Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD – Velká země, velké auto

Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD – Velká země, velké auto

 
 

Americký cestovatel opět zkouší štěstí v Evropě. Už v základní verzi dostanete sedm sedadel, spoustu místa, ale taky několik typicky amerických detailů a zvyklostí, zatažených do Evropy ze zámoří.

Jeden ze zakladatelů segmentu se vrací do Evropy se střídavými úspěchy už přes 20 let. Nejnovější provedení je tady sice už za samostatný koncern Chrysler, ale příbuznost s některými modely německého Daimleru je přesto na detailech znát. To hlavní na Grand Voyageru je ale jeho velikost, díky které tvoří samostatnou kategorii mezi velkými MPV (jako Renault Grand Espace nebo Ford Galaxy) a malými mikrobusy (jako Volkswagen Multivan/Caravelle). Cena, ač by mohla být přímým přepočtem z levného amerického dolaru mnohem nižší, odpovídá spíše poměrům na trzích starého kontinentu.

Grand jako velký

Na úvod několik čísel. Délka 5,143 m, šířka 1,954 m, rozvor náprav přes 3 m – s něčím takovým se největší evropská MPV budou jen stěží porovnávat. Majestát nového Grand Voyageru zvyšuje funkční jednoduchý design, mohutná maska s řídkým mřížkováním, velké lampy vpředu a prosklená plocha jako u vyhlídkového autobusu.

Trend sportovních tvarů i v kategorii MPV nový Voyager nepoznamenal ani náznakem. Krabice za motorem – jako optimální tvar užitečného prostoru – byla zaoblena jen minimálně. Příď nenavazuje na předchůdce prakticky v ničem. Povědomé jsou snad jen spodní hrany světlometů, které se ovály svítilen zakusují do nárazníku. Vzadu je boční profil přiblížen PT Cruiseru nebo chcete-li klasickým malým truckům z USA. Boční posuvné dveře (standardně na obou stranách) jsou dominantním prvkem boků vozu. Jejich vodicí kolejnice pod třetím oknem je nenápadná.

obrázek [555 x 371]
 

Cestování po Americku

Čtyři z pěti metrů délky karoserie tvoří prostor pro posádku a náklad. Vysoká podlaha je důležitým bezpečnostním prvkem, který zvyšuje šance posádky při čelním, ale hlavně při bočním nárazu, ale jak dále uvidíme, nese s sebou také další specifické vlastnosti. V prvé řadě jde o vyšší polohu sedadel, na která se leze trochu jako do terénního vozu. Vpředu je tradičně dost místa i pro větší postavy. Pouze tady mají sedadla plnohodnotné rozměry.

Ve druhé řadě se dostáváme definitivně na americkou výsostnou půdu. Místo lavice pro tři jsou zde dvě malá sedadla. Jejich opěradla mají výšku jen 540 mm, sedáky s dobrou délkou 480 mm jsou velmi blízko podlaze, takže ani průměrně vzrostlý cestujících nebude sedět se stehny podepřenými sedákem. Rovná podlaha má zkrátka i stinné stránky. Dvoumístné uspořádání ve druhé řadě je o to více zarážející, že zde je k dispozici rekordní vnitřní šířka ve výši loktů – 1700 mm – a tedy pro tři pasažéry by zde bylo místa více než dost.

obrázek [555 x 447]
 

Třetí řada je paradoxně tvořena lavicí pro tři, i když zde je využitelná šířka ve výši loktů již ve třídě standardních 1240 mm. Tři dospělí se zde usadí jen s velkými problémy, nepohodlí dané rovnou podlahou se v této řadě dále stupňuje, i když ve srovnání s konkurencí na tom dva pasažéři nejsou zase tak špatně.

Všechny výtky k pohodlí jsou vztaženy k prostoru, který je v Grand Voyageru k dispozici. Interiér má i v nejnižším místě na konci zavazadelníku vnitřní výšku téměř 1 m (uprostřed je to ale mnohem více), takže je velká škoda, že sedadla končí tak nízko u země. Je to poněkud přízemní řešení.

Variabilita

Odpovědí na výtky směřující k neefektivnímu využití prostoru je mimořádná variabilita uspořádání interiéru. Do silné podlahy se vejdou nejen zadní sedadla třetí řady, ale také dvě samostatná sedadla řady druhé. Když jste ve více než dvoumístném obsazení, lze využít možností posunování nebo sklápění sedadel druhé řady. Třemi jednoduchými kroky lze vyklopit dělenou zadní lavici z podlahy do pohotovostní polohy pro cestující.

Zavazadlový prostor má i se sedmi cestujícími na palubě délku 640 mm (u mírně svažujícího se dna), šířku více než 1,2 m (mezi podběhy) a výšku 600 mm (po plato) resp. 960 mm (po střechu). Čtyřmístné obsazení s sebou nese ložnou délku více než 1,4 m, dvoumístné přes 2,5 m. Podlaha je přitom téměř vodorovná, ale v každém případě bez rušivých schodů.

obrázek [555 x 378]
 

Jízda

Jízdní vlastnosti auta s délkou 5,1 m, výškou 1,75 m, pohotovostní hmotností 2,2 t a užitečnou hmotností 600 kg (tj. mimochodem na sedmimístné vozidlo celkem málo) zákonitě nemohou být srovnávány s běžnými osobními automobily. Jízda s Grand Voyagerem připomíná americký truck už po startu, protože modernizovaný velkoobjemový čtyřválec je i přes špičkový systém vstřikování common-rail (vstřikovací tlaky 200 MPa) dost slyšet. Kupodivu a vyvažovacím hřídelům-dík jsou vibrace v ústraní. Razanci momentového maxima 360 Nm částečně tlumí hydrodynamický měnič momentu ve standardní šestistupňové automatické převodovce. Její reakce jsou vzhledem určení automobilu uspokojivé, řidiče pozlobí jen občasným střídáním rychlostí při jízdě do táhlého kopce.

S velkou hmotou si čtyřválec poradí, ale dává mu to hodně zabrat.Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá přes 13 sekund i s prázdným autem, cestovní rychlosti kolem 140 km/h nejsou pro turbodiesel problémem, ale za volantem na dálnici rychle pochopíte jednání řidiče kamionu, který by sice chtěl předjíždět rychle, ale počet koní, které má k dispozici, mu to zkrátka neumožní.

Stále slyšitelná přítomnost turbodieselu naštěstí nese i pozitiva. Spotřeba při úsporné jízdě konstantní rychlostí 100 km/h znamená odběr 7,5 l/100 km, při cestovních 130 km/h je to asi o litr a půl více, ve městě počítejte se 13 l/100 km.

obrázek [555 x 284]
 

Perličky

Ovládání velkého Voyagera má několik netradičních specifik, která musíme zmínit. Volič automatické převodovky je na přístrojové desce hned vedle volantu. Jde o praktickou novinku, která má i polohu pro sekvenční řazení. Když potřebujete nastavit hodiny v autě, je to úkon o trojí synchronizaci – jeden ukazatel času je v rádiu, druhý (s analogovým ciferníkem) pod ním na konzole a třetí na displeji v rychloměru. Čitelnost všech displejů je dobrá i za ostrého slunečního světla, ale přítomnost dvou numerických digitálních zobrazovačů v přístrojovém štítu a třízónové klimatizaci připomíná dobu sovětských kalkulaček. Okouzlení elektronickým věkem připomínají téměř tři desítky tlačítek na autorádiu a 13 tlačítek (některé z nich jsou z portfolia Mercedesu) na řidičově loketní opěrce.

obrázek [555 x 368]
 

Závěr

Chrysler Grand Voyager přerostl přes všechny konkurenty ve třídě dospělých vanů. Krátká verze se již pro malý zájem nebude nabízet, takže matador třídy MPV se zvolna obrací na zákazníky, kteří chtějí spíše firemní dopravní prostředek než rodinný automobil. Kamenem úrazu bude nevýhodná čtyřmístná konfigurace provedení N1, které se připravuje.

Turbodiesel pod kapotou Američana je úsporný, je standardně dodáván s automatickou převodovkou se šesti stupni, ale tím jsou jeho pozitiva vyčerpána. Má hlučný provoz, výkon dostatečný jen pro málo dynamickou jízdu a ve spojení s automatem i celkově poněkud užitkový charakter, který si libuje v nízkých a pokud možno konstantních otáčkách. Jízdním vlastnostem není třeba nic vytýkat, vinuté pružiny na zadní nápravě konečně zvládají svůj úkol dobře i když jedete nezatíženi. Prostor uvnitř je mimořádný, jeho využití by mohlo být lepší. Variabilitou je i základní Grand Voyager zpět na špičce třídy.

První cena vozu945.000,- (Chrysler Grand Voyager LX, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací945.000,- (Chrysler Grand Voyager LX, 120 kW)
Základní cena testovaného vozu945.000,- (Chrysler Grand Voyager LX, 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.060.000,- (Chrysler Grand Voyager LX, 120 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér, velká vnitřní šířka a výška
  • Variabilita interiéru
  • Velký zavazadlový prostor i v sedmimístném uspořádání
  • Šestistupňová automatická převodovka jako standard
  • Přiměřená spotřeba, velký akční radius

Minusy

  • Nízký výkon motoru, vyšší hluk
  • Zajímavý poměr ceny a nabízené hodnoty (výbavy)
  • Pouze výškové nastavování volantu
  • Množství tlačítek a ovladačů na přístrojové desce
  • Malá užitečná hmotnost
Spolupracujeme s TipCars.com

Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Cena v základní výbavě: 945 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 060 000 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro všechny tři řady sedadel, ABS, TCS, BAS, ESP, 7 sedadel ( 2+2+3 ) - sklápění sedadel do podlahy ve 2.řadě - Stow´N´Go Systém, klimatizace s automatickou regulací teploty - 3 zónová (samostatné ovládání teploty zadního prostoru), elektricky nastavitelná a vyhřívaná venkovní zrcátka, elektricky ovládaná okna, rádio AM/FM/RDS/MP3 1x CD, sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné vpřed, sedadla zadní řady dělená, manuálně polohovatelná vzad, sklopná 60/40, sedadla přední - řidič, spolujezdec - manuálně nastavitelná,

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+18.700,-Kč), tmavá zadní skla oken s UV filtrem (+9.400,-Kč), Výhodný paket - kryt zavazadlového prostoru, koberce přední a zadní řady, ParkSence Assistent - parkovací senzory zadního nárazníku, automaticky tlumené elektrochromatické zpětné zrcátko, cestovní čítač km / kompas / venkovní teplota / informační centrum, tempomat - (+23.000,-Kč), Praktický paket - elektrické ovládaní posuvných pravých i levých dveří ve druhé řadě, elektricky ovládané zadní dveře zavazadlového prostoru vč. dálk. ovládání, manuálně nastavitelné sedadlo řidiče v bederní části, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče 8-mi směry, elektricky ovládaná ventilační okna 3tí řady sedadel - (+29.300,-Kč), Cestovní výhodný paket - el. ovládaná okna posuvných dveří 2. řady sedadel, černé podélné střešní ližiny vč. příčníků, automaticky nastavitelné zadní tlumiče dle zatížení, Park Sense Assistent - parkovací senzory zadního nárazníku, el. sklápěná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládaná ventilační okna ve 3. řadě sedadel, el. ovládaná přední okna - řidič / spolujezdec - express one-touch (+34.600,-Kč)

Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
Technické údaje
Motor Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2777
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1600 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.8 / 7.3 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 638 / 3296
Objem nádrže (l):77
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2100 / 675
Rozměr pneu:225/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5143
b) šířka (mm): 1954
c) výška (mm): 1750
d) rozvor (mm): 3078
e) rozchod vpředu (mm): 1651
f) rozchod vzadu (mm): 1645
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 760 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 870
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1700
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 6
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 5
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,46
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Chrysler Grand Voyager 2010: O 10 % nižší spotřeba Chrysler Grand Voyager 2010: O 10 % nižší spotřeba

Ač je modelový rok 2011 už za dveřmi, Chrysler přichystal…

Video: Chrysler Grand Voyager 25th Anniversary Edition – výroční model Video: Chrysler Grand Voyager 25th Anniversary Edition – výroční model

V Paříži se na stánku automobilky Chrysler představil…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

Pojistit si psa, kočku nebo fretku? Víme, kolik vás to bude stát

Pojistit si psa, kočku nebo fretku? Víme, kolik vás…

Pes nebo kočka jsou pro nás součástí rodiny, a tak jim chceme dopřát to nejlepší, včetně veterinární péče, která…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…