Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gambler s pochopením pro lidi: André Citroën by oslavil 146 let

Lukáš Volšický
Diskuze (3)

Francouzský průmyslník André Citroën by dnes oslavil 146. narozeniny. Při této významné příležitosti vám připomínáme málo známé zajímavosti z jeho života.

Citroën je jedním z nejvýznamnějších průkopníků ve francouzském motorismu. Dodnes je pařížská automobilka doslova legendární díky lidové „Kachně“ i revolučnímu Citroënu DS s inovativním hydro-pneumatickým odpružením. Citroën tak už v padesátých letech přišel s až dokonalým komfortním prvkem, jaký mu záviděli i výrobci vysoce luxusních a exkluzivních vozů jako Bentley nebo Rolls-Royce.

Automobilku s ikonickým šípovým ozubením ve znaku založil už v roce 1919 francouzský průmyslník a majitel muniční továrny André Citroën, když se rozhodl pro velkoobjemovou výrobu výkonných a hospodárných aut. První automobil Type A během jediného roku vyrobil ve 2810 kusech a zahájil tak úspěšnou budoucnost značky, jaká se v následujících dekádách proslavila celou řadou ikonických modelů.

A dnes by André Citroën oslavil už 146. narozeniny, protože se narodil v Paříži dne 5. února 1878. O automobilce jménem Citroën máme základní přehled snad všichni, ale slyšeli jste někdy zajímavosti z života jejího zakladatele? Pan Citroën myslel na své zaměstnance i jejich živobytí, ale zároveň byl vášnivým karbaníkem, což ho následně stálo celou automobilku.

Video se připravuje ...

André Citroën založil historicky první automobilku s moderním marketingem. Všem zákazníkům nabízel celou řadu doplňkových služeb, jako byl prodej na splátky, „autorizovaný“ servis ve firemních garážích, roční záruku, bezplatné prověrky vozů po záběhu nebo objednávání náhradních dílů z katalogu. „After sales“ dnes tvoří velkou část příjmů všech automobilek na světě a Citroën to věděl už v minulosti.

Citroën se věnoval i spokojenosti zaměstnanců a připravil sociální programy. Součástí továrny byla závodní jídelna, gymnázium, herní místnosti nebo sborovny. Nejdůležitější pochopitelně byla bezplatná zdravotní péče a sociální programy pro rodiny – matky využívaly služeb dětských lékařů, těhotné zaměstnankyně dostávaly měsíční příspěvky i měly placenou dovolenou po porodu. Kvůli dětem pak byla založena i první továrna na zmenšeniny aut i prodej hraček.

Bohužel, André Citroën si během těch let výrazně komplikoval život svou hráčskou vášní. Když ve třicátých letech započala hospodářská krize, v Německu se dostal k moci Adolf Hitler a automobilka uvedla revoluční model Traction Avant, už neměl finance na další pokračování. Kvůli neschopnosti splácet účty odešel do důchodu a celou situaci nesl těžce. Novým majitelem Citroënu se tehdy stal pneumatikářský koncern Michelin.

André Citroën zemřel už 3. července 1935 na rakovinu žaludku a nedožil se nejslavnější éry značky. Sice zažil debut historicky prvního hatchbacku – Citroënu Traction Avant se samonosnou karoserií a pohonem předních kol, ale slavnostní představení typů jako 2CV, DS a dalších bylo teprve hudbou budoucnosti.

Lukáš Volšický
Diskuze (3)

Doporučujeme

7. 2. 2024 09:26
Re: Traction Avant...
Naprostý souhlas, označit Traciton Avant za "historicky první hatchback" je prostě do nebe volající ostuda! :-O :-O :-O :no: Ať mi pan redaktor ukáže, jak se u tohoto vozu vyklápí záď včetně zadního okna! :-[]
6. 2. 2024 00:24
Re: Traction Avant...
Myslím, že o automobilovej histórii by mali písať ľudia, ktorí ju ovládajú, rozumejú jej a majú ju radi. V našom prípade páni Haas alebo Dragoun. Ostatní by sa od nich mali učiť, alebo sa držať bokom, lebo svojím amatérizmom vždy dokážu dokurviť aj tú nejlepšiu tému.
5. 2. 2024 18:27
Traction Avant...
...byl tak neúspěšný, že ho ti pomatení frantíci vyráběli tvrdohlavě 23 let.

Primárně Traction Avant však nebyl hatchback, ty byly v nabídce jen okrajově.

Ále co, hlavně že je článek....