Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Toyotou Land Cruiser: Láska na každý pohled

František Pisarovič
Diskuze (17)

Když se řekne offroad, jednou z prvních asociací znalých bude Toyota Land Cruiser. Legendární jméno si od roku 1951 připsalo na konto již více než 11 milionů prodaných vozů, teď je ale lepší než kdy předtím.

Dnes již nejde o jeden model, nýbrž o celou modelovou řadu odlišenou číselným označením. Její vlajkovou lodí je v Evropě neprodávaný luxusní Land Cruiser 300, na těžkou práci je tu zase model 70 s původem ještě v roce 1984.

Hlavní proud evropské poptávky uspokojoval model zvaný Prado, v poslední generaci s číselným označením 150, nahrazující vysloužilou řadu 120. Novinka, na kterou se právě díváte, ale nese jméno 250. To proto, že je od předchůdce radikálně odlišná.

Účelové retro

Vůz tak stojí na novém rámu platformy GA-F, tedy na zkráceném základu větší třístovky. Nový rám má být o 50 % pevnější a celý vůz je díky tomu o 30 % tužší. Z většího modelu pochází také elektrický posilovač řízení, který byl v evropském land cruiseru použit poprvé.

Nový základ ale především umožnil stylistům pořádně se předvést. „Lanďák“ tak nyní dostal vydařený retrofuturistický kabát, který není pouze slušivý, ale také funkční. Například přední část vozu se nyní skládá ze sedmi celků, v případě menšího poškození tak nemusí být odepsaný celý nárazník. Samoúčelný není ani prolis linie oken za zadními bočními okny, jelikož si jej vyžádala spodní linie oken snížená o 30 mm. Spolu s prudčeji skloněným čelním sklem jde o opatření, které zlepšuje viditelnost zejména v terénu.

Nájezdový úhel je nyní 31 stupňů, odjezdový 22 a přejezdový 25 stupňů, i navzdory rozvoru o délce 2850 mm (+60 mm) si tak vůz zachoval své terénní schopnosti. Celková délka je pak 4925 mm při šířce 1980 mm a výšce 1935 mm. Novinka je o 100 mm delší – nebo o 70 mm kratší, pokud do délky počítáme i rezervu. Ta se v nové generaci přesunula pod kufr a přístupná je zespodu. To nás elegantně přivádí ke světlé výšce 221 mm v nejnižším místě, tedy pod zadním diferenciálem.

Vše dobré zůstalo

Dalo by se říct, že na land cruiseru je nyní nové úplně vše kromě motoru. Všechno, co máme opravdu rádi, nám tak Toyota nechala – tedy především 2,8litrový čtyřválec s točivým momentem 500 Nm a možností čistění filtru pevných částic na povel řidiče pátým vstřikovačem nafty. Na regeneraci se navíc nezměnilo vůbec nic, takže její velké fyzické tlačítko najdeme nalevo od volantu jako dříve. Stejné je i sdělení na přístrojovém panelu, který je nyní plně digitální. Nádrž na AdBlue má nyní objem 17 litrů.

Nová je však osmistupňová převodovka Direct Shift od Aisinu s přepracovaným odstupňováním, fungující velmi hladce. Skříň dokonce neztratila schopnost podržet silný motor na nižším stupni, Toyota však zlepšila reakce a dále upravila ovládání pádly pod volantem. Po pravé ruce bychom našli ovládání systému Crawl Control a otočný ovladač jízdních režimů. Uzávěrky diferenciálů jsou tu dvě: zadní a středová.

Video se připravuje ...

Jemnocit

Všechny sliby z prezentace jsme s chutí otestovali na skotském venkově. Pokud čtenář netuší, jak takový skotský venkov vypadá, rádi to ozřejmíme: holé vrchy střídají kosodřeviny a bláto, jež nenápadně prozrazuje pouze nedávno zmizelý sníh. Nikde ani živáčka, pokud nemyslíme ovce soustavně bičované silným větrem. Život zde není lehký, a tak nepřekvapí, že na cestách zde potkáváme pouze hiluxy, rangery a původní defendery.

Přesně tohle je prostředí pro „lanďák“ jako dělané. Kamennými stezkami se nese s grácií a mnohem lepší odhlučnění dělá podobně solidní dojem. I práce systému Crawl Control, kterou v minulé generaci doprovázelo silné cukání od modulu ABS, je nyní mnohem tišší. Také setrvačnost hydraulického posilovače řízení je pryč. Co ztratil land cruiser z citu v řízení, dohání preciznějším modulováním síly.

Pokud jde opravdu do tuhého, přijde vhod další novinka aktuální generace. Dosavadní systém KDSS ustoupil modernímu řešení s odpojitelným stabilizátorem, ne nepodobnému tomu v aktuálním Fordu Bronco. Systém má označení SDM a nachází se na přední nápravě, jelikož dle šéfkonstruktéra řady Keita Moritzu by aplikace vzadu nepřinesla lepší výsledek. Jakkoliv může být land cruiser náčiním do terénu, vždy jsme na něm zbožňovali klidné jízdní vlastnosti na silnici. Ty jsou teď i díky systému SDM mnohem lepší. Možnost odpojení stabilizátoru totiž v případě potřeby umožňuje použít tužší materiál, vhodnější snad ve všech situacích mimo terén.

Ono pověstné „vlnění“ rámové konstrukce bylo ještě sníženo zvýšením tuhosti rámu, výsledná jízda je tak o poznání sebejistější bez toho, aby ztratila svou pověstnou schopnost přenášet se přes drobné nerovnosti. Větší rány ale náturu auta stále odhalují. Spotřebu paliva můžeme očekávat podobnou jako u stávajícího modelu. Jak moc se ale bude lišit, a jak moc se na ní odrazí hranatější tvar karoserie, na to si posvítíme v klasickém týdenním testu.

Plusy

  • Skvělé terénní schopnosti
  • Příjemná ovladatelnost i na silnici
  • Líbivý vzhled
  • Dobrý komfort

Minusy

  • Horší aerodynamika
  • Zatím jen jeden motor
Toyota Land Cruiser: Základní technické údaje
Motor 2.8 D-4D, vznětový, R4
Zdvihový objem (cm3) 2755
Výkon (kW při min-1 150/3000-3400
Točivý moment (Nm při min-1 500/1600-2800
Převodovka 8° planetová s hydroměničem
Vnější rozměry, rozvor (mm)  4925 x 1980 x 1935, 2850
Objem zavazadlového prostoru (l) 1063
Maximální rychlost (km/h) 170
Základní cena od (Kč) 2 190 000
František Pisarovič
Diskuze (17)

Doporučujeme

3. 4. 2024 06:59
Re: Japíci to mají v hlavě dobře vymleté
ne 4runner, ale Fortuner. Podobné názvy, jiná auta. 4Runner je americká záležitost Fortuner se prodává hodně v asijském a arabském světě. Pár dní zpět jsem ho měl půjčený z půjčovny v Ománu. Popravdě je to jízdně hrozný auto. Nejspíš to má své kvality mimo dobré silnice, ale pro západní svět to má jízdní vlastnosti podprůměrné. Někdo zmínil Mitsubishi Montero (Pajero Sport) a to je vůbec nejhorší nové auto co jsem za poslední roky řídil. Děsný křáp. Naopak Ford Everest (Ford Ranger přestavěnej na SUV) je skvělé auto SUV co jezdí jako moderní auto a je to klasický offroad na rámu s offroad výbavou a schopnostma.
2. 4. 2024 14:48
Re: Japíci to mají v hlavě dobře vymleté
Pajero sport se z toyoty jmenoval 4runner (podvozek a motory Hilux a kastle normalni terenak 5 dv)
2. 4. 2024 14:44
Nelibi
Ac jsem Toyotar (LC 70 a 4rumner II gen vse benal) tak tohle se me nelibi a to byl LC asi posledni toyota co vypadala pekne, ten zbytek modelu byl hnus uz vic nez 10 let.
Avatar - Ozzman
2. 4. 2024 13:05
Re: je to k necemu (u nas)?
No, když opomenu jejich historii...ne, promin to nejde. LC si koupí dva druhy lidí. Jedni, co ho potřebují, tady to bývají často farmáři, nebo migranti z východu, kteří jsou na něj zvyklí a pak ti, kterým ty nové verze příjdou "sexy", protože to už je trochu stylovka.

Já LC řídil tu minulou generaci, měl slabší verzi té 2.8 s cca 130kw a na silnici to není nejideálnější auto, takže rozhodně jako polykač kilometrů na dálnice to není vhodné auto, je to vlastně i docela líné (ten nový má trochu víc kw, tak to bude lepší), ale jinak je to bytelné auto, které má funkční schopnosti a funkční řadu let, proto se tak prodává po světě, protože vydrží. Neumím si představit někoho, kdo má peníze na LC, že by si šel vzít radši Rexton.

Rexton je volba peněženky, s nejistým výsledkem, možná bude na silnici fungovat, ale zapřáhnout ho do služby bych riskoval jen, kdybych na LC neměl... a proto nemužu souhlasit s tím, co píšeš. Já SS zkoušel jen jedno, nebylo to špatné, ale pořád na to koukej optikou ceny.
Avatar - 3_diamanty
2. 4. 2024 12:43
Re: je to k necemu (u nas)?
Aj tu je nieco

https://podlahanews.sk/…sangyong-rexton/

Hlavne ak clovek zvazi ze kolko ( malo ) stoji... ma pritom tuhy ram.. a utiahne 3,5 tony... tak fakt brutalna naloz v dnesnej dobe terennych uz baboviek... vymaknuteho kodiaqa ci sorento uz zotrie s prstom v nose... ale podla mna ako dostupnejsia alternativa k landcruiseru urcite stoji za to.... a nestrati sa ... rexton :yes: