Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další žaloba na VW. Tentokrát od autora DSG

David Bureš
Diskuze (8)
Někdejší šéf značek Bentley a Bugatti kdysi vedl vývoj dvouspojkové převodovky. Za svoje zásluhy v této oblasti nyní žádá miliardy korun.

Poslední měsíce pro Volkswagen nejsou zrovna šťastné. Emisní skandál Dieselgate je dobře známou kauzou, firma navíc musela nedávno přerušit výrobu kvůli sporům s dodavateli. Nyní pak vyšlo najevo, že Wolfgang Schreiber, bývalý šéf značek Bentley a Bugatti, Volkswagen zažaloval, jelikož cítí, že nebyl dostatečně odměněn za své zásluhy na vývoji dvouspojkové převodovky.

Schreiber je sice známý hlavně jako šéf Bentley a Bugatti z let 2012 až 2014, vystudovaný strojař ale mezi lety 1996 a 2003 vedl koncernový vývoj převodovek, kdy měl na starosti hlavně práce na dvouspojkové převodovce s obchodním označením DSG. Jeho podíl na dnes populární převodovce je tak velký, že u některých patentů je uveden jakožto vynálezce.

A právě to je zdroj celého problému. Podle německých zákonů o zaměstnaneckých vynálezech nelze autora v tomto ohledu odměnit pouze řádným platem, pracovník má totiž nárok i na „přiměřenou“ odměnu. Ta však není stanovena, přičemž mezi společnostmi a zaměstnanci se v této souvislosti často vedou spory, co taková přiměřená odměna znamená.

V tomto případě si sám Schreiber myslí, že má nárok na odměnu ve výši stovkách milionů eur, což je v přepočtu několik miliard korun. Právě o tak vysokou částku bývalý šéf Bentley prostřednictvím podané žaloby žádá. Schreiber totiž vidí obchodní úspěch DSG, přičemž tvrdí, že díky své práci na něm má lví podíl. Naopak sama automobilka prohlašuje, že manažer uplatnil veškeré nároky vyplývající z předcházející práce v koncernu, přičemž dosavadní jednání nevedly k žádné dohodě. Schreiber dokonce údajně odmítl odměnu ve výši 20 milionů eur (cca 540 milionů korun), kterou mu automobilka nabídla.

První projednání případu se na mnichovském soudu konalo již v polovině července, proces bude pokračovat v dubnu příštího roku.

Historie převodovky DSG (Direktschaltgetriebe) se datuje do osmdesátých let, kdy se objevila v závodních speciálech Audi a Porsche. V roce 2003 se pak objevila i v prvních sériových automobilech, nejprve v šestiválcových modelech VW Golf R32 a Audi TT. Řešení vyvinuté ve spolupráci s firmou BorgWarner (VW byl zodpovědný za konstrukci převodovky a celkovou stavbu ústrojí, BorgWarner vyvíjel dvojitou spojku a novou mechatronickou část) následně přebíraly další a další vozy německého koncernu, díky čemuž je DSG dnes velice rozšířenou převodovkou.

David Bureš
Diskuze (8)
7. 9. 2016 11:17
Re: Suché DSG
Celkove dvouspojku automobilky opousti. V Americe je na VW nekolik zalob pro DSG.
Avatar - KANKUNEN
7. 9. 2016 08:12
Teď se cuká
VW
7. 9. 2016 00:20
DSG
"Wolfgang Schreiber, bývalý šéf značek Bentley a Bugatti, Volkswagen zažaloval, jelikož cítí, že nebyl dostatečně odměněn za své zásluhy na vývoji dvouspojkové převodovky." Ten se jim s DSG spíše pomstil, tak co by ještě chtěl. DSG ani zadarmo :no:
6. 9. 2016 21:35
vw v krizi
bude rád když mu k tomu nehodí žalobu za diselgate...
Avatar - Đawson
6. 9. 2016 18:25
Re: Suché DSG
taky mě jako první věc napadla, že měl spíš VW zažalovat jeho za takovej křáp xD