reklama


ČTK: Investice TPCA se Česku vyplatí jen krátkodobě

ČTK: Investice TPCA se Česku vyplatí jen krátkodobě

 

Podpora investice automobilky TPCA do výstavby kolínské továrny se státu údajně vyplatí pouze krátkodobě, zatímco dlouhodobé přínosy jsou sporné. Vyplývá to ze studie Trastu pro ekonomiku a společnost, kterou včera představil na tiskové konferenci.

Podle studie stát v podobě přímých a nepřímých dotací podpoří závod zhruba pěti miliardami korun, přímá investice TPCA v Česku je méně než poloviční. TPCA zveřejněné údaje odmítla komentovat.

Studie uvádí, že firma na začátku projektu slibovala investici kolem 1,3 miliardy eur (32,6 miliardy Kč). Zhruba 650 milionů eur ze slíbené investice ale automobilka použila na vývoj aut ve Francii a Japonsku, za 400 milionů nakoupila v zahraničí technologie a za 170 milionů dovezla strojní park. Do Česka tak podle studie přiteklo jen 80 milionů eur (zhruba dvě miliardy korun).

"Studie, ze které čerpá zpráva, je postavená na osobních závěrech autorky. Nevíme, odkud autorka data získala. K uvedené zprávě se proto nebudeme vyjadřovat," sdělil ČTK personální ředitel automobilky Vadim Petrov.

Investice TPCA podle autorky studie Pavly Žížalové přinesla především snížení nezaměstnanosti, příspěvek k růstu exportu a HDP, stimulaci bytové výstavby a příležitost pro tuzemské dodavatelské firmy. Mezi negativa patří zvýšené napětí na pracovním trhu, růst cen, dopravní zátěž a nízká přidaná hodnota spojená se snižováním kvalifikace na pracovním trhu.

"Získané informace neukazují na žádné významné nepřímé pozitivní transfery, jako jsou například přenosy technologií a know-how do místních firem, vedoucí ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti a ještě vyšší poptávce po výzkumně-vývojových aktivitách nebo zvyšování kvalifikace," uvedla Žížalová.

TPCA začala vyrábět malé toyoty, citroeny a peugeoty v roce 2005. Loni firma vyrobila 308.000 aut a letos očekává růst výroby na 320.000 vozů. Z toho 99 procent míří na export. Firma je po Škodě Auto druhým největším výrobcem aut v ČR. Třetí automobilku staví Hyundai na severní Moravě.

Kolín pro potřeby automobilky postavil téměř 900 nových bytů. Řada jejich nájemníků se tu přihlásila k trvalému pobytu, počet obyvatel tak překročil hranici 30.000 lidí, což městu zajistilo vyšší daňové příjmy. S příchodem investora v regionu ubylo nezaměstnaných. Zatímco v roce 2004 činila míra nezaměstnanosti 9,1 procenta, po zahájení výroby TPCA v roce 2005 klesla na 7,9 procenta a na konci loňského roku byla 5,5 procenta. Průměrná mzda zaměstnanců automobilky výrazně překračuje celorepublikový průměr - letos by měla vzrůst o sedm procent na 26.200 korun. Ve městě také otevřelo provozovny několik velkých obchodních řetězců.

Kvůli stavbě zóny a bytů se ale Kolín zadlužil - jeho dluh přesáhl miliardu korun. Někteří obyvatelé také automobilku viní z výrazného nárůstu dopravy ve městě. Částečně by to měl vyřešit obchvat, který se má začít stavět v druhé polovině roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: ČTK: Investice TPCA se Česku vyplatí jen…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Video z bytu, kde má Míša domov: Co dělala, když se nikdo nedíval? To vás překvapí

Video z bytu, kde má Míša domov: Co dělala, když se…

Miška Muzika, tak si pohřešovaná Míša Muzikářová (12) říkala při tvorbě tanečních videí, která byla jejím velkým…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už mě brněla levá noha

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už…

Jela fatastický závod. Trať na 15 kilometrů vytrvalostně Evě Puskarčíkové sedla. Tři fantastické střelecké…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama