4.3. 2016 Jiří Baborský

Dacia Dokker Stepway vs. Peugeot Partner Tepee Outdoor

 

Evropu pohltila móda SUV a účelové osobní dodávky se chtějí na této vlně svézt také. Testujeme dva příklady za všechny: vůbec nejlevnějšího outdoorově laděného pracanta Dacia Dokker Stepway a oplastovanou verzi zkušeného matadora Peugeot Partner Outdoor.

Na začátku byly levné dodávky. Účelové a především praktické. Po instalaci sedadel a zútulnění interiéru se z nich staly levnější alternativy rodinných MPV a univerzální pracanti. A dnes už si potrpí i na image. Když frčí terénní styl, chtějí být „in“. Dacia Dokker Stepway patří k decentnějším vyznavačům offroadové módy, Peugeot Partner Outdoor spíše k excentrickým.

DOJEM

Co udělá pár plastů

Jak málo stačí. Designéři obehnali karoserii dokkeru černými plasty a původně těžkopádný blok s vysokým pontonem se tím sympaticky odlehčil. Jinak zůstává vše při starém – při detailním zkoumání si říkáme, že spolu jednotlivé pasáže občas trochu neladí. Pak ale odstoupíme, podíváme se na dokker jako celek, a ono to docela funguje. Není prototypem krasavce, ale jiskru Dokker Stepway má, to se mu musí nechat.

Peugeot má promyšlenější design. Křivky na sebe logicky navazují a doplňují se, rušivou kolejnici bočních posuvných dveří designéři chytře zamaskovali do spodní hrany oken. Offroadových motivů najdeme na partneru méně než na dokkeru. O to výraznější jsou. U Peugeotu jednoduše „odbarvili“ velké nárazníky a nechali je v černém základu. Vidíme to jako trochu humpolácké řešení. Navíc po modernizaci se nám partner líbí paradoxně méně. S velkou maskou ztratil původní jemný výraz.

V hodně odlišném stylu se nesou interiéry. Oba z tvrdých účelových materiálů, tím ale podoba končí. Dacia se snaží být jednoduše elegantní, peugeot sází na tvarovou pestrost. Každé má své. Dojmologický duel nakonec rozhodlo zpracování. Více osobní peugeot zastínil užitkově pojatou dacii s odkrytými plechy v kabině a laciným provedením mnoha detailů. Cenový rozdíl je zde jasně zřetelný.

PROSTOR A POHODLÍ

Rodinné ideály

Při prakticky shodné délce má dokker o 8 cm štědřejší rozvor, což zní minimálně zajímavě. Redaktor vysoký 178 cm měl ale nakonec o něco víc místa pro nohy v partneru. Kouzlo? Jen odlišný způsob hospodaření. Dacia má zase výrazně delší kufr, což stojí za značným objemovým rozdílem 800 vs. 544 l. V praxi to znamená, že do peugeotu naložíte všechno a do dacie všechno a půl. Dokker tím trochu vyvažuje fakt, že zadní sedačky vyndáte jen s nářadím, zatímco v partneru je to otázka pár pohybů. Pro stěhovavé rodiny dokonalé povozy. Navíc kam se podíváte, tam najdete nějaký odkládací prostor.

Velké rozdíly panují v šířce kabiny. Právě díky delšímu rozvoru se v dacii vešly obě řady sedadel mezi nápravy. Vzadu tak najdeme tři plnohodnotné pozice, byť s trochu kratšími opěradly.

U peugeotu vyšly zadní sedačky mezi podběhy, navíc překáží boule kolem uchycení šoupaček a výsledkem je nepohodlné sezení dospěláka na krajních místech.

Z dodávkové podstaty plyne neskutečná výška obou aut, cylindr nechte klidně na hlavě.

CENA A VÝBAVA

Dacia Dokker válcuje konkurenci nízkými cenami. To platí jak pro obyčejné civilní provedení, tak terénně laděný stepway s módním černým oplastováním. Nepočítejte s pohonem všech kol ani větší světlou výškou, do terénu dacia nemíří. Zkrátka se chce jen líbit, když už evropským prodejům kralují SUV a crossovery. Stepway se nabízí se dvěma přeplňovanými motory – benzinovým 1.2 TCe/85 kW (314.900 Kč) a naftovým 1.5 dCi/66 kW (344.900 Kč).

Peugeot Partner patří už po dvě generace ke stálicím nabídky kompaktních dodávek. Řadí se k dostupnějším, ale na dokker nemá. V uvažované trampské variantě stojí přibližně o 40.000 Kč víc a na rozdíl od dacie přidává ke slabšímu dieselu s pětistupňovou převodovkou možnost silného nafťáku a šestirychlostního řazení (ten jsme testovali). Nečekaně vyrovnané jsou výbavy obou dobrodruhů – mají klimatizaci, tempomat a za metalízu, parkovací čidla nebo vyhřívané sedačky účtují prakticky shodné příplatky. U Dacie potěší třikrát levnější navigace a také lacinější náhradní díly. Peugeot zase vrací úder akční nabídkou pětileté záruky.

Pořizovací náklady Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi/66 kW Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 BlueHDi/73 kW
Základní cena 344 900 Kč 377 000 Kč
Cena verze Světa motorů 344 900 Kč 377 000 Kč
Výbava verze Světa motorůABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Airbagy hlavové Ne 6000 Kč
Bluetooth handsfree Ano 8500 Kč (lepší model rádia)
Kola z lehké slitiny S (16 palců) 12 000 Kč (16 palců)
Metalíza 12 900 Kč 13 000 Kč
Mlhovky Ano Ano
Navigace (vestavěná) 7 500 Kč 29 400 Kč
Palubní počítač Ano Ano
Parkovací senzory vzadu/vpředu a vzadu Ne/6000 Kč 4000/9000 Kč
Rezervní kolo 1800 Kč Ano
Střešní ližiny Ano Ano
Tempomat Ano Ano
Vyhřívané přední sedačky 6 000 Kč 7 000 Kč
Metalická barva 24 500 Kč 24 586 Kč
Porovnání cen 344 900 Kč (100 %) 377 000 Kč (o 9 % horší)
POŘADÍ 1. 2.

MOTORY

Nežravci

Oplastované verze představují jakousi třešinku daného modelu, a tak jsme chtěli i nejlepší motor. Shodně je to diesel, u dacie 1.5 dCi/66 kW a u peugeotu 1.6 BlueHDi/88 kW. První s pětirychlostní převodovkou, druhý s šestirychlostní.

Realita odpovídá teoretickým předpokladům. Partner nechává dokker daleko za sebou ve všech měřeních, navíc boduje kultivovanějším projevem. Dacia doplácí na dlouhé převody, a jakmile opustíte styl pohodář, prostě nejede. Alespoň že dokáže být skutečně úsporná. Při ustálené devadesátce jsme se vešli pod čtyři litry, celkový průměr 6,2 l je na takový kvádr skvělá vizitka. Partner nám baštil o chlup víc, v průměru jsme s ním jezdili za 6,5 l – i to je výborná hodnota.

Se zatížením a stoupající rychlostí roste u vysokých dodávek spotřeba výrazněji než třeba u nízkého kombíku. Obě testovaná auta pak umějí brát i osm litrů.

Uznáváme, že by bylo férovější postavit vedle dokkeru slabší partner se 73 kW a pětikvaltem. Nicméně takové auto nebylo aktuálně k mání, a navíc cílem bylo otestovat to nejlepší. Ospravedlněním může být fakt, že i v dřívějším porovnání obou aut, kde slabší peugeot vystupoval, skončil motor dokkeru až za partnerem. Na celkovém výsledku by se tedy nic nezměnilo.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Dokker Peugeot Partner
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 163/11 167/14
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 105-111/113, 20-24/25 102-110/105, 17-23/18
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 127/145, 140/146 135/150, 146/150
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 50/48 x 46 48 x 50/47 x 44
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 52 62 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 109 x 117 111 x 114
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 56/– (křídlové dveře) 58/192

JÍZDA

Není kam spěchat

Sotva usednete za volant osobní dodávky, opustí vás choutky na svižnou jízdu. Tak to chodí – kdo si kupuje auto tohoto typu, musí být na klidné cestování připraven. Dokker působí o něco jistěji než peugeot, najevo to dává i tužším, a tedy o něco méně komfortním odpružením. Partner je bonvivánsky rozevlátý, pohupuje se měkčeji a zatáčky by klidně zrušil. Mezi kuželkami ovšem nepředvedl pocitově jistější dokker nic zázračného. Při svižném manévru karoserie neví, co se sebou, ESP proto nekompromisně zkrotí její vrtošivé pohyby. Peugeot se podle očekávání houpe jak loďka na vlnách, ESP má spoustu práce a řidič si ostrou jízdu rozhodně neužívá.

Ani jednou jsme se necítili v ohrožení převrácení, na to je elektronika dostatečně přísná. Rádi jsme se ale vrátili k ležérnímu stylu jízdy, který těmto vozům přísluší. Jedinou výjimkou pro dynamičtější řidiče zůstává Volkswagen Caddy.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Dokker 1.5 dCi/66 kW Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi/88 kW
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, OHC turbodiesel R4, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1461 1560
Největší výkon (kW/ot. za min) 66/4000 88/3500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 220/1750 300/1750
Převodovka manuální 5° manuální 6°
Délka x šířka x výška (mm) 4363 x 1751 x 1814 4380 x 1810 x 1801
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) 2810, 1490/1478 2728, 1505/1554
Rozměr pneumatik 195/55 R16 215/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1280/633 1473/687
Objem zavazadelníku pod krycí plato (l) 800 544
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 50/1190 60/1363
Nejvyšší rychlost (km/h) 163 174
Emise CO2 (g/km) 108 115
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5.; 6. RS (80-120 km/h) (s) 9,8/18,4; - 7,3/11,5; 14,0
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2750 2450
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 52,6 (mokro) 52,6 (mokro)
Skutečna rychlost při tachometrových 50/90/130 km/h 47/86/125 47/87/126
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,2 6,5

ZÁVĚR

Peugeot Partner Tepee Outdoor není z nejkrásnějších a má menší (ale pořád velký) kufr, ale celkovou kultivovaností, pohodlím, variabilitou a podařeným motorem má před Dacií Dokker Stepway náskok odpovídající cenovému rozdílu. Kdo s dacií rád ušetří, musí počítat s kompromisy ve zpracování a laxnějším dieselem. Jinak ale dostane fešného pracanta s obřím kufrem, prostorným interiérem a báječně nízkou spotřebou.

Pořadí 1. Peugeot Partner Outdoor 1.6 HDi 2. Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi
PlusyKomfortní odpruženíObrovský kufr, prostorný interiér
 Variabilita sedadelNízká spotřeba
 Slušná dynamikaPřesné řazení
MinusyKymácí se v zatáčkáchTužší odpružení
 Nepřesné řazeníHodně dlouhé převody, horší dynamika
 Nepohodlná krajní sedadla vzaduKymácivé jízdní vlastnosti
Průměr celkem1,751,98

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Dacia Dokker Peugeot Partner
DOJEM
Design 2,00 2,00
Dílenské zpracování 3,00 2,00
Průměr 2,50 2,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,75 2,00
Sedadla 2,25 2,25
Zavazadelník a variabilita 1,50 2,00
Ovládací prvky 1,50 1,25
Průměr 1,75 1,88
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,75 1,00
Pružnost 2,00 1,00
Spotřeba 1,00 1,25
Průměr 1,58 1,08
JÍZDA
Řazení 1,50 2,00
Řízení 2,00 2,00
Brzdy 1,25 1,25
Ovladatelnost na silnici 3,50 3,50
Jízdní komfort 2,25 1,50
Průměr 2,10 2,05
CELKEM
Průměr celkem 1,98 1,75
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Nejlevnější kompaktní osobní dodávkou s turbodieselem a terénním paketem je Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi/66 kW za 344 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 362.145 Kč. Za cenu od 362.146 Kč do 379.390 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Počet mrtvých při pondělním výbuchu v multifunkční hale v…

Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině

Nové modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage jsou na trhu…

Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA

Spojené státy uvalily sankce na členy venezuelského…

Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty

Po pronájmu kancelářského centra americkému Amazonu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Dokker Stepway vs. Peugeot Partner…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo? Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo?

Dacia pokračuje v modernizaci své modelové řady. Nyní…

Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři

Dacia Dokker s nákladovým objemem 3,3 m3 je levným vozem…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se domů ze školy

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se…

Pražští policisté pátrají po mladém chlapci s cizokrajným jménem Jamal S. (10), který se v pondělí 22. května…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal na čele soupeři krvavou památku

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Čistě buzerační charakter současného boje proti kouření podtrhla nová a v demokratické společnosti doslova…

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Mysleli jste si, že bujon může být jen něco teplého do žaludku? Kdepak, vyjedete-li si na malý výlet na…