Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus vs. Opel Astra: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (158)
V Golf-klasse to zase vře. Už to nebude trvat dlouho a na trhu se utkají dva kompaktní modely zvučných jmen. Který má lepší design?

Oba modely vzájemné porovnání již absolvovaly. Tehdy se jednalo o designový duel karosérií kombi. Dnes podrobněji porovnáme vozy, které v rámci svých modelových řad tvoří karosářský základ, tedy dvouprostorové automobily typu hatchback.

Nový pětidvéřový Focus je delší (+21 mm), užší (-17 mm) a nižší (-13 mm) než jeho předchůdce. Oproti minulé generaci má také delší rozvor (+8 mm).

Mezigenerační nárůst rozměrů naopak postihl Astru od Opelu. Ta oproti své předchůdkyni narostla především o 170 mm do délky, dále o 61 mm do šířky a 50 mm do výšky. Výrazně se zvětšil také její rozvor (+ 71 mm).

Z hlediska rozměrové konfrontace s Astrou pak vychází Focus jako kratší (-61 mm), užší (-9 mm), nižší (-26 mm) a disponující menším zavazadlovým prostorem (-54 l). Rozdíl v délce rozvoru náprav není tak výrazný jako u celkové délky, činí 37 mm ve prospěch Astry.

Ford Focus a Opel Astra - srovnání rozměrů
Model Ford Focus Opel Astra rozdíl
Délka [mm] 4358 4419 +61
Šířka [mm] 1823 1814 +9
Výška [mm] 1484 1510 +26
Rozvor [mm] 2648 2685 +37
Rozchod vpředu [mm] 1544 1544 0
Rozchod vzadu [mm] 1534 1558 +24
Objem zav. prostoru [l] 316 370 +54

V popisu designu karosérie začneme novějším modelem, kterým je Ford Focus. Představení třetí generace populárního modelu proběhlo na loňském autosalonu v Detroitu. První zákazníci se ho dočkají letos v březnu.

Prostřednictvím nové generace modelu Focus získává tovární tvarový trend Fordu (kinetický design) nový rozměr. Změny jsou markantní na přídi, kde došlo k výrazné modifikaci nasávacích otvorů. Ford zde pokračuje s nápadem minimalizace průduchů mezi světlomety, přičemž naopak zvětšil ty v oblasti nárazníku, které jsou členěny na tři velké části. Přední světlomety pokračují v trendu, který byl v sériové výrobě nastolen Mondeem. To je patrné zvláště na jejich horní lince, která disponuje zlomem, jenž zpestřuje celkovou designovou formu.

Profil zdobí několik linek, které ozvláštňují jeho tvarově čisté karosářské díly. Mezi ně patří zejména linka, která dokresluje tvar blatníku předních kol. Její křivka z jedné své poloviny kopíruje tvar blatníku, po čemž volně přechází do profilu. Osobité řešení představuje úzký soulad víka nádrže se zadní sdruženou svítilnou.

Velmi nápadných změn doznala záď. Svítilny již nejsou zabudovány do D-sloupku, jak tomu bylo u předchozí generace. Nyní se nacházejí na tradičnějším místě v úrovni spodní hrany bočních oken. Celkový tvar lamp lze označit za hravý, jakoby chtěl vytvořit paralelu mezi současnou a první generací modelu. Víko zavazadlového prostoru je bohatě tvarováno, čímž navazuje na své tovární soukmenovce.

Pro ztvárnění kabiny byl rovněž použit kinetický design. Jeho bohaté křivky zdobí přístrojovou desku, která tvoří kreativní a sportovně laděný celek. Dynamiku kinetických prvků dotváří výdechy ventilační soustavy s vertikální směrovou orientací, nápaditý je i kontrast temných, tmavých ploch a světlých, lesklých detailů, které našli své místo na přístrojové desce i dveřních výplních.

Sokem pro výše uvedenou novinku je Opel Astra. Ten měl svou premiéru v rámci autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009.

Na karosérii vozu lze vypozorovat jisté syntézy z Insignie. Ta definovala pro Opel přelomový designový jazyk, kterým se Astra řídí. Příď skýtá masku chladiče drobnějšího tvaru, ve které dominuje subtilní chromovaná lišta se zabudovaným logem. Světlomety mají bohatý tvar, který je ve spodní části dynamicky zkosen směrem nahoru. Jejich optika rovněž vychází z Insignie, zvláště z hlediska členitosti jednotlivých světelných segmentů, jejichž dominantou je okrajový diodový pás v horní části. Otvor pro přívod vzduchu v nárazníku tvoří jeden díl, namísto tří u Focusu.

Paralely se sedanem střední třídy pokračují i v boční části vozu, kde lze vypozorovat zajímavý prolis v dolních partiích dveří. Zajímavým prvkem je hlavní linie, protínající celý profil, která má počátek v zadních svítilnách a volně ústí do prostoru v oblasti směrového ukazatele. Boční část vozu prohlubuje orientaci automobilu na sportovní tvary. Ve srovnání s Focusem obsahuje méně linek, které jsou plynulejší a mohou působit uceleněji.

Zadní partie zdobí kreativní svítilny, jejich stěžejním rysem jsou světelné segmenty ve tvaru šípového hrotu. Oproti Focusu je registrační značka situována na úroveň nárazníku, čímž uvolnila místo na víku zavazadlového prostoru. Na něm bylo v současné generaci upuštěno od masivní chromované lišty.

Přístrojová deska kombinuje, podobně jako Focus, tmavé materiály v interiéru, kombinované se světlými detaily a prvky. I zde jsou výdechy ventilace vertikálně orientovány. Hlavní roli zde hraje mohutný stříbrný díl, který skýtá celý přístrojový panel, displej navigace a řadící páku.

Srovnání techniky

Focus a Astra využívají shodně přední nápravy se vzpěrou MacPherson s uložením v pomocném rámu. Ford při konstrukci vycházel z předchozího Focusu, modifikované zavěšení v nové kompaktní platformě využije celá plejáda spřízněných modelů. Opel naopak pro Astru upravil nápravu poprvé použitou u Insignie.

Také vzadu Ford rozvíjí stávající konstrukci, konkrétně víceprvkovou nápravu označovanou Control Blade. Opel namísto multi-linku zvolil nezvyklé řešení: kombinaci vlečné nápravy s Wattovým přímovodem, který snižuje boční náklony karoserie podobně jako víceprvkové zavěšení.

Ze srovnání hmotností vychází vítězně Ford. S náplněmi a řidičem je v základním provedení lehčí o 103 kg. Astra je ale současně výrazně větší než nový Focus.

Opel nabízí pestřejší výběr zážehových motorů. Focus i Astra pokrývají prakticky totožné výkonové spektrum, Opel ale paralelně dodává atmosférický 1,6 Ecotec (85 kW) a podobně výkonný přeplňovaný 1,4 Turbo Ecotec (88 kW). V Rüsselsheimu navíc dodávají hned ke třem motorům volitelně automatickou převodovku, zatímco zájemci o hatchback z Kolína se musí spokojit výhradně s manuálem.

Mezi turbodiesely pak Ford nabízí dvě objemové verze celkem v pěti výkonových provedeních. Opel má k dispozici čtyři výkonové varianty turbodieselu, základ obstarává nejmenší motor v segmentu – 1,3 CDTI (70 kW). Zájemcům o samočinnou převodovku nabídne víc možností Ford: dvouspojková převodovka PowerShift se dodává hned ke třem výkonnostním provedením motoru 2,0 TDCI (85, 103, 120 kW). Opel naopak svůj měničový automat nabízí jen s nejsilnějším turbodieselem 2,0 CDTI (118 kW).

Ford Focus a Opel Astra - srovnání techniky
Model Ford Focus III Opel Astra J
Technika
Přední náprava vzpěry McPherson, příčná ramena
pomocný rám, stabilizátor
vzpěry McPherson, příčná
pomocný rám, stabilizátor
Zadní náprava víceprvková Control Blade
pomocný rám, stablilizátor
vlečená ramena
spojená torzně poddajnou příčkou,
Wattův přímovod, stabilizátor, pomocný rám
Poh. hmotnost 1270-1461 kg 1373-1590 kg
Disky kol R16-R18 R16-R19
Zavazadlový prostor 317 litrů 370 litrů
Zážehové motory
70-90 kW 1,6 Ti VCT (5M)
77 kW, 150 Nm, 5,9 l/100 km
1,4 Ecotec (5M)
74 kW, 130 Nm, 5,5 l/100 km
- 1,6 Ecotec (5M)
85 kW, 155 Nm, 6,3 l/100 km
- 1,6 Ecotec (6A)
85 kW, 155 Nm, 7,1 l/100 km
90-110 kW 1,6 Ti VCT (5M)
92 kW, 159 Nm, 5,9 l/100 km
1,4 Turbo Ecotec (6M)
88 kW, 200 Nm, 5,9 l/100 km
1,6 EcoBoost Turbo (6M)
110 kW, 270 Nm, 6,0 l/100 km
1,4 Turbo Ecotec (6M)
103 kW, 200 Nm, 5,9 l/100 km
- 1,4 Turbo Ecotec (6A)
103 kW, 200 Nm, 6,7 l/100 km
110-140 kW 1,6 EcoBoost Turbo (6M)
134 kW, 270 Nm, 6,0 l/100 km
1,6 Turbo Ecotec (6M)
132 kW, 230 Nm, 6,8 l/100 km
- 1,6 Turbo Ecotec (6A)
132 kW, 230 Nm, 7,2 l/100 km
Vznětové motory
70-90 kW 1,6 TDCi (6M)
70 kW, 230 Nm, 4,2 l/100 km
1,3 CDTI (5M)
70 kW, 190 Nm, 4,1 l/100 km
1,6 TDCi (6M)
84 kW, 285 Nm, 4,2 l/100 km
1,7 CDTI (6M)
82 kW, 260 Nm, 4,5 l/100 km
2,0 TDCi (6DS)
85 kW, 300 Nm, 5,3 l/100 km
-
90-110 kW 2,0 TDCi (6M)
103 kW, 320 Nm, 5,0 l/100 km
1,7 CDTI (6M)
92 kW, 280 Nm, 4,5 l/100 km
2,0 TDCi (6DS)
103 kW, 320 Nm, 5,3 l/100 km
-
110-140 kW 2,0 TDCi (6M)
120 kW, 340 Nm, 5,0 l/100 km
2,0 CDTI (6M)
118 kW, 350 Nm, 4,8 l/100 km
2,0 TDCi (6DS)
120 kW, 340 Nm, 5,3 l/100 km
2,0 CDTI (6A)
118 kW, 350 Nm, 5,8 l/100 km
Jakub Sochor
Diskuze (158)
Avatar - ryman
2. 7. 2011 21:06
Re: ASTRUS
>:D
2. 7. 2011 17:33
Re: Nerozhodne
kazdy ma kriteria na auto ine, chalan napisal ze on by inde pozeral.. Ja by som v tejto triede siel do focusa, mne sa proste paci.
Avatar - Nerez
2. 7. 2011 14:05
Re: kufry
Protože u Oplu je jedno co máš pod kufrem, objem ti to nekrade jak u Focusu ;-)
Avatar - das_autos
25. 1. 2011 15:30
Re: ASTRUS
Hele a vynechal jsi příjmový skupiny který na to nemaj,ale přesto se zadlužej a koupí si Golfa jenom pro to aby vypadali,že zapadaj do vyšší příjmový skupiny.Proto ten tvůj příspěvek je irelevatní a o ničem nevipovídající,protože posuzovat příjmy člověka podle auta je blbost.Znám osobně obchodního ředitele,který jezdí orezlou a okitovanou feldou,majitele výrobní fabriky kterej jezdí v O I a nějaký Golfy a Superby jsou jim ukradený.
24. 1. 2011 20:02
Re: ASTRUS
Blbosť.