24.3. 2013 Jakub Sochor

Design po generacích: Nejmenší Volkswageny – Jednota v různosti

Design po generacích: Nejmenší Volkswageny – Jednota v různosti

Současnému vozu Up! předchází pestrá historie, která je tvořena originálními koncepty a dvěma sériovými hatchbacky. Pojďme si je všechny představit podrobněji.

Segment A se vyznačuje pestrostí a (nejen estetickou) různorodostí svých vozidel – v jeho rámci najdeme jak levná auta s orientací na nízkou cenu, tak modely s apriorním zaměřením na styl a design (nezřídka propojené se světem oděvní módy). Do tohoto prostředí byl Volkswagenem vyslán automobil, jenž kombinuje obojí – z jedné strany jednoduchost a praktičnost, z druhé pak důraz na čistotu tvarů a osobitý výraz, který si s jiným vozidlem nespletete.

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz

Chicco (1975) – Atypický vůz známých tvarů

Prvním pokusem o moderní automobil segmentu A od Volkswagenu je experimentální hatchback Chicco z roku 1975, jehož autorem je designér Herbert Schafer. Jde o tříválcový automobil, který klade důraz na malé vnější rozměry a nízkou hmotnost a spotřebu. Design čtyřmístného vozu vychází z dobových zvyklostí. Exteriér nezapře estetické prvky tehdejších Volkswagenů (například Golfu), mezi něž patří plochá příď s jednoduchou maskou a čisté tvary prokládané hranami a ostrými zlomy jednotlivých ploch. Mezi originální rysy vnějšího designu lze zařadit obdélníkové – a v porovnání s Golfem progresivněji působící – světlomety, dále kreativní C-sloupek se zlomem ve své spodní části a boční partie, jež tvoří tři různě velké plochy. Celek je propracovaný a nadčasový, sériové výroby se však nedočkal.

Model Chicco pochází z období, kdy proběhla u Volkswagenu řada pozoruhodných experimentů. Za všechny jmenujme dvojici futuristických vozidel, jejichž autorem je vizionář a tvůrce Luigi Colani – Turbo Polo (1976) a Prototype (1977), organicky tvarovaný (vně i uvnitř) hatchback stojící na pomezí subkompaktní a kompaktní třídy.

VW Chico 1975
 

Student (1982) – V jednoduchosti je krása

Frankfurtský autosalon roku 1983 byl dějištěm premiéry konceptu městského vozidla s novou koncepcí karoserie, jež za účelem maximální možné jednoduchosti a nízkých nákladů výrazně redukovala počet svých dílů. To se citelně odrazilo na designu, který v sobě kombinuje jednoduchý vzhled s uhlazeností, danou rozměrnými panely vpředu i vzadu. Mezi výrazné prvky patří absence klasické masky chladiče, což přispívá velmi jednoduchému vzhledu čelní částí karoserie. Záď je ztvárněna obdobným způsobem jako v případě současného modelu Up! – její součástí je okno tvořící víko zavazadlového prostoru, které je z bočních stran ohraničeno vertikálními svítilnami.

V kabině, založené na ostře řezaných tvarech, najdeme dvouramenný volant s hranatým středem. Interiér je dvoubarevný – sedadla s výplněmi dveří jsou bílá, zbylé části kabiny mají šedou barvu v několika odstínech. Volkswagen zde dokázal skloubit nízké výrobní náklady s relativně moderními tvarovými řešeními – důkazem je štíhlý středový panel, na nějž jsou napojeny horizontální linky.

I v tomto případě jde o model plně zapadající do dobového spektra kreací Volkswagenu, ze kterého přebírá výrazné prvky – například nahrazení klasické masky chladiče mezi světlomety čistou plochou, což je rys, který známe z o rok staršího konceptu Auto 2000.


VW Student 1983
 

Chico (1992) – Smělý kreativec

Další představou o městském vozidle je model Chico, uvedený v roce 1992 na autosalonu ve Frankfurtu. V porovnání s předchozími vozidly tohoto zaměření se jedná o automobil s důrazem na oblé tvary a měkké plochy – takřka každý prvek vozu Chico je důsledně dotažen do zaoblené podoby. Totéž se týká linek, mezi nimiž převažují křivky. Příď zaujme nezvyklou architekturou, jejíž atypičnost vyniká zejména při bočním pohledu na karoserii – čelní část je nízká a souvisle navazuje na čelní sklo, které je oproti přídi velmi vysoké. Záď je naopak strmá a ve své spodní polovině zkosená směrem dovnitř, což působí sportovním a dynamickým dojmem. Je-li řeč o zadní části karoserie, poukažme na poměrně široký bok a nápaditý design svítilen. Na projektu pracoval Stefan Seiffert.

Čtyřmístný interiér je vzhledem ke svému segmentu vysoce modulární, s čímž souvisí originální a praktický mechanismus dveří, které se při otevření pohybují ve dvou směrech – klasicky (do boční strany) a dopředu. Oblé tvary vnějšku se promítají i do kabiny, kde najdeme zvlněný středový panel a tříramenný volant s kruhovým středem. Pohon zajišťuje hybridní systém, skládající se z benzinového a elektrického motoru.

VW Chico 1992
 

Lupo (1998-2005) – První svého druhu

Po řadě konceptů přišel (v roce 1998) sériový počin jménem Lupo, ve kterém se – do určité míry – promítá hravost svého ideového předobrazu v podobě výše uvedené studie. Rozpustilost se podepsala převážně pod ztvárnění dvojice předních kruhových světel, která ladí s logem výrobce, a pojetí zadních lamp. Celek je ale, v porovnání se studií, hranatější a vyhlíží konvenčněji. Zajímavostí je však mohutnost profilu a tvarová pravidelnost, která je dána užitím přímo vedených linek s důrazem na jednoduchost a přehlednost. Vraťme se ale k přídi, kde najdeme zajímavý prvek v podobě sníženého reliéfu kapoty. Dodejme, že vozidlo vzniklo v době, kdy Volkswagen začínal experimentovat s motivy kruhu – ty se posléze staly jedním z výrazných rysů designu vozidel Polo, Golf a v modernizované podobě i předminulé generace Passatu.

Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

Kabina přišla s věcnými tvary plně v duchu své značky. Přístrojová deska je vodorovně dělena na dvě části, přičemž středový panel je – vzhledem k poloze horní části desky – povysunutý směrem do prostoru.

VW Lupo
 

Fox (od 2005) – Syntéza osvědčeného

Rok 2005 přinesl novou generaci Volkswagenu segmentu A, jímž byl model Fox. V porovnání s hatchbackem Lupo se jedná o vůz, jenž opustil přísnou pravidelnost linek a přepracoval karoserii do nové podoby. Ta je dynamičtější, propracovanější a celkově členitější, avšak zároveň méně pravidelná.

Začněme na přídi, kde došlo k nahrazení kruhových světel komplikovanějším celkem. Ten koresponduje s nárazníkem, jehož nasávací otvory jsou rozděleny na tři samostatné části. Příď je při pohledu z profilu dynamičtější a opticky nižší, což kontrastuje s relativně mohutným druhým karosářským prostorem, který je zakončen elegantně tvarovaným C-sloupkem a líbivými svítilnami s prvkem, o němž byla řeč – motivem kruhu, dokazujícím možnost zpestřit kompozici zdánlivě nenápadným, ale elegantním a nadčasovým rysem.

Volkswagen Fox - Firefox

Přístrojová deska je opět horizontálně dělena na dvě části, které jsou pozoruhodné z hlediska kombinace ostrých hran a zakulacení svých částí. Zatímco středový panel – který je povysunutý směrem do prostoru – pracuje s velkým množstvím ostrých prvků, horní polovina desky byla zaoblena. Nutno však poznamenat, že celek je zaměřen na maximální jednoduchost, jíž dokládá kaplička v půlkruhovém tvaru.

Zjednodušeně řečeno, Volkswagen Fox představoval syntézu mnoha koncernových prvků a tvarů, což sice prohloubilo souvislosti mezi městským vozem a ostatními modelovými řadami, zato však ubralo automobilu na osobitosti – zejména v porovnání s dobovým Polem.


VW Fox
 

Up! (od 2007) – Nově a jinak

Zatím poslední minivůz od Volkswagenu dokazuje, že každá generace vozidla segmentu A v podání německého výrobce představuje zcela svébytný automobil s minimálními vazbami na své předchůdce. Up! se vymknul nejen své modelové linii začínající Lupem, ale také ostatním Volkswagenům, neboť prezentuje velmi specifické tvary, kombinující racionalitu a věcnost (čisté plochy, minimální členitost ploch) s nápaditostí, která se nepodbízí (originální přední nárazník evokující lidský úsměv, kreativní C-sloupek).

Příď opustila schéma prezentované Foxem a tvoří celek s ostře tvarovanými světlomety, rozměrným logem výrobce a již zmíněným nárazníkem, který se vyznačuje originální plochou v černém poli. Boční část nejlépe charakterizuje nekomplikovaný a snadno vstřebatelný hrubý obrys karoserie, mezi jehož zvláštnosti patří velmi plynulý a pozvolný přechod ze střechy k zadnímu nárazníku – nedochází tedy (v prostoru zadního sloupku) k ostrému zlomu jako u modelu Lupo. Záď svým uspořádáním opouští předchozí generace a experimentuje s víkem zavazadlového prostoru (obdobně jako kreace Student z roku 1982), které doplňuje opakujícím se prvkem z přídě – vrstvením nárazníku a jeho detailnějším propracováním.

Volkswagen Up! (55 kW) – Up!Paráda

Nepřekvapí, že se kabina – stejně jako exteriér – výrazně odlišuje od předchůdců. Přístrojové desce dominuje mohutný barevný díl, který – po vhodné barevné konfiguraci – může korespondovat s holými plechy na dveřích. I přes všudypřítomnou jednoduchost je interiér modelu Up! svébytný, zejména po jeho zušlechtění či ve vhodném barevném provedení.

Vzhledem k dynamickým změnám v designu lze očekávat u příští generace minivozu od VW změnu designového diskurzu. Stejně tak ale můžeme předpokládat nadčasovost designu vozidla Up!, díky níž může tento vůz odolávat novým módním trendům. K tomu jistě přispěje univerzálnost a flexibilita jeho tvarového základu, která vyústila v řadu alternativních provedení, jež zahrnují buginu (Buggy Up! Concept), all-roadově vyhlížející model (Cross Up!), elektromobil (e-Up!), sportovní verzi (GT Up!), plážový speciál (Up! Azzurra Sailing Team) či taxi (Milano Taxi, Berlin Taxi).

VW Up!
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův další mluvčí rezignoval Trumpův další mluvčí rezignoval

Mluvčí amerického prezidenta Donalda Trumpa Sean Spicer…

Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum

Zhruba dva měsíce před plánovaným referendem o odtržení…

Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus

Německo se rozhodlo znovu přehodnotit všechny zbrojní…

OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá

Ceny ropy na světových trzích pokračují v poklesu a…

 

Štítky Volkswagen

 












Blesk.cz

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce nasadit na studium totality

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce…

Prezident Miloš Zeman v pátek navrhl do rady Ústavu pro studium totalitních režimů dlouholetého předsedu Jazzové…

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

 

iSport.cz

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu zahraje semifinále

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu…

Tenistka Tereza Martincová pokračuje na antukovém turnaji v Gstaadu ve vítězném tažení a podruhé si na okruhu…

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete, připravte si 650 milionů

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete,…

Český reprezentant Vladimír Darida prodloužil v berlínské Hertě smlouvu do června 2021. Přední německý klub si…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…