Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gambler s pochopením pro lidi: André Citroën by oslavil 146 let

André Citroën
André Citroën
André Citroën
André Citroën
43 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (3)

Francouzský průmyslník André Citroën by dnes oslavil 146. narozeniny. Při této významné příležitosti vám připomínáme málo známé zajímavosti z jeho života.

Citroën je jedním z nejvýznamnějších průkopníků ve francouzském motorismu. Dodnes je pařížská automobilka doslova legendární díky lidové „Kachně“ i revolučnímu Citroënu DS s inovativním hydro-pneumatickým odpružením. Citroën tak už v padesátých letech přišel s až dokonalým komfortním prvkem, jaký mu záviděli i výrobci vysoce luxusních a exkluzivních vozů jako Bentley nebo Rolls-Royce.

Automobilku s ikonickým šípovým ozubením ve znaku založil už v roce 1919 francouzský průmyslník a majitel muniční továrny André Citroën, když se rozhodl pro velkoobjemovou výrobu výkonných a hospodárných aut. První automobil Type A během jediného roku vyrobil ve 2810 kusech a zahájil tak úspěšnou budoucnost značky, jaká se v následujících dekádách proslavila celou řadou ikonických modelů.

A dnes by André Citroën oslavil už 146. narozeniny, protože se narodil v Paříži dne 5. února 1878. O automobilce jménem Citroën máme základní přehled snad všichni, ale slyšeli jste někdy zajímavosti z života jejího zakladatele? Pan Citroën myslel na své zaměstnance i jejich živobytí, ale zároveň byl vášnivým karbaníkem, což ho následně stálo celou automobilku.

Video placeholder
Citroën ë-Berlingo XTR • Zdroj: Citroën

André Citroën založil historicky první automobilku s moderním marketingem. Všem zákazníkům nabízel celou řadu doplňkových služeb, jako byl prodej na splátky, „autorizovaný“ servis ve firemních garážích, roční záruku, bezplatné prověrky vozů po záběhu nebo objednávání náhradních dílů z katalogu. „After sales“ dnes tvoří velkou část příjmů všech automobilek na světě a Citroën to věděl už v minulosti.

Citroën se věnoval i spokojenosti zaměstnanců a připravil sociální programy. Součástí továrny byla závodní jídelna, gymnázium, herní místnosti nebo sborovny. Nejdůležitější pochopitelně byla bezplatná zdravotní péče a sociální programy pro rodiny – matky využívaly služeb dětských lékařů, těhotné zaměstnankyně dostávaly měsíční příspěvky i měly placenou dovolenou po porodu. Kvůli dětem pak byla založena i první továrna na zmenšeniny aut i prodej hraček.

Bohužel, André Citroën si během těch let výrazně komplikoval život svou hráčskou vášní. Když ve třicátých letech započala hospodářská krize, v Německu se dostal k moci Adolf Hitler a automobilka uvedla revoluční model Traction Avant, už neměl finance na další pokračování. Kvůli neschopnosti splácet účty odešel do důchodu a celou situaci nesl těžce. Novým majitelem Citroënu se tehdy stal pneumatikářský koncern Michelin.

André Citroën zemřel už 3. července 1935 na rakovinu žaludku a nedožil se nejslavnější éry značky. Sice zažil debut historicky prvního hatchbacku – Citroënu Traction Avant se samonosnou karoserií a pohonem předních kol, ale slavnostní představení typů jako 2CV, DS a dalších bylo teprve hudbou budoucnosti.

Vstoupit do diskuze (3)