Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 Break 2.0 HDI – Místopis (11/2001)

Tomáš Zajíček
Diskuze (43)

Test auta obvykle nevěnujeme pouze rozsáhlému popisu jeho vnitřních prostor - čtenář žádá u novinky na trhu podrobné představení a zhodnocení vozu ze všech hledisek.

Zdá se nám ale, že kombi Citroën C5 Break stanovilo ve střední třídě nová měřítka právě v míře vnitřního komfortu. Při přijatelných vnějších rozměrech nabízí tolik místa pro cestující a náklad, že nemůžeme odolat, abychom vám první dojmy z majestátního francouzského vozu nezprostředkovali právě optikou prostoru.

Už vnějšími rozměry atakuje Citroën C5 pomyslné hranice střední třídy. Dá se to poznat při parkování v úzkých uličkách, kde mezi ostatními auty zasahuje do silnice o poznání více. Tenhle Citroën je zkrátka velký ve všech směrech. Rohy rychle se svažující a vysoko končící přední kapoty ovládají protáhlé sdružené světlomety s čirou optikou. Rozměrné vstupní otvory chladicího vzduchu a standardně montované spodní spoilery pak podtrhují dojem značné šíře auta. Při pohledu z boku pak stojí za pozornost dvakrát prohnutá linie spodní hrany okenních skel, která Citroën citlivě odlišuje například od německé konkurence. Poměrně tupá příď je umocněna umístěním předního okraje předních dveří až za patu A sloupku. Precizně působí také dveřní kliky - design jejich madel vtipně zapadá do bočního prolisu karosérie. Směrem vzad se i linie střechy svažuje jen pozvolna, velká zasklená plocha je pak dalším ze znamení prostorových orgií v interiéru. Důraz na dynamiku a možnosti podvozku pak posilují aerodynamicky tvarované prahové spoilery. Poněkud neorganicky může působit záď s téměř svislými dveřmi, které zasahují do poloviny nárazníku. Zvolené řešení má ale své výhody: maximální snížení nakládací hrany pro zavazadla, a lepší ochrana zadních dveří před ušpiněním. Protáhlé skupinové svítilny po bocích zadních dveří připomínají Ford Mondeo kombi. Linie Citroënu jsou ale oblejší a horní část dveří doplňuje spoiler s třetím brzdovým světlem.

Prostor pro každého poskytuje interiér vozu, čalouněný ve standardní výbavě šedočernou látkou, Řidiče, ale i všechny spolucestující obklopuje bezpečím a volností. Všestranně nastavitelná přední sedadla s tuhým sedákem a měkčím opěradlem sice vypadá jednoduše, v zatáčkách ale poskytuje tělu dobrou oporu. Dvouose nastavitelný volant se silným věncem padne velmi dobře do ruky, pohodlí řidiče zvyšuje i posilovač řízení s proměnlivým účinkem. Ovládání všech funkcí je standardní, trochu cviku vyžaduje pouze prstencový vypínač mlhových světel. Na vše je tu dost místa: ruka nezavadí o klíček v zapalování, koleno netlačí do středového panelu, levá noha má dost místa k odpočinku vede spojky a při pátrání po páčce sklápění opěradla není třeba akrobatických výkonů. Palubní deska je podobně jako například u Fordu Focus stylizována do prolínajících se elips a trojúhelníků. Šedivý plast s příjemným povrchem tak díky designu nepůsobí nudně. Standardní kruhové přístroje před řidičem doplňuje kaplička multifunkčního displeje uprostřed horní části palubní desky - kontrast je i za slunečného dne dostatečný a způsob zobrazování údajů je možno individuálně nastavovat. V nabídce je šest jazyků (čeština chybí), volba mezi mílemi a kilometry a různý způsob zobrazování data a času. Standardně dodávané rádio s kazetovým přehrávačem a ovládáním pod volantem doplňuje šest reproduktorů a souprava poskytuje vcelku kvalitní zvuk včetně výšek a hloubek. V testovaném voze byla za příplatek elektricky ovládaná i zadní okna, všechny ovladače oken navíc měly senzorickou volbu, což nebývá obvyklé ani u podstatně dražších aut. Pohodlí a prostor na zadních sedadlech je také příkladný - hluboká vybrání v předních opěradlech zvětšují už tak dostatečný prostor pro kolena a kontakt hlavy se stropem hrozí až při dvoumetrové výšce. I zde jsou sedadla pohodlná, samozřejmostí jsou tříbodové pásy na všech místech a úchyty pro dětskou sedačku.

Mluvíme-li o prostoru pro drobnosti, můžeme Citroën C5 nazvat rájem zapomnětlivců a cestovatelů na dlouhé vzdálenosti - do všech odkládacích prostor se vejde až neuvěřitelné množství nejrůznějších věcí, přičemž vždy je možné je skrýt oku nenechavce tak, že auto působí uklizeně. V dosahu řidičových rukou jsou například až čtyři držáky na nápoje v různých velikostech, dvě ploché kapsy ve dveřích, schránka na doklady vedle volantu, a zásuvka pod sedadlem. Cestující v zadu pak mají k dispozici příplatkovou sklopnou loketní opěrku s místem na drobnosti a další dva držáky na nápoje.

Zavazadlový prostor je přístupný dostatečně vysoko odklopnými dveřmi, jejichž vzpěry jsou ukryty ve střeše. Vstupní otvor se může chlubit šířkou 1176 mm, přičemž nejmenší šířka mezi podběhy je 1126 mm. Dno je zcela ploché a v základním uspořádání nabízí C5 Break objem 563 litrů, což jej řadí na špičku třídy. I po sklopení zadních sedadel zůstává podlaha rovná a objem se zvětší na 1658 litrů, což je neméně vynikající hodnota. Už v základní poloze je nakládací hrana velmi nízko, tlačítko blízko dveří ale umožňuje díky regulaci kapalinového pérování vozu "kleknout" a nakládání tak ještě více usnadnit.

Citroën umožňuje i regulaci prostoru pod autem. Kapalinové odpružení Hydractive sice postrádalo v testovaném voze funkci manuálního nastavení tuhosti podvozku, už samotná existence možnosti změny světlé výšky nám však poskytla zajímavou zkušenost o možnostech, které tento způsob odpružení vozu má. Bez jakékoli manipulace se systém projeví až při jízdě po kvalitní cestě nad 110 km/h, kdy se přední část vozu sníží o 15 a zadní o 11 mm, čímž se dosáhne příznivějšího součinitele odporu vzduchu a nižší spotřeby. Na vozovce se zhoršeným povrchem a při rychlosti nižší než 70 km/h se naopak světlá výška vozu zvětší o 13 mm. Manuální volba výšky karosérie pak má čtyři polohy: základní jízdní a zvýšenou, která se vypne při rychlosti nad 40 km/h. Nejvyšší poloha, která se dá použít pro pomalý přejezd extrémních nerovností nebo pro výměnu kola, se vypne už při rychlosti nad 10 km/h. Nejnižší poloha karosérie je naopak možná jen u stojícího auta. Aktuální poloha je srozumitelně zobrazena na multifunkčním displeji před řidičem. Využití automatického "snížení" karosérie na dálnici je téměř nepostřehnutelné, jízdní vlastnosti auta se nijak nezmění. Manuální přepínání dá tomuto vozu možnost projet i dost nerovnou silnicí, aniž by byly ohroženy nízko položené boční spoilery či podlaha vozu.

Poměrně malý prostor zabírá pod kapotou přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec HDI o výkonu 80 kW. Vzhledem k hmotnosti vozu poměrně slabý agregát ale odvádí dobrou službu zvláště ve středních otáčkách, za vysokých rychlosti se však platí zvýšenou spotřebou. Točivý moment s hodnotou 250 Nm při 1750 otáčkách pak zachraňuje dynamiku vozu i při plném zatížení - zázraky se od něj ale čekat nedají. Vcelku svižnou jízdu po dálnici s polovičním zatížením pak lze zvládnout se spotřebou 7,1 litru, ve městě si pak C5 řekne zhruba o litr a půl více. Zvláště v nižších otáčkách pak k uším posádky pronikají basové tóny motoru poněkud více.

Prostor pro radost z jízdy poskytuje Citroën C5 snad až příliš. Plavně naladěné odpružení pomůže Citroënu překonávat i proklínané zpomalovací prahy s nečekaným komfortem, prudší zatáčky se naopak projeví nikoli nebezpečným náklonem karosérie. V běžných situacích se auto chová nedotáčivě a pokud stačí pneumatiky, poslušně vykrouží jakoukoli zatáčku. Brzdy mírně slábnou až při několikerém intenzivním použití, v dlouhém sjezdu ale účinek neztrácejí. Mírné potíže může mít řidič jen ve městě, kde díky větší šířce a délce karosérie bude obtížněji parkovat, ke kladům v této oblasti můžeme přičíst masivní plastové pásy na bocích a náraznících.

Prostor pro slabiny příliš velký nezbývá - za dobu testu jsme jich ostatně objevili jen pár. Obavy ze slabšího motoru se nenaplnily, trochu nižší spotřeby se vzhledem k výkonové hmotnosti snad ani dosáhnout nedá. Nakonec drobnost: Pokud se při zamčeném autě pokouší někdo otevřít víko nádrže, nepovede se mu to, ale tlakem jej odjistí. Když pak přijdete k vozu a odemknete dálkovým ovládáním, víčko nádrže se samo otevře, což díky jeho poloze na pravé straně vozu ani nemusíte zaregistrovat.

Výjimečný prostor, věnovaný představení novinky můžeme zakončit konstatováním, že za relativně příznivou cenu získá zákazník velmi dobře vybavený, reprezentativní a především prostorný vůz. O tom, že střední třída získala dalšího vážného hráče není pochyb. Bude také bezesporu zajímavé sledovat, jak si bude verze Break vést oproti spíše konzervativní čtyřdveřové variantě

Tomáš Zajíček
Diskuze (43)
Cena základní sestavy 765 000 Kč
Výbava základní sestavy hydraulické odpružení Hydractive 3, ABS s brzdovým asistentem, dvoustupňové čelní airbagy, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, imobilizér, upozornění na překročení předvolené rychlosti, opěrky hlavy nastavitelné ve dvou osách, posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, multifunkční displej, palubní počítač, Black panel, automatické uzavření oken v případě zapnutí předních stěračů, halogenové světlomety s dvojitou optikou, audio systém (radio, kazetový přehrávač, 6x repro, příprava na telefon GSM), výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedačka dělená 1: 2 s tříbodovými bezpečnostními pásy na všech místech Kč
Cena testované sestavy 802 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + Pack Comfort 3 - elektrické ovládání zadních oken, dvojité přední sluneční clony, osvětlení zrcátek na slunečních clonách, přední mlhové světlomety (+ 20.000,-), Pack Odkládací prostory (zásuvky pod předními sedadly, zadní loketní opěrka s úložným prostorem, průchod do zavazadlového prostoru, síť v zavazadlovém prostoru, přední koberečky (+ 5.000,-), metalický lak (+ 12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.6 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 563 / 1658
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1438 / 600
Rozměr pneu: 205/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4756
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - xxc
12. 9. 2022 17:12
Re: Re: Joooo Citrouš
Ja som mal tiež to exclusive, raz som viezol známeho dlhšiu trasu a on mal dobový passat a skoro mu oči vypadli, keď som povedal, že auto má 8 rokov a takto dobre jazdilo. Že by hneď menil, len už veľa investoval do passatu. Čiže nie každá nemecká konkurencia bola ďalej. Ale to píšem už o druhej verzii, ktorá bola aj pekná na rozdiel od testovaného auta. A presne tak, hydractive najlepšie fungoval na dobrej ceste, rozbitú nevyžehlil.
Avatar - Mokrous
12. 9. 2022 13:25
Re: Re: Fantázia
To byla nějaká Vietnam Edition? Takový Continentalky jsem ještě neviděl. Premium jsou zrovna nejlepší poměr přilnavosti a životnosti v rámci značky. Michelinky vydrží víc, ale CPC nejsou vůbec špatný. Teď je jezdím taky a 400Nm na přední nápravě nemá problém. Gumy drží a po 20 tisících jim nic moc není.
Co jsi s nima dělal?
Avatar - Hammunasakra
12. 9. 2022 11:47
Re: Joooo Citrouš
Řeknu to slušně = vzhledem k ZCELA OPAČNÝM ZÁVĚRŮM a popisovaným zkušenostem, bezesporu = JEDEN Z NÁS LŽE kecá vymýšlí si :-)

kdo má s C5 (obou generací) po českých i německých dálnicích tolik najeto (ty 150.000 km = to "stačí";) tak VÍ jak funguje hydractive (a že na rozdíl od NEZNALÝCH co tohle co ty píšou = naprosto nejlíp funguje na kvalitní silnici = tam pak nastává něco skoro nepochopitelného ;-)

Jo JÁ VÍM jak to jezdilo cihla na plynu po německý dálnici = ty jak to vypadá ani náhodou. Což je po TAKovym nájezdu jako je už fakt slušná porce 150t. km = divný

Ty si tam jak píšeš dokonce ani neměl místo kam sme dávali telefon my = jakej si v roce 2001 vlastně měl? ;-)
Avatar - twistedTSD
12. 9. 2022 01:28
Re: Joooo Citrouš
Dvě auta v Exclusive - bez střešního okna, starší bez navi a kůže. Dát někde lahev nebo mít po ruce telefon prakticky nemožné, interiér strašně zestárnul a nezmění to fotka hezké kombinace barev. Ne, nebyl to 2.0 HDi. Jel jsem 190 jako spolujezdec, to už byl celkem rachot. 150 se tomu líbilo, i když s našimi parodiemi na dálnice měl hydractive v nejnižším setupu co dělat.
Avatar - Hammunasakra
11. 9. 2022 23:28
Re: Re: Fantázia
Nechci ti do toho kecat, ale neni to spíš problém CONTINENTALu? :-O

Jinak právě zrovna Continental = je přesně tímhle znám. DRSNĚ POHOŘELI v testu = když ho prodloužili na pár tisíc km :D

No a když časem = v nějakých stovkách tisíc km NĚCO ZAČNE BOUCHAT = no tak se to musí (dá)t opravit no = to ale platí pro VŠECHNY výrobce ;-)