Chevrolet Aveo 1,4 LT – Chytrá horákyně

Chevrolet Aveo 1,4 LT – Chytrá horákyně

 
 

Malý rozpočet ale velké nároky? Zbystřete, Chevrolet totiž ví, jak namixovat atraktivní vzhled, cenu a kvalitu ve správném poměru. Nové Aveo je toho důkazem.

Velká část prodejců levných automobilů ze střední a východní Evropy nemá v posledních měsících dobré spaní. Na vině nejsou měkké matrace či skřípající postel, viníkem je Chevrolet.

Je to tak. Chevrolet za poslední rok zaznamenal v Evropě nárůst prodejů o 34 %. V české kotlině také velmi posiluje, když za prvních pět měsíců roku 2008 stouply jeho prodeje o 45 %, zatímco celý trh rostl výrazně pomaleji. Celkově se tato mladá nízkorozpočtová značka dostala na velmi dobré 13. místo v pořadí automobilek na českém trhu a míří stále výš. Její největší zbraň, nové provedení modelu Aveo ze segmentu malých vozů, jsme podrobili redakčnímu testu. A to v pětidveřové verzi, od které se očekává zřejmě nejvíce.

Design: Image větších Chevroletů

Malé auto pro masy se musí líbit a toto kritérium je u malého Chevroletu rozhodně splněno. Záď vozu byla oproti předchozí generaci přepracována jen zlehka, přední část ovšem doznala mnoha změn. Velké světlomety nepůsobí ani agresivně ale ani žensky a proto, spolu s dynamickým tvarováním předních nasávacích otvorů, nebude ani otec od rodiny vypadat v Aveu nedůstojně. V testované vrcholné výbavě, zahrnující například přední mlhové světlomety, patnáctipalcové disky z lehké slitiny či zadní spoiler, vypadá Aveo docela pěkně.

Interiér se naprosto přesně nese v duchu marketingového sloganu „Get real“, který Chevrolet používá. Vnitřek vozu je relativně bytelný, uhlazený a působí dotaženým dojmem. Reklamní materiály nás sice lákají na více měkčených plastů, než bylo ve staré generaci vozu, v praxi je ale nutné hodně dlouho hledat, než nějaký kousek najdete (a někteří z kolegů jej nenašli vůbec). To ale zase tolik nevadí, protože ačkoliv jsou plasty tvrdé, mohou se pochlubit velmi dobrou povrchovou úpravou a v této cenové kategorii je konkurence také běžně nenabízí. Tlačítka i otočné ovladače jsou na dotek příjemné, dobře umístěné a díky zdobení, imitující hliník, oživují jinak poměrně jednotvárný styl interiéru. Jediná výraznější výtka v tomto ohledu míří ke tlačítku, ovládající výstražné blikače. To je totiž umístěno až příliš nízko a navíc na nesprávné straně středového panelu, takže není úplně pohodlně na dosah. Pochvalu zaslouží přehledné koncernové audio, které se objevuje třeba i v sesterském Saabu.

obrázek [555 x 418]

Zavazadlový prostor se otevírá netradičně nikoliv uprostřed, ale mírně vpravo umístěným táhlem v pátých dveřích. Jeho základní velikost 220 litrů není sice pro potřeby rodiny s dětmi právě ideální, po sklopení zadních sedadel se ale tento prostor zvětší na 980 litrů, což už na převoz nějakého toho televizoru stačí. Kdo ale vozí hodně věcí a vyžaduje velký zavazadlový prostor s dobrým přístupem, ten bude z Avea zklamán.

Na zadní sedadla se pohodlně (s hlavou těsně u stropu) usadí i průměrně vzrostlý muž, jedinou otázkou zůstává, kdo bude sedět před ním. Při posazení se za sebe totiž mnoho prostoru pro kolena nezbývá. Sedadla i pozice řidiče za volantem jsou vysloveně komfortní. I když tvarování opěrek zad i sedáku naznačuje, že by se snad dalo mluvit i o dostatečném bočním vedení, spíše opak je ale pravdou. Bočnice jsou příliš měkké na to, aby tělo v prudkých zatáčkách udržely a pozice za volantem příliš vzpřímená na to, aby vás rychlejší jízda bavila. A podvozek je naladěný ve stejném duchu.

Co se tedy prostornosti interiéru týče, Aveo zde ztrácí body zejména díky zadním sedadlům, na kterých konkurence nabídne přeci jen o něco více prostoru. V samotném zpracování interiéru Aveo za konkurenty nezaostává, použité tvrdé materiály, i když kvalitní, jej ale posouvají za ty nejlepší ve třídě.

Podvozek: S pěti dveřmi především pohodlí

Po tom, co jsme před nedávnem vyzkoušeli Aveo v třídveřovém provedení jsme z podvozku poměrně rozčarováni. Čekali jsme malého mrštného ďáblíka, místo toho před námi stojí automobilový ekvivalent Červené Karkulky. Rozdíl mezi těmito vozy je opravdu znatelný a vyznívá v neprospěch pětidveřové verze. Ta je totiž o hodně měkčí (a tím se i více naklání a houpe) než verze třídveřová, v tlumení nerovností jsou na tom ovšem velmi podobně. Skoro to až vypadá, jakoby se očekávalo, že kupci Avea s pěti dveřmi budou minimálně o jednu generaci starší než ti, co se rozhodnou pro model třídveřový. Nahlíženo optikou staršího páru, či velmi klidného jezdce, však naše výtky vyšumí do ztracena. Aveo i přes značný náklon dobře vede stopu a příchod krizové situace hodně dopředu oznámí pískající pneumatiky. Nově použitá torzní příčka vzadu odvádí dobrou práci.

obrázek [555 x 400]

Řízení je poměrně přesné, ačkoliv je klasicky přeposilované a tudíž o stavu vozovky pod koly příliš mnoho informací nedostanete. Řazení je rozhodně na vyšší úrovni, dráhy jsou dobře vymezeny a změna převodových stupňů jde zlehka, i když po dosti dlouhých drahách. Převodovka a její odstupňování je určitě jedním ze silných vlastností nového Avea.

Motor: Dobrá jedna-čtyřka

A u silných stránek ještě na moment zůstaňme, řeč totiž bude o motoru. Ten byl totiž inovován a to poměrně zásadně. Mezi trumfy této benzinové jednačtyřky patří variabilní nasávací potrubí a také variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Díky nim má motor dost síly i v nižších otáčkách (nejvyšší hodnota točivého momentu 131 Nm je dostatečně výmluvná) jakož i velmi dobrý výkon v otáčkách vysokých. Zároveň to také znamená, že dokáže svou práci efektivně řídit tak, aby byla výsledná spotřeba pohonných hmot co nejmenší.

V praxi je tak jízda s lehkým Aveem svižná a motor přitom není potřeba trápit ve vysokých otáčkách. Když na to ale přijde, pětidveřové Aveo umí sprintovat z 0 na 100 km/h pod dvanáct sekund (11,9 s) a dosáhne nejvyšší rychlosti 175 km/h, takže se v provozu určitě neztratí. Odběr Naturalu z nádrže v podstatě potvrzoval oficiální údaje výrobce, na nádrž o objemu 45 litrů tak může osádka vozu absolvovat výlet přes 700 kilometrů dlouhý.

A jak dopadne nové pětidveřové Aveo při srovnání s konkurencí? Podvozkově i prostorově je na tom bezesporu hůře než Fabia, Corsa či Fusion, ztracenou čest si ale získává zpět opravdu špičkovými motory. Testovaný agregát o objemu 1,4 litru se v tuto chvíli řadí k vůbec nejlepším atmosférickým agregátům toho objemu na trhu, což bychom od levné značky, jakou je Chevrolet, nečekali. A to má Aveo v nabídce ještě druhý, zbrusu nový čtyřválcový agregát o zdvihovém objemu 1,2 litru a velmi dobrým výkonem 62 kW. Porovnejte si tyto hodnoty například s konkurenčním motorem Škody (1,2 HTP o nejvyšším výkonu 51 kW) či Opelu (1,2 o nejvyšším výkonu 59 kW) a zjistíte, že Chevrolet má i zde navrch. Pokud tedy volba padne právě na něj, nemusí to být pouze z důvodu nižší ceny, ale také z důvodu lepší techniky pod kapotou. Kdo by to byl do toho bývalého Daewoo řekl, že.

Pohled do ceníku

Nové Aveo je namířeno zejména na ty, kdo hledají co nejvíce muziky, za co nejméně peněz. Za méně než 300 tisíc dostanete moderně vypadající a velmi dobře vybavený pětidveřový vůz, který vás bude hýčkat automatickou klimatizací, nabídne elektricky ovládaná přední i zadní okna, palubní počítač, přední a boční airbagy, rádio s CD a MP3 přehrávačem se šesti reproduktory či volant a řadicí páku potaženou kůží.

Pokud se ale rozhodnete, že tyto a další prvky nadstandardní výbavy nepotřebujete a přesto trváte na výkonnějším agregátu, může být pětidveřové Aveo vaše za 247.900,- Kč. Tato verze sice nabídne poměrně slušnou základní výbavu, jejíž součástí je ale pouze jeden airbag a to je dnes prostě málo. Z našeho pohledu se tak příplatek 12 tisíc za zbývající tři airbagy, dálkové ovládání, palubní počítač či elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka zdá jako dobrá investice. Bohužel ani po modernizaci malého Chevyho nedostal zelenou stabilizační systém, který si už dnes u většiny konkurentů v této cenové hladině můžete dopřát alespoň za příplatek.

Průzkum ceníku zakončeme dovybavením leadera segmentu, nové Škody Fabie s motorem 1,4 16v, na stejnou úroveň výbavy, s jakou se nám v redakčním testu představilo Aveo. Ke stupni výbavy Classic za 294.900,- Kč (tedy stejná částka, jakou stojí testované Aveo) si zákazník musí připlatit například za elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, mlhové světlomety, klimatizaci, rádio s CD a MP3, centrální zamykání, kola z lehkých slitin a další prvky výbavy. Celkem tak velmi podobně vybavená Fabia vyjde téměř na 380 tisíc korun! Obdobná situace je i v případě Opelu Corsa 1,4 Enjoy EcoFlex za 329.900,- Kč, kde musíme opět připlácet za mlhovky či kola z lehkých slitin. Výsledná cena je zde o něco nižší, dostane se přes 360 tisíc korun, i tak je ale cenový rozdíl oproti Aveu téměř sedmdesátitisícový. A to je poměrně dost, Chevrolet Aveo proto zřejmě při konkurenčním boji dokáže výrazně zalovit i ve svých koncernových vodách.

Na obranu zavedených mainstreamových značek je nutno uvést, že v případě Chevroletu máte takřka nulovou možnost úpravy konkrétního výbavového stupně k obrazu svému, což je disciplína, kterou tito ostřílení matadoři ovládají. K Aveu totiž není možné objednat nejen již zmíněné ESP, ale ani například navigaci, parkovací senzory, měnič na více CD k autorádiu, adaptivní světlomety, aktivní opěrky hlav...tento seznam by mohl být ještě poměrně hodně dlouhý. Otázkou je, jak velká část zákazníků nakonec tyto nákladné prvky příplatkové výbavy opravdu v objednávkovém listě zaškrtne.

Závěr

Nezbývá, než nad Aveem vyřknout lichotivý ortel. Jeho velmi lákavá cenová politika a výborné motory totiž v konečném hodnocení převažují nad chudším a tvrdým (i když výborně zpracovaným) interiérem či horším podvozkem. Navíc ani design již není překážkou, a tak se v porovnání se zmíněnou cenovou politikou mainstreamové konkurence můžou prodejci Chevroletu těšit na novou vlnu zájmu zákazníků. Jejich kolegové z konkurenčních autosalonů budou mít opět o něco horší spaní.

První cena vozu227.900,-Kč (Aveo 5 dv. BASE, 1,2 16V 62 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací247.900,-Kč (Aveo 5 dv. BASE, 1,4 16V 74 kW)
Základní cena testovaného vozu294.900,-Kč (Aveo 5 dv. LT, 1,4 16V 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků294.900,-Kč (Aveo 5 dv. LT, 1,4 16V 74 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Poměr cena/výkon
  • Příjemný interiér
  • V nejvyšší verzi široká základní výbava
  • Kvalitní motor, slušná podélná dynamika a dobré řazení

Minusy

  • Omezený rozsah příplatkové výbavy
  • V základní verzi nedostatečná bezpečnostní výbava
  • Sedadla s nevýrazným bočním vedením
  • Příliš měkký podvozek
  • Nedostupnost stabilizačního systému
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Aveo

Cena v základní výbavě: 227 900 Kč Cena v testované výbavě: 294 900 Kč

Základní výbava:ABS, airbagy přední a boční, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou, přední mlhové světlomety, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, čalounění Split Medium, palubní deska v kombinaci Anthracite-Silver, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, rádio s přehrávačem CD MP3 a ovládáním na volantu, 6 reproduktorů, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, volant a řadicí páka v kůži, disky kol z lehké slitiny 15", vnější zpětná zrcátka, kliky, a nárazník v barvě karoserie, zadní spoiler

Výbava testovaného vozu:základní

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Aveo
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1399
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 131 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.7 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 220 / 980
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 398
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3920
b) šířka (mm): 1680
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2480
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Chevrolet Aveo
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 6
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,35
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Chevrolet Aveo: Tři karoserie, dva motory, ceny od 170.000,- Kč Chevrolet Aveo: Tři karoserie, dva motory, ceny od 170.000,- Kč

Chevrolet Aveo je na českém trhu stále nabízen ve všech…

Chevrolet Aveo Direct za 189.900,-Kč: Čtyřdveřové Aveo levnější než Spark Chevrolet Aveo Direct za 189.900,-Kč: Čtyřdveřové Aveo levnější než Spark

Chevrolet zlevnil Aveo sedan ve výbavě Direct na…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…