6.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Další žaloba na VW. Tentokrát od autora DSG

Další žaloba na VW. Tentokrát od autora DSG

Někdejší šéf značek Bentley a Bugatti kdysi vedl vývoj dvouspojkové převodovky. Za svoje zásluhy v této oblasti nyní žádá miliardy korun.

Poslední měsíce pro Volkswagen nejsou zrovna šťastné. Emisní skandál Dieselgate je dobře známou kauzou, firma navíc musela nedávno přerušit výrobu kvůli sporům s dodavateli. Nyní pak vyšlo najevo, že Wolfgang Schreiber, bývalý šéf značek Bentley a Bugatti, Volkswagen zažaloval, jelikož cítí, že nebyl dostatečně odměněn za své zásluhy na vývoji dvouspojkové převodovky.

Schreiber je sice známý hlavně jako šéf Bentley a Bugatti z let 2012 až 2014, vystudovaný strojař ale mezi lety 1996 a 2003 vedl koncernový vývoj převodovek, kdy měl na starosti hlavně práce na dvouspojkové převodovce s obchodním označením DSG. Jeho podíl na dnes populární převodovce je tak velký, že u některých patentů je uveden jakožto vynálezce.

A právě to je zdroj celého problému. Podle německých zákonů o zaměstnaneckých vynálezech nelze autora v tomto ohledu odměnit pouze řádným platem, pracovník má totiž nárok i na „přiměřenou“ odměnu. Ta však není stanovena, přičemž mezi společnostmi a zaměstnanci se v této souvislosti často vedou spory, co taková přiměřená odměna znamená.

V tomto případě si sám Schreiber myslí, že má nárok na odměnu ve výši stovkách milionů eur, což je v přepočtu několik miliard korun. Právě o tak vysokou částku bývalý šéf Bentley prostřednictvím podané žaloby žádá. Schreiber totiž vidí obchodní úspěch DSG, přičemž tvrdí, že díky své práci na něm má lví podíl. Naopak sama automobilka prohlašuje, že manažer uplatnil veškeré nároky vyplývající z předcházející práce v koncernu, přičemž dosavadní jednání nevedly k žádné dohodě. Schreiber dokonce údajně odmítl odměnu ve výši 20 milionů eur (cca 540 milionů korun), kterou mu automobilka nabídla.

První projednání případu se na mnichovském soudu konalo již v polovině července, proces bude pokračovat v dubnu příštího roku.

Historie převodovky DSG (Direktschaltgetriebe) se datuje do osmdesátých let, kdy se objevila v závodních speciálech Audi a Porsche. V roce 2003 se pak objevila i v prvních sériových automobilech, nejprve v šestiválcových modelech VW Golf R32 a Audi TT. Řešení vyvinuté ve spolupráci s firmou BorgWarner (VW byl zodpovědný za konstrukci převodovky a celkovou stavbu ústrojí, BorgWarner vyvíjel dvojitou spojku a novou mechatronickou část) následně přebíraly další a další vozy německého koncernu, díky čemuž je DSG dnes velice rozšířenou převodovkou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 
Zdroj: Spiegel

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…