Citroen Xsara Picasso 1,8

Citroen Xsara Picasso 1,8

 
 

Když dědicové slavného malíře dávali francouzskému výrobci souhlas s využitím jména jejich rodiny pro osobní vůz, možná jen tušili, že krátce po premiéře se budou na "jejich" auto stát doslova fronty. Xsara Picasso se stala jedním z jarních hitů evropských motoristů a i v České republice už dealeři berou objednávky na řadu měsíců dopředu. Logická reakce na úspěch Opelu Zafira nebo Renaultu...

Když dědicové slavného malíře dávali francouzskému výrobci souhlas s využitím jména jejich rodiny pro osobní vůz, možná jen tušili, že krátce po premiéře se budou na "jejich" auto stát doslova fronty. Xsara Picasso se stala jedním z jarních hitů evropských motoristů a i v České republice už dealeři berou objednávky na řadu měsíců dopředu. Logická reakce na úspěch Opelu Zafira nebo Renaultu Mégane Scénic samozřejmě nemusí vyjít vždy - například Fiat Multipla se výborně prodává v podstatě jen v Itálii. Zdá se ale, že Citroenu se novým modelem podařilo strefit do potřeb širšího okruhu zákazníků. Co všechno se pod jménem Picasso skrývá, jsme se přesvědčili v pravidelném redakčním testu.

Nepřehlédnutelný design Picassa je dán hlavně vyváženým poměrem mezi robustností a elegancí. Výrazně kapkovitý tvar karoserie umocňovaný bočními prolisy zatraktivnili designéři rozčleněním boku vozu na čtyři okna. Zepředu a zezadu pak auto působí spíš těžce a spolehlivě - je to dáno i nezvykle vyrovnaným poměrem výšky a šířky karosérie. Sdružené světlomety protažené vzhůru pak dodávají autu lehce futuristický nádech. Veškeré další hodnocení exteriéru auta je však velmi subjektivní - z fotografií si každý může udělat obrázek sám.

Hlavním rysem této kategorie vozů je ovšem využití vnitřního prostoru - a zde překvapuje Picasso podruhé. Ve všech směrech totiž nabízí dostatek místa a ani na zadních sedadlech cestující nijak netrpí. Ale popořádku: pracovišti řidiče dominuje střední konzola s krátkou řadicí pákou a multifunkční displej situovaný uprostřed palubní desky. Na toto ne příliš časté uspořádání se dá vcelku rychle zvyknout, zvláště pohodlné je řazení nedaleko od volantu. Zmíněný displej sice poskytuje všechny základní údaje dostatečně srozumitelnou formou, ale neobsahuje otáčkoměr a za slunečného počasí se navíc obtížně čte. Všestranně nastavitelné sedadlo s textilním potahem je dostatečně pevné, pouze při velmi dynamické jízdě neposkytuje řidiči výraznou oporu. Všechny ovládací prvky jsou na obvyklých místech, pouze klakson musí řidič spouštět tlakem na levý ovladač pod volantem. Ovládání základních funkcí továrního autorádia bylo v námi testovaném voze možné i na volantu.

Interiér je doslova přeplněn nejrůznějšími odkládacími prostory, například v kapsách dveří a ve schránce před spolujezdcem jsou i držáky nápojů. Pod nohama cestujících vzadu se navíc skrývají další dvě schránky. Použitý šedý plast je sice kvalitou přiměřený této třídě aut, palubní deska se ale odráží v čelním skle. A když už je řeč o odrazech - spínač varovného osvětlení je mimo operativní dosah řidiče - uprostřed palubní desky a v případě rozsvícených světel se odráží v čelním skle skutečně výrazně a rozptyluje řidiče.

Zadní sedadla se dají u Picassa sklápět či vyjmout a u prostředního přibývá navíc možnost posunutí vpřed (zvětší se tak prostor pro ramena) a použití opěradla jako stolku. Na opěradlech předních sedadel jsou další výklopná plata, známá např. z letadel. Veškerá manipulace se sedadly je díky jejich poměrně malé hmotnosti velmi jednoduchá a rychlá a proměna auta podle momentálních nároků na velikost nákladu je tak otázkou několika desítek vteřin.

Zavazadlový prostor je díky rozměrným zadním dveřím velmi dobře přístupný, nakládací hrana je u Picassa velmi nízko. Dveře se navíc dají otevírat do dvou výškových poloh, takže úraz o jejich hranu nehrozí ani vyšším postavám. I při plném obsazení je zde pro zavazadla dostatek místa a využitelná je i uzavíratelná schránka nad jedním z podběhů. Po vyjmutí všech sedadel vznikne rovná plocha o délce 145 cm. To ale platí jen papírově: se svými 195 centimetry jsem se při posunutých předních sedadlech vzadu pohodlně vyspal.

Námi testovaný vůz byl osazen nejsilnějším z nabízených motorů, osmnáctistovkou s vícebodovým vstřikováním. Ačkoli výkon 85 kW při 5500 ot/min. lze považovat za dostatečný, v praxi se tato pohonná jednotka projevila jen jako lehce podprůměrná. Při polovičním zatížení se auto rozjíždělo jen velmi neochotně a citelně jsme postrádali převodový stupeň 2,5. Jakmile se ale motor dostal do otáček, stalo se z Picassa velmi živé auto ochotné i k razantnější jízdě. Hluk do kabiny přitom výrazněji pronikal jen při nejvyšších otáčkách. Spotřebu jsme v městském cyklu naměřili těsně nad desetilitrovou hodnotou - což odpovídá údajům výrobce. Celkem si pak auto řeklo o 8,4 litru na 100 km.

Díky ochotě brněnské ho dealera Citroen Carling jsme měli možnost srovnání i s verzí s motorem HDI o výkonu 66 kW. Hlavní rozdíl, daný pravděpodobně o pětinu vyšším točivým momentem, jsme našli právě při rozjíždění. HDI má silný zátah i v nízkém spektru otáček a sílu ztrácí až před vrcholem - tedy pravý opak námi testovaného benzínového motoru. Rozdíl ve výkonu byl menší, než by se z papírových hodnot dalo vyčíst. Záleží tedy na každém uživateli, zda dá přednost silnějšímu zážehovému agregátu, nebo úspornému dieselu s kratším dechem.

Jízda s Picassem se nijak neliší od řízení "nízkých" aut. Vůz se v zatáčkách chová prakticky neutrálně, přechod k nedotáčivosti dá najevo jen velmi nenápadně, takže řidič má dost času na reakci. Podvozek, vycházející z modelu Xsara, má ale prodloužený rozvor a odlišnou konstrukci zadní nápravy. Díky tomu se výrobci podařilo eliminovat boční náklony vozu a zlepšila se také jeho směrová stabilita. Rodinný charakter auta podporuje i měkké odpružení a účinné brzdy bez náznaků jedovatosti. Řidiči nicméně může vadit, že nedohlédne byť jen na kousek přední kapoty a orientace při městských manévrech tak záleží hlavně na odhadu. Systém "v každém rohu jedno kolo", tak výhodný pro vnitřní prostor si také vezme svou daň při manipulaci na malém prostoru - i přes standardní úroveň rejdu je poloměr otáčení téměř dvanáctimetrový.

Picasso přineslo do třídy MPV odvahu k netradičním designérským i funkčním řešením. Poučilo se z chyb ostatních značek a tuto, nesporně perspektivní třídu posunulo zase o kus dopředu. Pokud se zájemce rozhodne pro odpovídající motor, dostane za své peníze velmi dobré auto s širokým rozsahem využití.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 520 000 Kč Cena v testované výbavě: 601 000 Kč

Základní výbava:2 airbagy, ABS, centrální zamykání s dálk. Ovládáním, posilovač řízení , přední mlhovky, 3x tříbodové pásy vzadu, el. ovládaná okna vpředu, el. ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední loketní opěrky, tónovaná skla

Výbava testovaného vozu:základní + autorádio s CD přehrávačem (19.000,-), klimatizace (40.000,-), boční airbagy (11.000,-), metalíza (11.000,-)

Štítky Citroën Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1749
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 5.9 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 2128
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1245 / 550
Rozměr pneu:185
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1637
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1434
f) rozchod vzadu (mm): 1452
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,40
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Ojetý Citroën Xsara Picasso: Budete překvapeni! Ojetý Citroën Xsara Picasso: Budete překvapeni!

Hned ze tří kompaktních MPV může vybírat zájemce, který…

Citroën Xsara Picasso: Poslední šance Citroën Xsara Picasso: Poslední šance

Výroba jednoho z průkopníků malých MPV se sice zastavila…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou školu osvěží žhavé i ledové novinky

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou…

Nejrychlejší ježek na světě má podle posměváčků své nejlepší dny už za sebou. Sega si to však nemyslí a každý…

 

iSport.cz

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Příhoda v derby chyboval, Slavia měla kopat penaltu

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Příhoda v derby chyboval, Slavia…

V 8. kole ePojisteni.cz ligy bylo nejsledovanějším zápasem ePojisteni.cz ligy derby Sparty se Slavií. To nevyšlo…

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Stane se Jindřich Trpišovský novým koučem pražské Sparty? Podle informací iSport.cz zahájila jednání s vedením…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…