Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroen C5 Break 2,2 HDI 16 V

Na extrémní prostornosti a pohodlí, které jsme před časem popisovali v , se pochopitelně nic nezměnilo. Kombi verze Citroenu C5 tak i nadále zůstává jedním z nejprostornějších vozů střední třídy, přičemž některá specifika typu jako například...

Na extrémní prostornosti a pohodlí, které jsme před časem popisovali v testu verze Break s dvoulitrovým HDI motorem , se pochopitelně nic nezměnilo. Kombi verze Citroenu C5 tak i nadále zůstává jedním z nejprostornějších vozů střední třídy, přičemž některá specifika typu jako například všestranně adaptabilní podvozek, nabízí v této třídě jako jediná značka. Následující text tedy zaměříme hlavně na odlišnosti od dříve testované verze - tedy motor, převodovku a některé prvky výbavy.

Šestnáctiventilový přeplňovaný vznětový čtyřválec se kromě téměř o čtvrtinu vyšším výkonem oproti slabší verzi chlubí především plynulejším nárůstem točivého momentu a výrazně tišším chodem. Při běžné jízdě se k hranici maximálního výkonu 98 kW při 4000 otáček dostanete jen málokdy - zátah odspodu a dostatečná zásoba točivého momentu přesvědčí automatickou převodovku, aby řadila dříve. Nejenže tak nijak výrazně vytáčený motor chrání vaše uši, ale absence turboprodlevy navíc maximalizuje pohodlí posádky i při razantním zrychlování.

Pouze čtyřstupňová automatická převodovka s možností sekvenčního řazení je jakoby srostlá s motorem - minimální rázy, přijatelné prodlevy při přeřazování a inteligentní chování například při jízdě z kopce. Míru hbitosti vozu při potřebě větší akcelerace je možno předem odhadnout - jedna z mála výhod pouze čtyř stupňů se v té chvíli projeví menším "tápáním" elektroniky při řazení. Velmi elastický je především čtvrtý převodový stupeň, specialista na ustálené rychlosti - městskou 50 km/h i vrcholy kolem dvousetkilometrové hranice zvládá bez protestů. Specialistou jej nazývám proto, že i při relativně mírném zrychlení v poměrně širokém spektru počátečních rychlostí přeřazuje převodovka níž - čtyřka je jednoznačně koncipována jako rychloběh. Tlačítko sportovního módu pak umožňuje využívat širšího spektra otáček - zde se pak přirozeně mění vyváženost kombinace výkon+zátah/ticho+komfort ve prospěch dynamických vlastností.

Celá sestava pohonného ústrojí má tedy v podstatě samá pozitiva. Jedinou hodnotou, kterou se nám nepodařilo dosáhnout dle představ výrobce, je průměrná spotřeba. Při třetinovém podílu městských, mimoměstských a dálničních cest jsme dosáhli hodnoty 7,6 litru/100 km. Dodejme ale, že výrobcem udávaných 6,5 litru považujeme u jednoapůltunového vozu s automatem za optimistickou hodnotu. Nejvíce nás vůz překvapil na dálnici - při jízdě ustálenou rychlostí cca 150 km/h spotřeboval motor pouhých 7,8 l/100 km.

Z prvků, které námi testovaný vůz odlišují od předchozí verze, zmíníme v první řadě možnost volby Sport na ovladači charakteristiky podvozku. Tato funkce by měla dle výrobce umožnit, aby automobil mohl přecházet do sportovního režimu odpružení častěji a setrvat v něm déle. V praxi se rozdíl projevuje především menší tendencí k náklonům vozu v zatáčkách a znatelně slabším ponoření přídě při brždění. S ohledem na výše zmíněnou charakteristiku motoru a převodovky jsme ale většinou nechávali tlačítko Sport vypnuté. Plavná jízda nám s tím to vozem připadala přirozenější a náklony v zatáčkách kompenzovala výborně tvarovaná sedadla.

Za zmínku stojí i kolébkové tlačítko na pravé stěně obrovského zavazadlového prostoru kterým je možné i při vypnutém motoru snížit a následně zase zvýšit zdvih zadní nápravy, čímž se usnadní nakládání těžkých předmětů.

Seznam standardní výbavy je i na střední třídu poměrně obsáhlý - ovšem za základní cenu blížící se k milionu nelze mít malá očekávání. Standardní šestice airbagů je vnímána už jako samozřejmost, ale potěší i detaily jako automaticky sklopná vnější zrcátka při parkování. U poměrně robustního vozu je také standardem parkovací asistent a bezchybně fungující stěrače se senzorem intenzity deště.

V základní výbavě možná překvapí přítomnost pouze manuální klimatizace, dvacetitisícový příplatek za automatickou dvouzónovou klimatizaci je ale dle našeho názoru ještě přijatelný.

Přičteme-li již dříve zmíněnou prostornost a komfort tohoto vozu, můžeme jej směle doporučit všem, kteří k úspornosti turbodieselu hledají i pohodlí automatické převodovky s dostatečnou rezervou výkonu. I u tohoto modelu nabízí dovozce variantu M1 s možností odpočtu DPH.

Cena základní sestavy 940 000 Kč
Výbava základní sestavy hydraulické odpružení Hydractive 3 PLUS, ABS s brzdovým asistentem, ASR+EPS, dvoustupňové čelní airbagy, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, imobilizér, upozornění na překročení předvolené rychlosti, opěrky hlavy nastavitelné ve dvou osách, posilovač řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově seřiditelné a sklopné přední loketní opěrky, elektrické sekvenční ovládání předních oken, volant nastavitelný ve dvou osách, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, multifunkční displej, palubní počítač, Black panel, tempomat, automatické uzavření oken v případě zapnutí předních stěračů, halogenové světlomety s dvojitou optikou, audio systém (radio, CD přehrávač, 6x repro, příprava na telefon GSM), výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedačka dělená 1: 2 s tříbodovými bezpečnostními pásy na všech místech, kola z lehkých slitin 15", Pack odkládací prostory - zásuvky pod předními sedadly, zadní loketní opěrka s otvorem do zav. postoru, síť v zav. prostoru, textilní koberečky, Pack Comfort 3 - automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, elektr. sekv. ovládání zadních oken, dvojité přední sluneční clony, palubní počítač, osvětlení zrcátek na slunečních clonách, atermické přední okno + přední mlhovky, praktický Pack - podélný střešní nosič, samonavíjecí síť proti posunu nákladu (přepážka), dvojstranný koberec v zavazadlovém prostoru, Pack Look - dotykové lišty nárazníků, boční ochranné lišty a zrcátka v barvě karoserie, Pack Ambiance - imitace dřeva na palubní desce, středovém panelu a dveřích, volant obšitý kůží, zadní koberečky, osvětlení spodního prostoru předních dveří, chromované prahy dveří Kč
Cena testované sestavy 1 017 000 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+12.000,-), Automatický Pack - parkovací asistent, el. sklopná vnější zrcátka, zpětné zrcátko spolujezdce indexovatelné při couvání (+20.000,-), automatická dvouzónová klimatizace (+20.000,-), elektricky nastavitelné přední sedačky (výškově, podélně, náklon opěradla, bederní opěrka) (+25.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2178
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 98 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 214 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.1 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 563 / 1658
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1438 / 600
Rozměr pneu: 205/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4756
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano