Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Jogger Eco-G 100 Expression – Zlatý střed za půl milionu

Ondřej Mára
Diskuze (47)

Modernizovaná Dacia Jogger s prostřední výbavou, pohonem na plyn a pětimístnou konfigurací pořád působí jako dobrá volba pro nenáročnou rodinu s potřebou velkého prostoru. Co všechno se ale změnilo?

Design, interiér


Dacia Jogger není v našich redakčních testech žádnou novinkou. První vůz jsme otestovali dokonce již v dubnu loňského roku, přičemž šlo o konfiguraci v nejvyšší výbavě, s pohonem na LPG a sedmimístnou kabinou. Co se ale od té doby změnilo?

Předně je potřeba zmínit nový design loga automobilky, který se objevuje na všech nabízených modelech. Původní chromovaný symbol značky v masce tak nahradila bílá písmena DC ve specifickém fontu, na která navazují horizontální linky. Přechod na graficky jednodušší logo přitom zraje jako víno a Dacii Jogger nová maska vyloženě sluší. Nemluvě o tom, jak elegantně navazuje na denní svícení ve tvaru písmene Y.

Testovaný vůz dorazil ve výbavě Expression, která představuje střed nabídky. Na první pohled to ale nejspíš nepoznáte. Standardně by totiž vůz měl stát na 16palcových kolech Flexwheel Saria v tmavě šedé barvě, testovaný vůz ale dostal příplatková 16“ kola Mahlia z lehkých slitin s diamantovým efektem (+6.000 Kč). Lak v odstínu hnědá Terracotta, který byl pro Jogger dříve ikonickým, pak vyšel na 16.700 Kč.

Mnohé ale může potěšit, že prostřední výbava Expression už zahrnuje i praktické modulární podélné střešní lišty, ze kterých lze během chvíle vyrobit klasické příčníky. Většina vylepšení modelu Expression (oproti základní konfiguraci Essential) je ale patrná v kabině.

Vozy v prostřední výbavě Essential totiž nabídnou elektrické ovládání všech oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dešťový senzor, tempomat, manuální klimatizaci, 8palcový displej infotainmentu Media Display s podporou DAB, Android Auto i Apple CarPlay (po připojení kabelem), 4 (údajně) prémiové reproduktory, podélně nastavitelný volant, zadní parkovací senzory nebo zatmavená zadní skla. Ve středovém tunelu je přitom stále tradiční mechanická ruční brzda.

Zkrátka výbava, která dnes představuje slušný standard. Komu by to ale nestačilo, může sáhnout po jednom ze čtyř výbavových paketů, které značka nabízí. Testovaný vůz dostal paket komfort (+11.000 Kč), obsahující automatickou klimatizaci a vyhřívaná přední sedadla. K dispozici jsou však i další balíčky, přinášející hands-free kartu, hlídání mrtvého úhlu, navigaci, přední výškové reproduktory, elektronickou parkovací brzdu a tak dále. U výbavy Expression si zkrátka zákazník stále může zvolit, co vlastně chce a co už ne. Testovaná konfigurace přitom nabízela celkem solidní kompromis pro každodenní cestování na naprosto přijatelné úrovni.

Dacia Jogger Eco-G 100 Expression Dacia Jogger Eco-G 100 Expression

Ačkoliv kabině dominují tvrdé plasty, které se snaží rozbít pár čalouněných dekorů (jejichž údržba bude asi dost zajímavá), vytváří v posádce celkem slušný dojem. Především ale potěší skutečně solidní ergonomií, logickým rozmístěním ovládacích prvků, dostatkem odkládacích míst a obecně slušnou prostorností.

V přední části není příliš co řešit, hledání ideální pozice za volantem je hračkou. V druhé řadě sedadel pak potěší absence sklopného stolku, který u nejvyšší výbavy Extreme (kterou jsme zatím vždy testovali) zbytečně ubírá prostor pro kolena a vytváří nepříjemnou pevnou překážku. Bez něj bylo vzadu při mé výšce 183 cm příjemněji, pořád ale platí, že prostor v druhé řadě je u joggeru spíše průměrný.

Naopak jasným nadstandardem je velikost kufru, který díky absenci třetí řady sedadel nabízí objem 829 litrů. Po odklopení zadních sedadel se pak dostáváme až na objem 1819 litrů, což je parádní hodnota. V rámci příplatkové výbavy jsme navíc do kufru dostali praktickou pogumovanou vanu, jejíž cena startuje na 1.949 Kč. Vana ale bohužel nedosahuje až po zadní sedadla, takže ponechává část odkrytého prostoru. Lepším řešením může být ochrana zavazadlového prostoru EasyFlex (4.799 Kč), známá z jiných modelů značky, která při převozu špinavého nákladu efektivně chrání i boky zavazadelníku. 

Fanoušky kempování, cestovatele nebo rybáře pak jistě potěší, že se nabídka příslušenství na českém trhu konečně rozrostla také o „campingové“ příslušenství Dacia Innature. Do kufru tak lze umístit praktický camping box s objemem 220 litrů a rámem pro vytvoření postele pro dvě osoby (+38.990 Kč), na kterou automobilka nabízí i matraci (7.790 Kč). Nerušené soukromí vytvoří zatemňovací rolety (4.790 Kč) a více prostoru pak rozkládací stan za vůz (8.990 Kč). Možnosti využití Dacie Jogger se tak příjemně rozrůstají. 

Motor, jízdní vlastnosti


Nové jméno, stejný motor

Pod kapotou Dacie Jogger se nabízí pouze dvě pohonné jednotky a v obou případech jde o turbem přeplňované litrové zážehové tříválce. Posledně jsme si vyzkoušeli výkonnější motorizaci TCe 110 s přímým vstřikováním paliva a výkonem až 81 kW, tedy 110 koní. Tentokrát jsme ale opět usedli do základní motorizace, která se chlubí schopností spalovat dva typy paliv – vedle benzinu si poradí také se zkapalněným ropným plynem, známým pod zkratkou LPG.

Motor dostal nové označení Eco-G 100, které nahradilo původní TCe 100 LPG. Po technické stránce se ale nic nezměnilo. Motor nabízí nejvyšší výkon 74 kW/100 k při jízdě na LPG (v rozmezí 4600-5000 min-1), zatímco při jízdě na benzin nabízí nejvyšší výkon 67 kW (v rozmezí 4800-5000 min-1). Maximální točivý moment dosahuje při jízdě na plyn 170 Nm (při 2000-3500 min-1), zatímco při jízdě na benzín nabídne 160 Nm (při 2100-3750 min-1).

Dacia Jogger Eco-G 100 Expression Dacia Jogger Eco-G 100 Expression

Díky nepatrně vyššímu výkonu tak motor při jízdě na plyn nabízí lepší akceleraci z 0 na 100 km/h (13 vs. 13,2 sekundy) i vyšší maximální rychlost (175 vs. 172 km/h). Navíc je motor při spalování plynu klidnější, citelně živější a působí i pružněji. V nižších otáčkách je sice trochu mdlý, jakmile se ale ručička otáčkoměru přibližuje k hranici 2500 min-1, přeplňovaný motor se příjemně nadechne a předvede solidní zátah za sympaticky jadrného zvuku tříválce.

S dvojicí pasažérů na palubě nabízí plynový jogger naprosto dostatečnou dynamiku, se kterou se neztratí na českých ani německých dálnicích. Běžná dálniční stoupání pak zvládá při 130 km/h pohodlně i se zařazenou šestkou. Auto na dálnici působí hezky stabilně a do 130 km/h není problém ani s hlukem na palubě. Při překonání této hranice ale začne citelně růst.

Jakmile plynový jogger víc zatížíte, dynamika se začne vytrácet a je potřeba více pracovat s manuální šestistupňovou převodovkou. Rozhodně se však nemusíte bát, že byste byli brzdou provozu. Jen je potřeba trochu více plánovat a počítat s tím, že na požadovanou rychlost to bude trvat o něco déle. Obzvlášť pokud vyčerpáte LPG a jedete pouze na benzin.

Video se připravuje ...

Práce s převodovkou přitom působila docela příjemně a osobně jsem tentokrát neměl žádný problém ani s její precizností, zatímco u silnějšího pouze benzínového modelu TCe 110 jsme s kolegy naráželi na drobné problémy s přesností. Ostatně nejedná se o stejné převodovky – spalovací verze TCe 110 by totiž měla mít delší převody. 

Velmi příjemně pak působila i spotřeba, která se při pohodové jízdě především po městě a okreskách pohybovala bez zbytečného spěchání do 8 litrů plynu na 100 km, zatímco pří jízdě na benzin nebyl problém vejít se do 6,5 l/100 km. Povzbudivé přitom je, že nádrž na LPG má objem 40 litrů, zatímco nádrž na benzin pojme dalších 50 litrů paliva. Překonat hranici 1000 kilometrů na jedno natankování tak pořád není nejmenší problém.

Komfort, který neurazí

Podvozek Dacie Jogger je naladěn celkem komfortně a pohodlně si na 16“ kolech poradí s většinou neduhů běžných českých okresek. Teprve na větších dírách nebo nerovnostech o sobě začne dávat vědět.

Jak jsem zmínil výše, i v dálničních rychlostech působí jogger příjemně stabilně, nedostatkem tak může být snad jen slabší odhlučnění podvozku, které se může projevit na horším povrchu. Při cenovce joggeru by nás to ale nemělo tak moc překvapovat. Karoserie navíc působí stabilně i v zatáčkách.

Řízení není zbytečně naposilované ani gumové, je však poněkud dlouhé, takže se připravte na časté točení volantem. Z auta je ale slušný výhled, takže se s ním docela snadno manévruje a parkuje.

Dacia Jogger Eco-G 100 Expression Dacia Jogger Eco-G 100 Expression

Nakonec asi největší slabinou pětimístné Dacie Jogger jsou brzdy. Vzadu jsou stabilně bubny, pětimístný jogger má však vpředu kotouče o průměru pouze 258 mm, které na 4,5 metru dlouhé auto příliš nestačí, mají docela vlažný nástup a rychle vadnou. Sedmimístná verze už disponuje předními kotouči o průměru 280 mm, které si s autem umí poradit výrazně lépe. Bez ohledu na vaše potřeby se tak hodí zvážit vůz v sedmimístné konfiguraci, která je napříč výbavami a motorizacemi o 23.000 Kč dražší. Vyjmutí sedaček ve třetí řadě je totiž hračka a v případě nouze je můžete mít připravené v garáži.

Závěr


Závěr

Dobře vypadá, slušně jezdí, nemá příliš velký apetit a poradí si s celou rodinou, zapálenými sportovci nebo nadšenými kutily. Dacia Jogger zkrátka pořád působí jako univerzální auto, které je připraveno zastat mnoho rolí a být člověku příjemným parťákem. Jak je to ale s cenami?

Když jsem v dubnu loňského roku poprvé testoval Dacii Jogger, startovala cena pětimístného modelu spalujícího LPG v nejnižší výbavě Essential na 383.500 Kč. S takovou byste dnes ale u prodejců už nepochodili. Téměř identickou konfiguraci totiž dnes pořídíte od 417.500 Kč.

Testovaná prostřední výbava Expression startuje s testovaným motorem Eco-G 100 od částky 465.000 Kč, několik málo příplatkových prvků pak finální částku posunulo na 500.649 Kč. 

Dacia Jogger Eco-G 100 Expression Dacia Jogger Eco-G 100 Expression

V loňském roce už by to stačilo na sedmimístnou verzi ve vrcholné výbavě i s nějakým tím paketem, s ohledem na vývoj cen na trhu ale pořád vnímám Dacii Jogger jako snadno ospravedlnitelnou volbu pro nenáročné zákazníky, kteří chtějí velké auto s nízkými provozními náklady. Před cestou do autosalonu bych jen ještě zvážil, zda si nepřiplatit za zadní sedačky a tedy i výkonnější brzdy.

Nejlevnější verze modelu 417.500 Kč (Essential, Eco-G 100)
Základ s testovaným motorem 417.500 Kč (Essential, Eco-G 100)
Testovaný vůz bez příplatků 465.000 Kč (Expression, Eco-G 100)
Testovaný vůz s výbavou 500.649 Kč (Expression, Eco-G 100)

Plusy

  • Vnitřní prostor
  • Praktičnost
  • Dostatečný komfort
  • Ergonomie
  • Spotřeba/provozní náklady
  • Dojezd

Minusy

  • Místo v druhé řadě
  • Absence USB portů vzadu
  • Slabší brzdy
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (47)

Doporučujeme

Dacia Jogger Eco-G 100 Expression
Cena základní sestavy 465 000 Kč
Výbava základní sestavy 16“ kola flaxwheel, elektrické ovládání všech kolen, elektricky ovládaná + vyhřívaná zpětná zrcátka, dešťový senzor, tempomat, manuální klimatizaci, 8palcový displej infotainmentu Media Display s podporou DAB, Android Auto i Apple CarPlay, 4 (údajně) prémiové reproduktory, podélně nastavitelný volant, Modulární podélné střešní lišty, Volant potažený umělou kůží, zadní parkovací senzory nebo zatmavená zadní skla, 6× airbag Aktivní systém nouzového brzdění (AEBS), HSA (asistent rozjezdu do kopce), Systém nouzového volání (E-CALL), Centrální zamykání, Klíč s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná přední okna, LED denní a potkávací světlomety, Světelný senzor, Omezovač rychlosti Kč
Cena testované sestavy 500 649 Kč
Výbava testované sestavy Vana zavazadlového prostoru (+1.949 Kč), lak hnědá Terracotta (+16.700 Kč), paket Komfort (+11.000 Kč), 16“ litá kola Mahalia Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 47 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.6
Emise CO2: 118
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 708 / 1819
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1327 / 523
Rozměr pneu: 205/60 R16
Dacia Jogger Eco-G 100 Expression
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4547
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1632
d) rozvor (mm): 2879
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1055
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 490 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 485
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 635
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Mikesus
7. 7. 2023 09:25
Re: Chceš Dacii
Máš využívat celé spektrum, ne se stale držet v horní čtvrtině. To je zasadni rozdíl.
A ji ak 1l oleje na 1000km až po 150tis km? To jsme měli u dieselove octavky od 30tis km, takže to zas tak hrozné ais nebylo.
Avatar - Mikesus
7. 7. 2023 09:21
Re: Chceš Dacii
Chyba. Tady každý potřebuje 300koni, jinak se nerozjede ze dvorku. :-[]
Avatar - Mikesus
7. 7. 2023 09:19
Re: Chceš Dacii
Aha. Takze aby někdo nezdrzoval, nebyl oznacovan za důchodce nebo svatebního jezdce, musí porušovat zákon? Takhle jsi to myslel?
Avatar - Mikesus
7. 7. 2023 09:16
Re: Jogger
Být masochista a mít 2 tchyně? Ne díky.
7. 7. 2023 06:53
Re: Chceš Dacii
Jazdi takymto sposobom 100k km a motor bude zrely na generalku. Byvaky kolega svojho casu kupil Clio, dennodenne dialnica 140 - 150, po 30k km turbo kaput, na zaruku vymena, po dalsich par tisicoch cudne zvuky z motora, kontrolka, servis. Okrem ineho v oleji nasli piliny, 2 mesiace sa tahal so servisom o zarucnu vymenu motora. Auto nakoniec predal bez opravy, nalial do toho dobre husty olej, aby to klepanie nebolo pocut a sup s tym do Acok. Kupil C5 Aircross 1.2 PT 96 kW. Po 60k km opat na dialnici ustval motor, cuca mu viac oleja, ako benzinu. Iny pripad - Yaris rozhanany tiez po dialnici, po 150k km liter oleja na 1000 km. Pricina ? Systematicke jazdenie v hornej stvrtine otackomera. Takze dalej vyuzivaj cely otackomer :) Tieto male motory su robene na emisie, nie na vykon, vsetko je optimalizovane na rezim 2000-3000 otacok a tak sa k nim treba spravat. Z casu na cas prebehnut do cerveneho, no nerobit z toho standard. Pokial to ma automat, rucnym radenim mu nedovolit podtacat motor pod 2000, hrozi zakarbonovanie a LSPI s destrukciou hornych hran piestov.

Opat ale pripomeniem, ze tempomat na 150 na dialnici nie je svizna jazda. Apropo, ako dlho to na tych 150 zrychluje potom, co si musel spomalit ?