Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČTK: Investice TPCA se Česku vyplatí jen krátkodobě

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
Podpora investice automobilky TPCA do výstavby kolínské továrny se státu údajně vyplatí pouze krátkodobě, zatímco dlouhodobé přínosy jsou sporné. Vyplývá to ze studie Trastu pro ekonomiku a společnost, kterou včera představil na tiskové konferenci.

Podle studie stát v podobě přímých a nepřímých dotací podpoří závod zhruba pěti miliardami korun, přímá investice TPCA v Česku je méně než poloviční. TPCA zveřejněné údaje odmítla komentovat.

Studie uvádí, že firma na začátku projektu slibovala investici kolem 1,3 miliardy eur (32,6 miliardy Kč). Zhruba 650 milionů eur ze slíbené investice ale automobilka použila na vývoj aut ve Francii a Japonsku, za 400 milionů nakoupila v zahraničí technologie a za 170 milionů dovezla strojní park. Do Česka tak podle studie přiteklo jen 80 milionů eur (zhruba dvě miliardy korun).

"Studie, ze které čerpá zpráva, je postavená na osobních závěrech autorky. Nevíme, odkud autorka data získala. K uvedené zprávě se proto nebudeme vyjadřovat," sdělil ČTK personální ředitel automobilky Vadim Petrov.

Investice TPCA podle autorky studie Pavly Žížalové přinesla především snížení nezaměstnanosti, příspěvek k růstu exportu a HDP, stimulaci bytové výstavby a příležitost pro tuzemské dodavatelské firmy. Mezi negativa patří zvýšené napětí na pracovním trhu, růst cen, dopravní zátěž a nízká přidaná hodnota spojená se snižováním kvalifikace na pracovním trhu.

"Získané informace neukazují na žádné významné nepřímé pozitivní transfery, jako jsou například přenosy technologií a know-how do místních firem, vedoucí ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti a ještě vyšší poptávce po výzkumně-vývojových aktivitách nebo zvyšování kvalifikace," uvedla Žížalová.

TPCA začala vyrábět malé toyoty, citroeny a peugeoty v roce 2005. Loni firma vyrobila 308.000 aut a letos očekává růst výroby na 320.000 vozů. Z toho 99 procent míří na export. Firma je po Škodě Auto druhým největším výrobcem aut v ČR. Třetí automobilku staví Hyundai na severní Moravě.

Kolín pro potřeby automobilky postavil téměř 900 nových bytů. Řada jejich nájemníků se tu přihlásila k trvalému pobytu, počet obyvatel tak překročil hranici 30.000 lidí, což městu zajistilo vyšší daňové příjmy. S příchodem investora v regionu ubylo nezaměstnaných. Zatímco v roce 2004 činila míra nezaměstnanosti 9,1 procenta, po zahájení výroby TPCA v roce 2005 klesla na 7,9 procenta a na konci loňského roku byla 5,5 procenta. Průměrná mzda zaměstnanců automobilky výrazně překračuje celorepublikový průměr - letos by měla vzrůst o sedm procent na 26.200 korun. Ve městě také otevřelo provozovny několik velkých obchodních řetězců.

Kvůli stavbě zóny a bytů se ale Kolín zadlužil - jeho dluh přesáhl miliardu korun. Někteří obyvatelé také automobilku viní z výrazného nárůstu dopravy ve městě. Částečně by to měl vyřešit obchvat, který se má začít stavět v druhé polovině roku.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
2. 6. 2008 15:20
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Ale to si velmi zjednodušuješ. Nic takového tady nikdo netvrdil. Ty pouze teoretizuješ, takže ještě znova. Co se chceš učit v montovně? Netrvrď ale laskavě, že Češi jsou hloupí a líní (to je další oblíbený mýtus) a potřebují se naučit makat. Už to zdaleka tak není, ale jdi se podívat do některé téhle fabriky a zjistíš, že polovinu pracovních míst obsazují cizinci z východní Evropy. Tak jaký význam pro vzdělání.

Řeči o naší druhdy vyspělosti bych zase pro změnu tolik nevynášel - český průmysl začal zaostávat už před 2. světovou válkou a jeho roztříštěnost byla větší brzdou, než si dneska připouštíme.

Ale opakuji - jak se chceš učit a od koho, když jediná práce, kterou dostaneš od těhle firem je mechanická rutina. A nikdo netvrdí, že Němci jsou super a Japonci či Korejci hloupí. Každý se chová, jak se mu dovolí a o tom to je. A proč Hyundai nepostaví továrnu v Německu, vždyť Made in Germany by znělo u jejich výrobků líp než Made in Czech Republic, nebo snad ne? U výrobku se přece píše, kde byl VYROBEN a ne kde byl vyvinut....

Mimochodem, dneska se stále více píše zejména u nejširšího spotřebního zboží Made in EU. Že je v Čechách nějaký Kolín a že se tam dělají nejmenší Toyoty, Peugeuty a Citroeny neví ani většina jejich vlastníků v převážně západní Evropě.
2. 6. 2008 15:07
Re: Konečně někdo napsal pravdu
K těm 25 lidem ve vývoji (abys pochopil souvislosti) dodám, že je to 1/8 všech zaměstnanců firmy - takže v tomto poměru to není zas trak špatné číslo. Ale proč by měl Hyundai stavět centrum v Čechách? A Japonci a Korejci jsou leckde (i když ne tak výrazně, jak se někdy říká a píše) dál, ale jak se od nich chceš učit, když ten vývoj, to know-how je jinde a ty se k němu nedostaneš, stejně jako se nedostaneš z ČR či SR do toho Ruesselsheimu?

Jinak, netvrdím, že u německých firem u nás jsou všude CEO Češi, ale neznám jedinou japonskou nebo korejskou firmu - pro řadu z nich jsme dělali, kde by byl CEO Čech. A u Němců (ale i Holanďanů, Norů, Britů, Španělů a Francouzů) to byl Čech ve více jak polovině případů. Vedení MB je v současné době taky celé německé - ale Jahn byl poslán na vedoucí post do Ruska a je otázka, jak se osvědčí. Nakonec, pokud si dobře vzpomínám - před pár lety byl druhým mužem celého VW Španěl.
1. 6. 2008 02:15
Re: Kdo premysli, vi to davno
Pro Kolin to prineslo vyhody i nevyhody a 1mld Kc dluhu, ktery se bude muset splacet. To samozrejme omezi investice v budoucnu. Ale budiz. Do mesta a okoli se nalily miliardy a nekde by to melo byt videt. Jde o to, ze studie tvrdi, ze je to mizerny kseft pro stat jako celek, a ja s tim souhlasim.
31. 5. 2008 08:37
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Já jsem si ty firmy nedosadil,reagoval jsem pouze na názor že jen Japonci a Korejci k nám jdou jenom montovat a vyšší pozice si nechávají pro sebe.Takto to ale chodí u naprosté většiny firem.Proto by se měli všechny zavřít a většina lidí by byla nezaměstnaných.
30. 5. 2008 22:16
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Mic takoveho nevyzniva, pouze ty to tam dosazujes. Autor rika, ze na teto konkretni akci jsme zaplatili hodne a dostali zpet malo. A ze jsou akce, ktere jsou prinosnejsi. A to je mile deti pouceni z teto pohadky. Pan kral hrabl hluboko do statni pokladnice aby zplatil sluzby cizich ritiru a cizi rytiri mu za to dali prd.