Citroën C4 1,6 HDi 16V - Nevznětlivá povaha?

Citroën C4 1,6 HDi 16V - Nevznětlivá povaha?

 
 

Maloobjemový turbodiesel ve voze nižší střední třídy má dvojnásob těžkou úlohu. Majitel, motivovaný vyšší cenou oproti zážehovému agregátu, od něj oprávněně očekává úsporu provozních nákladů při zachování, ne-li vylepšení dynamických vlastností. Zda...

Maloobjemový turbodiesel ve voze nižší střední třídy má dvojnásob těžkou úlohu. Majitel, motivovaný vyšší cenou oproti zážehovému agregátu, od něj oprávněně očekává úsporu provozních nákladů při zachování, ne-li vylepšení dynamických vlastností. Zda může těmto požadavkům dostát i model C4, jsme zjišťovali při testu silnější varianty moderního motoru 1.6 HDi 16V.

Začněme pohledem do ceníku. Pomineme-li akční nabídky, cení si Citroen své naftové motory vždy přibližně o 70-75 tis. Kč více než stejně výkonné zážehové verze. Pětidveřový hatchback s motorem 1.4i/ 65 kW tedy začíná na 425 tisících, s motorem 1.6 HDi 16V/66 kW stojí od 495 tisíc korun. Stejně tak zážehová šestnáctistovka s výkonem 80 kW stojí 490 tisíc a námi testovaná 1.6 HDi 16V/80 kW plných 565 tisíc korun. U dvoulitrů je rozdíl podobný. Při rostoucí ceně nafty už tedy musí vstoupit do rozhodování nízká spotřeba, doprovázená vysokým ročním proběhem kilometrů.

Po celý týdenní test jsme se tedy soustředili na pečlivé záznamy o tankování a ujetých kilometrech, přičemž údaje palubního počítače jsme brali jen jako pomocné hodnoty. Po ujetí 673 km ve všech režimech jsme se dočkali překvapení hned několikrát: Při vynuceně pohodové jízdě po mokrých a místy namrzajících cestách mimo město ukázala kalkulačka hodnotu 3,9 l/100 km, čímž jsme o desetinu překonali i tak optimistické údaje výrobce. Ve městě jsme se naopak museli smířit se spotřebou 6,5 l/100km, což je o 0,5l více než oficiální údaj. Průměr za celou dobu testu se zastavil na hodnotě rovných 5 litrů/100 km, čímž jsme čísla Citroenu přestřelili jen o 0,3 l. Vzhledem ke konkurenci i ve vztahu ke stejně výkonnému zážehovému „bratrovi“ (9,5/5,7/7,1) jde o ekonomicky lehce nadprůměrné hodnoty, volba vznětové motorizace je tedy z ekonomického hlediska v pořádku.

Trochu jinak je to ovšem s dynamickými vlastnostmi naftou poháněného vozu. Motor svázaný emisními limity vykoná jen to, co je mu dovoleno a tak ani 80 kW při 4000 otáčkách spolu s 240 Nm od 1750 otáček neudělují vozu mimořádné dynamické vlastnosti, na jaké jsme byli dříve zvyklí například u obdobně výkonné Octavie TDI/81 kW. To ovšem není kritika: pokud netrváte na tom, že vám turboefekt musí vytahovat kůži na obličeji, budete spokojeni. Po nastartování je sice třeba přežít hluk první zahřívací minuty, pak ale nastupuje poslušnost a plynulost, jakou byste čekali…například od zážehové šestnáctistovky. Nepokoušejte se o závodění – autu to nesluší, motor bude trochu protestovat a uřadíte si pravou ruku. Daleko spíš oceníte pružnost motoru při předjíždění a hlavně na dálnici, která se dá na (bohužel jen) pátý stupeň absolvovat od začátku do konce, včetně nadávacích zpomalení a zrychlení za kamiony. HDI je motor na dlouhé tratě v polosprinterském tempu – trasu Praha-Brno absolvoval průměrnou rychlostí 117 km/h se spotřebou 5,1 l/100 km.

Mezi lehké zápory vozu můžeme počítat ne zcela přesný chod řadicí páky, kladem je naopak jen malý vliv zvýšené hmotnosti motoru na přísně neutrální charakteristiku podvozku. Těžší příď je sice trochu znát při náhlých změnách směru, manévry tohoto typu ovšem patří až k výše nedoporučovanému závodění - při běžné jízdě je třeba hlídat spíše příčné prahy, do kterých se více zatížená přední náprava pouští s jistou nechutí.

Na pohodlí, prostornosti a nízkém aerodynamickém hluku se pochopitelně nic nemění, druhý vůz řady C4 nám ale připomněl, že tři displeje v zorném poli řidiče by možná přece jen zasloužily redukci, byť jsou nepopiratelně esteticky zvládnuté a efektní.

Turbodiesel 1,6 HDi u C4 tedy nepřináší žádná, u mnoha vozů obvyklá omezení daná odlišnou motorizací. Poměr ceny a spotřeby se nám zdá vyvážený, doménou tohoto provedení budou nejspíše dlouhé cesty, ke kterým přidá kromě pohodlí, prostornosti a velmi dobrých jízdních vlastností i nízké provozní náklady.

Info: Test C4 s motorem 1,4i 16V najdete zde.

Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C4 1,6 HDi 16V

Cena v základní výbavě: 535 000 Kč Cena v testované výbavě: 587 000 Kč

Základní výbava:6x airbag: čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžné hlavové airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, ABS + EBD + EBA, Automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění, 5 x bezpečnostní tříbodové pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, Výškově nastavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech, Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, Programovatelné automatické zamykání dveří a víka zavazadlového prostoru za jízdy, Výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, Variabilní posilovač řízení, Tempomat + omezovač rychlosti, Palubní počítač, Středový multifunkční displej, rychloměr, palivoměr, palubní počítač, servisní ukazatele, indikátor nastavení tempomatu a omezovače rychlosti, Manuální klimatizace, Klimatizovaná přihrádka spolujezdce, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektrické ovládání předních oken, Elektricky ovládaná zpětná zrcátka, Integrovaný aromatický osvěžovač vzduchu, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Ocelová kola 6,5 J x 16, pneumatiky 205/55 R16, celoplošné kryty kol „Azzana"

Výbava testovaného vozu:ESP+ASR (+24.000,-), rádio RD4 s přehrávačem CD (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6x repro, dálkové ovládání) (+16.000,- Kč), perleťový lak „Gris Aluminium“ (+12.000,-)

Technické údaje
Motor Citroën C4 1,6 HDi 16V
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 314 / 1083
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 520
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4260
b) šířka (mm): 1773
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Citroën C4 1,6 HDi 16V
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu

Francouzská značka Citroën hodlá letos představit druhou…

Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu

První generace C4 v provedení kupé je velice pohledná,…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Jiří Suchý po kolapsu: Bojuje s další nemocí

Jiří Suchý po kolapsu: Bojuje s další nemocí

V pondělí večer se Jiřímu Suchému (84) zatmělo před očima a při představení v Klatovech zkolaboval a byl…

Varování meteorologů: V Praze a na dalších místech republiky hrozí požáry

Varování meteorologů: V Praze a na dalších místech…

Naposledy Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varoval před nebezpečím vzniku požárů v polovině září a kvůli…

 

iSport.cz

To je shAw! Dostával rány do brady, ale dál pobízel fanoušky

To je shAw! Dostával rány do brady, ale dál pobízel fanoušky

Připravte se, zase to bude zábava. Start NHL je za dveřmi a nažhavení jsou nejen fanoušci, ale také samotní…

Trpišovský chce vést Spartu! Na Letné je již domluven, záleží na Liberci

Trpišovský chce vést Spartu! Na Letné je již…

Kouč libereckých fotbalistů Jindřich Trpišovský má zájem o nabídku stát se novým trenérem Sparty po Zdeňku…

 

Reflex.cz

Kolumbie slaví historický mír, podepsán byl perem vyrobeným z kulky

Kolumbie slaví historický mír, podepsán byl perem…

Po dlouhých dvaapadesáti letech bojů mezi levicovými povstalci z Revoluční ozbrojené síly Kolumbie (FARC -…

Ve věku 93 let zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

Ve věku 93 let zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

Izraelský tátník prodělal před dvěma týdny mrtvici a od té doby byl v kritickém stavu. V úterý se jeho stav…