Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – Pracant, ale nevychovaný

Svět motorů
Diskuze (64)
Tříměsíční testování omlazené Dacie Duster ještě víc polarizovalo názory redakce na levné rumunské SUV. Jedni za něj dají ruku do ohně, jiní mu na chuť nepřišli.

Překvapivě komfortní podvozek, ale interiér auta snad vyrobili z bakelitu. A na dálniční jízdy se vůbec nehodí. I takové jsou názory na tři měsíce testovanou Dacii Duster 1.5 dCi/80 kW 4x4 Arctica, během nichž jsme natočili na počítadle zhruba 9000 kilometrů. Zároveň jsme měli šanci pořádně proklepnout faceliftované provedení! S dusterem jsme dokonce během letošní zimy nezimy zažili i zřídkavou sněhovou nadílku, kdy přišel pohon všech kol náramně k duhu. Bez kritiky se však celkové hodnocení neobešlo.

Pracant, jenže hlučný

Jak jste s tím spokojeni? A za kolik vám jezdí? Podobných dotazů jsme slýchávali během služebních cest desítky. Čechy evidentně terénní dacia startující na 249 900 Kč náramně zajímá. Berou ji jako alternativu k vysněné Škodě Yeti, která přece jen cenou patří do jiné kategorie. Jenže kvalitou a zpracováním detailů bohužel také. Nejlépe to vystihuje poznámka v deníku: „Pracant, ale trochu neomalený.“

Takové hodnocení přesně vyjadřuje, jak jsme duster vnímali – na každodenní popojíždění se hodil, perfektně zvládal také rozbité okresky. Na dlouhé dálniční štreky jsme raději sáhli po dlouhodobě testované Kie Cee´d. Představu, že jedeme dusterem na otočku z Prahy do Zlína, jsme hned zaplašili.

Ultrakrátké zpřevodování auta se totiž nejvíc projevilo na dálnici, kde motor řval. Víc než 120 km/h jsme dusterem raději nejezdili. Při tachometrové stotřicítce už průměrná spotřeba rychle rostla z celkových 7,2 l/100 km až k devíti.

Řadit a řadit

Po přesednutí z jiného vozu rozčilovala hlavně rychle vytočená jednička, která nahrazuje u SUV redukci. Při rozjezdu po rovině jsme tak častokrát začínali až na dvojce. A než jsme dosáhli městského rychlostního limitu, mohli se klidně prořadit až k pětce.

S dusterem 4x4 se zkrátka jezdí, jako byste měli o stupeň posunuté řazení. Při cestě do kopce se ovšem dosavadní nevýhoda najednou mění v klad. I čtyřmi lidmi naložená dacia šplhá zdatně, byť 80 kW není žádný zázrak.

Může být i plyn
LPG program je u Dacie velmi rozšířený, nevyhnul se ani dusteru. Plynofikace se dočkal čtyřválec 1.6 16V/75 kW, prodává se od druhé výbavy Cool za 294.900 Kč, Arctica přijde na 309.900 Kč. Výš se už s LPG nedostanete, zapovězen je také pohon všech kol.

Systém pohonu všech kol se volí otočným kolečkem. My jsme ho nechávali v poloze Auto a vůbec se o něj nestarali. Stejně tak jsme měli stále zapnutý režim Eco, což je novinka letošního modelového ročníku. Jde vlastně o takovou zataženou ruční brzdu – zpomaluje reakci motoru na plynový pedál a tím snižuje spotřebu. V praxi to ale moc poznat není. Dynamika je ovlivněna minimálně, spotřeba bohužel také – tříměsíční celkový

výsledek těsně nad sedmi litry nafty pokládáme u vozidla této kategorie a velikosti spíš za průměr. Výrobcem udávaný apetit 5,2 l/100 km nepřipadá v úvahu.

Se startem zimou prochladlého vznětového motoru jsme sice problém nikdy neměli, párkrát nás ale překvapilo kuckání poloteplého agregátu pár sekund po startu. Vnímali jsme to hlavně tehdy, když auto dorazilo do garáže a pár hodin nato s ním potřeboval jet někdo jiný. První metry se často odehrávaly přískokem.

Věrný pejsek

Nicméně roli poctivého služebníka plnila dacia dobře a za každého počasí. Během krátkých zimních dnů jsme ocenili výkonné a rozměrné světlomety, které se po modernizaci lehce proměnily. Dobře projasňovaly silnici i po ušpinění od soli a břečky. Ve dne je doplňovaly diody, které provedení před faceliftem nabídnout neumělo.

Připomínky jsme měli k ergonomii interiéru, s níž nic nezmohla ani modernizovaná palubní deska. Proč je například otočný joystick na ovládání zpětných zrcátek umístěn pod pákou ruční brzdy? A koho napadlo usadit displej navigace do prostoru kolen posádky? Při jízdě je tak nemožné věnovat se sledování provozu a současně hledat cestu na mapě. Na druhou stranu samotná navigace MediaNav fungovala bez připomínek. Stejně jako integrované bluetooth handsfree, které jsme na cestách často využívali.

Jednoznačně nejvíc nás štvalo plastové rozšíření prahů – vystoupit, aniž byste si zašpinili nohavice, bylo zkrátka nemožné. Do výčtu kritiky musíme zařadit také extrémní špinění bočních předních oken. Ze stopek zrcátek a kapoty na ně odkapávala špína, kterou vítr strhával s sebou. Čistou rukou bylo nemožné otevřít i víko kufru, kde je tlačítko v liště zcela nechráněno před nečistotami.

Posloužil

Letošní novinkou je rovněž ukazatel venkovní teploty, což máme za běžnou součást konkurenčních vozů. Stejně jako impulzní stahování oken. Bohužel v testované verzi Arctica jen předních. Jak se dozvíte ze samostatného článku „Opravdu 249.900 Kč?“, u dusteru se vyplatí brát nejvyšší výbavu Exception.

Tříměsíční službu v redakci Světa motorů zvládla Dacia Duster podle očekávání. Přesvědčila hlavně pohodlným podvozkem a rozhodně potvrdila, že schopnější čtyřkolku v této cenové kategorii najdete těžko. Nedostatků je ale také dost. Ty holt vyplývají z nízké cenovky a celkově spíš pracovního zaměření vozidla.

Opravdu 249.900 KČ?

Základní cenovka z titulku vypadá zvláště v porovnání s konkurenčními čtyřkolkami naprosto snově, na zkazkách o jedné z nejdostupnějších cest

k pohonu 4x4 evidentně něco bude! Ještě chvilku počkejte. Za necelých dvě stě padesát tisíc dostanete Dacii Duster s pohonem jen přední nápravy,

zážehovou šestnáctistovkou a výbavou jen o trochu lepší než u Škody Favorit.

Nejlevnější čtyřkolka potom přijde na 319.900 Kč, ovšem stále mluvíme o kombinaci se žravou benzinovou šestnáctistovkou. Aspoň že postup na verzi Cool (pro 4x4 základ) přinesl klimatizaci, dálkově ovládaný centrál a elektrická přední okna. Duster Cool však i nadále bude mít černě lakované nárazníky a výškově stavitelný volant pouze mezi příplatky.

Chcete 4x4 a naftu? V tom případě musíte za specifikací Arctica. Takový duster sice za přibližovadlo pro dělníky už úplně vydávat nemůžete, se vznětovou patnáctistovkou o výkonu 80 kW ale stojí 394.900 Kč. Ano, stále velmi konkurenceschopná nabídka, od výchozího bodu 249.900 Kč jsme však hodně daleko.

S klidným svědomím můžeme doporučit až nejvyšší verzi Exception. Ta se proti Arctice rozšíří o navigaci, litá kola, tempomat, elektrická zadní okna, parkovací senzory vzadu a nějaké ty zkrášlující outdoorové prvky na karoserii. Připlatíte přitom rozumných dvacet tisíc. Konečný účet za slušně vybavený vznětový duster s pohonem všech kol se pak zastaví na částce 414.900 Kč.

Ceny Access Cool Arctica Exception
1.6 16V/77 kW 4x2 249 900 Kč 269 900 Kč 284 900 Kč -
1.6 16V/75 kW 4x2 LPG - 294 900 Kč 309 900 Kč -
1.6 16V/77 kW 4x4 - 319 900 Kč 339 900 Kč -
1.2 TCe/92 kW 4x2 - - 319 900 Kč 339 900 Kč
1.5 dCi/66 kW 4x2 - 309 900 Kč - -
1.5 dCi/80 kW 4x2 - - 339 900 Kč 359 900 Kč
1.5 dCi/80 kW 4x4 - - 394 900 Kč 414 900 Kč

Plusy

  • Skvěle svítí
  • Omyvatelné plasty v interiéru se dobře udržují
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Krátké zpřevodování
  • Dílenské zpracování a materiály v interiéru
  • Hluk a spotřeba při vyšších rychlostech
Základní údaje
Motor přeplňovaný naftový čtyřválec
Rozvod OHC, 2 ventily na válec
Pohon všech kol
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Zdvihový objem 1461 cm3
Výkon 80 kW při 4000 ot./min
Točivý moment 240 N.m při 1750 ot./min
Nejvyšší rychlost 168 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,9 s
Spotřeba město/mimo město 5,7/5,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km
Emise CO2 135 g/km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2674 mm
Délka x šířka x výška 4315 x 1821 x 1695 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1320/480 kg
Objem palivové nádrže 50 l
Pneu a kola 215/65 R 16
Objem kufru 408/1570 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 3 roky/100 000 km, na lak 2 roky, 6 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného provedení 430 300 Kč (paket Look 15 000 Kč, navigace 7500 Kč, metalíza 12 900 Kč)
Základní cena 394 900 Kč

Autoři: Petr Slováček, Martin Machala, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (64)
29. 5. 2017 20:24
Dacia
My jsme tenhle model koupili před pár měsíci v obchodě Dacia Praha Zličín -
[odkaz] - a jsme maximálně spokojení. S nákupem nám v obchodě maximálně pomohli, mohu jen doporučit. :-)
4. 3. 2015 10:50
Re: Strašné auto
Ano v tomhle státě běžné obyvatelstvo přihazuje 100vky tisíc jen tak. mimochodem v BMW X1 jsem krátkou dobu jezdil a zpracování na tu cenovku žádný zázrak.
např. středová konzole nemá sice otřepy ,ale slícování hrůza kvalita potahů nic moc.
A např. Kolega má Oktávii lll v eleganci (cenovka vysoká) a má plastovou výplň dveří.
Manželce jsem koupil Fiat 500l/mimochodem byl bych rád aby se auto cz této značce věnovalo trochu více/ má proti nové fabii za super cenu vše od autom .Klímy ,deštov.senzor, světelný senzor rádia tempomatu, hilholdru.16 alu. A dokonce stále 4válec, i když ten je opravdu líný. Ale proti HTP......
Avatar - The Spešl Uan
15. 5. 2014 14:29
Re: Strašné auto
Viz můj názor.Když chceš auto do Lightterrainu pod 300000 Kč,pochopíš.To není rodinné auto!!!!Chápeš??Už mě lidi s podobným názorem jako ty začínjí deptat.Jo,taky bych si ho nikdy nekoupil,ale to až 300 000 nic neznamená ve světě limuzín,tady je to cena auta!!!!Prostě se s tvým názorem neshodnu a celkem mi vadí.Je šíleně,šíleně neobjektivní!!!!
Avatar - Volvomatej
11. 5. 2014 18:27
Strašné auto
Za 400 tisíc korun bych si takhle hnusné a špatně vybavené auto nikdy nekoupil. To je lepší si 100 až 300 tisíc připlatit a koupit Škodu Yeti nebo BMW X1.
3. 5. 2014 09:26
Pane redaktore, toto myslíte vážně?
Vážený pane "redaktore",
po přečtení tohoto článku jsem byl nucen se zaregistrovat, abych Vám mohl napsat reakci na Váš článek. Víte, každý jsme pro něco určen, pro něco máme talent. Vy pro motoristickou novinařinu nemáte ani jedno, ani druhé, tak prosím, zaměřte své úsilí jiným směrem. Ptáte se co mě vede k tomu, abych měl tento názor? Hodně toho napsal kolega rohYpnol a tak budu nějaké body opakovat.
Mít auto půjčené na 9000 km a nezjistit zásadní principy ovládání, které jsou dokonce uvedeny v manuálu, to je na pováženou. Tak a konkrétně.
Psát že Duster je alternativou pro vysněnou Škodu Yeti, to asi nemyslíte vážně? Mám pocit, že Vaše sny a představy, byste neměl, jakožto novinář, presentovat jako všeobecný názor. Někdo má rád auto plné elektroniky, asistenty, zpracování bez chybičky, jiný má rád jednoduchost, praktičnost, robustnost a chybějící současné systému mu vůbec nechybí. Někdo chce jezdit po dálnicích a má SUV ve dvoukolce, jiný rád terén a raději si pořídí něco, čím to projede. Jako novinář řekněte svůj názor, ale nemluvte za zbytek národa.
Bakelitový interiér. Víte, co to je bakelit? Já nevím, jezdil jsem ledasčím, ale že bych se nechal unášet jestli je interiér měkký, tvrdý, ze dřeva, plastu,..?? Mě zajímalo jestli splňuje svůj účel - je praktický, jestli nevrže, jak se ošetřuje a pak samozřejmě design. Nový design Dusteru je velkým skokem kupředu, pro Dacii a dle ohlasu lidí se v této kategorii velmi vydařil. Ano, je tam vidět že je to z levnější kategorie - ve spárách jsou vidět otřepy z formy, někde není lícování na 100%, ale toto je vidět pokud se hledá. Jinak je interiér bytelný, praktický a stačí ho přetřít vlhkým hadrem a je OK. Problémem bude lemování Media NAV a schránky nad výdechy klimatizace - ten je lakovaný a časem se asi poškrábe, ale toto je o pečlivosti posádky. Samozřejmě se nedá tento interiér srovnat s jiným automobilem z jiné cenové kategorie, ale nepřipadá Vám logické, že ta cena á být někde vidět?
Zpřevodování. Pane, návod je od toho, aby se četl. Pokud by jste tak učinil, dočetl byste se, že převodový stupeň 1 nemáte na rozjezd používat, běžně se rozjíždí na druhý. Ano, převodovka je krátká, ale to je dáno zaměřením vozu. A toto je o rozumu kupujícího, protože kdo chce denně jezdit delší trasu po dálnici vysokou rychlostí a koupí si tento model, tak je chyba ve výběru, nikoliv v autě. Toto auto nemá sebemenší problém s dálnicí, ale pouze za předpokladu rozumné rychlostí - cca 120, pak spotřeba opravdu roste, jízdní komfort je pořád velmi dobrý. Ovšem prioritní zaměření tohoto zpřevodování jsou okresní silnice, terén a jízdy bez požadavků na tempo 130 a více. Podvozek je vynikající, jeho tlumení nerovností a stabilita je velmi dobrá.
Spotřeba je o tom, jak máte dřevěnou nohu a umíte využívat charakter vozu. Já se momentálně pohybuji na 5.5 litrů, ovšem bez provozu po dálnicích. Nemá-li někdo cit, může opravdu jezdit za 8.5 litru.
LED diody. Zvídavý redaktor na svém místě, by se zcela jistě bližším pohledem přesvědčil o tom, že světlo je osazenou dvouvláknovou žárovkou, ale toto bych u Vás asi neměl očekávat. Snad jsem někde četl, že pro jiné trhy se tam LED opravdu dává, ale jestli to byla správná informace, to nevím.
Proč je ovládání zrcátek pod ruční brzdou? Nevím, ale mě to vyhovuje. Předchozí generace měla ovládání okýnek na středovém panelu a mezi námi, mě to přijde mnohem lepší řešení, než předepisuje současná móda - na panelu dveřích. Nemyslím v provedení Dacie, ale všeobecně.
Umístění Media NAV - ano mohlo by být výše, ale i jiné automobilky to mají takto a v praxi je toto bez problémů použitelné. Na delší studování mapy, či ZAKÁZANÉ ovládání během jízdy to opravdu není vhodné, ale nevidím to jako zásadní prohřešek.
Odhlučnění je po facelitu na velmi vysoké úrovni a to jak po stránce motoru, tak i podvozku. Jasně, nedá se to srovnat s autem s cenovkou x 2, ale pokud se svezu současnými vozy z podobné cenové kategorie, ať je to SUV či klasický osobák, dá se říct že Duster je někdy i předčí. Podle reakce lidí které se svezli si myslím, že toto není jen můj názor.
Málo psaná informace, mám pocit že vy jste ji ignorovali úplně, je zásadní věc - přepracovaná výfuková soustava, která je nyní lépe řešena a chráněna proti poškození. Málo se také píše o rozjezdovém asistentu, který je také u Dacie novinkou.
Tímto raději končím své psaní a toto bych chtěl doporučit i Vám. Kvalita serveru auto.cz je dána jeho redaktory a Váš způsob psaní opravdu není cesta, jak docílit kvality vyšší.
S přáním hezkého dne
J. Vaško