reklama


Dacia Sandero 1,4 – Drákula pro nenáročné

Dacia Sandero 1,4 – Drákula pro nenáročné

 
 

Dokáže se jeden z nejlevnějších nových vozů na našem trhu, Dacia Sandero 1,4, podívat zpříma do očí moderním automobilům ze segmentu malých vozů?

Na stránkách serveru Auto.cz se denně setkáváte s mnoha a mnoha automobily. Každý je něčím výjimečný a každý z nich si zaslouží pozornost. Většina opravdu zajímavých vozů je výjimečná nejen tím, co umí a co dokážou, ale také svou cenou, resp. dostupností pro běžného smrtelníka.

Dnes máme tu čest s vozem, který zdánlivě v ničem nevyniká...nejezdí nejrychleji, není nekrásnější, nenalezneme v něm ty nejkvalitnější materiály – a přesto je z jistého úhlu pohledu naprosto výjimečný. Testovaná Dacia Sandero s benzinovým agregátem o objemu 1,4 litru se totiž v základní výbavě Access prodává za naprosto vynikající cenu 179.900,- Kč.

Pro náš test jsme měli k dispozici verzi v nejvyšší výbavě Lauréate za stále ještě velmi sympatických 229.900,- Kč, ke kterým se ovšem ještě přidají příplatky za autorádio Blaupunkt či za kola z lehkých slitin. Jedním z našich hlavních cílů v tomto testu ovšem bylo zjistit, zda Dacia Sandero obstojí jako celek i v pomyslné nejlevnější výbavě.

Nepřehlédněte
TEST Dacia Sandero 1,6 - Hurá do Evropy

Český zákazník se nenechá opít rohlíkem. Životní úroveň rok od roku stoupá, zvykáme si na nové vozy ze Západní Evropy či Japonska. Tradičně silnou pozici má na našem trhu také domácí automobilka z Mladé Boleslavi a velmi ambiciózní nástup v posledních letech zažívají se svými novými modely Korejci. Hlásíme se čím dál tím více ke stylu života svých sousedů ze západu a nyní k nám dorazila z východu Dacia a láká nás svou cenou. Má čím zaujmout?

obrázek [300 x 272] V první řadě si musíme říci, co je vlastně nejnovější model automobilky z Rumunska zač. Dacia Sandero úspěšně navazuje na nízkorozpočtový model Logan, ke kterému ovšem přidává velmi důležitou porci pro středoevropana lehko stravitelného designu. Navíc se jedná o vůz s v Evropě tolik oblíbenou karoserií hatchback. Protože Dacia patří pod křídla francouzského Renaultu, v interiéru nalezneme mnoho známých koncernových ovladačů a tlačítek, která si pamatujeme už z Loganu. Sandero s ním totiž sdílí zhruba 70 % komponent.

Nahoře huj, dole...

...osvědčená technika. Zážehová jednačtyřka s osmiventilovou technikou rozhodně není výkřik poslední techniky, svou práci ovšem odvádí statečně. Její výkon 55 kW sice dělá ze Sandera poněkud línějšího účastníka silničního provozu, na klidné vyjížďky ovšem s přehledem stačí. Nulová výkonová rezerva je každopádně věc nepříjemná a i proto bychom spíše doporučovali silnější šestnáctistovku.

Kultivovanost motoru v nižších a středních otáčkách je na přijatelné úrovni, ale vytočen zní jako roj rozzlobených vos. Poměrně potěšitelná je i spotřeba. Při reálné rychlosti 100 km/h si motor řekne o 6,4 litru Naturalu na 100 kilometrů (otáčky motoru jsou rovny 2750 ot./min.), při rychlosti 130 km/h je to již 8,1 litru a motor točí 3750 otáček za minutu. Delší jízda touto rychlostí je sice možná (pokud nejsou přítomny větší kopce, v nich motoru rychle dochází dech), avšak z vozu je v tu chvíli cítit výrazný neklid. Vysloveně komfortní naladění pružin a nízká pohotovostní hmotnost ve spojení s nekomunikativním řízením nedělají ze Sandera právě ideální dopravní prostředek na dálnice. Přibližně od rychlosti 120 km/h výše v kabině rychle narůstá aerodynamický hluk, a proto bude ideální dálniční tempo ležet mezi 110 a 120 km/h, kde si Sandero z nádrže vyžádá 7 l paliva na 100 km.

Jízdní vlastnosti jsou logicky na chvostu segmentu. I mezi malými vozy dnes nalezneme na silnici velmi šikovné modely, na které ovšem Sandero pocitově ztrácí dvě až tři automobilové generace. Zázraky se opravdu nedějí. Velké náklony v zatáčkách jsou důsledkem vysloveně komfortně naladěného podvozku, který Sandero posouvá do pozice levné „nákupní tašky“ či rodinného vozu pro nenáročné řidiče. Dobrou zprávou je, že absenci sportovnějších ambicí nahrazuje Sandero velmi dobrým jízdním komfortem zejména po rozbitých silnicích nižších tříd. Na kostkách se ovšem projevil závažný neduh interiéru – výrazná rezonance. Při delším úseku jízdy po kostkách si posádka musí připadat jako v ohromném pojízdném subwooferu. Kontrolka špatně zavřených dveří navíc na nerovnostech problikávala a poutala tak svým červeným světlem, zejména v noci, zbytečně řidičovu pozornost.

Řízení sice není ani nadprůměrně komunikativní ani přesné, ovšem vzhledem k ceně se dá průměrný výsledek považovat za úspěch. Naopak za řazení musíme Dacii (či spíše Renault) pochválit, protože manuální pětistupňová převodovka fungovala velmi dobře. Její chod je dostatečně přesný, dráhy nejsou dlouhé, a tak je manipulace s pákou naprosto bezproblémová. Ale ta spojka... Spojkový pedál je měkký (což by nevadilo) a spojka zabírá velmi záhy a ostře (což vadí). Chce to několikadenní cvik, než se řidič dokáže rozjet i do kopce bez výraznějšího zacouvání směrem vzad a bez škubání či dokonce zhasnutí motoru.

Prostor za babku

obrázek [300 x 235] Uvnitř vozu vás přivítá o poznání útulnější interiér než ten, jaký známe z Loganu. I tento je sice na první pohled poněkud nízkorozpočtový, ovšem celkové pojetí a dojem z něj je dobrý. Vše je na svém místě, nic neskřípe a i design je již o něco poplatnější 21. století. Hlavním žolíkem Sandera je ovšem prostor. Do vozu se celkem bez problémů vejde pět cestujících, zavazadlový prostor má základní objem velmi dobrých 320 litrů (1200 litrů po sklopení zadních sedadel). Pohledem do tabulky zjistíme, že co se týče prostoru, nabízí tento rumunský vůz za 179.900,- Kč v podstatě shodný prostor s domácí Škodou Fabia. A tu za podobné peníze s čtyřválcem opravdu neseženete.

Drákula na českém trhu

Dacia Sandero je levný vůz postavený na základě odzkoušené, starší techniky. S trochu nadsázky (opravdu jen trochou) se dá hovořit o vozu z minulého tisíciletí. Jenže, jak náš test potvrdil, i takový vůz se může stát plnohodnotným rodinným vozem. A může být váš již za 179.900,- Kč, tedy pokud si necháte zajít chuť na výbavu, kterou již léta bereme v nových automobilech za samozřejmou. Rozloučit se budete muset například s nastavitelným volantem, airbagem pro spolujezdce, vnitřní recirkulací vzduchu, centrálním zamykáním, ukazatelem špatně zavřených dveří, osvětlením zavazadlového prostoru či s výškově stavitelným sedadlem řidiče. Za své peníze ovšem dostanete nový automobil s příjemným designem, zárukou a jistotou původu.

Nepřehlédněte
TEST Dacia Logan MCV 1.5 dCi - Nákladová záležitost

V testované verzi ve výbavovém stupni Lauréate s klimatizací, rádiem a koly z lehkých slitin je Sandero k dostání za cenu 257.900,- Kč. To už je relativně hodně peněz za tento vůz, zvláště viděno optikou konkurence. Před nedávnem testovaný Chevrolet Aveo 1,4 LT měl ve výbavě navíc například automatickou klimatizaci, rádio s ovládáním na koženém volantu, boční airbagy (u Sandera za dalších 4.500,- Kč), výkonnější agregát (55 vs. 74 kW) či elektricky ovládaná zadní okna. To vše za cenu 294.900,- Kč. Podle nás má Dacia Sandero smysl pouze tehdy, pokud je váš cíl opravdu levný nový vůz, protože jeho dovybavením na maximální úroveň (u Dacie) se již cenově dostává do velmi živých vod třídy malých vozů. Zde ovšem ani jeho nadprůměrný vnitřní prostor, objektivně viděno, nedokáže zvrátit misku vah zpět na stranu Sandera.

První cena vozu179.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Access)
První cena vozu s testovanou motorizací219.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Access)
Základní cena testovaného vozu229.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Lauréate)
Cena testovaného vozu vč. příplatků257.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Lauréate)

Plusy

  • prostorný interiér
  • dobrý poměr cena/výkon
  • komfortní podvozek
  • dobrý design, který není poplatný nízké ceně

Minusy

  • vibrující plynový pedál
  • pouze výškově stavitelný volant
  • nad 4000 otáček hlučnější motor
  • při vyšších rychlostech akustická nepohoda
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Sandero 1,4

Cena v základní výbavě: 229 900 Kč Cena v testované výbavě: 257 900 Kč

Základní výbava:ABS, čelní airbag řidiče a spolujezdce, imobilizér, hydraulický posilovač řízení, palubní počítač, multifunkční displej, výškově stavitelný volant, elektronicky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna

Výbava testovaného vozu:Disky kol z lehké slitiny (+ 9.000), manuální klimatizace (+ 14.000,-), autorádio s CD přehrávačem Blaupunkt (+ 5.000,-)

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla

První smrtelná nehoda v samořidícím automobilu od Tesly…

Pochodu za práva žen se zúčastnilo půl milionu lidí. Asi vyrovnal Trumpovu inauguraci Pochodu za práva žen se zúčastnilo půl milionu lidí. Asi vyrovnal Trumpovu inauguraci

Účast na dnešním pochodu za práva žen ve Washingtonu se…

Typické finanční chyby v různých fázích života a jak se jim vyhnout Typické finanční chyby v různých fázích života a jak se jim vyhnout

Člověk se stále učí. Často ze svých chyb. Někdy je však…

 
Technické údaje
Motor Dacia Sandero 1,4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 161
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1036 / 500
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4020
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1534
d) rozvor (mm): 2588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 4480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dacia Sandero 1,4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,46
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

 




První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Sandero se v rámci modernizace dočkalo inovovaného…

 



 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Dnes 18:56

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Lyžařka (11) vjela na Dolní Moravě do stromu: Lékaři ji museli oživovat

Lyžařka (11) vjela na Dolní Moravě do stromu: Lékaři…

Sobotní jasná obloha vylákala na hory velké množství lyžařů. Bohužel pro dvě lyžařky den skončil v nemocnici.…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Opustí Slavii? Manažerovi jsem volal, ale nemyslím na to, říká Zmrhal

Opustí Slavii? Manažerovi jsem volal, ale nemyslím…

V minulé zimní přípravě byl blízko přestupu do zahraničí. Tehdy se ještě Jaromíra Zmrhala nehodlala Slavia…

Vukadinovič už zase hrál za Zlín. Viděl jsem se někde jinde, přiznal

Vukadinovič už zase hrál za Zlín. Viděl jsem se…

Čert vem tři góly od druholigové Olomouce (1:3). Ve Zlíně se tetelí, že se na place poprvé v přípravě objevil…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama