Designový duel: Ford Escape vs. Honda CR-V

Designový duel: Ford Escape vs. Honda CR-V

 

Evropským SUV zhoustla konkurence. Jakými vizuálními zbraněmi budou o svou přízeň bojovat nové stroje americké a japonské provenience?

Příliv experimentátorů, jejichž základ pramení z filozofie designu sportovně-užitkových vozidel, by mohl vyvolat dojem, že móda tradičních produktů SUV pozvolna končí.

Není to ale jednoznačné - leckdy stačí takto stavěným vozidlům zvýšit klesavost střešní linky, jindy zase zlehčit a více propracovat záď karoserie, aby se z klasického sport utility vehicle stal atleticky zející crossover.

Navzdory módnosti kříženců pracují dnešní duelanti s relativně konvenčními tvarovými postupy, které odráží vkus své domoviny.


Srovnání Ford Escape vs. Honda CR-V
 

Ford Escape –Kinetický design na druhou

Vize Vertrek, prezentovaná letos v Detroitu, nepřišla vniveč. Je zřejmé, že její estetické vlastnosti ovlivnily tvary poslední generace produktu Escape.

Ford Escape: Americká Kuga II

Rysy výše zmíněného koncepčního modelu lze vycítit na čelní části sériového vozidla, zvláště na nárazníku. Ten pracuje se třemi výraznými vstupy, v praxi však bez chromovaných horizontálně vedených lamel. Jejich absence se může jevit jako zápor, není to však tak jednoznačné – díky tomu je maska s obdobnou linkou výraznější. Kapota je o něco šlachovitější, její střed není tolik vyvýšený, jako v případě vize.

Podíváme-li se na profil Escape, zdá se, že vazby mezi studií a masovějším produktem o poznání zeslábly. Zatímco koncept pracoval s řešeními, která nehledí na praktičnost (absence klasických vnějších klik dveří, velmi subtilní a vzhledově křehká zpětná zrcátka), produkční vozidlo je vyvedeno v konvenčním stylu, jemuž není cizí jistý apel na praktické užití. Linky přiostřují svůj průběh a protkávají propracovanější plochy.


Ford Escape
 

Pozadí může leckomu připomenout již známé Fordy třídy MPV. V tomto případě jde však jen o letmou asociaci. Escape disponuje svítilnami, které nejenže hrají zásadní roli v tvarosloví zádě, ovlivňují také vzezření boční části karoserie. Klenutí víka zavazadlového prostoru s náznakem konkávy způsobuje jisté odlehčení muskulatury celku, přesto jsou zadní partie tohoto SUV spíše tradiční, byť s výrazně dynamickými vizuálními prostředky.

Vraťme se na chvíli ke studii Vertrek. Architektura její přístrojové desky, jež je v úzké symbióze s výplněmi dveřmi a ztvárněním sedadel, překvapuje unikátním řešením napojení na vnější zpětná zrcátka. Tento avantgardní krok je však podmíněn citelným zlomem, v jehož ploše se nacházejí výdechy ventilační soustavy. Ačkoli to nemusí být na první pohled zřejmé, tvůrcům se tento svérázný prvek (ve smyslu prokladu ploch a dynamiky členitosti povrchu desky) podařilo vtisknout sériové přístrojové desce. Odkaz na vizi lze dále vypozorovat v liniích středového panelu, které v pevně definovaných směrových vektorech vybíhají do stran.

Video: Ford Escape – Kinetické SUV i pro USA

Honda CR-V - Sportovně-užitkový Japonec počtvrté

Již první pohled na karoserii, která věrně následuje tvary svého koncepčního předobrazu, poodhalí jednu z nuancí mezi soky dnešní konfrontace. V případě nového generačního vydání CR-Vdochází k výrazně menším mezigeneračním změnám, než u Escape.

Najdou se i místa, kde vozidlo spíše důkladně rozvíjí prvky předchozí generace.

Honda CR-V: Čtvrtá generace oficiálně

Na rozdíl od Fordu a jeho spíše menší masce volí Honda rozměrný gril, proložený třemi výraznými linkami. V tomto zdánlivě jednoduchém odkazu na vizi CR-V se snoubí mohutnost a sportovní duch značky. Útvar zasahuje do zóny světlometů, což má za následek specifický tvar tohoto dílu. Nutno říci, že jde o velmi ojedinělý jev.

Profil poodhalí zajímavý tvarový postup, spočívající v poměru obou prostorů karoserie. Poměrně lehká příď, jíž není cizí dynamika a z ní plynoucí aerodynamika automobilu, má protiváhu v druhé polovině vozidla, která je díky vysoko umístěné linii zlomu dvou zásadních rovin o poznání masivnější. Oproti Escape nevycházejí podběhy kol z klasického kruhového motivu, což zvýrazňuje terénní vzhled.

Konfrontace zádí obou vozidel říká, že oba produkty vycházejí ze zcela odlišných karosářských postupů, jež mají původ ve dvou rozdílných estetických myšleních. Zásadní nuance panuje mezi tvarovou i směrovou orientací svítilen – namísto horizontálního směřování lamp Fordu pracuje Honda se svisle vedenými světly. CR-V lze shledat mohutnější, její zadní část je strmější a disponuje menším a vzhledově klidnějším oknem.

Přístrojová deska Hondy, ač je dynamického ducha, vykazuje výrazně umírněnější design než ta u Escape. Je to zčásti dáno nižší mírou linek dekorativního charakteru a opticky uhlazenějšími povrchy dílů. Výstupek pro řadičku se zdá být harmoničtěji integrován, je to však způsobeno zmíněnou uhlazeností a menší členitostí tvarů.

Video: Honda CR-V – Design konceptu nové generace

Všechny designové duely na jednom místě


Honda CR-V
 

Anketa

Které z těchto SUV má lepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 













Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…