Daimler spolu s Texas Instruments vyvíjí pokročilá digitální světla
„Světla budoucnosti“, jak se jim v listopadu 2002 říkalo, Mnichov plánoval uvést do sériové výroby do pěti let, ale nestalo se tak. Měla následovat po adaptivních bixenonech, které stále ještě leckdo používá. Místo toho u BMW začali experimentovat s laserem. Na statisíce mikrozrcadel, ve kterých se odráží světla z diod, nedošlo. Samotné LED se ovšem za těch bezmála patnáct let staly běžnou záležitostí, nejprve na zádi, později i na přídi. Dnes už hlavní full-LED nabízejí za příplatek automobilky dokonce v nižší střední třídě.
Zapomenuté techniky se chytil Daimler ve spolupráci s americkými Texas Instruments. Světlům neříkají pixelová jako bavorský soupeř, nýbrž digitální, ale to je jen marketing. Američané vyvinuli moduly s až jedním milionem tenounkých mikrozrcadel, ultrarychlý software vznikl naopak v Německu. Princip je stále stejný, odrážení světla produkovaného diodami, bez nich se tedy neobejdou. Takto se dal promítat i film.
Jenže tady jde hlavně o bezpečnost řidiče, posádky a komunikaci s ostatními řidiči a účastníky silničního provozu. Digitální světelná jednotka poskytne plnou sílu bez toho, aby oslňovala. Ovšem to ještě není všechno, ona umí sama na silnici zobrazovat značení, které tam chybí, například pruhy, směrové šipky a podobně. Světelné čáry vytvoří chodník například ve stavebních zónách. Zároveň tak zařízení varuje před překážkami a dalším nebezpečím. Chodci klidně namaluje na dálku virtuální zebru, aby věděl, že může bezpečně přejít silnici, nebo křižovatku před blížícím se vozem.
Mercedes-Benz už má systém zamontovaný v testovacích vzorcích třídy S skutečně funguje.
Vše se zdá být sériové produkci mnohem blíž než v úvodu milénia, i když se rozhodně nebude jednat o měsíce, spíše roky. Zařízení je životaschopné a můžeme si být jisti, že první auto, kde se za příplatek objeví, bude právě S-Klasse, nejspíše až její další generace. Nejdříve ale musí klesnout na přijatelnou cenu výroba celého systému. Texas Instruments oslovila i jiné automobilky, trojcípá hvězda může však jako už tolikrát všechny předběhnout a uvést tento prvek na trh jako první.
Otázkou je, jak se k této novince zachová legislativa, a to nejen v Evropě, ale i za mořem. Úřední šiml jistě přichystá nějaké ty překážky, pokročilá světelná technika by ovšem mohla být nejen pro řidiče skutečným přínosem na rozdíl od různých asistenčních systémů, které jsou dnes dokonce povinné. Na problémy Audi se schválením laserových světel v USA si určitě pamatujete... Položme si ale otázku: kdo z nás jezdí rád ve tmě?