Dacia Sandero 1,4 – Drákula pro nenáročné

Dacia Sandero 1,4 – Drákula pro nenáročné

 
 

Dokáže se jeden z nejlevnějších nových vozů na našem trhu, Dacia Sandero 1,4, podívat zpříma do očí moderním automobilům ze segmentu malých vozů?

Na stránkách serveru Auto.cz se denně setkáváte s mnoha a mnoha automobily. Každý je něčím výjimečný a každý z nich si zaslouží pozornost. Většina opravdu zajímavých vozů je výjimečná nejen tím, co umí a co dokážou, ale také svou cenou, resp. dostupností pro běžného smrtelníka.

Dnes máme tu čest s vozem, který zdánlivě v ničem nevyniká...nejezdí nejrychleji, není nekrásnější, nenalezneme v něm ty nejkvalitnější materiály – a přesto je z jistého úhlu pohledu naprosto výjimečný. Testovaná Dacia Sandero s benzinovým agregátem o objemu 1,4 litru se totiž v základní výbavě Access prodává za naprosto vynikající cenu 179.900,- Kč.

Pro náš test jsme měli k dispozici verzi v nejvyšší výbavě Lauréate za stále ještě velmi sympatických 229.900,- Kč, ke kterým se ovšem ještě přidají příplatky za autorádio Blaupunkt či za kola z lehkých slitin. Jedním z našich hlavních cílů v tomto testu ovšem bylo zjistit, zda Dacia Sandero obstojí jako celek i v pomyslné nejlevnější výbavě.

Nepřehlédněte
TEST Dacia Sandero 1,6 - Hurá do Evropy

Český zákazník se nenechá opít rohlíkem. Životní úroveň rok od roku stoupá, zvykáme si na nové vozy ze Západní Evropy či Japonska. Tradičně silnou pozici má na našem trhu také domácí automobilka z Mladé Boleslavi a velmi ambiciózní nástup v posledních letech zažívají se svými novými modely Korejci. Hlásíme se čím dál tím více ke stylu života svých sousedů ze západu a nyní k nám dorazila z východu Dacia a láká nás svou cenou. Má čím zaujmout?

obrázek [300 x 272] V první řadě si musíme říci, co je vlastně nejnovější model automobilky z Rumunska zač. Dacia Sandero úspěšně navazuje na nízkorozpočtový model Logan, ke kterému ovšem přidává velmi důležitou porci pro středoevropana lehko stravitelného designu. Navíc se jedná o vůz s v Evropě tolik oblíbenou karoserií hatchback. Protože Dacia patří pod křídla francouzského Renaultu, v interiéru nalezneme mnoho známých koncernových ovladačů a tlačítek, která si pamatujeme už z Loganu. Sandero s ním totiž sdílí zhruba 70 % komponent.

Nahoře huj, dole...

...osvědčená technika. Zážehová jednačtyřka s osmiventilovou technikou rozhodně není výkřik poslední techniky, svou práci ovšem odvádí statečně. Její výkon 55 kW sice dělá ze Sandera poněkud línějšího účastníka silničního provozu, na klidné vyjížďky ovšem s přehledem stačí. Nulová výkonová rezerva je každopádně věc nepříjemná a i proto bychom spíše doporučovali silnější šestnáctistovku.

Kultivovanost motoru v nižších a středních otáčkách je na přijatelné úrovni, ale vytočen zní jako roj rozzlobených vos. Poměrně potěšitelná je i spotřeba. Při reálné rychlosti 100 km/h si motor řekne o 6,4 litru Naturalu na 100 kilometrů (otáčky motoru jsou rovny 2750 ot./min.), při rychlosti 130 km/h je to již 8,1 litru a motor točí 3750 otáček za minutu. Delší jízda touto rychlostí je sice možná (pokud nejsou přítomny větší kopce, v nich motoru rychle dochází dech), avšak z vozu je v tu chvíli cítit výrazný neklid. Vysloveně komfortní naladění pružin a nízká pohotovostní hmotnost ve spojení s nekomunikativním řízením nedělají ze Sandera právě ideální dopravní prostředek na dálnice. Přibližně od rychlosti 120 km/h výše v kabině rychle narůstá aerodynamický hluk, a proto bude ideální dálniční tempo ležet mezi 110 a 120 km/h, kde si Sandero z nádrže vyžádá 7 l paliva na 100 km.

Jízdní vlastnosti jsou logicky na chvostu segmentu. I mezi malými vozy dnes nalezneme na silnici velmi šikovné modely, na které ovšem Sandero pocitově ztrácí dvě až tři automobilové generace. Zázraky se opravdu nedějí. Velké náklony v zatáčkách jsou důsledkem vysloveně komfortně naladěného podvozku, který Sandero posouvá do pozice levné „nákupní tašky“ či rodinného vozu pro nenáročné řidiče. Dobrou zprávou je, že absenci sportovnějších ambicí nahrazuje Sandero velmi dobrým jízdním komfortem zejména po rozbitých silnicích nižších tříd. Na kostkách se ovšem projevil závažný neduh interiéru – výrazná rezonance. Při delším úseku jízdy po kostkách si posádka musí připadat jako v ohromném pojízdném subwooferu. Kontrolka špatně zavřených dveří navíc na nerovnostech problikávala a poutala tak svým červeným světlem, zejména v noci, zbytečně řidičovu pozornost.

Řízení sice není ani nadprůměrně komunikativní ani přesné, ovšem vzhledem k ceně se dá průměrný výsledek považovat za úspěch. Naopak za řazení musíme Dacii (či spíše Renault) pochválit, protože manuální pětistupňová převodovka fungovala velmi dobře. Její chod je dostatečně přesný, dráhy nejsou dlouhé, a tak je manipulace s pákou naprosto bezproblémová. Ale ta spojka... Spojkový pedál je měkký (což by nevadilo) a spojka zabírá velmi záhy a ostře (což vadí). Chce to několikadenní cvik, než se řidič dokáže rozjet i do kopce bez výraznějšího zacouvání směrem vzad a bez škubání či dokonce zhasnutí motoru.

Prostor za babku

obrázek [300 x 235] Uvnitř vozu vás přivítá o poznání útulnější interiér než ten, jaký známe z Loganu. I tento je sice na první pohled poněkud nízkorozpočtový, ovšem celkové pojetí a dojem z něj je dobrý. Vše je na svém místě, nic neskřípe a i design je již o něco poplatnější 21. století. Hlavním žolíkem Sandera je ovšem prostor. Do vozu se celkem bez problémů vejde pět cestujících, zavazadlový prostor má základní objem velmi dobrých 320 litrů (1200 litrů po sklopení zadních sedadel). Pohledem do tabulky zjistíme, že co se týče prostoru, nabízí tento rumunský vůz za 179.900,- Kč v podstatě shodný prostor s domácí Škodou Fabia. A tu za podobné peníze s čtyřválcem opravdu neseženete.

Drákula na českém trhu

Dacia Sandero je levný vůz postavený na základě odzkoušené, starší techniky. S trochu nadsázky (opravdu jen trochou) se dá hovořit o vozu z minulého tisíciletí. Jenže, jak náš test potvrdil, i takový vůz se může stát plnohodnotným rodinným vozem. A může být váš již za 179.900,- Kč, tedy pokud si necháte zajít chuť na výbavu, kterou již léta bereme v nových automobilech za samozřejmou. Rozloučit se budete muset například s nastavitelným volantem, airbagem pro spolujezdce, vnitřní recirkulací vzduchu, centrálním zamykáním, ukazatelem špatně zavřených dveří, osvětlením zavazadlového prostoru či s výškově stavitelným sedadlem řidiče. Za své peníze ovšem dostanete nový automobil s příjemným designem, zárukou a jistotou původu.

Nepřehlédněte
TEST Dacia Logan MCV 1.5 dCi - Nákladová záležitost

V testované verzi ve výbavovém stupni Lauréate s klimatizací, rádiem a koly z lehkých slitin je Sandero k dostání za cenu 257.900,- Kč. To už je relativně hodně peněz za tento vůz, zvláště viděno optikou konkurence. Před nedávnem testovaný Chevrolet Aveo 1,4 LT měl ve výbavě navíc například automatickou klimatizaci, rádio s ovládáním na koženém volantu, boční airbagy (u Sandera za dalších 4.500,- Kč), výkonnější agregát (55 vs. 74 kW) či elektricky ovládaná zadní okna. To vše za cenu 294.900,- Kč. Podle nás má Dacia Sandero smysl pouze tehdy, pokud je váš cíl opravdu levný nový vůz, protože jeho dovybavením na maximální úroveň (u Dacie) se již cenově dostává do velmi živých vod třídy malých vozů. Zde ovšem ani jeho nadprůměrný vnitřní prostor, objektivně viděno, nedokáže zvrátit misku vah zpět na stranu Sandera.

První cena vozu179.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Access)
První cena vozu s testovanou motorizací219.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Access)
Základní cena testovaného vozu229.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Lauréate)
Cena testovaného vozu vč. příplatků257.900,-Kč (Sandero, 1,4, 55 kW, Lauréate)

Plusy

  • prostorný interiér
  • dobrý poměr cena/výkon
  • komfortní podvozek
  • dobrý design, který není poplatný nízké ceně

Minusy

  • vibrující plynový pedál
  • pouze výškově stavitelný volant
  • nad 4000 otáček hlučnější motor
  • při vyšších rychlostech akustická nepohoda
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Sandero 1,4

Cena v základní výbavě: 229 900 Kč Cena v testované výbavě: 257 900 Kč

Základní výbava:ABS, čelní airbag řidiče a spolujezdce, imobilizér, hydraulický posilovač řízení, palubní počítač, multifunkční displej, výškově stavitelný volant, elektronicky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna

Výbava testovaného vozu:Disky kol z lehké slitiny (+ 9.000), manuální klimatizace (+ 14.000,-), autorádio s CD přehrávačem Blaupunkt (+ 5.000,-)

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
Technické údaje
Motor Dacia Sandero 1,4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 161
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1036 / 500
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4020
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1534
d) rozvor (mm): 2588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 4480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dacia Sandero 1,4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,46
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích půjde psí specialista Sam

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích…

V Česku je letos nejvíc otrávených dravců od roku 2000, kdy se tyto případy evidují. Na rapidní nárůst upozornil…

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…