Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (126)
Odbyt Fabie se v říjnu vrátil nad 1,8 tisíce kusů. Mezi nejlepší pěticí překvapivě chybí Hyundai i20, naopak Polo je vysoko.

Trh malých vozů ve srovnání s říjnem loňského roku stoupl o 186 jednotek (+4,9 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.827 nových aut, letos jich bylo 4.013.

Vítězství pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Škoda Fabia tentokrát zaznamenala poměrně vysokých 1.820 přírůstků, což jí zajistilo podíl 45,4 %. Druhé místo si nepřipsala jako již tradičně Fiesta, nýbrž Polo od Volkswagenu, které skončilo na 284 kusech (7,1 %). Malý ford je na bronzu (261, 6,5 %). Čtvrté a páté místo okupují zástupci Renaultu. Úspěšnější bylo Clio (212, 5,3 %). To ovšem neprochází klasickou generační obměnou, druhá řada byla v prodeji do letošního jara, třetí zůstává v nabídce a přichází čtvrtá. Malý sedan Thalia, který vychází z „dvojky“ má na kontě 202 nových vozů (5 %) a Top 5 tedy uzavírá. Její dosud stabilní člen Hyundai i20 je až na sedmém místě za Citroënem C3.

Vedoucí Fabia si v meziročním porovnání s říjnem 2011 polepšila o 7,9 %, respektive 134 nejmenších škodovek. Druhé Polo má 35,9 % více. Před rokem našlo své zájemce 209 aut, letos vyskočilo o dalších 75. Postup Fiesty je ještě vyšší, vyšplhala vzhůru o 55,4 % (ze 168, tedy +93 kusů). Clio doslova vystřelilo o 285,5 %. Získalo 157 vozů z pouhých 55 loňských. Pesimismus vzbuzují jen výsledky Thalie: -19,2 %, respektive -48 exemplářů. Je tak zároveň jediným vozem z pětice nejúspěšnějších, který si pohoršil.

Největší procentní meziroční nárůst zaznamenalo jednoznačně Clio. Přes sto procent má ještě Suzuki Swift, v desátém měsíci letopočtu 2011 našlo nové majitele 21 vozů, aktuálně 54 (o 157,1 % více). Ale „svišť“ není zdaleka sám. Nesmíme zapomenout na Citroën C3 (+119 %, ze 79 na 173). Žádnou raritu nepředstavuje ani Toyota Yaris, která si polepšila o 106,5 % (95 místo 46). Kusoví šplhouni jsou víceméně jasní: Clio před Fabií a C3 (+94), jen těsně je následuje Fiesta.

Propadákům dominuje duo se lvem ve znaku a Ford. U modelů 206 (-92,6 %) a 207 (-72,5 %) se však jedná o výprodeje, o Fusionu, který se vklínil mezi ně (-74,8 %), platí to samé, svá nejlepší léta už mají všichni jmenovaní za sebou. Vynechme nedůležitý Citroën DS3 a vzpomeňme ještě další dva modely, který rozhodně nekončí: Seat Ibiza (-59,4 %) a Hyundai i20. Ten je sice pod polovinou (-47,2 %), ale je důležitý. Vždyť mu patří nelichotivé prvenství dle kusů (-153) před Ibizou (-130), Fusionem (-116) a „dvěstěsedmičkou“ (-100).

Trh se za deset měsíců letošního roku vrátil do mírného zisku (+0,2 %), přitom minule vykazoval alespoň na chvilinku ztrátu (-0,4 %). Své zákazníky aktuálně našlo 36.119 vozů této třídy místo 36.061 (meziročně +58 kusů).

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 12.162 exempláři (její podíl je 33,7 %). Druhý je Ford Fiesta (2.848), kterému patří 7,9 % segmentu malých aut. Hyundai i20 udržel bez problémů třetí příčku (2.713, 7,5 %), ale rozdíl mezi ním a Fiestou se natáhl. Donedávna populární krabice od modrého oválu okupuje stále alespoň čtvrtou příčku (2.387, 6,6 %). Poslední místo v nejlepší pětce náleží v ročním přehledu Renaultu Thalia (2.379, také 6,6 %). Ten navíc jako poslední překročil dvoutisícovou metu, Polo na něj zatím nemá, schází mu ještě více než pět stovek aut (1.870).

Fabia v tomto meziročním srovnání vykazuje ztrátu, byť číslo za negativním znaménkem vypadá o něco optimističtěji. Záporná hodnota činí -10,2 %, loni se jich prodalo o 1.381 více. Fiesta je na tom o značných 1.280 kusů lépe než v předchozím roce (+81,6 %). Jihokorejec Hyundai i20 hlásí +114 aut, tedy +4,4 %. Ford Fusion má oproti totožnému období letopočtu 2011 o 189 vozů méně (-7,3 %). Francouz z Asie si také pohoršil, konkrétně o 6 % (-151 z 2.530).

Kdo je průběžným procentním skokanem v malých vozech? Lancia Y (+300 %), ani Lada Kalina s dvojnásobkem nás věru zajímat nebudou. Takže jím vyhlašujeme jednoznačně Rio od Kie, které má ještě víc než ruské medvíďátko. Od začátku roku si našlo 1.294 klientů (+117,8 %). Před třinácti měsíci mělo na kontě přitom pouze 594 aut druhé i třetí generace. Stoprocentní a větší zisk už nikdo další nemá. Výtečně si dále vedou nejen Fiesta a Clio (+35,9 %), ale i Dacia Sandero (+35,4 %, +209 z 591). Kusovým lídrem není nikdo jiný než právě Ford Fiesta před Riem (+700), Cliem (+412) a Sanderem.

Propadák hledejme kromě výprodejového Coltu (-71,7 %) v Mazdě 2 (-62,7 %). Místo 134 se pro ni rozhodla jen padesátka Čechů, z ceníku importéra však dosud nezmizela. Následuje takřka historický Peugeot 206 (-50,9 %), který svou kariéru ukončil po dlouhých 14 letech a doprodávají se poslední skladové kousky. Chevrolet Aveo hlásí -36,5 %, Nissan Micra -35 % a taktéž finišující Peugeot 207 -34,9 %. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia, dále „dvěstěsedmička“ (-599), za nimi následují Chevrolet Aveo (-296) a Ford Fusion. Jen francouzské lvíče a Fordova hranatá, ale praktická krabička se přitom s českými zákazníky loučí.

Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii s 207 vozy se zkratkou TDI na zádi (podíl na celkových registracích 11,4 %). Peugeot 208 vykazuje 37 exemplářů turbodieselů (24,7 %) a hodně má i Clio (21, ale mnohem menších 9,9 %). Desítky nových přírůstků s naftovými agregáty dosáhly ještě další tři modely: Dacia Sandero (14, 12,1 %), překvapivě Chevrolet Aveo (12 čili přesné třetiny) a VW Polo (právě deset, jinak mizivých 3,5 % ze všech).

A plynová alternativa? V LPG zvítězilo Sandero (21 kusů) před Seatem Ibiza (11) a jedinou Corsou. Prodala se rovněž dvě Punta na CNG. Na domácích registračních značkách se také objevila desítka hybridních Toyot Yaris.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období10/20121-10/201210/20121-10/2012
1.Škoda FABIA18201216245,4%33,7%
2.Volkswagen POLO28418707,1%5,2%
3.Ford FIESTA26128486,5%7,9%
4.Renault CLIO21215615,3%4,3%
5.Renault THALIA20223795,0%6,6%
6.Citroën C31739054,3%2,5%
7.Hyundai i2017127134,3%7,5%
8.Peugeot 2081505343,7%1,5%
9.Dacia SANDERO1168002,9%2,2%
10.Toyota YARIS959232,4%2,6%
11.Kia RIO9412942,3%3,6%
12.Seat IBIZA8916472,2%4,6%
13.Opel CORSA766941,9%1,9%
14.Suzuki SWIFT543141,3%0,9%
15.Audi A1404201,0%1,2%
16.Ford FUSION3923871,0%6,6%
17.Peugeot 2073811180,9%3,1%
18.Chevrolet AVEO365150,9%1,4%
19.Fiat PUNTO304360,7%1,2%
20.Honda JAZZ131790,3%0,5%
21.Nissan MICRA101450,2%0,4%
22.Mazda 24500,1%0,1%
23.Alfa Romeo MITO2150,0%0,0%
23.Citroën DS32310,0%0,1%
23.Peugeot 20621100,0%0,3%
Ostatní modely-0690,0%0,2%
CELKEM-401336119100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (126)
Avatar - white label
16. 11. 2012 23:15
Re: F
Nemůžeš přece soudit míru těžkosti životů ostatních, dle měřítka těžkosti svého vlastního života, i když ve tvém případě to budou mít hodně těžké zejména lidé ve tvém blízkém okolí... :*) >:D
16. 11. 2012 23:01
Re: F
Doteraz si nerozpraval, ci ako mam tvoju doterajsiu doternu komunikaciu chapat? Alebo je to forma tvojho mimozmysloveho vyronu? >:D
No mozes sa aj dalej vyrozpravat, ved od toho to tu je. Nech sa ti ulavi z tvojho tazkeho zivota >:D
Avatar - white label
16. 11. 2012 18:45
Re: F
:yes: >:D
Avatar - white label
16. 11. 2012 18:43
Re: F
Tobě mám já něco vážně povědět? Znáš to české přirovnání k "házení perel sviním"...? :-O :*) >:-[]
Avatar - white label
16. 11. 2012 18:41
Re: F
Zatím ne, ale kdyby náhodou, rmožná se na vás (s topperem) obrátím s dotazem, co v takovém případě zkusit dělat, v tomto ohledu máte jistě velmi mnoho osobních zkušeností..., i když evidentně také velmi málo úspěchů s praktickým řešením důsledků těchto problémů... :-O :*) >:D