26.4. 2014 Svět motorů

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – Pracant, ale nevychovaný

 

Tříměsíční testování omlazené Dacie Duster ještě víc polarizovalo názory redakce na levné rumunské SUV. Jedni za něj dají ruku do ohně, jiní mu na chuť nepřišli.

Překvapivě komfortní podvozek, ale interiér auta snad vyrobili z bakelitu. A na dálniční jízdy se vůbec nehodí. I takové jsou názory na tři měsíce testovanou Dacii Duster 1.5 dCi/80 kW 4x4 Arctica, během nichž jsme natočili na počítadle zhruba 9000 kilometrů. Zároveň jsme měli šanci pořádně proklepnout faceliftované provedení! S dusterem jsme dokonce během letošní zimy nezimy zažili i zřídkavou sněhovou nadílku, kdy přišel pohon všech kol náramně k duhu. Bez kritiky se však celkové hodnocení neobešlo.

Pracant, jenže hlučný

Jak jste s tím spokojeni? A za kolik vám jezdí? Podobných dotazů jsme slýchávali během služebních cest desítky. Čechy evidentně terénní dacia startující na 249 900 Kč náramně zajímá. Berou ji jako alternativu k vysněné Škodě Yeti, která přece jen cenou patří do jiné kategorie. Jenže kvalitou a zpracováním detailů bohužel také. Nejlépe to vystihuje poznámka v deníku: „Pracant, ale trochu neomalený.“

Takové hodnocení přesně vyjadřuje, jak jsme duster vnímali – na každodenní popojíždění se hodil, perfektně zvládal také rozbité okresky. Na dlouhé dálniční štreky jsme raději sáhli po dlouhodobě testované Kie Cee´d. Představu, že jedeme dusterem na otočku z Prahy do Zlína, jsme hned zaplašili.

Ultrakrátké zpřevodování auta se totiž nejvíc projevilo na dálnici, kde motor řval. Víc než 120 km/h jsme dusterem raději nejezdili. Při tachometrové stotřicítce už průměrná spotřeba rychle rostla z celkových 7,2 l/100 km až k devíti.

Řadit a řadit

Po přesednutí z jiného vozu rozčilovala hlavně rychle vytočená jednička, která nahrazuje u SUV redukci. Při rozjezdu po rovině jsme tak častokrát začínali až na dvojce. A než jsme dosáhli městského rychlostního limitu, mohli se klidně prořadit až k pětce.

S dusterem 4x4 se zkrátka jezdí, jako byste měli o stupeň posunuté řazení. Při cestě do kopce se ovšem dosavadní nevýhoda najednou mění v klad. I čtyřmi lidmi naložená dacia šplhá zdatně, byť 80 kW není žádný zázrak.

Může být i plyn
LPG program je u Dacie velmi rozšířený, nevyhnul se ani dusteru. Plynofikace se dočkal čtyřválec 1.6 16V/75 kW, prodává se od druhé výbavy Cool za 294 900 Kč, Arctica přijde na 309 900 Kč. Výš se už s LPG nedostanete, zapovězen je také pohon všech kol.

Systém pohonu všech kol se volí otočným kolečkem. My jsme ho nechávali v poloze Auto a vůbec se o něj nestarali. Stejně tak jsme měli stále zapnutý režim Eco, což je novinka letošního modelového ročníku. Jde vlastně o takovou zataženou ruční brzdu – zpomaluje reakci motoru na plynový pedál a tím snižuje spotřebu. V praxi to ale moc poznat není. Dynamika je ovlivněna minimálně, spotřeba bohužel také – tříměsíční celkový výsledek těsně nad sedmi litry nafty pokládáme u vozidla této kategorie a velikosti spíš za průměr. Výrobcem udávaný apetit 5,2 l/100 km nepřipadá v úvahu.

Se startem zimou prochladlého vznětového motoru jsme sice problém nikdy neměli, párkrát nás ale překvapilo kuckání poloteplého agregátu pár sekund po startu. Vnímali jsme to hlavně tehdy, když auto dorazilo do garáže a pár hodin nato s ním potřeboval jet někdo jiný. První metry se často odehrávaly přískokem.

Věrný pejsek

Nicméně roli poctivého služebníka plnila dacia dobře a za každého počasí. Během krátkých zimních dnů jsme ocenili výkonné a rozměrné světlomety, které se po modernizaci lehce proměnily. Dobře projasňovaly silnici i po ušpinění od soli a břečky. Ve dne je doplňovaly diody, které provedení před faceliftem nabídnout neumělo.

Připomínky jsme měli k ergonomii interiéru, s níž nic nezmohla ani modernizovaná palubní deska. Proč je například otočný joystick na ovládání zpětných zrcátek umístěn pod pákou ruční brzdy? A koho napadlo usadit displej navigace do prostoru kolen posádky? Při jízdě je tak nemožné věnovat se sledování provozu a současně hledat cestu na mapě. Na druhou stranu samotná navigace MediaNav fungovala bez připomínek. Stejně jako integrované bluetooth handsfree, které jsme na cestách často využívali.

Jednoznačně nejvíc nás štvalo plastové rozšíření prahů – vystoupit, aniž byste si zašpinili nohavice, bylo zkrátka nemožné. Do výčtu kritiky musíme zařadit také extrémní špinění bočních předních oken. Ze stopek zrcátek a kapoty na ně odkapávala špína, kterou vítr strhával s sebou. Čistou rukou bylo nemožné otevřít i víko kufru, kde je tlačítko v liště zcela nechráněno před nečistotami.

Posloužil

Letošní novinkou je rovněž ukazatel venkovní teploty, což máme za běžnou součást konkurenčních vozů. Stejně jako impulzní stahování oken. Bohužel v testované verzi Arctica jen předních. Jak se dozvíte ze samostatného článku „Opravdu 249 900 Kč?“, u dusteru se vyplatí brát nejvyšší výbavu Exception.

Tříměsíční službu v redakci Světa motorů zvládla Dacia Duster podle očekávání. Přesvědčila hlavně pohodlným podvozkem a rozhodně potvrdila, že schopnější čtyřkolku v této cenové kategorii najdete těžko. Nedostatků je ale také dost. Ty holt vyplývají z nízké cenovky a celkově spíš pracovního zaměření vozidla.

Opravdu 249 900 KČ?

Základní cenovka z titulku vypadá zvláště v porovnání s konkurenčními čtyřkolkami naprosto snově, na zkazkách o jedné z nejdostupnějších cest k pohonu 4x4 evidentně něco bude! Ještě chvilku počkejte. Za necelých dvě stě padesát tisíc dostanete Dacii Duster s pohonem jen přední nápravy, zážehovou šestnáctistovkou a výbavou jen o trochu lepší než u Škody Favorit.

Nejlevnější čtyřkolka potom přijde na 319 900 Kč, ovšem stále mluvíme o kombinaci se žravou benzinovou šestnáctistovkou. Aspoň že postup na verzi Cool (pro 4x4 základ) přinesl klimatizaci, dálkově ovládaný centrál a elektrická přední okna. Duster Cool však i nadále bude mít černě lakované nárazníky a výškově stavitelný volant pouze mezi příplatky.

Chcete 4x4 a naftu? V tom případě musíte za specifikací Arctica. Takový duster sice za přibližovadlo pro dělníky už úplně vydávat nemůžete, se vznětovou patnáctistovkou o výkonu 80 kW ale stojí 394 900 Kč. Ano, stále velmi konkurenceschopná nabídka, od výchozího bodu 249 900 Kč jsme však hodně daleko.

S klidným svědomím můžeme doporučit až nejvyšší verzi Exception. Ta se proti Arctice rozšíří o navigaci, litá kola, tempomat, elektrická zadní okna, parkovací senzory vzadu a nějaké ty zkrášlující outdoorové prvky na karoserii. Připlatíte přitom rozumných dvacet tisíc. Konečný účet za slušně vybavený vznětový duster s pohonem všech kol se pak zastaví na částce 414 900 Kč.

CenyAccess Cool Arctica Exception
1.6 16V/77 kW 4x2 249 900 Kč 269 900 Kč 284 900 Kč -
1.6 16V/75 kW 4x2 LPG - 294 900 Kč 309 900 Kč -
1.6 16V/77 kW 4x4 - 319 900 Kč 339 900 Kč -
1.2 TCe/92 kW 4x2 - - 319 900 Kč 339 900 Kč
1.5 dCi/66 kW 4x2 - 309 900 Kč - -
1.5 dCi/80 kW 4x2 - - 339 900 Kč 359 900 Kč
1.5 dCi/80 kW 4x4 - - 394 900 Kč 414 900 Kč

Plusy

  • Skvěle svítí
  • Omyvatelné plasty v interiéru se dobře udržují
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Krátké zpřevodování
  • Dílenské zpracování a materiály v interiéru
  • Hluk a spotřeba při vyšších rychlostech

Základní údaje
Motorpřeplňovaný naftový čtyřválec
Rozvod OHC, 2 ventily na válec
Pohon všech kol
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Zdvihový objem 1461 cm3
Výkon 80 kW při 4000 ot./min
Točivý moment 240 N.m při 1750 ot./min
Nejvyšší rychlost 168 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,9 s
Spotřeba město/mimo město 5,7/5,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km
Emise CO2 135 g/km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2674 mm
Délka x šířka x výška 4315 x 1821 x 1695 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1320/480 kg
Objem palivové nádrže 50 l
Pneu a kola 215/65 R 16
Objem kufru 408/1570 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 3 roky/100 000 km, na lak 2 roky, 6 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného provedení 430 300 Kč (paket Look 15 000 Kč, navigace 7500 Kč, metalíza 12 900 Kč)
Základní cena 394 900 Kč

Autoři: Petr Slováček, Martin Machala, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
K bankmatu jen se smartphonem. Wells Fargo zavádí bezkontaktní bankomaty K bankmatu jen se smartphonem. Wells Fargo zavádí bezkontaktní bankomaty

Klienti americké banky Wells Fargo & Co mohou ve…

Glosa Igora Záruby: Hubatá trefa do černého Glosa Igora Záruby: Hubatá trefa do černého

Evropa má zase skandál, tentokrát slovní. Jeroen…

Stavba Pražského okruhu pokročila do další etapy Stavba Pražského okruhu pokročila do další etapy

Klíčová studie EIA bude připravena v polovině dubna, poté…

Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka

Socialisté míní, že 22 milionů korun by měl zaplatit šéf…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – Pracant, ale…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí? Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí?

Šestistupňová dvouspojková převodovka je v případě…

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady! Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady!

Taková návštěva se v redakci Auto.cz nevidí. Jednoznačně…

 



 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Miláček publika lachtan Meloun: Nejen s ním Zoo Praha nabízí setkání

Miláček publika lachtan Meloun: Nejen s ním Zoo…

Setkání s lachtaní rodinkou v zázemí a polibek od lachtana Melounka je jen jednou z novinek a překvapení, která…

Žantovský si veřejně spletl Klause s Havlem. Jak to exprezident ustál?

Žantovský si veřejně spletl Klause s Havlem. Jak to…

I zkušený diplomat se může někdy pořádně „seknout“. Své o tom ví i exvelvyslanec v USA, Velké Británii a Izraeli…

 

iSport.cz

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…