Dějiny Dakaru: Loprais a jeho veleslavná story (6. díl)

 

Jubilejní desátý ročník Rallye Dakar odstartoval nejslavnější éru českých účasti na nejslavnější rallye světa. V roce 1988 zde Karel Loprais poprvé vyhrál v hodnocení kamionů.

Ne vždy zde však slavil, má za sebou také bolestivé vzpomínky na chvíle, kdy sahal po triumfu.

Šest kol je moc

První českou automobilkou, která se objevila na Rallye Dakar, byly dva kamiony Liazu v pátém ročníku v roce 1985. Ve svém účinkování pokračovala, ale na severu Moravy tehdejší politické orgány rozhodly, že se Tatra musí soutěže také zúčastnit. V Kopřivnici měli vůči liazkám výhodu. „Tatrovka je v principu konstruována jako terénní auto do těžkých podmínek. Liazka má silniční základ a ten byl při Dakaru přizpůsobený terénním podmínkám. A to je obrovský rozdíl,“ vysvětluje Slavomír Krpec, konstruktér závodních kamionů pro dakarskou rallye.

Při premiéře kopřivnických šestikolových valníků seděl v kabině s Karlem Lopraisem. „Po skončení soutěže Slávek říkal, že jedinou cestou k úspěchu Dakaru je postavit čtyřkolový náklaďák,“ vzpomíná Karel Loprais a pokračuje: „Tak ho pro další ročník navrhl a nakonec z tohoto konceptu vzniklo auto, které přineslo Tatře velké úspěchy.“

Rány rovnou do zad

Existovala tehdy rivalita mezi Tatrou a Liazem? „V tehdejším Československu ji možná někdo vytvářel, ale při závodě si posádky pomáhaly na trati i v bivaku po skončení etapy. Byli jsme tehdy jedna parta,“ vzpomíná Loprais.

Dějiny Dakaru: Narodil se Monsieur Dakar (3. díl)

Co tehdejšího nováčka nejvíce překvapilo? „Písky,“ tvrdí s odstupem třiceti let Loprais. „Nikde na světě nenajdete takové terény a vlastní zkušenosti jsou nepřenosné. Mnohokrát auto zapadlo a pomohla nám tehdejší legendární šlapadla, která vymyslel Sláva Krpec,“ vzpomíná Loprais a přidává další postřeh: „Tehdy se jezdily noční etapy. To jsme za jízdy skoro spali, protože na odpočinek nebyl čas. Přednost měla vždycky oprava auta.“

Rallye Dakar jel devatenáctkrát a je šestinásobným vítězem. Nelákalo ho zaokrouhlit počet startů na dvacet? „Dvakrát jsem měl po haváriích zraněnou páteř, už by to byl hazard se zdravím. V autě sedí člověk nad předním kolem, takže každý otřes jde přes sedačku do zad,“ dodává Loprais.

A jak vzpomíná na tehdejší zkušenosti Josef Kalina? Při tatrovácké premiéře v roce 1986 seděl ve druhé šestikolce a v dalších letech navigoval Karla Lopraise, ve třech ročnících dokonce k vítězství. Po životních peripetiích se k Tatře vrátil a letos jede v posádce Jaroslava Valtra ve speciálu Phoenix. „Tři neděle jsme skoro nejedli a nespali, o nějaké hygieně ani nemluvě. Zažili víc útrap a dobrodružství než za celý předchozí život. Každý zhubl o deset kil a někteří zešedivěli. Překonali jsme však stav dakarských kojenců a vyšlápli na cestu, která už vždycky bude v dějinách českého závodění legendární,“ říká legendární navigátor.

Karel Loprais na Rallye Dakar
RokUmístěníSpolujezdci
1986nedokončilStachura, Krpec
19872.Stachura, Krpec
19881.Stachura, Mück
19904.Stachura, Mück
19914.Stachura, Kalina
19923.Stachura, Kalina
19941.Stachura, Kalina
19951.Stachura, Tomeček
19962.Stachura, Tomeček
1997porucha motoruStachura, Kučera
19981.Stachura, Čermák
19991.Stachura, Kalina
20002.Stachura, Gilar
20011.Kalina, Hamerla
20022.Kalina, Hamerla
2003havárieKalina, Hamerla
2006zraněníA. Loprais, Gilar

Dívat se, je o nervy

Legendární soutěž, která mu dala nesmrtelnou přezdívku, je pořád v jeho srdci. Rád si o ní povídá a svému synovci, nástupci a pokračovateli slavného jména Alešovi už neradí.

Pamatujete si na první start v roce 1986?

Vzpomíná se nádherně. Dostali jsme se do vybrané společnosti včetně pilotů formule 1. Nikdo z nás netušil, do čeho jdeme. Skutečnost, že jsme se objevili v cíli, byla pro mnohé velké překvapením a pro nás ohromným úspěchem.

Co si zpětně vybavujete nejvíce?

Bezpochyby naši první výhru v roce 1988, když jsme jeli Dakar potřetí. Vítězné auto stojí dodnes v kopřivnickém muzeu. Nezapomenutelné bylo prvenství 1994, kdy se poprvé a naposledy jelo z Paříže do Dakaru a zpět do Paříže. Tehdy se nám povedlo dokončit soutěž na šestém místě, což je dodnes nejlepší výsledek kamionu v absolutním pořadí v dějinách Dakaru.

Sledujete každý ročník Dakaru?

Ano. Z domova, u televize a internetu. Řeknu vám, že je to mnohem více o nervy, než když je člověk na místě v akci.

Kompletní přehled o Rallye Dakar 2018 na auto.cz

Opravdu?

Na místě samotném vím, co se děje a jaká je situace. Dnes můžeme díky internetu a řadě technologických vymožeností sledovat pohyb aut po celé trase, ale také to stoprocentně nefunguje. Mám vždycky nervy, než kluci dojedou do cíle etapy.

Nevadí vám, že se soutěž přemístila z Afriky do Jižní Ameriky?

Dakar je firma a obchodní značka, která bude fungovat po celém světě. V Jižní Americe jsou krásné terény, písky a pouště především v oblasti Peru a Chile. Loňský ročník byl špatně uspořádaný a soutěž to nikam neposunulo. Všichni tam jedou proto, aby závodili, a nepřesunovali se tisíce kilometrů.

Radíte synovci Aleši Lopraisovi, který po vás převzal rodinnou dakarskou štafetu?

Jel se mnou v roce 2006 jako navigátor. Tehdy jsme se do cíle nedostali, protože jsem utrpěl po jednom skoku kompresní zlomeninu obratle. Aleš je dnes jedním z nejlepších řidičů kamionů na světě. Má cit pro řízení, je dostatečně rychlý, skvěle se domluví anglicky a vybudoval si v rámci soutěže hodně důležitých kontaktů.

Které přednosti mají kamiony Tatra v terénu a v závodech?

Když sedíte v autě téhle značky, víte, že máte nejlepší auto do složitých terénních podmínek. Výkyvné polonápravy a nezničitelný podvozek jsou zásadní přednosti těchto vozů. Vždyť v Rusku postavila Tatra v nejsložitějších terénech cesty a silnice. Teprve potom tam přijel zbytek světa.

Sledujete, jak se daří automobilce?

Mám radost, že díky současným majitelům funguje a dává lidem práci. Vedou ji lidé, kteří vědí, co chtějí, a umějí to dělat. Když jsme s rodinou jeli před několika dny kolem stavby na dálnici, byla tam spousta náklaďáků - nejvíce samozřejmě tatrovek. To potěší.

Kolik kilometrů jste tatrovkou najezdil?

To vám neřeknu, nemám to spočítané. Od roku 1972 jsem pracoval jako zkušební řidič a při zkouškách zdolal měsíčně desítky tisíc kilometrů. Za více než třicet let bych to nedal dohromady. Je to občas těžké srovnání - hodnotit sto kilometrů v terénu a pět set na silnici.

Vídáte se s bývalými kolegy z Dakaru?

Skoro se všemi. Mám na mysli Radka Stachuru, konstruktéra Slávu Krpce, Béďu Sklenovského, Otu Měřínského, Zdeňka Kahánka. Když přijede ze Šumavy, je vítán Pepík Kalina.

Čeho chcete v životě ještě dosáhnout?

Do závodního kamionu usednu už jenom při reklamních akcích, aktivní časy jsou už pryč. Věnuji se synům a jejich firmám. Nenudím se. Rozhodně bych nemohl být důchodce, který už jen odpočívá.

Karel Loprais
Narozen 4. 3. 1949
Stav manželka Danuše, synové Tomáš (44) a Leo (38)
Bydliště Frenštát pod Radhoštěm
Úspěchy Vítěz Rallye Dakar (1988, 1994, 1995, 1998, 199, 2001), 10x na stupních vítězů Rallye Dakar, Vítěz 20 etap na Rallye Dakar, 2. v podniku Paříž - Peking (1992), 3. v podniku Paříž – Kapské Město (1992), Vítěz Ankety Zlatý volant (1992, 1995, 1996, 1999)

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Hyundai vidí budoucnost ve vodíku, investuje do něj miliardy dolarů Hyundai vidí budoucnost ve vodíku, investuje do něj miliardy dolarů

Jihokorejská automobilka Hyundai spouští novou továrnu na…

Exprimátor Hudeček dostal podmínku jako trest za kauzu opencard Exprimátor Hudeček dostal podmínku jako trest za kauzu opencard

Městský soud v Praze i napodruhé uložil totožné podmíněné…

Mayová potvrdila, že nechá hlasovat britský parlament o dohodě o odchodu země z EU Mayová potvrdila, že nechá hlasovat britský parlament o dohodě o odchodu země z EU

Britská premiérka Theresa Mayová potvrdila, že má v…

 

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

 





 
Omlazená Škoda Superb zachycena v provozu! Jaké změny odhalila?

Omlazená Škoda Superb zachycena v provozu! Jaké změny odhalila?

Dnes 18:31

Jednou z chystaných novinek mladoboleslavské automobilky pro příští rok je facelift třetí generace Superbu. Ještě před premiérou byl zachycen v provozu.




Blesk.cz

Přepadení teplického klenotnictví: Záběry odhalují dění v prodejně – pistole, kasr a rychlý úprk

Přepadení teplického klenotnictví: Záběry odhalují…

Desítky policistů v pondělí dopoledne zasahovaly v centru Teplic. Ozbrojení a nemaskovaní lupiči tam přepadli…

Karel Gott poslal fotku z procházky a strhla se lavina! Slova, která dojímají

Karel Gott poslal fotku z procházky a strhla se…

Třetí adventní neděli si Karel Gott (79) zpříjemnil procházkou v zasněžené přírodě. Po nedávném nachlazení, kdy…

 

iSport.cz

Rytmus o přípravě na Marpa: Stranou šla i frajárka, sáhl jsem si na dno

Rytmus o přípravě na Marpa: Stranou šla i frajárka,…

Už jen deset dní zbývá do boxerského duelu dvou rapperů. Zápas na šest kol mezi Patrikem „Rytmusem“ Vrbovským a…

Play off Evropské ligy: Plzeň vyzve Dinamo Záhřeb, Slavia Genk

Play off Evropské ligy: Plzeň vyzve Dinamo Záhřeb,…

Fotbalisté Plzně se v prvním kole vyřazovacích bojů Evropské ligy utkají s Dinamen Záhřeb, Slavii čeká belgický…

 

Reflex.cz

Chyťte Bureše! Ať na Krymu, nebo v krimu, tahle deskovka může být ozdobou vašich Vánoc

Chyťte Bureše! Ať na Krymu, nebo v krimu, tahle…

Politická desková hra, která slibuje pobavit všechny kromě Bureše, vznikla ještě před skandálem s údajným únosem…

Babiš dojí stát o miliardy, Agrofert mu vyplatil 100 milionů korun za půlrok, říká  Pirát Michálek

Babiš dojí stát o miliardy, Agrofert mu vyplatil 100…

Dotace pro Agrofert jsou čím dál vyšší, za doby působení Andreje Babiše v politice získal tento podnik 7 miliard…