6.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Další žaloba na VW. Tentokrát od autora DSG

Další žaloba na VW. Tentokrát od autora DSG

Někdejší šéf značek Bentley a Bugatti kdysi vedl vývoj dvouspojkové převodovky. Za svoje zásluhy v této oblasti nyní žádá miliardy korun.

Poslední měsíce pro Volkswagen nejsou zrovna šťastné. Emisní skandál Dieselgate je dobře známou kauzou, firma navíc musela nedávno přerušit výrobu kvůli sporům s dodavateli. Nyní pak vyšlo najevo, že Wolfgang Schreiber, bývalý šéf značek Bentley a Bugatti, Volkswagen zažaloval, jelikož cítí, že nebyl dostatečně odměněn za své zásluhy na vývoji dvouspojkové převodovky.

Schreiber je sice známý hlavně jako šéf Bentley a Bugatti z let 2012 až 2014, vystudovaný strojař ale mezi lety 1996 a 2003 vedl koncernový vývoj převodovek, kdy měl na starosti hlavně práce na dvouspojkové převodovce s obchodním označením DSG. Jeho podíl na dnes populární převodovce je tak velký, že u některých patentů je uveden jakožto vynálezce.

A právě to je zdroj celého problému. Podle německých zákonů o zaměstnaneckých vynálezech nelze autora v tomto ohledu odměnit pouze řádným platem, pracovník má totiž nárok i na „přiměřenou“ odměnu. Ta však není stanovena, přičemž mezi společnostmi a zaměstnanci se v této souvislosti často vedou spory, co taková přiměřená odměna znamená.

V tomto případě si sám Schreiber myslí, že má nárok na odměnu ve výši stovkách milionů eur, což je v přepočtu několik miliard korun. Právě o tak vysokou částku bývalý šéf Bentley prostřednictvím podané žaloby žádá. Schreiber totiž vidí obchodní úspěch DSG, přičemž tvrdí, že díky své práci na něm má lví podíl. Naopak sama automobilka prohlašuje, že manažer uplatnil veškeré nároky vyplývající z předcházející práce v koncernu, přičemž dosavadní jednání nevedly k žádné dohodě. Schreiber dokonce údajně odmítl odměnu ve výši 20 milionů eur (cca 540 milionů korun), kterou mu automobilka nabídla.

První projednání případu se na mnichovském soudu konalo již v polovině července, proces bude pokračovat v dubnu příštího roku.

Historie převodovky DSG (Direktschaltgetriebe) se datuje do osmdesátých let, kdy se objevila v závodních speciálech Audi a Porsche. V roce 2003 se pak objevila i v prvních sériových automobilech, nejprve v šestiválcových modelech VW Golf R32 a Audi TT. Řešení vyvinuté ve spolupráci s firmou BorgWarner (VW byl zodpovědný za konstrukci převodovky a celkovou stavbu ústrojí, BorgWarner vyvíjel dvojitou spojku a novou mechatronickou část) následně přebíraly další a další vozy německého koncernu, díky čemuž je DSG dnes velice rozšířenou převodovkou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Zdroj: Spiegel
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…