Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën v Ženevě 2006

Ladislav Čermák
Stánek pod dvěma šípy se v letošní Ženevě musel obejít bez velké premiéry, ovšem o to zajímavější věci tam našel při druhém pohledu technologicky zdatný fanoušek.

Nejdůležitější pochopitelně byla prezentace koncernové verze hybridního pohonu, který se kromě Peugeotu 307 CC dostal i do útrob krásné C4 coupé. Své zákazníky také PSA navyká na brzké nasazení systému Stop & Start a pohonu na zemní plyn do sériové výroby. Nechybělo ani pochlubení závodními aktivitami. Velká C5 dostala do vínku nový nejsilnější vznětový motor.

C1 1.0i SensoDrive

Na samočinné převodovky si rychle zvyká i Evropa, takže pronikají i do nejmenších modelů a právě PSA s tímto trendem začalo před desítkami let mezi prvními. Takže jen logickým krokem je uvedení kolíněte s robotizovanou převodovkou SensoDrive, již dobře známou z větších Citroënů. Té se nepochybně brzy dočkají zákazníci i v ČR.

C3 Stop & Start, CNG

je klasická zážehová C3, vybavená systémem BAS (Belt-driven Alternator-Starter), který je blízký sériové výrobě, a převodovkou SensoDrive, která umí při častém popojíždění, typicky v městských kolonách, při stání vozu vypnout motor a při ťuknutí do plynového pedálu jej opět bleskově nastartovat. Systém, premiérově uvedený do života již před léty Volkswagenem Golf Ecomatic, dokáže v městském provozu ušetřit 10 až 15 % paliva a emisí CO2

C3 CNG také šetří životní prostředí, ale jinými cestami. Primárním spalováním zemního plynu, které může být nahrazeno klasickým benzínovým pohonem. Zplodiny ze zemního plynu obsahují o 20 % méně CO2, žádné oxidy síry ani olovo.

C4 Hybride HDi

se stala nejdůležitější technologickou novinkou. Kombinace beztak úsporného vznětového motoru 1,6 HDi 110, paralelně řazeného silného elektromotoru a systému BAS tvoří silné hybridní spojenectví, schopné stlačit průměrnou spotřebu nafty až na 3,4 l/100 km a produkci CO2 na 90 g/km při stejných nebo lepších jízdních výkonech. Hybrid se sportovním šarmem je schopen také krátkodobého provozu výhradně na elektrický pohon.

C5 2.2 HDi 173

Na trh také přichází další vznětový agregát pro velkou C5, posílená verze osvědčeného čtyřválce 2,2 l o výkonu 127 kW, která se stane novým vrcholem naftové palety a udělí C5 s naftou v nádrži důstojné jízdní výkony, které jí zatím trochu chyběly. Standardem bude šestistupňová převodovka a filtr pevných částic FAP.


Ladislav Čermák