Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF Trucks připomíná 90 let od svého založení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Společnost DAF Trucks N.V. v letošním roce oslavuje 90. výročí od svého založení. Kořeny jednoho z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě sahají do malé dílny.

Společnost DAF Trucks N.V. se během devadesáti let vypracovala na jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců nákladních vozidel. Historie společnosti se začala psát 1. dubna roku 1928, když si nizozemský inženýr Hub van Doorne založil v Eindhovenu malou dílnu.

Hub van Doorne si svoji malou eindhovenskou dílnu otevřel v jedné z budov pivovaru Coolen. Zpočátku prováděl drobné svářečské a kovářské práce pro město, výrobce osvětlení a rádií Philips a další firmy.

V průběhu hospodářské krize se Hub van Doorne spolu svým bratrem Wimem rozhodli expandovat. V roce 1932 začali vyrábět přívěsy a změnili si název na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doornova továrna na návěsy), zkráceně DAF.

Díky svařovanému podvozku měly přívěsy a návěsy z jejich malé továrny vyšší nosnost pro převoz těžších nákladů a předčily tak konkurenci. Svařované prvky jejich návěsů byly tehdy převratnou novinkou, která výrazně snížila hmotnost samotných přívěsů a návěsů.

Zásadní novinkou byl v roce 1936 uvedený kontejnerový návěs DAF, který výrazně zrychlil nakládku a vykládku kontejnerů z vlaku. Šlo o jeden z vůbec prvních příkladů intermodální přepravy a společnost DAF se stala jedním z prvních dodavatelů kontejnerových návěsů na světě.

V roce 1949 sjelo z montážní linky první nákladní vozidlo DAF a společnost se přejmenovala na Van Doorne’s Automobiel Fabriek. O rok později vyrostla první specializovaná továrna na nákladní vozidla a začala výroba tří-, pěti- a šestitunových podvozků. Ze společnosti DAF se stal výrobce nákladních vozidel, jak jej známe dnes.

Na počátku své existence společnost DAF používala zážehové a vznětové motory Hercules a Perkins, ale v roce 1957 zkonstruovala a začala vyrábět motory vlastní. O dva roky později doplnila vznětový motor DD575 o turbodmychadlo. V roce 1973 pak společnost DAF přidala k turbodmychadlu mezichladič stlačeného vzduchu. V 80. letech společnost DAF představila pokročilý systém ATi, který ještě zvýšil výkon a efektivitu díky vyladění vstřikování a optimalizaci tvaru spalovací komory.

V roce 2005 společnost DAF představila motor PACCAR MX, který se dodnes montuje do všech těžkých nákladních vozidel DAF a do více než 40 % tahačů sesterských značek Kenworth a Peterbilt. Nejnovější generace motorů MX-13 a MX-11 se může pochlubit vysokou efektivitou díky nízkým provozním otáčkám motorů, dokonale sladěné poháněcí soustavě a efektivním zadním nápravám.

Když na přelomu 40. a 50. let vyjela z montážní linky první nákladní vozidla DAF, byl to v podstatě jen podvozek s charakteristickou mřížkou se sedmi chromovanými lamelami a provizorním dřevěným sedadlem. Podvozek DAF si pak převzali výrobci nástavby a ti už si vytvořili vlastní kabinu podle požadavků zákazníka.

Vlastní kabinu s charakteristickými zaoblenými tvary a šikmou čelní stěnou pro lepší obtékání vzduchu představila společnost DAF v roce 1951. O pohodlí řidiče se tehdy staralo odpružené sedadlo.

Zcela nová komfortní kabina, která byla navržena speciálně pro mezinárodní přepravu, měla premiéru v roce 1960. Model DAF 2600 měl dvě lůžka a velkou prosklenou plochu, takže působil prostorně a nabízel řidičům optimální výhled. Náročné povolání řidiče usnadňoval posilovač brzd a řízení. V roce 1969 byla společnost DAF průkopníkem v zavádění mechanismu sklápění kabiny, který výrazně usnadnil údržbu.

Koncept kabiny Space Cab, představený v roce 1988, ještě vylepšil vedoucí pozici společnosti DAF jako výrobce nákladních vozidel, který se stará jak o provozní náklady, tak o pohodlí řidiče. Tento pozoruhodný koncept nastavil nové standardy velikosti kabiny a pohodlí při mezinárodní přepravě. V roce 1994 pak společnost DAF představila ještě větší kabinu Super SpaceCab.

Zásadním milníkem v historii společnosti DAF je rok 1996, v němž se stala součástí skupiny PACCAR, do níž patří mimo jiné i severoamerické značky Kenworth a Peterbilt nebo britská společnost Leyland Trucks.

V letech 2001 a 2002 společnost DAF představila nové řady LF, CF a XF, v roce 2005 vysoce hodnocený model XF105 a v roce 2006 programy Euro 4 a 5. V roce 2013 spatřila světlo světa nová řada vysoce ekologických vozidel Euro 6. V roce 2017 nové modely CF a XF získaly titul „Mezinárodní nákladní vozidlo roku 2018“ pro svoji špičkovou efektivitu a 7% úsporu paliva. Ve stejném roce pak byl ve Spojeném království nový model LF oceněn jako komerční nákladní vozidlo roku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
4. 2. 2022 13:43
Náklaďák
Díky moc za článek. Musím se přiznat, že právě s DAFem mám dlouholeté zkušenosti a jsou to vážně super náklaďáky. Jednoho jsme měli ve firmě a později jsem si i koupil vlastního. Bohužel s náklaďákem už nejezdím, tak jsem ho byl nucen prodat. O jeho osud se postaral tento výkup nakladnich vozidel https://zahotove.cz/…ladnich-vozidel/
Avatar - Bubáq
1. 4. 2018 08:50
DAF bude Paccarem prodán do konce roku!
Asi to moc neladí s oslavou výročí založení, ale zrovna dnes se na Automobile.com objevila zpráva, že se Paccar rozhodl omezit své evropské aktivity a peníze za prodej DAFu věnovat na vývoj elektrických trucků pro americký trh.
Nejvážnějším zájemcem je podle této zprávy koncern TATA, který pŕy hodlá do struktury TATy plně začlenit TATRU! Cílem je, aby tatra plně přešla na motory DAF a převodovky TATA.
Věřím, že tento úmysl české regulační orgány plně podpoří. V důsledku očekávané transakce by se TATRA mohla vrátit na předpřevratové objemy výroby a mohla by se úspěšně vrátit na mnoho svých tradičních trhů.