Český trh v srpnu 2011: Hyundai i40 mezi nejlepšími ve střední třídě
Celkový trh si polepšil, získal totiž +19,6 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 881 vozů, v letošním osmém měsíci 1.054, tedy o 173 více.
První příčku obsadila tradičně vlajková loď domácího výrobce s 280 kusy. Passat se musel spokojit opět se stříbrem (188 registrací), Mondeo, které jej zkraje letošního roku poráželo, je třetí (166). O čtvrté místo se musela v titulku zmíněná i40 rozdělit s Peugeotem 508, oba konkurenti získali svorně 56 exemplářů. Insignia, Laguna i Audi A4 jsou tedy tentokrát mimo nejlepší pětku.
Předchůdce i40, tedy poslední evropská Sonata, žádným bestsellerem nebyl. Většinou se pohyboval mezi 15. a 20. místem s výjimkou dubna 2010, kdy jej s největší pravděpodobností dodávka firemnímu zákazníkovi vyšvihla až na šestou příčku. U i40 se očekává razantnější zápis do statistik, současný fluidní design se líbí, byť má pochopitelně i své odpůrce, kteří jej považují za příliš překombinovaný a komplikovaný.
Superb si oproti srpnu 2010 pohoršil, byť jen mírně, o 9,1 % (-28). Nejbližší soupeři jsou na tom ovšem mnohem lépe. Passat vykazuje zisk 39,3 %, před rokem bylo zaregistrováno 135 aut. Mondeo si loni vybralo pouze 91 Čechů, letos si tedy polepšil razantně, o 82,4 %, respektive 75 exemplářů. Co by jiní za devět desítek aut v jednom měsíci dali, na největší klasický osobní ford v evropské nabídce je to ale málo. Peugeot 508 se ve statistikách objevil až koncem roku 2010 a Hyundai i40 teprve minulý měsíc, takže je ještě srovnávat nelze. Mondeo sice vyskočilo slušně, ale na Volvo série 60 prostě nemá, to se zlepšilo o skoro 270 %, nová generace dělá divy. Oproti tomu Mazda 6 takřka 60 % ztratila.
Střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2011 | 1-8/2011 | 8/2011 | 1-8/2011 |
1. | Škoda SUPERB | 280 | 3123 | 26,6% | 33,9% |
2. | Volkswagen PASSAT | 188 | 1563 | 17,8% | 17,0% |
3. | Ford MONDEO | 166 | 1143 | 15,7% | 12,4% |
4. | Hyundai i40 | 56 | 69 | 5,3% | 0,8% |
4. | Peugeot 508 | 56 | 350 | 5,3% | 3,8% |
6. | Opel INSIGNIA | 45 | 405 | 4,3% | 4,4% |
7. | Renault LAGUNA | 43 | 364 | 4,1% | 4,0% |
8. | Audi A4 | 32 | 345 | 3,0% | 3,8% |
9. | Citroën C5 | 26 | 180 | 2,5% | 2,0% |
9. | Mercedes-Benz C | 26 | 205 | 2,5% | 2,2% |
11. | Subaru LEGACY | 25 | 216 | 2,4% | 2,3% |
12. | BMW 3 | 23 | 225 | 2,2% | 2,4% |
13. | Volvo S60/V60 | 22 | 223 | 2,1% | 2,4% |
14. | Audi A5 | 19 | 223 | 1,8% | 2,4% |
15. | Toyota AVENSIS | 13 | 158 | 1,2% | 1,7% |
16. | Mazda 6 | 11 | 156 | 1,0% | 1,7% |
17. | Honda ACCORD | 5 | 35 | 0,5% | 0,4% |
18. | Hyundai GENESIS COUPÉ | 4 | 14 | 0,4% | 0,2% |
18. | Lancia DELTA | 4 | 32 | 0,4% | 0,3% |
20. | Suzuki Kizashi | 3 | 21 | 0,3% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 7 | 150 | 0,7% | 1,6% |
- | CELKEM | 1054 | 9200 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti osmi měsícům roku 2010 zvýšil o 4,2 %, z 8.825 na rovných 9.200 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 375 vozů více.
V celkovém pořadí od ledna vede pochopitelně i nadále Superb s 3.123 kusy (jeho podíl dosahuje 33,9 %). Passat má jen polovinu těchto počtů (1.563, 17 %) a třetí je Mondeo (1.143, 12,4 %). Na čtvrtém místě najdeme Opel Insignia, který sotva překročil čtyři stovky aut (405, 4,4 %) a pátý je Renault Laguna s 364 vozy a čtyřprocentním podílem. Peugeot 508 a Audi A4 ale zatím příliš neztrácejí.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 271 vozů (+9,5 %). Passat je oproti tomu v minusu, ztratil rovných 6 % (o 99 kusů méně). Prodeje Mondea vzrostly o 198 automobilů (21 %). Insignia si rovněž polepšila (+34,6 %, loni 301, letos +104). Laguna měla před rokem 357 aut, letos +7. Její nárůst tak činí jen +2 %, ale pořád je to zisk. Nejvíce ze všech má i v tomto přehledu Volvo S/V 60, které dosáhlo +1.073,7 %, modelová obměna se projevila ve skoku z 19 na 223 aut. Z těch zástupců střední třídy, kteří se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Hondě Accord a Subaru Legacy. Zatímco pád Accordu překročil 40 %, u Legacy je zhruba třetinový.
Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 242 (86,4 % z celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě rovných 170 kusů (ještě vyšších 90,4 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 90 zákazníků (naopak slabších 54,2 %). Hyundai i40 si připsal 54 vozů s turbodieselovými agregáty, zážehové byly tedy pouze dva. Podílem 96,4 % nijak nevybočuje, naopak, ten je z Top 5 nejvyšší. Ale opět není Jihokorejec nejlepší sám. Peugeot 508 je na tom totiž úplně stejně i v tomto srovnání, benzin spalovaly dva vozy z 56 nově zaregistrovaných.
Co se alternativních paliv ve střední třídě týče, v srpnových statistikách najdeme čtveřici Passatů v kolonce CNG, dvojici Renaultů Laguna konzumující biolíh E85 a rovněž jediný Ford Mondeo, který k pohonu využívá stejnou látku.