ČTK: Investice TPCA se Česku vyplatí jen krátkodobě
Podle studie stát v podobě přímých a nepřímých dotací podpoří závod zhruba pěti miliardami korun, přímá investice TPCA v Česku je méně než poloviční. TPCA zveřejněné údaje odmítla komentovat.
Studie uvádí, že firma na začátku projektu slibovala investici kolem 1,3 miliardy eur (32,6 miliardy Kč). Zhruba 650 milionů eur ze slíbené investice ale automobilka použila na vývoj aut ve Francii a Japonsku, za 400 milionů nakoupila v zahraničí technologie a za 170 milionů dovezla strojní park. Do Česka tak podle studie přiteklo jen 80 milionů eur (zhruba dvě miliardy korun).
"Studie, ze které čerpá zpráva, je postavená na osobních závěrech autorky. Nevíme, odkud autorka data získala. K uvedené zprávě se proto nebudeme vyjadřovat," sdělil ČTK personální ředitel automobilky Vadim Petrov.
Investice TPCA podle autorky studie Pavly Žížalové přinesla především snížení nezaměstnanosti, příspěvek k růstu exportu a HDP, stimulaci bytové výstavby a příležitost pro tuzemské dodavatelské firmy. Mezi negativa patří zvýšené napětí na pracovním trhu, růst cen, dopravní zátěž a nízká přidaná hodnota spojená se snižováním kvalifikace na pracovním trhu.
"Získané informace neukazují na žádné významné nepřímé pozitivní transfery, jako jsou například přenosy technologií a know-how do místních firem, vedoucí ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti a ještě vyšší poptávce po výzkumně-vývojových aktivitách nebo zvyšování kvalifikace," uvedla Žížalová.
TPCA začala vyrábět malé toyoty, citroeny a peugeoty v roce 2005. Loni firma vyrobila 308.000 aut a letos očekává růst výroby na 320.000 vozů. Z toho 99 procent míří na export. Firma je po Škodě Auto druhým největším výrobcem aut v ČR. Třetí automobilku staví Hyundai na severní Moravě.
Kolín pro potřeby automobilky postavil téměř 900 nových bytů. Řada jejich nájemníků se tu přihlásila k trvalému pobytu, počet obyvatel tak překročil hranici 30.000 lidí, což městu zajistilo vyšší daňové příjmy. S příchodem investora v regionu ubylo nezaměstnaných. Zatímco v roce 2004 činila míra nezaměstnanosti 9,1 procenta, po zahájení výroby TPCA v roce 2005 klesla na 7,9 procenta a na konci loňského roku byla 5,5 procenta. Průměrná mzda zaměstnanců automobilky výrazně překračuje celorepublikový průměr - letos by měla vzrůst o sedm procent na 26.200 korun. Ve městě také otevřelo provozovny několik velkých obchodních řetězců.
Kvůli stavbě zóny a bytů se ale Kolín zadlužil - jeho dluh přesáhl miliardu korun. Někteří obyvatelé také automobilku viní z výrazného nárůstu dopravy ve městě. Částečně by to měl vyřešit obchvat, který se má začít stavět v druhé polovině roku.