Čtyři způsoby, jak snadno ukrást auto. Dá se proti nim bránit?
Znáte to – dlouho šetříte na nové auto, vyřizujete úvěr, sestavujete výbavy a podobně, abyste jednoho dne odjeli od prodejce s vysněnou čtyřkolovou „voňavkou“. Tento pocit by měl každý řidič alespoň jednou v životě zažít, vedle radosti a euforie se ale stejně nevyhnete myšlenkám na to, že vám auto někdo ukradne. V dnešní době, kdy je v automobilech čím dál více elektroniky, to ostatně není problém, a kolikrát si u toho zloději ani nezašpiní ruce.
Server Carthrottle.com sestavil zajímavý žebříček způsobů, kterými můžete o vaše auto přijít snadno a rychle. Zejména luxusní SUV jako BMW X5 nebo Range Rover bývají často vyhledávanými objekty zlodějů. Končívají v Albánii či v Bulharsku, odkud už obvykle nikdy nedostanou. Základem je samozřejmě mít dobré pojištění, ani tak se ale nevyhnete dalším nákladům, nepříjemnostem a hlavně si budete dokola pokládat otázku, jak je možné, že si někdo jenom tak vzal věc, která mu nepatří.
Zneužití OBD vstupu
Takzvaný OBD vstup (on-board diagnostics) drtivá většina novější auta. Technikům v servisu slouží k jednoduchému „napíchnutí“ vozu na počítač, aby měli k dispozici všechna důležitá data. Tohoto způsobu ale využívají také zloději. OBD vstup musí být snadno přístupný, takže jej každý najde během sekundy. Připojením šifrovacího zařízení se pak dá snadno nasimulovat klíč, přeprogramovat bezpečnostní systémy, a pak už v podstatě nic nebrání rychlému úprku. Server Carthrottle.com uvádí, že se dá s vozem zmizet do patnácti sekund, časový rozdíl mezi „mám auto“ a „měl jsem auto“ je tedy velice malý.
Zloděj se do auta nějak musí dostat a cihla prohozená oknem vždycky není to nejlepší řešení. U vozidel s bezklíčovým odemykáním a startováním se používá zesilovač rádiových vln, který je hrozbou v případě, že se klíč nachází nedaleko auta (majitel zaparkuje v blízkosti domu, ve kterém bydlí). Takový zesilovač pak dokáže přimět auto k „myšlence“, že se klíč nachází v jeho bezprostřední blízkosti a zloději pak stačí jenom zatáhnout za kliku. Navíc kde je bezklíčové odemykání, tam bývá i bezklíčové startování, po stisknutí tlačítka tedy motor naskočí a auto je za pár sekund v trapu. Je jasné, že když zloděj odveze auto desítky kilometrů daleko a pak vypne motor, znova už nenastartuje, má ale aspoň více času a soukromí s ním dále naložit. Samotný zesilovač vln nestojí moc a stejně jako šifrovaní zařízení pro OBD vstup není ani moc velký.
Háčkování a štípání kabelů
Určitě si z mnoha amerických filmů vzpomínáte na padouchy, kteří pod těsnění bočních oken nasunují tenké pásy plechu, případně dráty s háčkem na konci, za účelem odjištění zámku a uvolnění vstupu do interiéru. Takový způsob nevyřadí bezpečnostní systémy, takže hrozí spuštění alarmu, jakmile jsou ale lapkové uvnitř, obvykle je už nic nezastaví. Odnášejí si autorádia, navigace, osobní věci majitelů a podobně, aby ale auto dokázali nastartovat, musejí chtě nechtě zapátrat v drátech pod volantem.
Ve filmech to všechno vypadá strašně jednoduše, zloděj pouze rozpojí pár drátů, některé konce spojí dohromady, zajiskří se a motor naskočí. Na internetu byste našli spoustu videí, ve kterých je tento způsob krádeže vysvětlený krok po kroku, přičemž základem je znát schéma elektroinstalace. V podstatě jde o to správně zapojit dráty vedoucí od akumulátoru a startéru a po naskočení motoru odblokovat zámek volantu. Tento způsob funguje u starších vozidel, u elektronikou nasycených „voňavek“ s ním moc neuspějete.
Krádež klíčů
Ne každý nosí klíče od auta neustále u sebe. Vždyť přece pokud nikam neplánujete odjet, je lepší nechat klíče zamčené doma, jenže to i to je příležitost pro zloděje. Ti si totiž docela často vytipují nejenom kýžené auto, ale také jeho majitele, v nestřeženém okamžiku vtrhnou do jeho bytu a klíče si jednoduše vezmou. Pro mnoho lidí je totiž byt považován za nedobytnou pevnost, klíče od vozu pak můžete třeba najít viset na háčku hned vedle vstupních dveří.
Server Carthrottle.com píše, že většina z loni ukradených automobilů v Británii padla zlodějům do rukou právě díky vyloupení bytu. S klíčem v kapse si zloděj může dělat, co chce, s autem odjede jako by bylo jeho, nepoškodí zámky ani zapalování. Proto až příště budete nechávat klíč od vozu doma, zkuste si vzpomenout na tento způsob krádeže.
Krádež vozu na dálku
Poslední způsob je spíše takovou hudbou budoucnosti, vzhledem k čím dám přetechnizovanějším automobilům však nikterak vzdálené. Vzpomínáte si na loňský husarský kousek dvou odborníků na bezpečnostní systémy, kteří se dokázali nabourat do systému Jeepu Cherokee zcela bez fyzického kontaktu? Využili chyby v infotainmentu Uconnect, dokázali ovládat stěrače, klimatizaci, rádio, dokonce i nastartovat motor, změnit režim převodovky a odblokovat brzdy. Takto mohli s vozem operovat ze kteréhokoliv místa na světě, stačilo pouze znát jeho IP adresu. Více než kdy jindy se pro eliminování takových případů hodí mít aktualizovaný palubní systém, což jde u luxusních automobilů obvykle na dálku.
A proč tento systém zmiňujeme? Protože automobily budou brzy umět jezdit zcela samy a zloději si tak nebudou muset ani zašpinit ruce. Automobilky jsou si této hrozby vědomy a cíleně spolupracují s „hackery“, kteří pomáhají odhalovat hluchá místa v palubních systémech. Kupříkladu Elon Musk před dvěma lety sám vyzval hackery, aby se pokusili dostat do vozů Tesla, a pokud se jim to podaří, získají odměnu 10.000 dolarů.