Citroën Berlingo 1,6 HDi (66kW) - Z housenky motýlem

Citroën Berlingo 1,6 HDi (66kW) - Z housenky motýlem

 
 

Druhá generace Citroënu Berlingo přestala být pouhou osobní dodávkou. Z francouzské housenky se vyklubal krásný motýl.

Vývoj jde nezadržitelně kupředu, a tak i pojetí bratrských vozů koncernu PSA, Peugeotu Partner a Citroenu Berlingo se od roku 1996 změnilo. Tehdy před 12ti lety, kdy byla tato třída automobilů odvozených z malých dodávek výše zmíněnou dvojicí vozů založena, stačilo v podstatě jen namontovat zadní sedadla, přidat trochu toho čalounění, více skla a bylo hotovo. To ale zákazníkům patrně přestávalo stačit, protože nyní přicházejí tito francouzští výrobci s druhou generací svých vozů - a ta je dosti odlišná. V současném Berlingu lidé na první pohled dodávku nevidí a o tom, že se jedná o plnohodnotný osobní automobil, je přesvědčí i pohled do interiéru. Pokud máme Berlingo přirovnat ke stávající modelové paletě Citroenu, pak vězte, že se vydalo cestou modelu C4 Picasso. Výborné ovšem je, že si zachovává velmi důležité rysy svého předchůdce – nízkou cenu a velkorysý vnitřní prostor.

Spousta místa

Berlingo bylo vždy malým prostorovým zázrakem a ani nová generace nic z kouzla svého předchůdce neztratila. Nejen že je zde pro všechny pasažéry dostatek místa, pozornost byla také věnována odkládacím prostorům a prostůrkům. Ty nalezneme rozesety po celém voze, jejich velikost a počet jsou ukázkové. Paradoxně se tak může stát, že například velmi objemnou středovou konzolu zaplníte mnoha věcmi a z hledání malých předmětů se stane noční můra.

Zpracování i design interiéru je opět o velký kus dál, než tomu bylo u starší generace Berlinga. U něho každý na první pohled identifikoval částečnou příslušnost Berlinga k užitkovým vozům, nyní je tomu zcela jinak. Funkčnost a ergonomie zůstaly velmi dobré, na tomto poli se zakladatel třídy osobních automobilů odvozených z malých dodávek nikdy nemusel stydět. Zpracování či výběr materiálů bylo ovšem dříve možno označit slovem „diskutabilní“. To již neplatí. Slícování, kvalita použitých plastů i tkanin jsou bezproblémové a tak je nepříjemná pachuť užitkového automobilu nadobro pryč. Výborně.

Pro rodiny s malými dětmi je velmi potěšitelná možnost instalace tří dětských sedaček vedle sebe na sedadla ve druhé řadě. Přístup ke všem zavazadlům je ukázkový, cestující ve druhé řadě při nástupu využívají rozměrné posuvné dveře. Jejich zástavba má celou řadu pozitiv, má ovšem také negativa. Masivní konstrukce a tedy velká hmotnost může být problém, pokud s nimi mají manipulovat menší děti. Ještě horší je ovšem to, že zakončení vodící kolejnice (resp. jeho plastový kryt) zasahuje nešikovně do prostoru cestujících, který se tak od ramen dolů nepříjemně zužuje. Tři dospělí na zadních sedadlech tak budou neustále v nedobrovolném těsném kontaktu, i když stačilo málo a vnitřní šířka by byla optimální. Náladu jim bude zlepšovat pouze bohaté prosklení vozu, díky kterému se všichni pasažéři v prosvětleném voze cítí příjemně.

obrázek [555 x 414]

Kde se ovšem místem nešetřilo je zavazadlový prostor. Ten nabízí základní velikost 675 litrů, takže s místem pro zavazadla pravděpodobně nebude nikdy potíž. Těžká břemena je nutné zvednout jen do výšky 540 mm, v ní se totiž nachází nákladová hrana kufru. Ten má pravidelný tvar a jeho velikost lze vyjmutím zadních sedadel zvětšit na rovných 3000 litrů. Zajímavým nápadem je možnost uložení lyží pod strop automobilu, čímž odpadá nutnost připevňovat na střechu automobilu přídavná zařízení. Příčné nosníky pod stropem jsou vybaveny popruhy a tak je upevnění lyží dílem okamžiku. Místa nad hlavami zůstává i tak dostatek. Geniálně jednoduché.

Slabé motory

Berlingo oproti předchozí generaci znatelně narostlo do délky (+ 243 mm) i do šířky (+ 83 mm), pohotovostní hmotnost u srovnatelných modelů narostla mezigeneračně přibližně o metrický cent. Přesto ale v nabídce motorizací zatím nenalezneme agregát s výkonem větším než 80 kW (všechny nabízené motorizace mají objem 1,6 l), což je jednoznačné mínus tohoto modelu.

S testovanou motorizací, tedy čtyřválcovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 66 kW a nejvyšším točivém momentu 215 Nm se totiž o uspokojivé dynamice dá hovořit pouze v případě, kdy je řidič ve voze sám. Pokud vůz zaplníme v souladu s jeho účelem, kdy slouží jako objemný rodinný pracant, veškerá chuť do života jej opouští a je znát, že si motor neví s větší hmotností příliš rady. Při absenci výkonnějších pohonných jednotek by tak naše volba padla na nejvýkonnější dieselovou jednotku o výkonu 80 kW. Pokud plánujete (a to zřejmě při pořizování vozu této kategorie plánujete) Berlingo využívat jako velký rodinný kočár, nad zástavbou nejslabšího benzinového či naftového agregátu se raději dvakrát zamyslete. Nejlépe by prostornému rodinnému modelu slušel tichý turbodiesel 2.0 HDI (100 kW). Snad se dočkáme.

obrázek [555 x 417]

Jízda

Na poli jízdních vlastností Berlingo velmi příjemně překvapilo. Pokud v tomto ohledu zůstával nad minulou generací Citroenu Berlingo stín pochybností (přeci jen, jednalo se vlastně o civilní verzi malého užitkového vozu), nyní nezbývá než inženýrům od Citroenu vyseknout upřímnou poklonu. Jak již bylo řečeno, nová generace Berlinga narostla do délky i do šířky a je tedy logické, že se zvětšení dočkal také rozvor. Ten má nyní hodnotu 2728 mm, což je o 35 mm více než u generace předchozí.

Příliš zábavy za volantem nečekejte, pozice za ním je vysloveně velkoprostorově komfortní a jako stvořená pro dlouhé výlety. Řízení je sice poměrně exaktní, zato bohužel měkké a pouze s náznaky zpětné vazby. Řazení jde zlehka a je nadprůměrně přesné, vůle v něm by ovšem mohly být o něco menší. Oproti jiným vozům značky Citroen je však znát posun vpřed, což je velmi dobré znamení. Díky vysokému posazu v pohodlných sedačkách má řidič dobrý výhled vpřed i vzad, s couváním v našem případě vypomáhal parkovací asistent. Informace od něj proudí k řidičovi nejen prostřednictvím klasického pípání, momentální situaci za vozem je také možno pozorovat na displeji palubního počítače. Díky vysoké kapotě, masivní palubní desce a vyššímu posazu si na silnici připadá posádka bezpečně, což je u rodinného vozu určitě jeden z důležitých parametrů. V této souvislosti je ovšem nutno uvést absenci hlavových airbagů, které nenajdeme u žádného z výbavových stupňů a nelze je ani dokoupit. Čtyři airbagy, které standardně nabízí nejvyšší výbava Multispace Extra proto musí zájemcům o tento vůz stačit.

obrázek [555 x 305]

Pojďme ale zpět za volant, mimochodem u všech verzí nastavitelný výškově i podélně, dlužíme vám totiž ještě detailnější popis jízdních vlastností vozu. Berlingo pochopitelně stojí na podvozku, který je naladěn především na klidnou, komfortní jízdu. A ta mu také jde na jedničku, vždyť Berlingo je postaveno na stejné platformě, jakou využívá například model C4. Pohupování vozu je omezeno na minimum, z nerovností na silnici si Berlingo těžkou hlavu nedělá a i akustická pohoda je na velmi dobré úrovni. Náklony v zatáčkách jsou přirozeně o něco větší než u klasických automobilů, jejich velikost ovšem rozhodně není nepříjemná. Vůz se sice v zatáčce nakloní, stále je ale velmi dobře řiditelný a kola zůstávají v kontaktu s podložkou relativně dlouho. Nedotáčivost je všudypřítomný společník Berlinga při ostřejší jízdě, smyk ale díky dobrému podvozku nepřichází tak záhy, jak jsme se obávali. Pokud jízdní vlastnosti porovnáme například s konkurenčním Renaultem Kangoo, vyjde ze vzájemného souboje Berlingo vítězně. Cítili jsme se v něm totiž více svázáni s celým automobilem.

Nepřehlédněte
SROVNÁVACÍ TEST Peugeot Partner Tepee 1,6 HDi vs. Renault Kangoo 1,5 dCi – Převezou vás

Rychle za hodně...

...nebo pomaleji za málo. Tak nějak by se dal vyjádřit apetit pohonné jednotky, která pracovala v testovaném voze. Vzhledem k hmotnosti automobilu a velké čelní ploše se cestování vysokými rychlostmi stává poněkud nákladným koníčkem. Při reálné rychlosti 130 km/h si totiž pohonná jednotka 1,6 HDi o výkonu 66 kW řekla o 7,7 l nafty na 100 km (t.j. při 3100 otáčkách na nejvyšší pátý převodový stupeň). Pokud zvolníte na rychlost 100 km/h počítejte s odběrem 5,4 litrů nafty na sto kilometrů. Majitelé Berlinga s touto motorizací ovšem budou patrně rádi využívat silnic první třídy, protože při rychlosti 90 km/h klesnou otáčky na 2100 ot./min. a agregát si vyžádá velmi sympatických 4,7 l nafty na 100 ujetých kilometrů. A to je již velmi příznivá spotřeba.

Týden s novým Berlingem utekl jako voda. Místo dodávky se sedadly, kterou bychom testovali před rokem, jsme nyní v podobě Citroenu Berlingo měli tu čest s plnohodnotným a přívětivým rodinným automobilem. S automobilem, který je schopen svou užitkovou část osobnosti dát najevo pouze prostorností a cenou. A to je zřejmě přesně to, co zákazníci vyžadují. Kdyby se v nabídce objevil silnější turbodiesel, mohli bychom dokonce mluvit o štice, která by měla na českém trhu šanci ohrozit vládu Roomsteru.

První cena vozu354.900,-Kč (1,6i, 66 kW, X, zaváděcí cena)
První cena vozu s testovanou motorizací449.900,-Kč (1,6 HDi, 66 kW, Multispace, zaváděcí cena)
Základní cena testovaného vozu449.900,-Kč (1,6 HDi, 66 kW, Multispace, zaváděcí cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků520.600,-Kč (1,6 HDi, 66 kW, Multispace, zaváděcí cena)

Plusy

  • originální design
  • prostorný interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • komfort odpružení
  • počet a přístupnost odkládacích prostor

Minusy

  • nekonvenční rozmístění ovládacích prvků (nemusí vyhovovat každému)
  • aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • příčný prostor na zadních sedadlech
  • slabé agregáty
Spolupracujeme s TipCars.com

citroen berlingo

Cena v základní výbavě: 354 900 Kč Cena v testované výbavě: 520 600 Kč

Základní výbava:Čelní a boční airbagy, imobilizér, výškově a podélně nastavitelný volant, tónovaná skla, variabilní posilovač řízení, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů „Follow me home“, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, otáčkoměr, elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, odkládací zásuvka pod sedadlem řidiče a spolujezdce, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, boční posuvné dveře, úložné prostory pod podlahou před zadními sedadly, kryt zav. prostoru, kola z lehkých slitin, přední mlhovky, termoreflexivní čelní sklo, systém Guide me home, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí

Výbava testovaného vozu:Paket Modularita: Paket Rodina, loketní opěrka na předních sedadlech, odkládací stolky na zadní straně předních sedadel, 3 samostatná, vyjímatelná a polohovatelná zadní sedadla, svítilna a síť v kufru (+20.000,- Kč), Paket ESP: ESP+ASR+Hill Assist+ rádio RD4+palubní počítač (+25.400,- Kč), metalický/perleťový lak (+10.000,-), Paket Parkování 1: zadní parkovací asistent, tempomat s omezovačem, elektricky sklopná vnější zrcátka (+15.300,- Kč)

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 

Štítky Citroën MPV Testy PSA

Technické údaje
Motor citroen berlingo
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 215 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 675 / 3000
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1407 / 633
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1852
d) rozvor (mm): 2728
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1010 / 760
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 890 / 650
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1110
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1060
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení citroen berlingo
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 5
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,65
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…