TEST Dacia Dokker Stepway vs. Peugeot Partner Tepee Outdoor
Na začátku byly levné dodávky. Účelové a především praktické. Po instalaci sedadel a zútulnění interiéru se z nich staly levnější alternativy rodinných MPV a univerzální pracanti. A dnes už si potrpí i na image. Když frčí terénní styl, chtějí být „in“. Dacia Dokker Stepway patří k decentnějším vyznavačům offroadové módy, Peugeot Partner Outdoor spíše k excentrickým.
DOJEM
Co udělá pár plastů
Jak málo stačí. Designéři obehnali karoserii dokkeru černými plasty a původně těžkopádný blok s vysokým pontonem se tím sympaticky odlehčil. Jinak zůstává vše při starém – při detailním zkoumání si říkáme, že spolu jednotlivé pasáže občas trochu neladí. Pak ale odstoupíme, podíváme se na dokker jako celek, a ono to docela funguje. Není prototypem krasavce, ale jiskru Dokker Stepway má, to se mu musí nechat.
Peugeot má promyšlenější design. Křivky na sebe logicky navazují a doplňují se, rušivou kolejnici bočních posuvných dveří designéři chytře zamaskovali do spodní hrany oken. Offroadových motivů najdeme na partneru méně než na dokkeru. O to výraznější jsou. U Peugeotu jednoduše „odbarvili“ velké nárazníky a nechali je v černém základu. Vidíme to jako trochu humpolácké řešení. Navíc po modernizaci se nám partner líbí paradoxně méně. S velkou maskou ztratil původní jemný výraz.
V hodně odlišném stylu se nesou interiéry. Oba z tvrdých účelových materiálů, tím ale podoba končí. Dacia se snaží být jednoduše elegantní, peugeot sází na tvarovou pestrost. Každé má své. Dojmologický duel nakonec rozhodlo zpracování. Více osobní peugeot zastínil užitkově pojatou dacii s odkrytými plechy v kabině a laciným provedením mnoha detailů. Cenový rozdíl je zde jasně zřetelný.
PROSTOR A POHODLÍ
Rodinné ideály
Při prakticky shodné délce má dokker o 8 cm štědřejší rozvor, což zní minimálně zajímavě. Redaktor vysoký 178 cm měl ale nakonec o něco víc místa pro nohy v partneru. Kouzlo? Jen odlišný způsob hospodaření. Dacia má zase výrazně delší kufr, což stojí za značným objemovým rozdílem 800 vs. 544 l. V praxi to znamená, že do peugeotu naložíte všechno a do dacie všechno a půl. Dokker tím trochu vyvažuje fakt, že zadní sedačky vyndáte jen s nářadím, zatímco v partneru je to otázka pár pohybů. Pro stěhovavé rodiny dokonalé povozy. Navíc kam se podíváte, tam najdete nějaký odkládací prostor.
Velké rozdíly panují v šířce kabiny. Právě díky delšímu rozvoru se v dacii vešly obě řady sedadel mezi nápravy. Vzadu tak najdeme tři plnohodnotné pozice, byť s trochu kratšími opěradly.
U peugeotu vyšly zadní sedačky mezi podběhy, navíc překáží boule kolem uchycení šoupaček a výsledkem je nepohodlné sezení dospěláka na krajních místech.
Z dodávkové podstaty plyne neskutečná výška obou aut, cylindr nechte klidně na hlavě.
CENA A VÝBAVA
Dacia Dokker válcuje konkurenci nízkými cenami. To platí jak pro obyčejné civilní provedení, tak terénně laděný stepway s módním černým oplastováním. Nepočítejte s pohonem všech kol ani větší světlou výškou, do terénu dacia nemíří. Zkrátka se chce jen líbit, když už evropským prodejům kralují SUV a crossovery. Stepway se nabízí se dvěma přeplňovanými motory – benzinovým 1.2 TCe/85 kW (314.900 Kč) a naftovým
1.5 dCi/66 kW (344.900 Kč).
Peugeot Partner patří už po dvě generace ke stálicím nabídky kompaktních dodávek. Řadí se k dostupnějším, ale na dokker nemá. V uvažované trampské variantě stojí přibližně o 40.000 Kč víc a na rozdíl od dacie přidává ke slabšímu dieselu s pětistupňovou převodovkou možnost silného nafťáku a šestirychlostního řazení (ten jsme testovali). Nečekaně vyrovnané jsou výbavy obou dobrodruhů – mají klimatizaci, tempomat a za metalízu, parkovací čidla nebo vyhřívané sedačky účtují prakticky shodné příplatky. U Dacie potěší třikrát levnější navigace a také lacinější náhradní díly. Peugeot zase vrací úder akční nabídkou pětileté záruky.
Pořizovací náklady | Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi/66 kW | Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 BlueHDi/73 kW |
Základní cena | 344 900 Kč | 377 000 Kč |
Cena verze Světa motorů | 344 900 Kč | 377 000 Kč |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | |
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||
Airbagy hlavové | Ne | 6000 Kč |
Bluetooth handsfree | Ano | 8500 Kč (lepší model rádia) |
Kola z lehké slitiny | S (16 palců) | 12 000 Kč (16 palců) |
Metalíza | 12 900 Kč | 13 000 Kč |
Mlhovky | Ano | Ano |
Navigace (vestavěná) | 7 500 Kč | 29 400 Kč |
Palubní počítač | Ano | Ano |
Parkovací senzory vzadu/vpředu a vzadu | Ne/6000 Kč | 4000/9000 Kč |
Rezervní kolo | 1800 Kč | Ano |
Střešní ližiny | Ano | Ano |
Tempomat | Ano | Ano |
Vyhřívané přední sedačky | 6 000 Kč | 7 000 Kč |
Metalická barva | 24 500 Kč | 24 586 Kč |
Porovnání cen | 344 900 Kč (100 %) | 377 000 Kč (o 9 % horší) |
POŘADÍ | 1. | 2. |
MOTORY
Nežravci
Oplastované verze představují jakousi třešinku daného modelu, a tak jsme chtěli i nejlepší motor. Shodně je to diesel, u dacie 1.5 dCi/66 kW a u peugeotu 1.6 BlueHDi/88 kW. První s pětirychlostní převodovkou, druhý s šestirychlostní.
Realita odpovídá teoretickým předpokladům. Partner nechává dokker daleko za sebou ve všech měřeních, navíc boduje kultivovanějším projevem. Dacia doplácí na dlouhé převody, a jakmile opustíte styl pohodář, prostě nejede. Alespoň že dokáže být skutečně úsporná. Při ustálené devadesátce jsme se vešli pod čtyři litry, celkový průměr 6,2 l je na takový kvádr skvělá vizitka. Partner nám baštil o chlup víc, v průměru jsme s ním jezdili za 6,5 l – i to je výborná hodnota.
Se zatížením a stoupající rychlostí roste u vysokých dodávek spotřeba výrazněji než třeba u nízkého kombíku. Obě testovaná auta pak umějí brát i osm litrů.
Uznáváme, že by bylo férovější postavit vedle dokkeru slabší partner se 73 kW a pětikvaltem. Nicméně takové auto nebylo aktuálně k mání, a navíc cílem bylo otestovat to nejlepší. Ospravedlněním může být fakt, že i v dřívějším porovnání obou aut, kde slabší peugeot vystupoval, skončil motor dokkeru až za partnerem. Na celkovém výsledku by se tedy nic nezměnilo.
Údaje o testovaných vozidlech | Dacia Dokker | Peugeot Partner |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 163/11 | 167/14 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 105-111/113, 20-24/25 | 102-110/105, 17-23/18 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 127/145, 140/146 | 135/150, 146/150 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 48 x 50/48 x 46 | 48 x 50/47 x 44 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 61 x 52 | 62 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 109 x 117 | 111 x 114 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 56/– (křídlové dveře) | 58/192 |
JÍZDA
Není kam spěchat
Sotva usednete za volant osobní dodávky, opustí vás choutky na svižnou jízdu. Tak to chodí – kdo si kupuje auto tohoto typu, musí být na klidné cestování připraven. Dokker působí o něco jistěji než peugeot, najevo to dává i tužším, a tedy o něco méně komfortním odpružením. Partner je bonvivánsky rozevlátý, pohupuje se měkčeji a zatáčky by klidně zrušil. Mezi kuželkami ovšem nepředvedl pocitově jistější dokker nic zázračného. Při svižném manévru karoserie neví, co se sebou, ESP proto nekompromisně zkrotí její vrtošivé pohyby. Peugeot se podle očekávání houpe jak
loďka na vlnách, ESP má spoustu práce a řidič si ostrou jízdu rozhodně neužívá.
Ani jednou jsme se necítili v ohrožení převrácení, na to je elektronika dostatečně přísná. Rádi jsme se ale vrátili k ležérnímu stylu jízdy, který těmto vozům přísluší. Jedinou výjimkou pro dynamičtější řidiče zůstává Volkswagen Caddy.
Údaje o testovaných vozidlech | Dacia Dokker 1.5 dCi/66 kW | Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi/88 kW |
Motor, ventilový rozvod | turbodiesel R4, OHC | turbodiesel R4, OHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 | 1560 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 66/4000 | 88/3500 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 220/1750 | 300/1750 |
Převodovka | manuální 5° | manuální 6° |
Délka x šířka x výška (mm) | 4363 x 1751 x 1814 | 4380 x 1810 x 1801 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2810, 1490/1478 | 2728, 1505/1554 |
Rozměr pneumatik | 195/55 R16 | 215/55 R16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1280/633 | 1473/687 |
Objem zavazadelníku pod krycí plato (l) | 800 | 544 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 50/1190 | 60/1363 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 163 | 174 |
Emise CO2 (g/km) | 108 | 115 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5.; 6. RS (80-120 km/h) (s) | 9,8/18,4; - | 7,3/11,5; 14,0 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2750 | 2450 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 52,6 (mokro) | 52,6 (mokro) |
Skutečna rychlost při tachometrových 50/90/130 km/h | 47/86/125 | 47/87/126 |
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,2 | 6,5 |
ZÁVĚR
Peugeot Partner Tepee Outdoor není z nejkrásnějších a má menší (ale pořád velký) kufr, ale celkovou kultivovaností, pohodlím, variabilitou a podařeným motorem má před Dacií Dokker Stepway náskok odpovídající cenovému rozdílu. Kdo s dacií rád ušetří, musí počítat s kompromisy ve zpracování a laxnějším dieselem. Jinak ale dostane fešného pracanta s obřím kufrem, prostorným interiérem a báječně nízkou spotřebou.
Pořadí | 1. Peugeot Partner Outdoor 1.6 HDi | 2. Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi |
Plusy | Komfortní odpružení | Obrovský kufr, prostorný interiér |
Variabilita sedadel | Nízká spotřeba | |
Slušná dynamika | Přesné řazení | |
Minusy | Kymácí se v zatáčkách | Tužší odpružení |
Nepřesné řazení | Hodně dlouhé převody, horší dynamika | |
Nepohodlná krajní sedadla vzadu | Kymácivé jízdní vlastnosti | |
Průměr celkem | 1,75 | 1,98 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Dacia Dokker | Peugeot Partner | |
DOJEM | ||
Design | 2,00 | 2,00 |
Dílenské zpracování | 3,00 | 2,00 |
Průměr | 2,50 | 2,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,75 | 2,00 |
Sedadla | 2,25 | 2,25 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 | 2,00 |
Ovládací prvky | 1,50 | 1,25 |
Průměr | 1,75 | 1,88 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,75 | 1,00 |
Pružnost | 2,00 | 1,00 |
Spotřeba | 1,00 | 1,25 |
Průměr | 1,58 | 1,08 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,50 | 2,00 |
Řízení | 2,00 | 2,00 |
Brzdy | 1,25 | 1,25 |
Ovladatelnost na silnici | 3,50 | 3,50 |
Jízdní komfort | 2,25 | 1,50 |
Průměr | 2,10 | 2,05 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,98 | 1,75 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Nejlevnější kompaktní osobní dodávkou s turbodieselem a terénním paketem je Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi/66 kW za 344 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 362.145 Kč. Za cenu od 362.146 Kč do 379.390 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.