TEST Citroën Berlingo 1.4i GNV - Na plný plyn
Původně zážehové Berlingo tankuje nyní nejen benzín, ale také zemní plyn. Netypicky tichý motor osvědčeného užitkového vozu je průvodním poznávacím znakem netradiční tovární přestavby.
Kolik ušetříte?
Začněme tím, co zajímá všechny podnikatele - potenciální zájemce o Berlingo s alternativním pohonem - provozními náklady.
Předpokladem českého dovozce totiž je, že provoz této verze Berlinga bude uživatele stát kolem 1 až 1,50 Kč na km jízdy (při průměrné ceně 1 m3 zemního plynu za 13 až 15 Kč ve veřejných rychloplnících stanicích). Jistým problémem zůstává stále nepříliš hustá síť plnících stanic (aktuální stav je zde), takže jakmile plyn spotřebujete, musíte pokračovat na benzin.
Přehled CNG stanic a aktuální ceny (zdroj: www.cng.cz, květen 2006) | |||
Adresa | popis místa | Kč/kg | Kč/m3 |
Švehlova 10, Praha 10 | čerpací stanice SHELL | 21,70 | 15,50 |
U Plynárny 500, Praha 4 | areál Pražské plynárenské,a.s. | 21,70 | 15,50 |
Doudlevecká 48, Plzeň | areál Západočeské plynárenské,a.s., závod Plzeň | 21,14 | 15,10 |
Vrbenská 2, České Budějovice | u areálu Jihočeské plynárenské,a.s. | 21,00 | 15,00 |
Pražská 485, Hradec Králové | u areálu Východočeské plynárenské,a.s., závod | 21,14 | 15,10 |
České mládeže 33, Liberec 6 | čerpací stanice před areálem ČSAD Liberec | 21,90 | 15,64 |
Těrlická 1118, Horní Suchá | areál OKD Doprava,a.s. | 25,48 | 18,20 |
Dobrá u Frýdku Místku | CNG, LPG stanice na E462 směrem na Český Těšín | 16,66 | 11,90 |
Kojetínská 1, Prostějov | areál FTL Prostějov | 25,00 | 17,50 |
Oblekovice 6 | areál EIKA Znojmo,a.s. | 21,00 | 15,00 |
Lipovská, Jeseník | areál Severomoravské,a.s. - naproti nemocnici | 21,00 | 15,00 |
Uživatelé Berlinga CNG mohou mít čisté svědomí díky čistotě výfukových plynů. Motory spalující zemní plyn kromě nižší hlučnosti motoru vykazují také podstatně snížené emise síry, sazí, aromatických a alifatických uhlovodíků, hodnoty CO2 vykazují o 25% lepší výsledky proti klasickému palivu, hodnoty NOx a CO jsou dokonce o 30% nižší.
citroen mpv cng lpg testy I když nevýhody se vývojem podařilo značně eliminovat, určitá omezení stále existují. Jsou to omezená dojezdová vzdálenost (na osmdesátilitrovou nádrž, do které se vejde asi 16 m3 stlačeného zemního plynu, se dá ujet maximálně 200 až 250 km a nezbytné jsou tak dva pohony), zvýšená pohotovostní hmotnost (přibližně o 80 kg) a tím i nižší užitečná hmotnost a omezení v nákladovém prostoru (nádrž na plyn u přepážky mezi prostorem pro posádku a pro náklad). Samotná nádrž je uložena v ochranném plechovém obalu, který má rozměry 1350 x 430 x 370 mm. Bohužel omezuje nejen nákladový prostor, ale také vstupní otvor bočními posuvnými dveřmi, když mezera mezi nádrží a boční stěnou je jen 250 mm místo původní boční vstupní šířky 600 mm. Do Berlinga na zemní plyn i tak naložíte mnoho zboží. K dispozici je ložná délka 1100, výška 1200 a šířka 1200 mm.
Plynové zkratky | ||
Zkratka | Cizojazyčný ekvivalent | Český překlad |
CNG | Compressed Natural Gas | Stlačený zemní plyn |
LNG | Liquefied Natural Gas | Zkapalněný zemní plyn |
LPG | Liquefied Petroleum Gas | Propan-butan |
NGV | Natural Gas Vehicles | Vozidla s pohonem na zemní plyn |
GNV | Gas Naturel Véhicule | Vozidlo s pohonem na zemní plyn |
Nové dvoupalivové Berlingo má osvědčený benzinový motor 1.4i (8 ventilů, elektronicky ovládaná škrticí klapka, 55 kW) se specifickými úpravami motoru pro použití zemního plynu (ventily, katalyzátor), se dvěma vzájemně spolupracujícími řídícími jednotkami motoru (benzin, CNG, protokol CAN). Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba činí 7,8 l/100 km benzínu a 8,3 m3/100 km plynu. V městském provozu, který jsme využívali nejvíce my, jsme nádrž vyprázdnili po ujetí asi 170 km. Vzájemné srovnání spotřeby jednotlivých paliv není úplně snadné, protože energetická hodnota není shodná, jak je vidět z následující tabulky.
Srovnání energetických obsahů paliv | ||
Palivo | odpovídající ekvivalent | |
1 kg CNG | 1,4 m3 CNG | |
1 litr benzínu | 1,0 m3 CNG | |
1 litr nafty | 1,2 m3 CNG | |
1 litr LPG | 0,8 m3 CNG |
Do celkové ekonomické rozvahy také vstupuje vyšší cena vozu (408.900 Kč bez DPH), která je však v současnosti zvýhodněna v rámci zavádění modelu na trh (338.900 Kč). Zážehové Berlingo 1.4i se nyní u nás prodává za 269.000 Kč, první cena vznětového Berlinga začíná na 289.900 Kč (vše ceny bez DPH). V jeho případě však zaplatíte více mj. za povinné ručení.
Plynový Citroën v praxi
Vzhledem k vyššímu oktanovému číslu CNG (cca 130) by měl být výkon motoru vyšší, díky možným vyšším spalovacím tlakům a vyšší odolnosti vůči klepání motoru. Přizpůsobení motoru na dvě různá paliva však nakonec obvykle působí snížení výkonu při spalování CNG. V případě Citroënu jsou maximální parametry motoru následovné: výkon 55 kW při 5500 ot./min vs. 48 kW při 5500 ot./min (CNG), točivý moment 120 Nm při 3400 ot./min vs. 100 Nm při 3400 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá podle údajů výrobce plynovému Berlingu 18,2 s, tj. o 0,7 s déle než u zážehové verze. Skutečnost je i s nezatíženým vozem spíše tristní. Závody užitkových vozů na českých dálnicích s tímto Citroënem určitě nevyhrajete.
citroen mpv cng lpg testy Přechod z jednoho druhu pohonu na jiný je plynulý a bezproblémový. O aktuálním stavu plynu má řidič přehled díky měrce s kontrolkou. Plyn se tankuje otvorem, který je umístěn vlevo za dveřmi řidiče (auto tak má na každé straně jedno vstupní hrdlo). Startování motoru probíhá vždy na benzin, krátce po rozjezdu dochází k automatickému přepnutí na plyn – samozřejmě řidič má možnost přejít na plynový či benzinový režim tlačítkem volby paliva na přístrojové desce. Volba a právě využívaný pohon je signalizován na přístrojové desce.
Týden s plynovým Berlingem nás ujistil o tom, že nejde tedy ani v nejmenším o nějakou domácí přestavbu, ale o plnohodnotný sériový model původního výrobce, který pochopitelně poskytuje na zařízení odpovídající záruku.
citroen mpv cng lpg testy Jeho výhody vidíme v současnosti zejména v městském provozu, kde vynikne jeho extrémně nízká hlučnost a minimální emise výfukových plynů, přičemž náklady jsou srovnatelné ne-li nižší než u konvenčního dieselu. S vyšším zatížením se stále více projevuje nedostatek výkonu pod kapotou, což opět hovoří pro městské využití. Pokud budete myslet nejvíce na ekonomickou stránku věci, skončíte zase u městského provozu. Řídká síť čerpacích stanic CNG a z toho plynoucí riziko tankování drahého benzinu by vaše šetření mohlo snadno zhatit.
První cena vozu | 269.900,- (1.4i) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 338.900,- (1.4 GNV) |
Základní cena testovaného vozu | 338.900,- (1.4 GNV) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 351.200,- (1.4 GNV) |
Ceny bez DPH
Plusy:
- minimální zatížení životního prostředí emisemi
- nízký hluk motoru
- kultivovaný motor
- kvalita zpracování přestavby
Minusy
- omezení nákladového prostoru a vstupního otvoru
- velmi omezená dynamika jízdy