Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2011: Hyundai i40 mezi nejlepšími ve střední třídě

Aleš Dragoun
Diskuze (132)
Srpen ve střední třídě znamenal razantní nástup novinky z Jižní Koreje. Hyundai i40 se dostal až za velkou trojku.

Celkový trh si polepšil, získal totiž +19,6 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 881 vozů, v letošním osmém měsíci 1.054, tedy o 173 více.

První příčku obsadila tradičně vlajková loď domácího výrobce s 280 kusy. Passat se musel spokojit opět se stříbrem (188 registrací), Mondeo, které jej zkraje letošního roku poráželo, je třetí (166). O čtvrté místo se musela v titulku zmíněná i40 rozdělit s Peugeotem 508, oba konkurenti získali svorně 56 exemplářů. Insignia, Laguna i Audi A4 jsou tedy tentokrát mimo nejlepší pětku.

Předchůdce i40, tedy poslední evropská Sonata, žádným bestsellerem nebyl. Většinou se pohyboval mezi 15. a 20. místem s výjimkou dubna 2010, kdy jej s největší pravděpodobností dodávka firemnímu zákazníkovi vyšvihla až na šestou příčku. U i40 se očekává razantnější zápis do statistik, současný fluidní design se líbí, byť má pochopitelně i své odpůrce, kteří jej považují za příliš překombinovaný a komplikovaný.

Superb si oproti srpnu 2010 pohoršil, byť jen mírně, o 9,1 % (-28). Nejbližší soupeři jsou na tom ovšem mnohem lépe. Passat vykazuje zisk 39,3 %, před rokem bylo zaregistrováno 135 aut. Mondeo si loni vybralo pouze 91 Čechů, letos si tedy polepšil razantně, o 82,4 %, respektive 75 exemplářů. Co by jiní za devět desítek aut v jednom měsíci dali, na největší klasický osobní ford v evropské nabídce je to ale málo. Peugeot 508 se ve statistikách objevil až koncem roku 2010 a Hyundai i40 teprve minulý měsíc, takže je ještě srovnávat nelze. Mondeo sice vyskočilo slušně, ale na Volvo série 60 prostě nemá, to se zlepšilo o skoro 270 %, nová generace dělá divy. Oproti tomu Mazda 6 takřka 60 % ztratila.

Střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20111-8/20118/20111-8/2011
1.Škoda SUPERB280312326,6%33,9%
2.Volkswagen PASSAT188156317,8%17,0%
3.Ford MONDEO166114315,7%12,4%
4.Hyundai i4056695,3%0,8%
4.Peugeot 508563505,3%3,8%
6.Opel INSIGNIA454054,3%4,4%
7.Renault LAGUNA433644,1%4,0%
8.Audi A4323453,0%3,8%
9.Citroën C5261802,5%2,0%
9.Mercedes-Benz C262052,5%2,2%
11.Subaru LEGACY252162,4%2,3%
12.BMW 3232252,2%2,4%
13.Volvo S60/V60222232,1%2,4%
14.Audi A5192231,8%2,4%
15.Toyota AVENSIS131581,2%1,7%
16.Mazda 6111561,0%1,7%
17.Honda ACCORD5350,5%0,4%
18.Hyundai GENESIS COUPÉ4140,4%0,2%
18.Lancia DELTA4320,4%0,3%
20.Suzuki Kizashi3210,3%0,2%
-Ostatní modely71500,7%1,6%
-CELKEM10549200100,0%100,0%

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti osmi měsícům roku 2010 zvýšil o 4,2 %, z 8.825 na rovných 9.200 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 375 vozů více.

V celkovém pořadí od ledna vede pochopitelně i nadále Superb s 3.123 kusy (jeho podíl dosahuje 33,9 %). Passat má jen polovinu těchto počtů (1.563, 17 %) a třetí je Mondeo (1.143, 12,4 %). Na čtvrtém místě najdeme Opel Insignia, který sotva překročil čtyři stovky aut (405, 4,4 %) a pátý je Renault Laguna s 364 vozy a čtyřprocentním podílem. Peugeot 508 a Audi A4 ale zatím příliš neztrácejí.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 271 vozů (+9,5 %). Passat je oproti tomu v minusu, ztratil rovných 6 % (o 99 kusů méně). Prodeje Mondea vzrostly o 198 automobilů (21 %). Insignia si rovněž polepšila (+34,6 %, loni 301, letos +104). Laguna měla před rokem 357 aut, letos +7. Její nárůst tak činí jen +2 %, ale pořád je to zisk. Nejvíce ze všech má i v tomto přehledu Volvo S/V 60, které dosáhlo +1.073,7 %, modelová obměna se projevila ve skoku z 19 na 223 aut. Z těch zástupců střední třídy, kteří se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Hondě Accord a Subaru Legacy. Zatímco pád Accordu překročil 40 %, u Legacy je zhruba třetinový.

Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 242 (86,4 % z celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě rovných 170 kusů (ještě vyšších 90,4 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 90 zákazníků (naopak slabších 54,2 %). Hyundai i40 si připsal 54 vozů s turbodieselovými agregáty, zážehové byly tedy pouze dva. Podílem 96,4 % nijak nevybočuje, naopak, ten je z Top 5 nejvyšší. Ale opět není Jihokorejec nejlepší sám. Peugeot 508 je na tom totiž úplně stejně i v tomto srovnání, benzin spalovaly dva vozy z 56 nově zaregistrovaných.

Co se alternativních paliv ve střední třídě týče, v srpnových statistikách najdeme čtveřici Passatů v kolonce CNG, dvojici Renaultů Laguna konzumující biolíh E85 a rovněž jediný Ford Mondeo, který k pohonu využívá stejnou látku.

Aleš Dragoun
Diskuze (132)
27. 9. 2011 09:16
Re: ALI...PASSAT A 40 KOREJCŮ
No, myslím, že jsi tady položil vcelku zásadní otázku. Jediná odpověď v případě těchto dvou konkrétních aut mě napadá: Protože se ti i40 osobně líbí víc, než Mondeo.
Před naším barákem teď i40 stojí, takže podle mého názoru je to blbost. Přestože proti designu současných korejských aut nic nemám, i40 je prostě hnusná, aspoň podle mého názoru.

Pokud však tvojí otázku rozšíříme na celou mainstreamovou střední třídu, a jsi ochoten přijmout názor někoho, kdo korejská auta obecně v současnosti považuje za normální mainstream, tak je situace aspoň u mě trochu jiná.

Řekněme, že zvažuji auto v ceně do 850 tisíc.
Máme tady apoštola. Sorry, nekoupím si ho. Pořád se tady mluví o jeho image, ale pro mě má image taxikářského auta. Nemůže za to, ale je to tak.
Pak tady máme zmíněné mondeo. Ne, nekoupím si ho, i když je v současnosti nejvýhodnější v poměru cena/výkon. Středový panel je prostě humus, to nepřekousnu. Korejštější plasty, než korejci.
i40 - Nekoupím, je fakt hnusná. Podle mě v současnosti nejhnusnější auto ve střední třídě.
Laguna? Ne, díky. Na značce auta mě osobně vůbec nesejde, ale dvě věci mi vadí. P*ča na kufru a design předku.
C5 - uvažoval bych o ní, ale vůbec jí neznám.
508 - v podstatě stejný případ jako mondeo. Ač se tu opěvuje její design a kvalita a německost, mě se prostě nelíbí.

Takže co nám zbývá? Superb, japonci a... pak už v podstatě nic.
Japonce vyloučím rovnou, nelíbí se mi.

Takže vítězem je superb. Bohužel. Skvělé auto, ale zoufale nudné.

A na závěr - kdyby se v Evropě prodávala Kia Optima, byla by můj vítěz. Je to přesně design, který se mě osobně líbí a vzbuzuje ve mě emoce, ať si o tom myslí místní osazenstvo co chce.
26. 9. 2011 23:34
Re: Lidi, proberte se!
Nadnárodní firmy, hlavně neněmecké, to budou mít určitě jiné. Ale v rámci Německa jsou fleety prémiových značek relativně běžné. Nemá je každá firma, ale jsou mnohem častější než v ČR. Je to opravdu spíš o firemní politice a jejích prostředcích (a dosažitelných slevách). Vybavit firmu komplet u Mercedesu není zase o tolik nákladnější než to udělat třeba u VW. Záleží pak na požadavcích na výbavu.
26. 9. 2011 23:22
Re: Asie II
Kde jsem myslel jako v kabině, venku, s otevřenou kapotou atd. Jaké frekvence v testu uvažují je také důležité - někdy papírově hlučnější zařízení člověku vadí méně. Věřím tomu, že je i40 tišší, jen mě zajímaly detaily. Dobré by bylo i vědět, o který motor v Superbu přesně šlo - Škoda je často pozadu v koncernu.

Nevím, co je těžkého pochopit na tom, že schopnost nabrat během pár vteřin jakoukoli legální rychlost je uklidňující. Já totiž do levého nelezu, když bych tím někoho omezil. Je pro mě stresující, když neadekvátnost mého vozu omezuje ostatní. Znám to z druhé strany a moc se mi to nelíbí, takže se snažím to nedělat druhým. V hustém provozu tak místo svého tempa buď držím tempo levého pruhu, čímž často porušuji předpisy, nebo držím tempo pravého pruhu, které je často loudavé. Zkrátka, výkon není jen o rychlosti, ale také o tom, jak se na tu rychlost dostaneš. Auto musí mít dobré pružné zrychlení. A dostatečná výkonová rezerva ti může pomoci utéct z krizové situace. Ne že by nešlo dodržovat předpisy i tak, ale upřímně, podívej se, kolik lidí to dělá. Když to tak pozoruji, podle mě méně než 5% řidičů. Proč bych si nedopřál víc výkonu, když je tak pro mě řízení na českých silnicích příjemnější a dodržování předpisů mě dokonce i baví.

Možná máš pravdu a měl bych přestat brát ohled na ostatní >:-[] Očividně jsem nemocný 8-s

BTW: Na návštěvu psychologa je, když se se stresem nedokážeš vyrovnat. Ne když ho zažíváš - zažíváme ho snad všichni.
Avatar - Ji/Ri
26. 9. 2011 22:46
Re: ALI...PASSAT A 40 KOREJCŮ
Sundej brýle růžovko, passat je u nás přeceněný, je to němec, který ještě nikoho nena.s.ere a v Německu je to obyč firmák.... tak už si tu onanii nech.
Avatar - Ji/Ri
26. 9. 2011 22:44
Re: Fuckoidní design
.... a jsi dederon ta hadra nebo jako východní němec? >:D >:D >:D ale vážně, Insignia možná propadla u nás čr/sr... ale jinak se vozík celkem chytil....