Citroën C5 2.0 HDI 100 kW – Technolift

Citroën C5 2.0 HDI 100 kW – Technolift

 
 

Dynamičtější vzhled a nové technologie, zpříjemňující ovládání – tak se dá shrnout podstata faceliftu dosud spíše konzervativní řady C5. Zastánci prostoru a jízdního komfortu se tedy obávat nemusejí – Citroen si své charakteristiky zachoval a jen se snaží, aby výsledek byl příjemnější na pohled i jízdu.

Dynamičtější vzhled a nové technologie, zpříjemňující ovládání – tak se dá shrnout podstata faceliftu dosud spíše konzervativní řady C5. Zastánci prostoru a jízdního komfortu se tedy obávat nemusejí – Citroen si své charakteristiky zachoval a jen se snaží, aby výsledek byl příjemnější na pohled i jízdu.

Při pohledu na omlazený exteriér napadá pravověrného ctitele značky povzdech „stačilo málo“. Pouhou změnou přední maskybumerangovitými světlomety a chromovaným dvojitým šípem totiž až teď získal C5 konečně nezaměnitelnou tvář. Detailista si všimne miniaturních chromových lišt na bocích nárazníku a ještě bližší pohled odhalí senzory parkovacího asistenta. Profil vozu s dlouhou přídí a vysokou, téměř sedanovitou zádí zůstal nezměněn, evoluce se ovšem dotkla všeho, co lze vidět zezadu. Sdružená světla se chvályhodně rozšířila i na víko zavazadlového prostoru a tvarem nyní upomínají na přední světlomety. Výraznější je také označení modelu, plastický dvojitý šíp a chromová lišta na spodní hraně víka kufru. Celek působí oproti předchozí verzi vyváženěji a usedlost posouvá k důstojnosti. Je to sice možná jen hra se slovy, ale jak jinak popsat designové změny? Podívejte se raději na fotografie pod textem.

Interiéru i nadále vizuálně dominují měkká a prostorná sedadla, ve verzi Exclusive všestranně elektricky nastavitelná včetně bederní opěrky. Jejich orientace na komfort se nezměnila, v zatáčkách poskytují stále jen průměrnou oporu. Kladem je příjemné a prodyšné čalounění, naopak krátké sklopné loketní opěrky mají týž subtilní mechanismus aretace jako v předchozí verzi.

obrázek [460 x 334]

Palubní deska zůstala v základu nezměněna, přibyla pouze ozdobná lišta mezi její horní a dolní částí. V přístrojovém panelu najdeme zcela přepracované „budíky“ s moderní grafikou a žlutooranžovým podsvícením. Otáčkoměru bohužel chybí vyznačení červeného pole, tudíž to na první pohled vypadá, že motor je možné točit do sedmi tisíc otáček. Vyzdvihnout musíme i zdánlivou drobnost – logika zobrazování informací z palubního počítače, audia, klimatizace a tempomatu se výrazně zlepšila a minidisplej u rychloměru i centrální displej ve středové kapličce je téměř radost sledovat. Vše se navíc dá nastavit tak, jak je řidiči milo a k přepínání není třeba hledat návod. Jednoduché, účelné.

Větší změnu prodělal středový panel - namísto autorádia, které jsme nacházeli od C2 po C8 zde nyní dominuje „vysoká škola tlačítková“ (panel je shodný s Peugeotem 407), která zaměstná řidičův pohled skutečně podstatnou měrou. Zvykání na ovladačovou přehlídku zabere majiteli jistě nějaký ten týden naplněný přehmaty.

Vpravo od (bohužel) velmi nízko umístěného spínače varovných světel se krčí pozoruhodné tlačítko v hodnotě 25.000 Kč příplatkové výbavy – zapíná se zde systém kontroly před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Dvě trojice infračervených čidel podél boků karoserie „čtou“ silnici a zaměřují se na přejíždění podélných čar při rychlosti nad 80 km/h. Nemá-li řidič zapnutou směrovku, začne mu vibrovat levá či pravá polovina sedadla. V praxi vše celkem spolehlivě funguje a jemné údery (lze-li tak nazvat vibrace o velmi nízké frekvenci) neinformovaného řidiče vylekají a spícího probudí. Samozřejmě jsme se pokoušeli systém zmást přejížděním různých podélných světlých nerovností a různobarevných čar, ale odešli jsme poraženi – senzory si poradily i s vrstvou vody nebo trávy na postranních čarách. Kromě prevence hrůzných následků mikrospánku učí systém i dobrému chování při předjíždění či vyhýbání – motivuje totiž k včasnému zapnutí směrovek, které vše deaktivují a řidičovo pozadí zůstane bez trestu. Tento zajímavý a funkční systém je nutno pochválit.

Ještě větší zábava je se samonatáčecími bi-xenonovými světlomety. Každý bi-xenonový modul se totiž může v závislosti na poloze volantu natočit v horizontálním směru až do úhlu 15 stupňů, což v praxi velmi významně pomáhá při „čtení trati“ v noci. Toto svícení „za roh“ je nevypínatelné a funguje pro dálková i tlumená světla, přičemž součástí předních světlometů jsou i klasické dálkové halogeny. Při jízdě je citlivost systému závislá na rychlosti jízdy i otáčení volantem, takže například při předjíždění či v mírných zatáčkách je úhel natočení světelných kuželů jen nepatrný. Velmi dobré zkušenosti jsme udělali při jízdě nízkými rychlostmi po podhorských silnicích, kde se zlepšila viditelnost na další úsek zatáček skutečně radikálně. Také při postupném otáčení přišly neustále po směru rejdu natáčené světlomety vhod a jednou nás dokonce zachránily od najetí na jinak skrytý patník. Trochu zmatku jsme ovšem vyvolali v hlavách protijedoucích, protože z čelního pohledu vypadá náhlé natočení světlometů protijedoucího auta občas jako mimořádný manévr, například smyk. Celkově si ale nápad ceníme pro jeho bezpečnostní přínos – teď bude záležet jen na jeho spolehlivosti.

Systém parkovacích asistentů také dospěl o půl generace dál. Klasická čidla v předním a zadním nárazníku doplňuje v C5 i vizualizace blízkosti překážky na centrálním displeji. Zdokonalena je i akustická signalizace – typický pípavý zvuk se ozývá vždy z toho reproduktoru, který má k překážce nejblíže. Jednoduché, účelné, funguje.

Komfort pro cestující je samozřejmě dán i využitelností vnitřního prostoru: Vnitřní šířka 152-156 cm ve výši loktů napovídá hodně, v praxi pak komfort doplňují ještě vybrání ve stropě a opěradlech předních sedadel a u zadní loketní opěrka. Zadní okno sice může stínit bezpříplatková roletka, jeho dolní hrana je ale stále příliš vysoko a výhled z vozu vzad tak má k dostatečnosti daleko. Naopak tradiční pochvalu si zaslouží zavazadlový prostor se základním objemem 471 l a plnohodnotným náhradním kolem pod podlahou. Díky rozměrným pátým dveřím je navíc k zavazadlům skvělý přístup a kontakt s otevřeným víkem zavazadlového prostoru nehrozí ani dlouhánům. Sklopením zadních sedáků a opěradel vznikne zcela rovná plocha, na kterou lze natěsnat až 1315 litrů zavazadel.

Námi testovaný dvoulitrový turbodiesel s výkonem 100 kW je nabízen pouze s šestistupňovou manuální převodovkou. (čtyřstupňový automat je k dispozici se starším agregátem 2.2 HDI/98 kW, ve kterém je již standardně zabudován filtr pevných částic) Nejzajímavější na šestnáctiventilovém čtyřválci je kroutící moment 320 Nm, který lze krátkodobě zvýšit až na 340 Nm (reálně však rozdíl mezi 320 a 340 Nm nepoznáte). V praxi se tah motoru projevuje hlavně při akceleraci na třetí či čtvrtý stupeň, kdy bez zbytečných zvukových projevů projevuje vůz více dynamiky než bychom vzhledem k jeho hmotnosti čekali.

Zachováno zůstalo pochopitelně i vyspělé odpružení Hydractive, nyní už ve třetí generaci. Kromě samočinné regulace výšky karoserie umožňuje i nyní její zvednutí či naopak snížení, podstatnější devizou je ovšem jízdní komfort. Vůz se i nadále typicky naklání, i při naprosto extrémním manévru a zvednutém zadním kole je vůz plně ovladatelný. Typické a vizuálně sympatické jsou „záklony“ auta při prudké akceleraci, naopak ponory přídě při brždění nevybočují z norem.

obrázek [350 x 203] Při klidné jízdě se C5 nekolébá, jen velmi účinně odfiltrovává nerovnosti. Při pokusu o sportovní průjezdy zatáčkovitou tratí se spíše než pneumatiky nebo pud sebezáchovy ozve spolujezdec a bude se dožadovat reprezentativnějšího způsobu jízdy. Pro zájemce o přece jen drsnější svezení je připravena sportovní varianta odpružení u motorizací 2.2 HDI a 3.0.

S vědomím asistence sedmi(!) airbagů včetně kolenního jsme během 850 najetých kilometrů protáhli C5 pomalým městským provozem, horskými asfaltkami i klasickou poloucpanou dálnicí. Výsledek spotřeby je až téměř nudný: čísla 8,0/5,3/6,1 se nebezpečně podobají optimistickým hodnotám z katalogu – takže i tady vůz s novým 2,0 HDI 100 kW boduje.

Omlazení Citroenu C5 prospělo především vizuálně a technologicky – všechny tyto změny mají za následek vyšší aktivní i pasivní bezpečnost vozu – byť občas za příplatek. V době všeobecné unifikace se také sluší zatleskat PSA za důsledné oddělování modelů C5 a 407. Jinými slovy, Mondeo, Laguna i Passat mají dalšího skutečného konkurenta.

Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C5 2.0 HDI 100 kW

Cena v základní výbavě: 809 000 Kč Cena v testované výbavě: 848 500 Kč

Základní výbava:čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžný hlavový airbag pro cestující na předních a zadních sedadlech, kolenní airbag řidiče, 5x tříbodové bezpečnostní pásy a akustickým upozorněním na nezapnutí, vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brždění, variabilní posilovač řízení, palubní počítač, tempomat, automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, automatické zapnutí světel při snížené viditelnosti, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, parkovací asistent vpředu a vzadu, alarm s ultrazvukovým prostorovým čidlem, superzamykání, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bi-xenonové samonatáčecí světlomety s výsuvnými ostřikovači, inteligentní odpružení hydractive 3 PLUS, automatická regulace světlé výšky vozidla, automatická dvouzónová klimatizace s atermickým čelním sklem, klimatizovaná přední schránka u spolujezdce, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, samočinné sklápění pravého zrcátka při couvání, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, rádio RD3 (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání), výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, el. nastavení sedadel řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, výškově nastavitelné přední a zadní loketní opěrky, pack Ambiance Moara: velurové čalounění MOARA, kožený volant, obložení interiéru v imitaci dřeva, bodové osvětlení prahů dveří, horizontální síť na uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru, kola z lehkých slitin 16" „Suzuka“

Výbava testovaného vozu:metalíza (+14.500,-), systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (+25.000,-)

Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem

Dnes a zítra jdeme volit. Určíme kurz, kterým se bude…

Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey

Za prvních devět měsíců se čistý zisk Unipetrolu dostal…

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

 
Technické údaje
Motor Citroën C5 2.0 HDI 100 kW
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 471 / 1315
Objem nádrže (l):67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1486 / 520
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4745
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1476
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Citroën C5 2.0 HDI 100 kW
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Ojetý Citroën C5 2.0 HDi: S naftou chybu neuděláte Ojetý Citroën C5 2.0 HDi: S naftou chybu neuděláte

První generace Citroënu C5 je proslulá komfortním…

Citroën C5 (2000-2007) – Pohodlí na pátou Citroën C5 (2000-2007) – Pohodlí na pátou

Velké Citroëny znamenají komfort a extravaganci. Ani…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v Modřanech představí domovská zvířata

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v…

Třídenní výstava králíků, holubů a drůbeže s názvem Modřany 2017 je za rohem. Na události se návštěvníkům…

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…