reklama


Designový duel: Ford Escape vs. Honda CR-V

Designový duel: Ford Escape vs. Honda CR-V

 

Evropským SUV zhoustla konkurence. Jakými vizuálními zbraněmi budou o svou přízeň bojovat nové stroje americké a japonské provenience?

Příliv experimentátorů, jejichž základ pramení z filozofie designu sportovně-užitkových vozidel, by mohl vyvolat dojem, že móda tradičních produktů SUV pozvolna končí.

Není to ale jednoznačné - leckdy stačí takto stavěným vozidlům zvýšit klesavost střešní linky, jindy zase zlehčit a více propracovat záď karoserie, aby se z klasického sport utility vehicle stal atleticky zející crossover.

Navzdory módnosti kříženců pracují dnešní duelanti s relativně konvenčními tvarovými postupy, které odráží vkus své domoviny.


Srovnání Ford Escape vs. Honda CR-V
 

Ford Escape –Kinetický design na druhou

Vize Vertrek, prezentovaná letos v Detroitu, nepřišla vniveč. Je zřejmé, že její estetické vlastnosti ovlivnily tvary poslední generace produktu Escape.

Ford Escape: Americká Kuga II

Rysy výše zmíněného koncepčního modelu lze vycítit na čelní části sériového vozidla, zvláště na nárazníku. Ten pracuje se třemi výraznými vstupy, v praxi však bez chromovaných horizontálně vedených lamel. Jejich absence se může jevit jako zápor, není to však tak jednoznačné – díky tomu je maska s obdobnou linkou výraznější. Kapota je o něco šlachovitější, její střed není tolik vyvýšený, jako v případě vize.

Podíváme-li se na profil Escape, zdá se, že vazby mezi studií a masovějším produktem o poznání zeslábly. Zatímco koncept pracoval s řešeními, která nehledí na praktičnost (absence klasických vnějších klik dveří, velmi subtilní a vzhledově křehká zpětná zrcátka), produkční vozidlo je vyvedeno v konvenčním stylu, jemuž není cizí jistý apel na praktické užití. Linky přiostřují svůj průběh a protkávají propracovanější plochy.


Ford Escape
 

Pozadí může leckomu připomenout již známé Fordy třídy MPV. V tomto případě jde však jen o letmou asociaci. Escape disponuje svítilnami, které nejenže hrají zásadní roli v tvarosloví zádě, ovlivňují také vzezření boční části karoserie. Klenutí víka zavazadlového prostoru s náznakem konkávy způsobuje jisté odlehčení muskulatury celku, přesto jsou zadní partie tohoto SUV spíše tradiční, byť s výrazně dynamickými vizuálními prostředky.

Vraťme se na chvíli ke studii Vertrek. Architektura její přístrojové desky, jež je v úzké symbióze s výplněmi dveřmi a ztvárněním sedadel, překvapuje unikátním řešením napojení na vnější zpětná zrcátka. Tento avantgardní krok je však podmíněn citelným zlomem, v jehož ploše se nacházejí výdechy ventilační soustavy. Ačkoli to nemusí být na první pohled zřejmé, tvůrcům se tento svérázný prvek (ve smyslu prokladu ploch a dynamiky členitosti povrchu desky) podařilo vtisknout sériové přístrojové desce. Odkaz na vizi lze dále vypozorovat v liniích středového panelu, které v pevně definovaných směrových vektorech vybíhají do stran.

Video: Ford Escape – Kinetické SUV i pro USA

Honda CR-V - Sportovně-užitkový Japonec počtvrté

Již první pohled na karoserii, která věrně následuje tvary svého koncepčního předobrazu, poodhalí jednu z nuancí mezi soky dnešní konfrontace. V případě nového generačního vydání CR-Vdochází k výrazně menším mezigeneračním změnám, než u Escape.

Najdou se i místa, kde vozidlo spíše důkladně rozvíjí prvky předchozí generace.

Honda CR-V: Čtvrtá generace oficiálně

Na rozdíl od Fordu a jeho spíše menší masce volí Honda rozměrný gril, proložený třemi výraznými linkami. V tomto zdánlivě jednoduchém odkazu na vizi CR-V se snoubí mohutnost a sportovní duch značky. Útvar zasahuje do zóny světlometů, což má za následek specifický tvar tohoto dílu. Nutno říci, že jde o velmi ojedinělý jev.

Profil poodhalí zajímavý tvarový postup, spočívající v poměru obou prostorů karoserie. Poměrně lehká příď, jíž není cizí dynamika a z ní plynoucí aerodynamika automobilu, má protiváhu v druhé polovině vozidla, která je díky vysoko umístěné linii zlomu dvou zásadních rovin o poznání masivnější. Oproti Escape nevycházejí podběhy kol z klasického kruhového motivu, což zvýrazňuje terénní vzhled.

Konfrontace zádí obou vozidel říká, že oba produkty vycházejí ze zcela odlišných karosářských postupů, jež mají původ ve dvou rozdílných estetických myšleních. Zásadní nuance panuje mezi tvarovou i směrovou orientací svítilen – namísto horizontálního směřování lamp Fordu pracuje Honda se svisle vedenými světly. CR-V lze shledat mohutnější, její zadní část je strmější a disponuje menším a vzhledově klidnějším oknem.

Přístrojová deska Hondy, ač je dynamického ducha, vykazuje výrazně umírněnější design než ta u Escape. Je to zčásti dáno nižší mírou linek dekorativního charakteru a opticky uhlazenějšími povrchy dílů. Výstupek pro řadičku se zdá být harmoničtěji integrován, je to však způsobeno zmíněnou uhlazeností a menší členitostí tvarů.

Video: Honda CR-V – Design konceptu nové generace

Všechny designové duely na jednom místě


Honda CR-V
 

Rallye Dakar 2017

Anketa

Které z těchto SUV má lepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal domácí hvězdu

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal…

Tenhle borec nenudí. Na kurtech i ve svých 38 letech předvádí Radek Štěpánek skvělý tenis, i mimo něj dokáže…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama