TEST Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – Pracant, ale nevychovaný
Překvapivě komfortní podvozek, ale interiér auta snad vyrobili z bakelitu. A na dálniční jízdy se vůbec nehodí. I takové jsou názory na tři měsíce testovanou Dacii Duster 1.5 dCi/80 kW 4x4 Arctica, během nichž jsme natočili na počítadle zhruba 9000 kilometrů. Zároveň jsme měli šanci pořádně proklepnout faceliftované provedení! S dusterem jsme dokonce během letošní zimy nezimy zažili i zřídkavou sněhovou nadílku, kdy přišel pohon všech kol náramně k duhu. Bez kritiky se však celkové hodnocení neobešlo.
Pracant, jenže hlučný
Jak jste s tím spokojeni? A za kolik vám jezdí? Podobných dotazů jsme slýchávali během služebních cest desítky. Čechy evidentně terénní dacia startující na 249 900 Kč náramně zajímá. Berou ji jako alternativu k vysněné Škodě Yeti, která přece jen cenou patří do jiné kategorie. Jenže kvalitou a zpracováním detailů bohužel také. Nejlépe to vystihuje poznámka v deníku: „Pracant, ale trochu neomalený.“
Takové hodnocení přesně vyjadřuje, jak jsme duster vnímali – na každodenní popojíždění se hodil, perfektně zvládal také rozbité okresky. Na dlouhé dálniční štreky jsme raději sáhli po dlouhodobě testované Kie Cee´d. Představu, že jedeme dusterem na otočku z Prahy do Zlína, jsme hned zaplašili.
Ultrakrátké zpřevodování auta se totiž nejvíc projevilo na dálnici, kde motor řval. Víc než 120 km/h jsme dusterem raději nejezdili. Při tachometrové stotřicítce už průměrná spotřeba rychle rostla z celkových 7,2 l/100 km až k devíti.
Řadit a řadit
Po přesednutí z jiného vozu rozčilovala hlavně rychle vytočená jednička, která nahrazuje u SUV redukci. Při rozjezdu po rovině jsme tak častokrát začínali až na dvojce. A než jsme dosáhli městského rychlostního limitu, mohli se klidně prořadit až k pětce.
S dusterem 4x4 se zkrátka jezdí, jako byste měli o stupeň posunuté řazení. Při cestě do kopce se ovšem dosavadní nevýhoda najednou mění v klad. I čtyřmi lidmi naložená dacia šplhá zdatně, byť 80 kW není žádný zázrak.
Může být i plyn |
LPG program je u Dacie velmi rozšířený, nevyhnul se ani dusteru. Plynofikace se dočkal čtyřválec 1.6 16V/75 kW, prodává se od druhé výbavy Cool za 294.900 Kč, Arctica přijde na 309.900 Kč. Výš se už s LPG nedostanete, zapovězen je také pohon všech kol. |
Systém pohonu všech kol se volí otočným kolečkem. My jsme ho nechávali v poloze Auto a vůbec se o něj nestarali. Stejně tak jsme měli stále zapnutý režim Eco, což je novinka letošního modelového ročníku. Jde vlastně o takovou zataženou ruční brzdu – zpomaluje reakci motoru na plynový pedál a tím snižuje spotřebu. V praxi to ale moc poznat není. Dynamika je ovlivněna minimálně, spotřeba bohužel také – tříměsíční celkový
výsledek těsně nad sedmi litry nafty pokládáme u vozidla této kategorie a velikosti spíš za průměr. Výrobcem udávaný apetit 5,2 l/100 km nepřipadá v úvahu.
Se startem zimou prochladlého vznětového motoru jsme sice problém nikdy neměli, párkrát nás ale překvapilo kuckání poloteplého agregátu pár sekund po startu. Vnímali jsme to hlavně tehdy, když auto dorazilo do garáže a pár hodin nato s ním potřeboval jet někdo jiný. První metry se často odehrávaly přískokem.
Věrný pejsek
Nicméně roli poctivého služebníka plnila dacia dobře a za každého počasí. Během krátkých zimních dnů jsme ocenili výkonné a rozměrné světlomety, které se po modernizaci lehce proměnily. Dobře projasňovaly silnici i po ušpinění od soli a břečky. Ve dne je doplňovaly diody, které provedení před faceliftem nabídnout neumělo.
Připomínky jsme měli k ergonomii interiéru, s níž nic nezmohla ani modernizovaná palubní deska. Proč je například otočný joystick na ovládání zpětných zrcátek umístěn pod pákou ruční brzdy? A koho napadlo usadit displej navigace do prostoru kolen posádky? Při jízdě je tak nemožné věnovat se sledování provozu a současně hledat cestu na mapě. Na druhou stranu samotná navigace MediaNav fungovala bez připomínek. Stejně jako integrované bluetooth handsfree, které jsme na cestách často využívali.
Jednoznačně nejvíc nás štvalo plastové rozšíření prahů – vystoupit, aniž byste si zašpinili nohavice, bylo zkrátka nemožné. Do výčtu kritiky musíme zařadit také extrémní špinění bočních předních oken. Ze stopek zrcátek a kapoty na ně odkapávala špína, kterou vítr strhával s sebou. Čistou rukou bylo nemožné otevřít i víko kufru, kde je tlačítko v liště zcela nechráněno před nečistotami.
Posloužil
Letošní novinkou je rovněž ukazatel venkovní teploty, což máme za běžnou součást konkurenčních vozů. Stejně jako impulzní stahování oken. Bohužel v testované verzi Arctica jen předních. Jak se dozvíte ze samostatného článku „Opravdu 249.900 Kč?“, u dusteru se vyplatí brát nejvyšší výbavu Exception.
Tříměsíční službu v redakci Světa motorů zvládla Dacia Duster podle očekávání. Přesvědčila hlavně pohodlným podvozkem a rozhodně potvrdila, že schopnější čtyřkolku v této cenové kategorii najdete těžko. Nedostatků je ale také dost. Ty holt vyplývají z nízké cenovky a celkově spíš pracovního zaměření vozidla.
Opravdu 249.900 KČ?
Základní cenovka z titulku vypadá zvláště v porovnání s konkurenčními čtyřkolkami naprosto snově, na zkazkách o jedné z nejdostupnějších cest
k pohonu 4x4 evidentně něco bude! Ještě chvilku počkejte. Za necelých dvě stě padesát tisíc dostanete Dacii Duster s pohonem jen přední nápravy,
zážehovou šestnáctistovkou a výbavou jen o trochu lepší než u Škody Favorit.
Nejlevnější čtyřkolka potom přijde na 319.900 Kč, ovšem stále mluvíme o kombinaci se žravou benzinovou šestnáctistovkou. Aspoň že postup na verzi Cool (pro 4x4 základ) přinesl klimatizaci, dálkově ovládaný centrál a elektrická přední okna. Duster Cool však i nadále bude mít černě lakované nárazníky a výškově stavitelný volant pouze mezi příplatky.
Chcete 4x4 a naftu? V tom případě musíte za specifikací Arctica. Takový duster sice za přibližovadlo pro dělníky už úplně vydávat nemůžete, se vznětovou patnáctistovkou o výkonu 80 kW ale stojí 394.900 Kč. Ano, stále velmi konkurenceschopná nabídka, od výchozího bodu 249.900 Kč jsme však hodně daleko.
S klidným svědomím můžeme doporučit až nejvyšší verzi Exception. Ta se proti Arctice rozšíří o navigaci, litá kola, tempomat, elektrická zadní okna, parkovací senzory vzadu a nějaké ty zkrášlující outdoorové prvky na karoserii. Připlatíte přitom rozumných dvacet tisíc. Konečný účet za slušně vybavený vznětový duster s pohonem všech kol se pak zastaví na částce 414.900 Kč.
Ceny | Access | Cool | Arctica | Exception |
1.6 16V/77 kW 4x2 | 249 900 Kč | 269 900 Kč | 284 900 Kč | - |
1.6 16V/75 kW 4x2 LPG | - | 294 900 Kč | 309 900 Kč | - |
1.6 16V/77 kW 4x4 | - | 319 900 Kč | 339 900 Kč | - |
1.2 TCe/92 kW 4x2 | - | - | 319 900 Kč | 339 900 Kč |
1.5 dCi/66 kW 4x2 | - | 309 900 Kč | - | - |
1.5 dCi/80 kW 4x2 | - | - | 339 900 Kč | 359 900 Kč |
1.5 dCi/80 kW 4x4 | - | - | 394 900 Kč | 414 900 Kč |
Plusy
- Skvěle svítí
- Omyvatelné plasty v interiéru se dobře udržují
- Komfortní podvozek
Minusy
- Krátké zpřevodování
- Dílenské zpracování a materiály v interiéru
- Hluk a spotřeba při vyšších rychlostech
Základní údaje | |
Motor | přeplňovaný naftový čtyřválec |
Rozvod | OHC, 2 ventily na válec |
Pohon | všech kol |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená |
Zdvihový objem | 1461 cm3 |
Výkon | 80 kW při 4000 ot./min |
Točivý moment | 240 N.m při 1750 ot./min |
Nejvyšší rychlost | 168 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,9 s |
Spotřeba město/mimo město | 5,7/5,0 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,2 l/100 km |
Emise CO2 | 135 g/km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor náprav | 2674 mm |
Délka x šířka x výška | 4315 x 1821 x 1695 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1320/480 kg |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Pneu a kola | 215/65 R 16 |
Objem kufru | 408/1570 l |
ZÁRUKY A CENY | |
Celková záruka | 3 roky/100 000 km, na lak 2 roky, 6 let na neprorezavění karoserie |
Cena testovaného provedení | 430 300 Kč (paket Look 15 000 Kč, navigace 7500 Kč, metalíza 12 900 Kč) |
Základní cena | 394 900 Kč |
Autoři: Petr Slováček, Martin Machala, Svět motorů