Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster Extreme Eco-G 100 – Dostupný dobrodruh na dlouhé cesty

Ondřej Mára
Diskuze (27)

Populární SUV se přijelo pochlubit novou vrcholnou výbavou, která podtrhuje jeho dobrodružný charakter. Pod ní se však ukrývá stále stejně příjemný, praktický a schopný dálkař, který vám nezruinuje peněženku.

Design, interiér


Značka Dacia se nedávno pochlubila novou vrcholnou výbavou Extreme, kterou získaly modely Spring, Sandero Stepway, Jogger a Duster. Menší Sandero už se v našem testu mihlo, nyní ale přišel čas i na jeho většího sourozence. Je snad jen škoda, že opět osazeného „pouze“ nejhospodárnější motorizací. K tomu se ale teprve dostaneme.

Začněme od exteriéru, jehož specifika ve verzi Extreme již před časem prozradil kolega Marek v testu sandera. Každý model již z dálky zaujme doplňky v měděné barvě, jako jsou kryty zrcátek či drobné dekory na blatnících, pátých dveřích, střešních nosičích a kolech. Při bližším pohledu ale zaujmou i černé dekory na B-sloupcích, znázorňující topografickou mapu.

Specialitou výbavy Extreme je také metalický lak zelená Cèdre, za který se podobně jako u většiny ostatních metalíz připlácí 15.700 Kč, a zmínit můžeme ještě standardní „shark“ anténu na střeše v černé barvě, za kterou se jinak připlácí. V podbězích pak vidíme 17“ litá kola Tergan s černým lakováním.

Oproti vzpomínanému sanderu sice úpravy nejsou zas tak rozsáhlé, u dusteru ale není taková potřeba podtrhovat jeho dobrodružný charakter. Celkem dobře ho vyzařuje i bez různých doplňků. Po poslední modernizaci, díky které ladí světla s moderními logy, navíc nepůsobí zdaleka tak lacině. Po estetické stránce se tak Dacii skutečně daří pozvolna měnit image k lepšímu, aniž by se to ale zásadně propsalo do cen.

Měď a MicroCloud

Stylové doplňky nabízí i kabina. Již po otevření dveří jsou vidět speciální prahové lišty a gumové rohože, které opět zdobí motiv topografických linií. V palubní desce zaujmou výrazné rámečky výdechů ventilace v měděné barvě, a stejnou barvu má i rámeček kolem voliče manuální převodovky ve středovém tunelu.

Poslední specifickou úpravou je čalounění, které na sedadlech kombinuje černou látku s šedým materiálem MicroCloud. Ten je na dotek opravdu měkký a příjemný, automobilka ho přirovnává dokonce k sametu, současně by však měl nabídnout i snadnou udržovatelnost. Na předních opěradlech navíc vidíme i logo značky, v obou řadách jsou pak sedadla prošívána nití v kontrastní měděné barvě.

Kontrastní prošívání ale najdeme i na loketní opěrce a na čalouněné výplni dveří, která je rovněž potažena materiálem MicroCloud. Barevná kombinace černé látky, šedého MicroCloudu a měděných dekorů přitom působí velmi decentně a příjemně ladí s všudypřítomnými tvrdými plasty. Osobně mi tahle kombinace naprosto vyhovovala, ačkoliv uznávám, že někomu může přijít trochu nudná.

Dacia Duster Extreme Eco-G 100 Dacia Duster Extreme Eco-G 100

Pořád stejný praktik

Pokud ale odhlédneme od speciální výbavy, zůstává Dacia Duster i ve výbavě Extreme stále velmi příjemným a především praktickým společníkem. Klasické analogové přístroje jsou dobře čitelné, zatímco displej mezi nimi nabízí naprosto dostatečný přehled o zbývajícím palivu v obou nádržích, dojezdu, spotřebě, atd. Volant padne příjemně do rukou osobně oceňuji i jeho nepřeplácanost tlačítky – rádio a média se totiž po vzoru Renaultu ovládají páčkou pod volantem, která je skvělým výmyslem.

V palubní desce je 8“ displej multimediálního systému, který potěší nejen bezdrátovou konektivitou s mobilními telefony, ale také kamerovým systémem Multiview. Ten je ve výbavě Extreme standardem a umožňuje přepínání mezi zadní a dvojicí bočních kamer. Přední a zadní couvací senzory jsou pak samozřejmostí. Grafika systému je sice jednodušší, výstup z kamer má ale dostatečnou kvalitu a problém není ani se zpožděním.

Celkově musím pochválit ergonomii, která je ve své jednoduchosti geniální – panel klimatizace a nejdůležitější funkce zde totiž stále mají fyzické ovladače. A slušná je i kvalita zpracování. Asi hlavní předností je však prostornost. V obou řadách je místa víc než dost, sedí se příjemně vysoko a zavazadelník nabízí standardní objem 445 litrů, po sklopení zadních opěradel až 1478 litrů. Díky jednoduchým tvarům se snadno využívá a nechybí mu praktické doplňky jako háčky na tašky či 12V zásuvka na napájení příslušenství. Jen škoda, že se zadní opěradla, dělená v poměru 60:40, nesklápí do roviny. Prostor pod podlahou, který by mohl být využit pro rezervu, pak zaplnila nádrž na LPG.

Motor, jízdní vlastnosti


Laciný šetřílek

Výbava Extreme by měla být vrcholem v podání značky Dacia, čemuž by měly odpovídat i motorizace. Oproti ostatním výbavovým stupňům lze tedy najdeme pouze tři, přičemž dvě z nich vrchol skutečně představují: zážehová třináctistovka s pohonem všech kol TCe 150 4x4 a vznětová patnáctistovka s pohonem všech kol dCi 115 4x4. Obě motorizace mi přitom v kombinaci s dobrodružným vzhledem a „prémiovým“ postavením výbavy Extreme dávají dokonalý smysl. Jenže Dacia myslela i na spořivé cestovatele.

Výbavu Extreme proto můžete pořídit i s testovanou motorizací Eco-G 100, tedy zážehovým litrovým tříválcem s nepřímým vstřikováním, který spaluje kromě benzinu i zkapalnění ropný plyn. Běžně známější pod zkratkou LPG. Tato motorizace je dostupná výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou, která má příjemný chod a jasně vymezené dráhy, a potěší skvělými provozními i pořizovacími náklady.

Dacia Duster Extreme Eco-G 100 Dacia Duster Extreme Eco-G 100

Na úvod ale připomeňme, že se výkon motoru nepatrně liší v závislosti na typu paliva. Při spalování benzínu dosahuje nejvyššího výkonu 67 kW v rozmezí 4400 až 4900 ot/min, zatímco maximální točivý moment dosahuje 160 Nm v rozmezí 2200 až 3750 otáček.

Při spalování LPG, které má vyšší oktanové číslo, se nejvyšší výkon posouvá na 74 kW v rozmezí 4600 až 5000 otáček, zatímco maximální točivý moment vzroste na 170 Nm a dostupný je již v rozmezí 2000 až 3500 otáček. Na první pohled nepatrný rozdíl přitom znamená, že na benzín vůz zrychluje z 0 na 100 km/h o 1,3 sekundy rychleji při spalování LPG (15,1 vs. 13,8). Rozdíl je i v maximální rychlosti, avšak nepatrný a především v praxi ne zas tak významný (166 vs. 168 km/h).

Rozdíl je však dobře cítit i v projevu motoru, který při spalování LPG působí kultivovaněji a živěji. Předně je nutno říci, že motor je v nižších otáčkách vždy poněkud mdlý, při spalování LPG ovšem působí klidněji. Zátah přichází až v prostoru mezi dvěma a třemi tisíci otáček, přičemž při spalování LPG nastupuje nepatrně dřív a působí důrazněji. Při provozu na benzin je cítit nepatrná ztráta elánu, rozhodně se ale nemusíte obávat, že byste se stali brzdou provozu. 

K jízdě na plyn ovšem dlouhodobě motivují i provozní náklady. Při jízdě běžným tempem není problém jezdit s dusterem v průměru za 8,5 – 9 litrů plynu na 100 km. Při troše snahy a častějším cestováním mimo centrum je však možné pohybovat se i se spotřebou v rozmezí 7,5 až 8 l/100 km. Cena LPG v Česku se přitom navzdory nepatrnému zdražení podle dat myLPG.eu stále pohybuje okolo 15 korun za litr, zatímco průměrné ceny benzinu už pomalu olizují čtyřicítku. Na plyn tak pořád není problém jezdit s náklady okolo 1,3 koruny na kilometr. K jízdě na benzin tedy není mnoho důvodů, ačkoliv není problém jezdit okolo 7 až 8 litrů na 100 km.

Jedinou výjimkou může být situace, kdy potřebujete urazit maximální porci kilometrů bez zastávek. Duster má totiž jak plnohodnotnou nádrž na benzin, která pojme 50 litrů paliva, tak i dostatečně velkou nádrž na plyn v místě rezervy, která pojme 48,8 litrů LPG. Přes tisíc kilometrů na „jednu nádrž“ je přitom dnes stále vzácnější schopnost moderních vozů.

Dacia Duster Extreme Eco-G 100 Dacia Duster Extreme Eco-G 100

Především pohodlně

Podvozek je naladěn především pohodlně, díky čemuž schopně filtruje nedokonalosti českých silnic a problém mu nedělá ani občasný výlet mimo zpevněnou vozovku. Milým překvapením je také absence odskakování či jiných nepravostí při svižnějším průjezdu zatáček s horším povrchem. S ohledem na vyšší světlou výšku je ale potřeba počítat s náklony karoserie.

Zamrzí snad jedině nepatrně vyšší hlučnost od podvozku i aerodynamická hlučnost na dálnici, kde duster při jízdě na plyn točí v rychlosti 130 km/h na šestý rychlostní stupeň kolem 3000 otáček. Při ceně, za kterou se tohle dostupné SUV prodává, je ale určitá shovívavost rozhodně na místě.

Závěr


Dacia Duster je díky posledním modernizacím už docela pěkným autem, ve výbavě Extreme ale vytváří ještě trochu hodnotnější a dobrodružnější dojem, který ale zákazníky nepřipraví o všechny úspory. Ostatně s testovanou motorizací Eco-G získáváte plnou výbavu již za cenu od 485.600 Kč. V kombinaci s příplatkem za lak a vyhřívaná sedadla se pak bavíme o konečné částce 507.300 Kč, což je na podobně velké a provozně docela laciné auto vlastně skvělá nabídka.

Pokud bych si ale novou Dacii Duster vybíral já, pravděpodobně bych sáhl spíše po vznětovém motoru v kombinaci s pohonem všech kol, což je kombinace, která mi ve spojení s tímhle SUV dává jednoduše největší smysl. Spotřeba je nízká, schopnosti velké a cena startuje na stále velmi sympatické částce 587.600 Kč, za kterou vám podobnou kombinaci nenabídne snad žádný konkurent.

Dacia Duster Extreme Eco-G 100 Dacia Duster Extreme Eco-G 100

Nejlevnější verze modelu 410.500 Kč (Expression, TCe 90)
Základ s testovaným motorem 425.500 Kč (Expression, ECO-G 100)
Testovaný vůz bez příplatků 485.600 Kč (Extreme, ECO-G 100)
Testovaný vůz s výbavou 507.300 Kč (Extreme, ECO-G 100)

Plusy

  • Hodnotný a dobrodružný vzhled
  • Ergonomie kabiny
  • Prostornost
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Hlučnost
  • Kultivovanost na benzin
  • Průměrná dynamika
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (27)

Doporučujeme

Dacia Duster Extreme Eco-G 100
Cena základní sestavy 485 600 Kč
Výbava základní sestavy Automatická klimatizace, media NAV: vestavěná navigace + rádio DAB + zrcadlení chytrého telefonu prostřednictvím Wi-Fi (Apple CarPlay a Android Auto) + připojení Bluetooth + 6 reproduktorů + 8“ dotykový displej, kamerový systém Multiview, hands-free karta pro bezklíčkový přístup a startování, 2x USB vstup pro zadní cestující, systém hlídání mrtvého úhlu, Speciální čalounění Extreme v kombinaci látka/MicroCloud, Doplňky interiéru a exteriéru v měděné barvě, gumové koberečky vpředu a vzadu, ochranné lemy blatníků, Shark anténa, černě lakované 17“ disky kol z lehkých slitin s designem Tergan, zatmavená zadní boční okna. Kč Kč
Cena testované sestavy 507 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (15.700 Kč), Vyhřívaná přední sedadla (6.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 67 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2200 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.4
Emise CO2: 143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 478 / 1478
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1364 / 403
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster Extreme Eco-G 100
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2676
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 860
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
7. 9. 2023 15:38
Re: Cena
"Vlastnictví auta nění samozřejmost, ale právo" - to máš samozřejmě pravdu.

Ale právo stěžovat si, coby potenciální zákazník, na drahotu aut samozřejmě mám, jako každý. A pokud takových bude (mnohem, mnohem) víc a nebudou kupovat, výrobci budou muset jít s cenou dolů. Samozřejmě s přihlédnutím ke konkurenci, ceně vstupů atd. atd. Takhle funguje tržní ekonomika. ;-)

Chci tím jenom říci, že právo "stěžovat si" má každý hypotetický kupec.
Avatar - Mikesus
7. 9. 2023 12:01
Re: Cena
ano, pohodlné možná ne, ale zase pokud nemám peníze na pohodlí, nebudu si kupovat větší auto. To bys mohl hned taky, že každý by měl mít nárok na RR, protože je pohodlný.

Vlastnictví auta nění samozřejmost, ale právo. A pokud na to nedosáhnu, není na místě si stěžovat, jak je to drahé
7. 9. 2023 10:45
Re: Cena
To ano, ale B už prostě není pro rodinu. Jasně, za komančů jsme se naskládali do Š120 a taky to šlo... Ale pohodlné to prostě není...

Mé nejhorší rozhodnutí v rámci auta ever - 2015 jsem dostal nabídku na Megane GT220 za 480. Nakonec jsme ho nevzali kvůli spotřebě - 9-10/100, i víc. Lituji doteď.

Vtipné je, že za 720, resp. 760 za fastback nabízí Hyundai i30 N. Hothatch. Je to ceníková cena, věřím že to půjde stlačit.
A teď si slušně nakonfiguruj Golfa, Astru nebo P308. Nebo Oktávku...
Jo, zajímavé časy.
Avatar - Mikesus
7. 9. 2023 01:47
Re: ...kde duster
Ja si tipnu, kdyz nám to autor nesdelil.
Třeba 3000? Ale fakt nevím, jen hádám.
Avatar - Mikesus
7. 9. 2023 01:46
Re: Cena
Jo korrando, případně hyundai jsou dobré value/money. Ten megan ještě též. Pokud člověk nepotřebuje C segment, pak z B je už kde brát docela pěkně, pokud člověk netrvá na předražený suv.