4.3. 2016 Jiří Baborský

Dacia Dokker Stepway vs. Peugeot Partner Tepee Outdoor

 

Evropu pohltila móda SUV a účelové osobní dodávky se chtějí na této vlně svézt také. Testujeme dva příklady za všechny: vůbec nejlevnějšího outdoorově laděného pracanta Dacia Dokker Stepway a oplastovanou verzi zkušeného matadora Peugeot Partner Outdoor.

Na začátku byly levné dodávky. Účelové a především praktické. Po instalaci sedadel a zútulnění interiéru se z nich staly levnější alternativy rodinných MPV a univerzální pracanti. A dnes už si potrpí i na image. Když frčí terénní styl, chtějí být „in“. Dacia Dokker Stepway patří k decentnějším vyznavačům offroadové módy, Peugeot Partner Outdoor spíše k excentrickým.

DOJEM

Co udělá pár plastů

Jak málo stačí. Designéři obehnali karoserii dokkeru černými plasty a původně těžkopádný blok s vysokým pontonem se tím sympaticky odlehčil. Jinak zůstává vše při starém – při detailním zkoumání si říkáme, že spolu jednotlivé pasáže občas trochu neladí. Pak ale odstoupíme, podíváme se na dokker jako celek, a ono to docela funguje. Není prototypem krasavce, ale jiskru Dokker Stepway má, to se mu musí nechat.

Peugeot má promyšlenější design. Křivky na sebe logicky navazují a doplňují se, rušivou kolejnici bočních posuvných dveří designéři chytře zamaskovali do spodní hrany oken. Offroadových motivů najdeme na partneru méně než na dokkeru. O to výraznější jsou. U Peugeotu jednoduše „odbarvili“ velké nárazníky a nechali je v černém základu. Vidíme to jako trochu humpolácké řešení. Navíc po modernizaci se nám partner líbí paradoxně méně. S velkou maskou ztratil původní jemný výraz.

V hodně odlišném stylu se nesou interiéry. Oba z tvrdých účelových materiálů, tím ale podoba končí. Dacia se snaží být jednoduše elegantní, peugeot sází na tvarovou pestrost. Každé má své. Dojmologický duel nakonec rozhodlo zpracování. Více osobní peugeot zastínil užitkově pojatou dacii s odkrytými plechy v kabině a laciným provedením mnoha detailů. Cenový rozdíl je zde jasně zřetelný.

PROSTOR A POHODLÍ

Rodinné ideály

Při prakticky shodné délce má dokker o 8 cm štědřejší rozvor, což zní minimálně zajímavě. Redaktor vysoký 178 cm měl ale nakonec o něco víc místa pro nohy v partneru. Kouzlo? Jen odlišný způsob hospodaření. Dacia má zase výrazně delší kufr, což stojí za značným objemovým rozdílem 800 vs. 544 l. V praxi to znamená, že do peugeotu naložíte všechno a do dacie všechno a půl. Dokker tím trochu vyvažuje fakt, že zadní sedačky vyndáte jen s nářadím, zatímco v partneru je to otázka pár pohybů. Pro stěhovavé rodiny dokonalé povozy. Navíc kam se podíváte, tam najdete nějaký odkládací prostor.

Velké rozdíly panují v šířce kabiny. Právě díky delšímu rozvoru se v dacii vešly obě řady sedadel mezi nápravy. Vzadu tak najdeme tři plnohodnotné pozice, byť s trochu kratšími opěradly.

U peugeotu vyšly zadní sedačky mezi podběhy, navíc překáží boule kolem uchycení šoupaček a výsledkem je nepohodlné sezení dospěláka na krajních místech.

Z dodávkové podstaty plyne neskutečná výška obou aut, cylindr nechte klidně na hlavě.

CENA A VÝBAVA

Dacia Dokker válcuje konkurenci nízkými cenami. To platí jak pro obyčejné civilní provedení, tak terénně laděný stepway s módním černým oplastováním. Nepočítejte s pohonem všech kol ani větší světlou výškou, do terénu dacia nemíří. Zkrátka se chce jen líbit, když už evropským prodejům kralují SUV a crossovery. Stepway se nabízí se dvěma přeplňovanými motory – benzinovým 1.2 TCe/85 kW (314.900 Kč) a naftovým 1.5 dCi/66 kW (344.900 Kč).

Peugeot Partner patří už po dvě generace ke stálicím nabídky kompaktních dodávek. Řadí se k dostupnějším, ale na dokker nemá. V uvažované trampské variantě stojí přibližně o 40.000 Kč víc a na rozdíl od dacie přidává ke slabšímu dieselu s pětistupňovou převodovkou možnost silného nafťáku a šestirychlostního řazení (ten jsme testovali). Nečekaně vyrovnané jsou výbavy obou dobrodruhů – mají klimatizaci, tempomat a za metalízu, parkovací čidla nebo vyhřívané sedačky účtují prakticky shodné příplatky. U Dacie potěší třikrát levnější navigace a také lacinější náhradní díly. Peugeot zase vrací úder akční nabídkou pětileté záruky.

Pořizovací náklady Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi/66 kW Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 BlueHDi/73 kW
Základní cena 344 900 Kč 377 000 Kč
Cena verze Světa motorů 344 900 Kč 377 000 Kč
Výbava verze Světa motorůABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Airbagy hlavové Ne 6000 Kč
Bluetooth handsfree Ano 8500 Kč (lepší model rádia)
Kola z lehké slitiny S (16 palců) 12 000 Kč (16 palců)
Metalíza 12 900 Kč 13 000 Kč
Mlhovky Ano Ano
Navigace (vestavěná) 7 500 Kč 29 400 Kč
Palubní počítač Ano Ano
Parkovací senzory vzadu/vpředu a vzadu Ne/6000 Kč 4000/9000 Kč
Rezervní kolo 1800 Kč Ano
Střešní ližiny Ano Ano
Tempomat Ano Ano
Vyhřívané přední sedačky 6 000 Kč 7 000 Kč
Metalická barva 24 500 Kč 24 586 Kč
Porovnání cen 344 900 Kč (100 %) 377 000 Kč (o 9 % horší)
POŘADÍ 1. 2.

MOTORY

Nežravci

Oplastované verze představují jakousi třešinku daného modelu, a tak jsme chtěli i nejlepší motor. Shodně je to diesel, u dacie 1.5 dCi/66 kW a u peugeotu 1.6 BlueHDi/88 kW. První s pětirychlostní převodovkou, druhý s šestirychlostní.

Realita odpovídá teoretickým předpokladům. Partner nechává dokker daleko za sebou ve všech měřeních, navíc boduje kultivovanějším projevem. Dacia doplácí na dlouhé převody, a jakmile opustíte styl pohodář, prostě nejede. Alespoň že dokáže být skutečně úsporná. Při ustálené devadesátce jsme se vešli pod čtyři litry, celkový průměr 6,2 l je na takový kvádr skvělá vizitka. Partner nám baštil o chlup víc, v průměru jsme s ním jezdili za 6,5 l – i to je výborná hodnota.

Se zatížením a stoupající rychlostí roste u vysokých dodávek spotřeba výrazněji než třeba u nízkého kombíku. Obě testovaná auta pak umějí brát i osm litrů.

Uznáváme, že by bylo férovější postavit vedle dokkeru slabší partner se 73 kW a pětikvaltem. Nicméně takové auto nebylo aktuálně k mání, a navíc cílem bylo otestovat to nejlepší. Ospravedlněním může být fakt, že i v dřívějším porovnání obou aut, kde slabší peugeot vystupoval, skončil motor dokkeru až za partnerem. Na celkovém výsledku by se tedy nic nezměnilo.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Dokker Peugeot Partner
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 163/11 167/14
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 105-111/113, 20-24/25 102-110/105, 17-23/18
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 127/145, 140/146 135/150, 146/150
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 50/48 x 46 48 x 50/47 x 44
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 52 62 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 109 x 117 111 x 114
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 56/– (křídlové dveře) 58/192

JÍZDA

Není kam spěchat

Sotva usednete za volant osobní dodávky, opustí vás choutky na svižnou jízdu. Tak to chodí – kdo si kupuje auto tohoto typu, musí být na klidné cestování připraven. Dokker působí o něco jistěji než peugeot, najevo to dává i tužším, a tedy o něco méně komfortním odpružením. Partner je bonvivánsky rozevlátý, pohupuje se měkčeji a zatáčky by klidně zrušil. Mezi kuželkami ovšem nepředvedl pocitově jistější dokker nic zázračného. Při svižném manévru karoserie neví, co se sebou, ESP proto nekompromisně zkrotí její vrtošivé pohyby. Peugeot se podle očekávání houpe jak loďka na vlnách, ESP má spoustu práce a řidič si ostrou jízdu rozhodně neužívá.

Ani jednou jsme se necítili v ohrožení převrácení, na to je elektronika dostatečně přísná. Rádi jsme se ale vrátili k ležérnímu stylu jízdy, který těmto vozům přísluší. Jedinou výjimkou pro dynamičtější řidiče zůstává Volkswagen Caddy.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Dokker 1.5 dCi/66 kW Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi/88 kW
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, OHC turbodiesel R4, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1461 1560
Největší výkon (kW/ot. za min) 66/4000 88/3500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 220/1750 300/1750
Převodovka manuální 5° manuální 6°
Délka x šířka x výška (mm) 4363 x 1751 x 1814 4380 x 1810 x 1801
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) 2810, 1490/1478 2728, 1505/1554
Rozměr pneumatik 195/55 R16 215/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1280/633 1473/687
Objem zavazadelníku pod krycí plato (l) 800 544
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 50/1190 60/1363
Nejvyšší rychlost (km/h) 163 174
Emise CO2 (g/km) 108 115
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5.; 6. RS (80-120 km/h) (s) 9,8/18,4; - 7,3/11,5; 14,0
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2750 2450
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 52,6 (mokro) 52,6 (mokro)
Skutečna rychlost při tachometrových 50/90/130 km/h 47/86/125 47/87/126
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,2 6,5

ZÁVĚR

Peugeot Partner Tepee Outdoor není z nejkrásnějších a má menší (ale pořád velký) kufr, ale celkovou kultivovaností, pohodlím, variabilitou a podařeným motorem má před Dacií Dokker Stepway náskok odpovídající cenovému rozdílu. Kdo s dacií rád ušetří, musí počítat s kompromisy ve zpracování a laxnějším dieselem. Jinak ale dostane fešného pracanta s obřím kufrem, prostorným interiérem a báječně nízkou spotřebou.

Pořadí 1. Peugeot Partner Outdoor 1.6 HDi 2. Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi
PlusyKomfortní odpruženíObrovský kufr, prostorný interiér
 Variabilita sedadelNízká spotřeba
 Slušná dynamikaPřesné řazení
MinusyKymácí se v zatáčkáchTužší odpružení
 Nepřesné řazeníHodně dlouhé převody, horší dynamika
 Nepohodlná krajní sedadla vzaduKymácivé jízdní vlastnosti
Průměr celkem1,751,98

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Dacia Dokker Peugeot Partner
DOJEM
Design 2,00 2,00
Dílenské zpracování 3,00 2,00
Průměr 2,50 2,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,75 2,00
Sedadla 2,25 2,25
Zavazadelník a variabilita 1,50 2,00
Ovládací prvky 1,50 1,25
Průměr 1,75 1,88
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,75 1,00
Pružnost 2,00 1,00
Spotřeba 1,00 1,25
Průměr 1,58 1,08
JÍZDA
Řazení 1,50 2,00
Řízení 2,00 2,00
Brzdy 1,25 1,25
Ovladatelnost na silnici 3,50 3,50
Jízdní komfort 2,25 1,50
Průměr 2,10 2,05
CELKEM
Průměr celkem 1,98 1,75
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Nejlevnější kompaktní osobní dodávkou s turbodieselem a terénním paketem je Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi/66 kW za 344 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 362.145 Kč. Za cenu od 362.146 Kč do 379.390 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dokončili jsme největší obojživelné letadlo na světě, ohlásili Číňané Dokončili jsme největší obojživelné letadlo na světě, ohlásili Číňané

Čína po sedmi letech práce dokončila výrobu největšího…

Provozovatel Alberta se sloučil s Delhaize, musí prodat obchody v USA Provozovatel Alberta se sloučil s Delhaize, musí prodat obchody v USA

Nizozemská maloobchodní společnost Ahold a belgická…

Orbán ocenil Trumpovy bezpečnostní návrhy jako vzor pro Evropu Orbán ocenil Trumpovy bezpečnostní návrhy jako vzor pro Evropu

Maďarský premiér Viktor Orbán dnes řekl, že díky svým…

Umělá inteligence Googlu zjistila, jak ušetřit za elektřinu v datacentrech Umělá inteligence Googlu zjistila, jak ušetřit za elektřinu v datacentrech

Velká datacentra denně spotřebují ohromné množství…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Dokker Stepway vs. Peugeot Partner…






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nechcete tento Tatraplan? Najeto 40 tisíc km, 600 000 Kč stačit nebude Nechcete tento Tatraplan? Najeto 40 tisíc km, 600 000 Kč stačit nebude

Nedávno jsme psali o Tatře 603, která je na prodej v…

Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep? Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Lehké průzkumné vozidlo automobilek Willys a Ford značně…

 




Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři

Dacia Dokker s nákladovým objemem 3,3 m3 je levným vozem…

Dacia Dokker a Lodgy Stepway: S rodinou i nákladem mimo asfalt Dacia Dokker a Lodgy Stepway: S rodinou i nákladem mimo asfalt

Oplastovaná auta, která se obejdou bez pohonu všech kol,…

 

Související články
Ford Fiesta ST vs Peugeot 208 GTi – Je král mrtev? Ford Fiesta ST vs Peugeot 208 GTi – Je král mrtev?

Zeptejte se kohokoli, jaký malý hot hatch by chtěl.…

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI – Ideál pod kapotou Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI – Ideál pod kapotou

Po okrajových verzích RXH a GT jsme vyzkoušeli také…

 



 
Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video)

Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Zarazilo je ozbrojené komando (video)

Dnes 12:35

Arogance posádky Porsche Cayenne je do nebe volající, všem výtečníkům ale spadly hřebínky poté, co si je vzalo do parády ozbrojené komando.




Blesk.cz

Nejhorší útok od pádu Tálibánu: V Kábulu ISIS zabil 80 lidí a 231 zranil

Nejhorší útok od pádu Tálibánu: V Kábulu ISIS zabil…

Nejméně 80 mrtvých a 231 zraněných si v sobotu v Kábulu vyžádal útok sebevražedného atentátníka na pokojnou…

Do Česka vtrhnou bouřky, sledujte je na radaru. Hrozí rozvodnění řek

Do Česka vtrhnou bouřky, sledujte je na radaru.…

Na jihu a západě Čech se od sobotního odpoledne do nedělního večera budou vyskytovat silné bouřky.

 

iSport.cz

Doma byl za rváče, v Americe zachraňoval životy. Teď Ustrnul vede děti

Doma byl za rváče, v Americe zachraňoval životy. Teď…

Budil hrůzu, působil rozruch. Když přišel v roce 2005 do extraligy, působil jako zjevení. Nebál se rozdávat…

Vacek bez práce: Odmítl Gliwice, Sparta ho nechce, tak jezdí do Vlašimi

Vacek bez práce: Odmítl Gliwice, Sparta ho nechce,…

Ještě před pár měsíci usiloval o polský titul a účast na EURO 2016, jenže teď je bez angažmá a trénuje s…

 

Reflex.cz

Je zbabělé tvrdit, že terorismus v Evropě většinou nesouvisí s islámem. Opak je pravdou

Je zbabělé tvrdit, že terorismus v Evropě většinou…

Za pouhých 8 dní se odehrály v Evropě tři vražedné útoky na civilisty. Na promenádě v Nice, ve vlaku u Würzburgu…

Svět má dalšího nejsmutnějšího polárního medvěda. Trpí v Číně v obchodním centru

Svět má dalšího nejsmutnějšího polárního medvěda.…

  Před několika dny informoval Reflex o případu polárního medvěda Arutura, který v argentinské zoologické…