Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video)

Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video)

 
 

Dne 31. května proběhl na zkušebním polygonu v Cerhenicích zajímavý test, při kterém se vědci zaměřili na boční náraz tramvaje do osobního automobilu Škoda Superb.

Ve městech s hustou tramvajovou sítí dochází poměrně často k dopravním nehodám, při kterých se střetne automobil s tramvají. Ve většině případů se jedná o náraz tramvaje v rychlosti 10 až 30 km/h do boku automobilu.

Je poněkud zarážející, že zatímco nárazové zkoušky automobilu do překážky, reprezentující kolizi s jiným automobilem, jsou dnes ve světě prováděny takřka dennodenně, o srážku automobilu s tramvají se doposud nikdo seriózně nezajímal.

Problém můžeme hledat i v tom, že se jedná o dva odlišné světy: Tramvaj je kolejové vozidlo, zatímco automobil je vozidlo silniční, a tak i jejich konstrukce se řídí různými normami. To je samozřejmě v pořádku, ale oba tyto dopravní prostředky spolu často sdílí uliční prostor, a tím pádem může dojít a dochází k jejich vzájemné kolizi. Dopravní fakulta pražského ČVUT má ambici tento problém řešit a první úspěšný krok již udělala, když provedla experiment – boční náraz čelníkem (čelním dílem) tramvaje.

Ten spočíval v tom co nejrealističtěji nasimulovat náraz tramvaje do boku automobilu. A jak experiment vypadal? Na osmdesátitunový železniční vagón byl připevněn tramvajový čelník (resp. jeho prototyp), vagón byl poté uveden do pohybu a rychlostí 16 km/h narazil do boku automobilu Škoda Superb předchozí generace, postaveného na koleje.

Náraz byl zaznamenáván jak senzoricky, tak pomocí rychloběžných kamer a naměřená data, která se v současné době zpracovávají, by měla ukázat, jak je při takovém nárazu rozložena deformační energie, k jakým deformacím dochází a jak působí síly na strukturu a posádku automobilu. Získané poznatky by měly podnítit diskusi o úpravě legislativy, směřující k vyšší kompatibilitě různých druhů vozidel a tím i ke konstrukčním změnám vedoucím k vyšší bezpečnosti.

Experiment byl připravován týmem studentů a spolupracovníků Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT v Praze pod vedením prof. Ing. Jana Kovandy, CSc. Až budou známy konkrétní výsledky, přineseme vám je spolu s detailními záběry z rychloběžných kamer a samozřejmě řadou zajímavých grafů. Reportáž z testu bude možné shlédnout v magazínu PORT v pátek 8.6. v 16.25 na ČT2.

Za poskytnuté informace děkujeme Martinu Řezníčkovi z ČVUT.

Video

Foto Petr Slováček
Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto? Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto?

Nová generace automobilů značky Škoda ponese již zcela…

 Škoda Superb (2001-2008) – Z východu na západ Škoda Superb (2001-2008) – Z východu na západ

Superb byl první novodobou velkou škodovkou. Při jeho…

 



 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…