Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video)

Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video)

 
 

Dne 31. května proběhl na zkušebním polygonu v Cerhenicích zajímavý test, při kterém se vědci zaměřili na boční náraz tramvaje do osobního automobilu Škoda Superb.

Ve městech s hustou tramvajovou sítí dochází poměrně často k dopravním nehodám, při kterých se střetne automobil s tramvají. Ve většině případů se jedná o náraz tramvaje v rychlosti 10 až 30 km/h do boku automobilu.

Je poněkud zarážející, že zatímco nárazové zkoušky automobilu do překážky, reprezentující kolizi s jiným automobilem, jsou dnes ve světě prováděny takřka dennodenně, o srážku automobilu s tramvají se doposud nikdo seriózně nezajímal.

Problém můžeme hledat i v tom, že se jedná o dva odlišné světy: Tramvaj je kolejové vozidlo, zatímco automobil je vozidlo silniční, a tak i jejich konstrukce se řídí různými normami. To je samozřejmě v pořádku, ale oba tyto dopravní prostředky spolu často sdílí uliční prostor, a tím pádem může dojít a dochází k jejich vzájemné kolizi. Dopravní fakulta pražského ČVUT má ambici tento problém řešit a první úspěšný krok již udělala, když provedla experiment – boční náraz čelníkem (čelním dílem) tramvaje.

Ten spočíval v tom co nejrealističtěji nasimulovat náraz tramvaje do boku automobilu. A jak experiment vypadal? Na osmdesátitunový železniční vagón byl připevněn tramvajový čelník (resp. jeho prototyp), vagón byl poté uveden do pohybu a rychlostí 16 km/h narazil do boku automobilu Škoda Superb předchozí generace, postaveného na koleje.

Náraz byl zaznamenáván jak senzoricky, tak pomocí rychloběžných kamer a naměřená data, která se v současné době zpracovávají, by měla ukázat, jak je při takovém nárazu rozložena deformační energie, k jakým deformacím dochází a jak působí síly na strukturu a posádku automobilu. Získané poznatky by měly podnítit diskusi o úpravě legislativy, směřující k vyšší kompatibilitě různých druhů vozidel a tím i ke konstrukčním změnám vedoucím k vyšší bezpečnosti.

Experiment byl připravován týmem studentů a spolupracovníků Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT v Praze pod vedením prof. Ing. Jana Kovandy, CSc. Až budou známy konkrétní výsledky, přineseme vám je spolu s detailními záběry z rychloběžných kamer a samozřejmě řadou zajímavých grafů. Reportáž z testu bude možné shlédnout v magazínu PORT v pátek 8.6. v 16.25 na ČT2.

Za poskytnuté informace děkujeme Martinu Řezníčkovi z ČVUT.

Video

Foto Petr Slováček
Spolupracujeme s TipCars.com
Britské regiony žádají záruky, že vláda uhradí ztracené dotace EU Britské regiony žádají záruky, že vláda uhradí ztracené dotace EU

Britské regiony, které čerpají finanční podporu z fondů…

Britský parlament vyšetřuje podvodné podpisy pod peticí o brexitu Britský parlament vyšetřuje podvodné podpisy pod peticí o brexitu

Petiční výbor dolní komory britského parlamentu vyšetřuje…

Tomáš Prouza: EU, jak ji známe, končí. Ale ne kvůli Brexitu Tomáš Prouza: EU, jak ji známe, končí. Ale ne kvůli Brexitu

EU musí získat důvěru Evropanů, říká tajemník pro…

Valls: Obchodní smlouvu TTIP s USA nejspíš neuzavřeme Valls: Obchodní smlouvu TTIP s USA nejspíš neuzavřeme

Francouzský premiér Manuel Valls soudí, že dohoda o…

 
 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E

Letos proběhl už pátý ročník události nazvané Automotive…

Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Dodge Viper se letos rozloučí. Na trhu vydržel čtvrt…

 



Autoslevy


Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto? Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto?

Nová generace automobilů značky Škoda ponese již zcela…

 Škoda Superb (2001-2008) – Z východu na západ Škoda Superb (2001-2008) – Z východu na západ

Superb byl první novodobou velkou škodovkou. Při jeho…

 

Související články
Škoda má nové centrum digitalizace, pracuje se třeba na autonomních autech Škoda má nové centrum digitalizace, pracuje se třeba na autonomních autech

Vedle vývoje nových projektů a služeb mobility má nová…

Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne i na vás? Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne i na vás?

O kauze Dieselgate v rámci níž skupina VW podváděla při…

 



 
Video: I řidiči náklaďáků mají své dny

Video: I řidiči náklaďáků mají své dny

Dnes 18:40

Chyba za volantem nákladního automobilu má většinou tragické následky, ale někdy může jít i o lehce úsměvné situace.




Blesk.cz

Resident Evil na síti: Recenze béčkové zombie ptákoviny Umbrella Corps

Resident Evil na síti: Recenze béčkové zombie…

Resident Evil má už tolik dílů, že neztratit o nich všech přehled je nadlidský úkol i pro fanoušky. Nejnovější…

V Turecku evakuují turisty z dovolenkového ráje. Antalye bojuje s požárem lesa

V Turecku evakuují turisty z dovolenkového ráje.…

Kvůli rychle se šířícímu lesnímu požáru evakuují turecké úřady obyvatele i turisty z přímořského letoviska…

 

iSport.cz

Francie - Irsko 2:1. Domácí nezlomil brzký gól, obrat řídil Griezmann

Francie - Irsko 2:1. Domácí nezlomil brzký gól,…

Domácí Francie si může oddechnout. Hostitelská země fotbalového EURO 2016 sice prohrávala v osmifinále s Irskem…

Zničení Chorvaté: Fotbal? Nejhloupější věc! Portugalci byli horší než Češi

Zničení Chorvaté: Fotbal? Nejhloupější věc!…

Chorvatští fotbalisté vnímali vyřazení z osmifinále mistrovství Evropy od Portugalska jako nezasloužené. Cítili,…

 

Reflex.cz

Ekonom Tomáš Prouza: EU, jak ji známe, končí. Ale ne kvůli Brexitu

Ekonom Tomáš Prouza: EU, jak ji známe, končí. Ale ne…

EU musí získat důvěru Evropanů, říká tajemník pro evropské záležitosti Úřadu vlády a ekonom Tomáš Prouza. V…

Šlachta chce po odchodu od policie zůstat ve státních službách, do politiky se nechystá

Šlachta chce po odchodu od policie zůstat ve…

Odcházející šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) Robert Šlachta by chtěl zůstat ve státních…