Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Aveo 1,4 LT – Chytrá horákyně

Aleš Jungmann
Malý rozpočet ale velké nároky? Zbystřete, Chevrolet totiž ví, jak namixovat atraktivní vzhled, cenu a kvalitu ve správném poměru. Nové Aveo je toho důkazem.

Velká část prodejců levných automobilů ze střední a východní Evropy nemá v posledních měsících dobré spaní. Na vině nejsou měkké matrace či skřípající postel, viníkem je Chevrolet.

Je to tak. Chevrolet za poslední rok zaznamenal v Evropě nárůst prodejů o 34 %. V české kotlině také velmi posiluje, když za prvních pět měsíců roku 2008 stouply jeho prodeje o 45 %, zatímco celý trh rostl výrazně pomaleji. Celkově se tato mladá nízkorozpočtová značka dostala na velmi dobré 13. místo v pořadí automobilek na českém trhu a míří stále výš. Její největší zbraň, nové provedení modelu Aveo ze segmentu malých vozů, jsme podrobili redakčnímu testu. A to v pětidveřové verzi, od které se očekává zřejmě nejvíce.

Design: Image větších Chevroletů

Malé auto pro masy se musí líbit a toto kritérium je u malého Chevroletu rozhodně splněno. Záď vozu byla oproti předchozí generaci přepracována jen zlehka, přední část ovšem doznala mnoha změn. Velké světlomety nepůsobí ani agresivně ale ani žensky a proto, spolu s dynamickým tvarováním předních nasávacích otvorů, nebude ani otec od rodiny vypadat v Aveu nedůstojně. V testované vrcholné výbavě, zahrnující například přední mlhové světlomety, patnáctipalcové disky z lehké slitiny či zadní spoiler, vypadá Aveo docela pěkně.

Interiér se naprosto přesně nese v duchu marketingového sloganu „Get real“, který Chevrolet používá. Vnitřek vozu je relativně bytelný, uhlazený a působí dotaženým dojmem. Reklamní materiály nás sice lákají na více měkčených plastů, než bylo ve staré generaci vozu, v praxi je ale nutné hodně dlouho hledat, než nějaký kousek najdete (a někteří z kolegů jej nenašli vůbec). To ale zase tolik nevadí, protože ačkoliv jsou plasty tvrdé, mohou se pochlubit velmi dobrou povrchovou úpravou a v této cenové kategorii je konkurence také běžně nenabízí. Tlačítka i otočné ovladače jsou na dotek příjemné, dobře umístěné a díky zdobení, imitující hliník, oživují jinak poměrně jednotvárný styl interiéru. Jediná výraznější výtka v tomto ohledu míří ke tlačítku, ovládající výstražné blikače. To je totiž umístěno až příliš nízko a navíc na nesprávné straně středového panelu, takže není úplně pohodlně na dosah. Pochvalu zaslouží přehledné koncernové audio, které se objevuje třeba i v sesterském Saabu.

chevrolet testy malevozy chevrolet testy malevozy

Zavazadlový prostor se otevírá netradičně nikoliv uprostřed, ale mírně vpravo umístěným táhlem v pátých dveřích. Jeho základní velikost 220 litrů není sice pro potřeby rodiny s dětmi právě ideální, po sklopení zadních sedadel se ale tento prostor zvětší na 980 litrů, což už na převoz nějakého toho televizoru stačí. Kdo ale vozí hodně věcí a vyžaduje velký zavazadlový prostor s dobrým přístupem, ten bude z Avea zklamán.

Na zadní sedadla se pohodlně (s hlavou těsně u stropu) usadí i průměrně vzrostlý muž, jedinou otázkou zůstává, kdo bude sedět před ním. Při posazení se za sebe totiž mnoho prostoru pro kolena nezbývá. Sedadla i pozice řidiče za volantem jsou vysloveně komfortní. I když tvarování opěrek zad i sedáku naznačuje, že by se snad dalo mluvit i o dostatečném bočním vedení, spíše opak je ale pravdou. Bočnice jsou příliš měkké na to, aby tělo v prudkých zatáčkách udržely a pozice za volantem příliš vzpřímená na to, aby vás rychlejší jízda bavila. A podvozek je naladěný ve stejném duchu.

Co se tedy prostornosti interiéru týče, Aveo zde ztrácí body zejména díky zadním sedadlům, na kterých konkurence nabídne přeci jen o něco více prostoru. V samotném zpracování interiéru Aveo za konkurenty nezaostává, použité tvrdé materiály, i když kvalitní, jej ale posouvají za ty nejlepší ve třídě.

Podvozek: S pěti dveřmi především pohodlí

Po tom, co jsme před nedávnem vyzkoušeli Aveo v třídveřovém provedení jsme z podvozku poměrně rozčarováni. Čekali jsme malého mrštného ďáblíka, místo toho před námi stojí automobilový ekvivalent Červené Karkulky. Rozdíl mezi těmito vozy je opravdu znatelný a vyznívá v neprospěch pětidveřové verze. Ta je totiž o hodně měkčí (a tím se i více naklání a houpe) než verze třídveřová, v tlumení nerovností jsou na tom ovšem velmi podobně. Skoro to až vypadá, jakoby se očekávalo, že kupci Avea s pěti dveřmi budou minimálně o jednu generaci starší než ti, co se rozhodnou pro model třídveřový. Nahlíženo optikou staršího páru, či velmi klidného jezdce, však naše výtky vyšumí do ztracena. Aveo i přes značný náklon dobře vede stopu a příchod krizové situace hodně dopředu oznámí pískající pneumatiky. Nově použitá torzní příčka vzadu odvádí dobrou práci.

chevrolet testy malevozy chevrolet testy malevozy

Řízení je poměrně přesné, ačkoliv je klasicky přeposilované a tudíž o stavu vozovky pod koly příliš mnoho informací nedostanete. Řazení je rozhodně na vyšší úrovni, dráhy jsou dobře vymezeny a změna převodových stupňů jde zlehka, i když po dosti dlouhých drahách. Převodovka a její odstupňování je určitě jedním ze silných vlastností nového Avea.

Motor: Dobrá jedna-čtyřka

A u silných stránek ještě na moment zůstaňme, řeč totiž bude o motoru. Ten byl totiž inovován a to poměrně zásadně. Mezi trumfy této benzinové jednačtyřky patří variabilní nasávací potrubí a také variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Díky nim má motor dost síly i v nižších otáčkách (nejvyšší hodnota točivého momentu 131 Nm je dostatečně výmluvná) jakož i velmi dobrý výkon v otáčkách vysokých. Zároveň to také znamená, že dokáže svou práci efektivně řídit tak, aby byla výsledná spotřeba pohonných hmot co nejmenší.

V praxi je tak jízda s lehkým Aveem svižná a motor přitom není potřeba trápit ve vysokých otáčkách. Když na to ale přijde, pětidveřové Aveo umí sprintovat z 0 na 100 km/h pod dvanáct sekund (11,9 s) a dosáhne nejvyšší rychlosti 175 km/h, takže se v provozu určitě neztratí. Odběr Naturalu z nádrže v podstatě potvrzoval oficiální údaje výrobce, na nádrž o objemu 45 litrů tak může osádka vozu absolvovat výlet přes 700 kilometrů dlouhý.

A jak dopadne nové pětidveřové Aveo při srovnání s konkurencí? Podvozkově i prostorově je na tom bezesporu hůře než Fabia, Corsa či Fusion, ztracenou čest si ale získává zpět opravdu špičkovými motory. Testovaný agregát o objemu 1,4 litru se v tuto chvíli řadí k vůbec nejlepším atmosférickým agregátům toho objemu na trhu, což bychom od levné značky, jakou je Chevrolet, nečekali. A to má Aveo v nabídce ještě druhý, zbrusu nový čtyřválcový agregát o zdvihovém objemu 1,2 litru a velmi dobrým výkonem 62 kW. Porovnejte si tyto hodnoty například s konkurenčním motorem Škody (1,2 HTP o nejvyšším výkonu 51 kW) či Opelu (1,2 o nejvyšším výkonu 59 kW) a zjistíte, že Chevrolet má i zde navrch. Pokud tedy volba padne právě na něj, nemusí to být pouze z důvodu nižší ceny, ale také z důvodu lepší techniky pod kapotou. Kdo by to byl do toho bývalého Daewoo řekl, že.

Pohled do ceníku

Nové Aveo je namířeno zejména na ty, kdo hledají co nejvíce muziky, za co nejméně peněz. Za méně než 300 tisíc dostanete moderně vypadající a velmi dobře vybavený pětidveřový vůz, který vás bude hýčkat automatickou klimatizací, nabídne elektricky ovládaná přední i zadní okna, palubní počítač, přední a boční airbagy, rádio s CD a MP3 přehrávačem se šesti reproduktory či volant a řadicí páku potaženou kůží.

Pokud se ale rozhodnete, že tyto a další prvky nadstandardní výbavy nepotřebujete a přesto trváte na výkonnějším agregátu, může být pětidveřové Aveo vaše za 247.900,- Kč. Tato verze sice nabídne poměrně slušnou základní výbavu, jejíž součástí je ale pouze jeden airbag a to je dnes prostě málo. Z našeho pohledu se tak příplatek 12 tisíc za zbývající tři airbagy, dálkové ovládání, palubní počítač či elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka zdá jako dobrá investice. Bohužel ani po modernizaci malého Chevyho nedostal zelenou stabilizační systém, který si už dnes u většiny konkurentů v této cenové hladině můžete dopřát alespoň za příplatek.

Průzkum ceníku zakončeme dovybavením leadera segmentu, nové Škody Fabie s motorem 1,4 16v, na stejnou úroveň výbavy, s jakou se nám v redakčním testu představilo Aveo. Ke stupni výbavy Classic za 294.900,- Kč (tedy stejná částka, jakou stojí testované Aveo) si zákazník musí připlatit například za elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, mlhové světlomety, klimatizaci, rádio s CD a MP3, centrální zamykání, kola z lehkých slitin a další prvky výbavy. Celkem tak velmi podobně vybavená Fabia vyjde téměř na 380 tisíc korun! Obdobná situace je i v případě Opelu Corsa 1,4 Enjoy EcoFlex za 329.900,- Kč, kde musíme opět připlácet za mlhovky či kola z lehkých slitin. Výsledná cena je zde o něco nižší, dostane se přes 360 tisíc korun, i tak je ale cenový rozdíl oproti Aveu téměř sedmdesátitisícový. A to je poměrně dost, Chevrolet Aveo proto zřejmě při konkurenčním boji dokáže výrazně zalovit i ve svých koncernových vodách.

Na obranu zavedených mainstreamových značek je nutno uvést, že v případě Chevroletu máte takřka nulovou možnost úpravy konkrétního výbavového stupně k obrazu svému, což je disciplína, kterou tito ostřílení matadoři ovládají. K Aveu totiž není možné objednat nejen již zmíněné ESP, ale ani například navigaci, parkovací senzory, měnič na více CD k autorádiu, adaptivní světlomety, aktivní opěrky hlav...tento seznam by mohl být ještě poměrně hodně dlouhý. Otázkou je, jak velká část zákazníků nakonec tyto nákladné prvky příplatkové výbavy opravdu v objednávkovém listě zaškrtne.

Závěr

Nezbývá, než nad Aveem vyřknout lichotivý ortel. Jeho velmi lákavá cenová politika a výborné motory totiž v konečném hodnocení převažují nad chudším a tvrdým (i když výborně zpracovaným) interiérem či horším podvozkem. Navíc ani design již není překážkou, a tak se v porovnání se zmíněnou cenovou politikou mainstreamové konkurence můžou prodejci Chevroletu těšit na novou vlnu zájmu zákazníků. Jejich kolegové z konkurenčních autosalonů budou mít opět o něco horší spaní.

První cena vozu 227.900,-Kč (Aveo 5 dv. BASE, 1,2 16V 62 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 247.900,-Kč (Aveo 5 dv. BASE, 1,4 16V 74 kW)
Základní cena testovaného vozu 294.900,-Kč (Aveo 5 dv. LT, 1,4 16V 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 294.900,-Kč (Aveo 5 dv. LT, 1,4 16V 74 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Poměr cena/výkon
  • Příjemný interiér
  • V nejvyšší verzi široká základní výbava
  • Kvalitní motor, slušná podélná dynamika a dobré řazení

Minusy

  • Omezený rozsah příplatkové výbavy
  • V základní verzi nedostatečná bezpečnostní výbava
  • Sedadla s nevýrazným bočním vedením
  • Příliš měkký podvozek
  • Nedostupnost stabilizačního systému
Aleš Jungmann
Chevrolet Aveo
Cena základní sestavy 227 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbagy přední a boční, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou, přední mlhové světlomety, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, čalounění Split Medium, palubní deska v kombinaci Anthracite-Silver, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, rádio s přehrávačem CD MP3 a ovládáním na volantu, 6 reproduktorů, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, volant a řadicí páka v kůži, disky kol z lehké slitiny 15", vnější zpětná zrcátka, kliky, a nárazník v barvě karoserie, zadní spoiler Kč
Cena testované sestavy 294 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1399
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 131 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.7 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 220 / 980
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 398
Rozměr pneu: 185/55 R15
Chevrolet Aveo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3920
b) šířka (mm): 1680
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2480
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO