Daimler spolu s Texas Instruments vyvíjí pokročilá digitální světla

 

Pixelová světla, která začátkem století vznikala u BMW, znovu ožívají. Ovšem u konkurence, ve Stuttgartu.

„Světla budoucnosti“, jak se jim v listopadu 2002 říkalo, Mnichov plánoval uvést do sériové výroby do pěti let, ale nestalo se tak. Měla následovat po adaptivních bixenonech, které stále ještě leckdo používá. Místo toho u BMW začali experimentovat s laserem. Na statisíce mikrozrcadel, ve kterých se odráží světla z diod, nedošlo. Samotné LED se ovšem za těch bezmála patnáct let staly běžnou záležitostí, nejprve na zádi, později i na přídi. Dnes už hlavní full-LED nabízejí za příplatek automobilky dokonce v nižší střední třídě.

Zapomenuté techniky se chytil Daimler ve spolupráci s americkými Texas Instruments. Světlům neříkají pixelová jako bavorský soupeř, nýbrž digitální, ale to je jen marketing. Američané vyvinuli moduly s až jedním milionem tenounkých mikrozrcadel, ultrarychlý software vznikl naopak v Německu. Princip je stále stejný, odrážení světla produkovaného diodami, bez nich se tedy neobejdou. Takto se dal promítat i film.

Jenže tady jde hlavně o bezpečnost řidiče, posádky a komunikaci s ostatními řidiči a účastníky silničního provozu. Digitální světelná jednotka poskytne plnou sílu bez toho, aby oslňovala. Ovšem to ještě není všechno, ona umí sama na silnici zobrazovat značení, které tam chybí, například pruhy, směrové šipky a podobně. Světelné čáry vytvoří chodník například ve stavebních zónách. Zároveň tak zařízení varuje před překážkami a dalším nebezpečím. Chodci klidně namaluje na dálku virtuální zebru, aby věděl, že může bezpečně přejít silnici, nebo křižovatku před blížícím se vozem.

Mercedes-Benz už má systém zamontovaný v testovacích vzorcích třídy S skutečně funguje. Vše se zdá být sériové produkci mnohem blíž než v úvodu milénia, i když se rozhodně nebude jednat o měsíce, spíše roky. Zařízení je životaschopné a můžeme si být jisti, že první auto, kde se za příplatek objeví, bude právě S-Klasse, nejspíše až její další generace. Nejdříve ale musí klesnout na přijatelnou cenu výroba celého systému. Texas Instruments oslovila i jiné automobilky, trojcípá hvězda může však jako už tolikrát všechny předběhnout a uvést tento prvek na trh jako první.

Otázkou je, jak se k této novince zachová legislativa, a to nejen v Evropě, ale i za mořem. Úřední šiml jistě přichystá nějaké ty překážky, pokročilá světelná technika by ovšem mohla být nejen pro řidiče skutečným přínosem na rozdíl od různých asistenčních systémů, které jsou dnes dokonce povinné. Na problémy Audi se schválením laserových světel v USA si určitě pamatujete... Položme si ale otázku: kdo z nás jezdí rád ve tmě?

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
Zdroj: Car And Driver

Štítky Mercedes-Benz Technika Luxusní třída

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 







 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…