Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dějiny Dakaru: Narodil se Monsieur Dakar (3. díl)

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Když se na podniku zahraničního obchodu Motokov, který v komunistickém režimu zastupoval české automobilky, mluvilo Rallye Dakar, hovořilo se hlavně o Tatře. Její koncepci terénních nákladních vozů tato soutěž lépe vyhovovala.

Ovšem tehdejší šéf Liazu Viktor Korecký měl více odvahy a prosadil liazky na start. Kopřivnické kamiony se objevily na slavné soutěži až o rok později.

Navzdory tomuto zpoždění měli v Kopřivnici vůči liazkám výhodu. „Tatrovka je v principu konstruována jako terénní auto do těžkých podmínek. Liazka má silniční základ a ten byl při Dakaru přizpůsobený terénním podmínkám. To je obrovský rozdíl,“ vysvětluje Slavomír Krpec, legendární konstruktér závodních kamionů pro dakarskou rallye.

Při premiéře kopřivnických šestikolových valníků seděl v kabině s Karlem Lopraisem. „Po skončení soutěže Slávek říkal, že jedinou cestou k úspěchu Dakaru je postavit čtyřkolový náklaďák,“ vzpomíná Loprais a pokračuje: „Tak ho pro další ročník navrhl a nakonec z tohoto konceptu vzniklo auto, které přineslo Tatře velké úspěchy.“

Rány rovnou do zad

Existovala tehdy rivalita mezi Tatrou a Liazem? „V tehdejším Československu ji možná někdo vytvářel, ale při závodě si posádky pomáhaly na trati i v bivaku po skončení etapy. Byli jsme jedna parta,“ vzpomíná Loprais.

Co tehdejšího nováčka nejvíce překvapilo? „Písky,“ tvrdí s odstupem třiceti let Loprais. „Nikde na světě nenajdete takové terény a vlastní zkušenosti jsou nepřenosné. Mnohokrát auto zapadlo a pomohla nám tehdejší legendární šlapadla, která vymyslel Sláva Krpec,“ vzpomíná Loprais a přidává další postřeh: „Tenkrát se jezdily také noční etapy. To jsme za jízdy skoro spali, protože na odpočinek nebyl čas. Přednost měla oprava auta.“

Rallye Dakar jel devatenáctkrát a je šestinásobným vítězem. Nelákalo ho zaokrouhlit počet startů na dvacet? „Dvakrát jsem měl po haváriích zraněnou páteř, už by to byl hazard se zdravím. V autě sedí člověk nad předním kolem, takže každý otřes jde přes sedačku do zad,“ dodává Loprais.

A jak vzpomíná na tehdejší zkušenosti Josef Kalina? Při tatrovácké premiéře v roce 1986 seděl ve druhé šestikolce a v dalších letech navigoval Karla Lopraise, ve třech ročnících dokonce k vítězství. Po životních peripetiích se k Tatře vrátil a letos jede v posádce s nováčkem Martin Šoltysem v rámci týmu Tatra Buggyra Racing. „Tři neděle jsme skoro nejedli a nespali, o nějaké hygieně ani nemluvě. Zažili víc útrap a dobrodružství než za celý předchozí život. Každý zhubl o deset kil a někteří zešedivěli. Překonali jsme však stav dakarských kojenců a vyšlápli na cestu, která už vždycky bude v dějinách českého závodění legendární,“ říká navigátor.

Úspěchy Tatry na Rallye Dakar
1. místo 1988, 1994, 1995, 1998, 1999, 2001,
2. místo 1987, 1996, 2000, 2002, 2003,
3. místo 1990, 1992, 1996, 1999, 2007
Nejúspěšnější jezdci Karel Loprais (6x 1.; 4x 2.; 1x 3.), Radomír Stachura (6x 1.; 3x 2.; 1x 3.), Josef Kalina (3x 1.; 1x 2.; 1x 3.)

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)