Gambler s pochopením pro lidi: André Citroën by oslavil 146 let
Francouzský průmyslník André Citroën by dnes oslavil 146. narozeniny. Při této významné příležitosti vám připomínáme málo známé zajímavosti z jeho života.
Citroën je jedním z nejvýznamnějších průkopníků ve francouzském motorismu. Dodnes je pařížská automobilka doslova legendární díky lidové „Kachně“ i revolučnímu Citroënu DS s inovativním hydro-pneumatickým odpružením. Citroën tak už v padesátých letech přišel s až dokonalým komfortním prvkem, jaký mu záviděli i výrobci vysoce luxusních a exkluzivních vozů jako Bentley nebo Rolls-Royce.
Automobilku s ikonickým šípovým ozubením ve znaku založil už v roce 1919 francouzský průmyslník a majitel muniční továrny André Citroën, když se rozhodl pro velkoobjemovou výrobu výkonných a hospodárných aut. První automobil Type A během jediného roku vyrobil ve 2810 kusech a zahájil tak úspěšnou budoucnost značky, jaká se v následujících dekádách proslavila celou řadou ikonických modelů.
A dnes by André Citroën oslavil už 146. narozeniny, protože se narodil v Paříži dne 5. února 1878. O automobilce jménem Citroën máme základní přehled snad všichni, ale slyšeli jste někdy zajímavosti z života jejího zakladatele? Pan Citroën myslel na své zaměstnance i jejich živobytí, ale zároveň byl vášnivým karbaníkem, což ho následně stálo celou automobilku.
André Citroën založil historicky první automobilku s moderním marketingem. Všem zákazníkům nabízel celou řadu doplňkových služeb, jako byl prodej na splátky, „autorizovaný“ servis ve firemních garážích, roční záruku, bezplatné prověrky vozů po záběhu nebo objednávání náhradních dílů z katalogu. „After sales“ dnes tvoří velkou část příjmů všech automobilek na světě a Citroën to věděl už v minulosti.
Citroën se věnoval i spokojenosti zaměstnanců a připravil sociální programy. Součástí továrny byla závodní jídelna, gymnázium, herní místnosti nebo sborovny. Nejdůležitější pochopitelně byla bezplatná zdravotní péče a sociální programy pro rodiny – matky využívaly služeb dětských lékařů, těhotné zaměstnankyně dostávaly měsíční příspěvky i měly placenou dovolenou po porodu. Kvůli dětem pak byla založena i první továrna na zmenšeniny aut i prodej hraček.
Bohužel, André Citroën si během těch let výrazně komplikoval život svou hráčskou vášní. Když ve třicátých letech započala hospodářská krize, v Německu se dostal k moci Adolf Hitler a automobilka uvedla revoluční model Traction Avant, už neměl finance na další pokračování. Kvůli neschopnosti splácet účty odešel do důchodu a celou situaci nesl těžce. Novým majitelem Citroënu se tehdy stal pneumatikářský koncern Michelin.
André Citroën zemřel už 3. července 1935 na rakovinu žaludku a nedožil se nejslavnější éry značky. Sice zažil debut historicky prvního hatchbacku – Citroënu Traction Avant se samonosnou karoserií a pohonem předních kol, ale slavnostní představení typů jako 2CV, DS a dalších bylo teprve hudbou budoucnosti.