alfa Romeo | -31 | 104 |
| 10. | Citroën | -7 | 5044 |
Pořadí značek s největším absolutním nárůstem vévodí ty, které patří mezi ty vůbec nejprodávanější na českém trhu. Nejvyšší absolutní nárůst hlásí Škoda, jejímu meziročnímu růstu o 27 % odpovídá o 15.836 prodaných aut více než v roce 2014. Volkswagen si pak pomohl o skvělých 5.473 aut (+30 %), dařilo se i Fordu s nárůstem o 2.856 vozů (+22,7 %).
Také statistika značek s největším absolutním nárůstem dokazuje rostoucí zájem o luxusní značky. V top 10 nechybí kompletní německé luxusní trio – Audi, BMW a Mercedes. Nejlépe dopadlo BMW s nárůstem o 1.355 vozů, které se i díky tomu stalo nejprodávanější luxusní automobilkou na českém trhu.
| Registrace aut – značky s nejvyšším absolutním nárůstem | |||
| Poř. | Značka | Meziroční změna [ks] | Prodeje 2015 [ks] |
| 1. | Škoda | +15836 | 73927 |
| 2. | Volkswagen | +5473 | 23754 |
| 3. | Ford | +2856 | 15432 |
| 4. | Nissan | +1969 | 5007 |
| 5. | Renault | +1760 | 8074 |
| 6. | BMW | +1355 | 5885 |
| 7. | Dacia | +1232 | 10512 |
| 8. | Opel | +1192 | 8100 |
| 9. | Audi | +1084 | 5019 |
| 10. | Mercedes-Benz | +959 | 4822 |
Na opačném konci spektra opět najdeme Chevrolet s pádem o 411 aut. Hned za ním ale následuje Citroën (-401 vozů), jehož výsledek dokazuje, že se mu na českém trhu loni nedařilo. Méně automobilů než v roce 2014 loni prodala také Honda (-65 aut) nebo Infiniti (-24 aut).
| Registrace aut – značky s nejvyšším absolutním poklesem | |||
| Poř. | Značka | Meziroční změna [ks] | Prodeje 2015 [ks] |
| 1. | Chevrolet | -411 | 27 |
| 2. | Citroën | -401 | 5044 |
| 3. | Lancia | -105 | 57 |
| 4. | Honda | -65 | 1796 |
| 5. | Alfa Romeo | -46 | 104 |
| 6. | Dodge | -25 | 16 |
| 7. | Infiniti | -24 | 47 |
| 8. | Peugeot | -19 | 7156 |
| 9. | Bentley | -12 | 16 |
| 10. | SsangYong | -8 | 2 |











