DAF Trucks připomíná 90 let od svého založení
Společnost DAF Trucks N.V. se během devadesáti let vypracovala na jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců nákladních vozidel. Historie společnosti se začala psát 1. dubna roku 1928, když si nizozemský inženýr Hub van Doorne založil v Eindhovenu malou dílnu.
Hub van Doorne si svoji malou eindhovenskou dílnu otevřel v jedné z budov pivovaru Coolen. Zpočátku prováděl drobné svářečské a kovářské práce pro město, výrobce osvětlení a rádií Philips a další firmy.
V průběhu hospodářské krize se Hub van Doorne spolu svým bratrem Wimem rozhodli expandovat. V roce 1932 začali vyrábět přívěsy a změnili si název na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doornova továrna na návěsy), zkráceně DAF.
Díky svařovanému podvozku měly přívěsy a návěsy z jejich malé továrny vyšší nosnost pro převoz těžších nákladů a předčily tak konkurenci. Svařované prvky jejich návěsů byly tehdy převratnou novinkou, která výrazně snížila hmotnost samotných přívěsů a návěsů.
Zásadní novinkou byl v roce 1936 uvedený kontejnerový návěs DAF, který výrazně zrychlil nakládku a vykládku kontejnerů z vlaku. Šlo o jeden z vůbec prvních příkladů intermodální přepravy a společnost DAF se stala jedním z prvních dodavatelů kontejnerových návěsů na světě.
V roce 1949 sjelo z montážní linky první nákladní vozidlo DAF a společnost se přejmenovala na Van Doorne’s Automobiel Fabriek. O rok později vyrostla první specializovaná továrna na nákladní vozidla a začala výroba tří-, pěti- a šestitunových podvozků. Ze společnosti DAF se stal výrobce nákladních vozidel, jak jej známe dnes.
Na počátku své existence společnost DAF používala zážehové a vznětové motory Hercules a Perkins, ale v roce 1957 zkonstruovala a začala vyrábět motory vlastní. O dva roky později doplnila vznětový motor DD575 o turbodmychadlo. V roce 1973 pak společnost DAF přidala k turbodmychadlu mezichladič stlačeného vzduchu. V 80. letech společnost DAF představila pokročilý systém ATi, který ještě zvýšil výkon a efektivitu díky vyladění vstřikování a optimalizaci tvaru spalovací komory.
V roce 2005 společnost DAF představila motor PACCAR MX, který se dodnes montuje do všech těžkých nákladních vozidel DAF a do více než 40 % tahačů sesterských značek Kenworth a Peterbilt. Nejnovější generace motorů MX-13 a MX-11 se může pochlubit vysokou efektivitou díky nízkým provozním otáčkám motorů, dokonale sladěné poháněcí soustavě a efektivním zadním nápravám.
Když na přelomu 40. a 50. let vyjela z montážní linky první nákladní vozidla DAF, byl to v podstatě jen podvozek s charakteristickou mřížkou se sedmi chromovanými lamelami a provizorním dřevěným sedadlem. Podvozek DAF si pak převzali výrobci nástavby a ti už si vytvořili vlastní kabinu podle požadavků zákazníka.
Vlastní kabinu s charakteristickými zaoblenými tvary a šikmou čelní stěnou pro lepší obtékání vzduchu představila společnost DAF v roce 1951. O pohodlí řidiče se tehdy staralo odpružené sedadlo.
Zcela nová komfortní kabina, která byla navržena speciálně pro mezinárodní přepravu, měla premiéru v roce 1960. Model DAF 2600 měl dvě lůžka a velkou prosklenou plochu, takže působil prostorně a nabízel řidičům optimální výhled. Náročné povolání řidiče usnadňoval posilovač brzd a řízení. V roce 1969 byla společnost DAF průkopníkem v zavádění mechanismu sklápění kabiny, který výrazně usnadnil údržbu.
Koncept kabiny Space Cab, představený v roce 1988, ještě vylepšil vedoucí pozici společnosti DAF jako výrobce nákladních vozidel, který se stará jak o provozní náklady, tak o pohodlí řidiče. Tento pozoruhodný koncept nastavil nové standardy velikosti kabiny a pohodlí při mezinárodní přepravě. V roce 1994 pak společnost DAF představila ještě větší kabinu Super SpaceCab.
Zásadním milníkem v historii společnosti DAF je rok 1996, v němž se stala součástí skupiny PACCAR, do níž patří mimo jiné i severoamerické značky Kenworth a Peterbilt nebo britská společnost Leyland Trucks.
V letech 2001 a 2002 společnost DAF představila nové řady LF, CF a XF, v roce 2005 vysoce hodnocený model XF105 a v roce 2006 programy Euro 4 a 5. V roce 2013 spatřila světlo světa nová řada vysoce ekologických vozidel Euro 6. V roce 2017 nové modely CF a XF získaly titul „Mezinárodní nákladní vozidlo roku 2018“ pro svoji špičkovou efektivitu a 7% úsporu paliva. Ve stejném roce pak byl ve Spojeném království nový model LF oceněn jako komerční nákladní vozidlo roku.