DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

 

DAF Trucks N.V. letos oslavuje 90. výročí od svého založení. Dnes je tato firma vnímána jako jeden z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě, ale vedle nich má na svém kontě i řadu typů pro armádní využití.

Společnost DAF Trucks N.V. se během devadesáti let vypracovala na jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců nákladních vozidel. Historie společnosti se začala psát 1. dubna roku 1928, když si nizozemský inženýr Hub van Doorne založil v Eindhovenu malou dílnu.

Hub van Doorne si svoji eindhovenskou dílnu otevřel v jedné z budov pivovaru Coolen. Zpočátku prováděl drobné svářečské a kovářské práce pro město, výrobce osvětlení a rádií Philips a další firmy.

V průběhu hospodářské krize se Hub van Doorne spolu svým bratrem Wimem rozhodli expandovat. V roce 1932 začali vyrábět přívěsy a změnili si název na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doornova továrna na návěsy), zkráceně DAF.

Prohlédněte si klasická nákladní vozidla značky DAF ve velké galerii!

Nizozemské ministerstvo obrany zadalo v roce 1935 továrně Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek objednávku na přestavěná vozidla nazývaná TRADO. To bylo výsledkem spolupráce poručíka dělostřelectva inženýra P. H. van der Trappena a zakladatele společnosti DAF Huba van Doorneho.

Toto vozidlo bylo v podstatě přestavbou standardního nákladního vozu s jednou zadní poháněnou nápravou na nákladní vůz se dvěma poháněnými zadními nápravami. Základem pro tuto úpravu byla nejčastěji vozidla značek Ford a Chevrolet.

Po své první zakázce zadala nizozemská armáda ještě mnoho dalších objednávek, zejména pro variace odvozené od projektu TRADO. Společnost DAF (v té době ještě nazývaná Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek) dodávala také šestimístné velitelské vozy a lehké dělostřelecké transportéry.

Dalším speciálním vozidlem byl obrněný vůz M39, na jehož dvanáct kusů obdržela společnost DAF objednávku na jaře roku 1939. Tato 4,75 m dlouhá šestikolová vozidla navazovala konstrukcí svého podvozku na projekt TRADO a k pohonu obou zadních náprav využívala motor Ford Mercury V8 o výkonu 70 kW.

DAF slaví výročí limitovanou edicí tahačů XF 90th Anniversary Edition

Velkou pozornost vzbudil v roce 1939 prototyp obojživelného vozu DAF 139, který měl čtyři poháněná řiditelná kola a mohl se pohybovat v obou směrech. Čtyřmístné vozidlo s celkovou délkou 3500 mm mělo ve svém středu uložen čtyřválec Citroën o objemu 1,9 l a výkonu 35,3 kW, s nímž dosahovalo maximální rychlosti 70 km/h na souši a 8 km/h na vodě.

Výroba obojživelníku DAF 139 se díky druhé světové válce nerozběhla a všechny existující prototypy byly zničeny, aby je nezískal nepřítel v podobě německé armády.

To nejlepší od mrtvých značek: Amphicar – Nejslavnější obojživelník

Vztahy mezi nizozemskou armádou a společností DAF dostaly nový impulz počátkem padesátých let díky objednávce (z 20. prosince 1951) na 3600 dělostřeleckých tahačů 6 x 6 a téměř 2800 zbraňových transportérů 4 x 4.

Jednalo se především o třínápravový YA 328 a dvounápravový transportér Wep (zkratka pro Weapons Carrier, zbraňový transportér) YA 126. Tato vozidla s šestiválcovými benzinovými motory Hercules o objemu 5,55 l a 4,62 l, disponujícími výkony 97, resp. 75 kW byla ve výzbroji nizozemské armády během padesátých a šedesátých let.

Koncem padesátých a počátkem šedesátých let následovaly podobně velké objednávky na dvounápravové třítuny YA 314 a třínápravová devítitunová vozidla YA 616 spolu s celou řadou od nich odvozených provedení.

Vozidla DAF YA 314 a z nich vycházející YA 324 byla poháněna benzinovými šestiválci Hercules o objemu 4,62 l a výkonu 75 kW. K pohonu vozidel YA/YT/YF/YK/YB 616 a YB 626 byl zvolen zážehový šestiválec Continental o objemu 9,86 l a výkonu 150 kW, který spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou.

Veterán Auto.cz: DAF Turbotwin (1984-1988) - Úspěchy i tragédie

DAF YP 408, osmikolové obrněné vozidlo se dvěma řiditelnými předními nápravami a šesti poháněnými koly, byl vyvíjen od konce padesátých let a nizozemská armáda jej měla ve svém vozovém parku od první poloviny šedesátých let až do roku 1987.

Obrněné vozidlo dlouhé 6,23 m, vysoké 1,87 m a široké 2,4 bylo schopné pojmout až dvanáct osob. K pohonu zde sloužil vznětový šestiválec DAF DS 575 o výkonu 121 kW, umožňující stroji o hmotnosti téměř deset tun dosáhnout rychlosti přes 80 km/h.

V letech 1974 a 1975 bylo pro potřeby nizozemské armády vyrobeno celkem 1201 lehkých automobilů DAF YA 66 s plátěnou střechou. Tato vozidla vycházela ze sériového osobního automobilu DAF 66, s nímž sdílela podvozek, přední část karoserie i kompletní pohonné ústrojí v podobě čtyřválce Renault B110 a převodovky Variomatic.

DAF a jeho výlety do světa osobních automobilů ve velké galerii

V sedmdesátých a osmdesátých letech zkonstruovala společnost DAF mimo jiné také čtyřtunové YA 4440 a desetitunové YA 2300. Tato dvou- a třínápravová nákladní vozidla se vznětovými šestiválci DAF byla určené pro široký rozsah vojenských aplikací.

Řadu vozidel vyvinula společnost DAF pro nizozemské ministerstvo obrany také v devadesátých letech a v prvním desetiletí tohoto století. Příkladem jsou těžké nákladní vozy 6 x 6 v konfiguraci YBZ 3300 a tahače s tankovými podvalníky (TROPCO), které vychází z civilních nákladních vozidel XF95 a byly do armády dodávány od počátku roku 2004.

Objednávka zahrnovala čtyř- a sedminápravové kombinace s přepravními kapacitami okolo 65 tun, určené, kromě jiného, i pro přepravu tanků značky Leopard. Začátkem roku 2010 bylo pět tahačů TROPCO přestavěno na těžká vyprošťovací vozidla.

Foto: DAF Trucks N.V., Wheelsage.org, Veterán Auto.cz, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun

Postup ministerstva dopravy při zadávání provozu mýtného…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu

Prezident Miloš Zeman letos u příležitosti 28. října…

Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně

S délkou dojíždění do práce je nespokojeno 30 procent…

 
Zdroj: DAF Trucks

Štítky DAF Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť

Modernizované provedení v Evropě prodávaného Volkswagenu…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu  musel vytáhnout jeřáb s plachtou

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu…

Ve slovenském městě Poltár našli v pátek v podvečer mrtvého nejtěžšího Slováka, Pavla Zuberce, zvaného „Fečo“.…

 

iSport.cz

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý Ronaldo už pobláznil Itálii

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý…

Na parádní kousky hvězdného Cristiana Ronalda si již fotbalová veřejnost zvykla a jsou nedílnou součástí…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…