Ford Focus vs. Opel Astra: Designový duel

Ford Focus vs. Opel Astra: Designový duel

 
 

V Golf-klasse to zase vře. Už to nebude trvat dlouho a na trhu se utkají dva kompaktní modely zvučných jmen. Který má lepší design?

Oba modely vzájemné porovnání již absolvovaly. Tehdy se jednalo o designový duel karosérií kombi. Dnes podrobněji porovnáme vozy, které v rámci svých modelových řad tvoří karosářský základ, tedy dvouprostorové automobily typu hatchback.

Nový pětidvéřový Focus je delší (+21 mm), užší (-17 mm) a nižší (-13 mm) než jeho předchůdce. Oproti minulé generaci má také delší rozvor (+8 mm).

Mezigenerační nárůst rozměrů naopak postihl Astru od Opelu. Ta oproti své předchůdkyni narostla především o 170 mm do délky, dále o 61 mm do šířky a 50 mm do výšky. Výrazně se zvětšil také její rozvor (+ 71 mm).

Z hlediska rozměrové konfrontace s Astrou pak vychází Focus jako kratší (-61 mm), užší (-9 mm), nižší (-26 mm) a disponující menším zavazadlovým prostorem (-54 l). Rozdíl v délce rozvoru náprav není tak výrazný jako u celkové délky, činí 37 mm ve prospěch Astry.

Ford Focus a Opel Astra - srovnání rozměrů
ModelFord FocusOpel Astrarozdíl
Délka [mm]43584419+61
Šířka [mm]18231814+9
Výška [mm]14841510+26
Rozvor [mm]26482685+37
Rozchod vpředu [mm]154415440
Rozchod vzadu [mm]15341558+24
Objem zav. prostoru [l]316370+54

V popisu designu karosérie začneme novějším modelem, kterým je Ford Focus. Představení třetí generace populárního modelu proběhlo na loňském autosalonu v Detroitu. První zákazníci se ho dočkají letos v březnu.

Ford Focus: První ženevské dojmy

Prostřednictvím nové generace modelu Focus získává tovární tvarový trend Fordu (kinetický design) nový rozměr. Změny jsou markantní na přídi, kde došlo k výrazné modifikaci nasávacích otvorů. Ford zde pokračuje s nápadem minimalizace průduchů mezi světlomety, přičemž naopak zvětšil ty v oblasti nárazníku, které jsou členěny na tři velké části. Přední světlomety pokračují v trendu, který byl v sériové výrobě nastolen Mondeem. To je patrné zvláště na jejich horní lince, která disponuje zlomem, jenž zpestřuje celkovou designovou formu.

Profil zdobí několik linek, které ozvláštňují jeho tvarově čisté karosářské díly. Mezi ně patří zejména linka, která dokresluje tvar blatníku předních kol. Její křivka z jedné své poloviny kopíruje tvar blatníku, po čemž volně přechází do profilu. Osobité řešení představuje úzký soulad víka nádrže se zadní sdruženou svítilnou.

Ford Focus: Technická data, nové fotografie

Velmi nápadných změn doznala záď. Svítilny již nejsou zabudovány do D-sloupku, jak tomu bylo u předchozí generace. Nyní se nacházejí na tradičnějším místě v úrovni spodní hrany bočních oken. Celkový tvar lamp lze označit za hravý, jakoby chtěl vytvořit paralelu mezi současnou a první generací modelu. Víko zavazadlového prostoru je bohatě tvarováno, čímž navazuje na své tovární soukmenovce.

Pro ztvárnění kabiny byl rovněž použit kinetický design. Jeho bohaté křivky zdobí přístrojovou desku, která tvoří kreativní a sportovně laděný celek. Dynamiku kinetických prvků dotváří výdechy ventilační soustavy s vertikální směrovou orientací, nápaditý je i kontrast temných, tmavých ploch a světlých, lesklých detailů, které našli své místo na přístrojové desce i dveřních výplních.

Jake.auto.cz: Ford Focus – všechny články a testy

Sokem pro výše uvedenou novinku je Opel Astra. Ten měl svou premiéru v rámci autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009.

Na karosérii vozu lze vypozorovat jisté syntézy z Insignie. Ta definovala pro Opel přelomový designový jazyk, kterým se Astra řídí. Příď skýtá masku chladiče drobnějšího tvaru, ve které dominuje subtilní chromovaná lišta se zabudovaným logem. Světlomety mají bohatý tvar, který je ve spodní části dynamicky zkosen směrem nahoru. Jejich optika rovněž vychází z Insignie, zvláště z hlediska členitosti jednotlivých světelných segmentů, jejichž dominantou je okrajový diodový pás v horní části. Otvor pro přívod vzduchu v nárazníku tvoří jeden díl, namísto tří u Focusu.

PŘEDSTAVUJEME Opel Astra - Insignizace

Paralely se sedanem střední třídy pokračují i v boční části vozu, kde lze vypozorovat zajímavý prolis v dolních partiích dveří. Zajímavým prvkem je hlavní linie, protínající celý profil, která má počátek v zadních svítilnách a volně ústí do prostoru v oblasti směrového ukazatele. Boční část vozu prohlubuje orientaci automobilu na sportovní tvary. Ve srovnání s Focusem obsahuje méně linek, které jsou plynulejší a mohou působit uceleněji.

Zadní partie zdobí kreativní svítilny, jejich stěžejním rysem jsou světelné segmenty ve tvaru šípového hrotu. Oproti Focusu je registrační značka situována na úroveň nárazníku, čímž uvolnila místo na víku zavazadlového prostoru. Na něm bylo v současné generaci upuštěno od masivní chromované lišty.

Přístrojová deska kombinuje, podobně jako Focus, tmavé materiály v interiéru, kombinované se světlými detaily a prvky. I zde jsou výdechy ventilace vertikálně orientovány. Hlavní roli zde hraje mohutný stříbrný díl, který skýtá celý přístrojový panel, displej navigace a řadící páku.

Jake.auto.cz: Opel Astra – všechny články a testy

Srovnání techniky

Focus a Astra využívají shodně přední nápravy se vzpěrou MacPherson s uložením v pomocném rámu. Ford při konstrukci vycházel z předchozího Focusu, modifikované zavěšení v nové kompaktní platformě využije celá plejáda spřízněných modelů. Opel naopak pro Astru upravil nápravu poprvé použitou u Insignie.

Také vzadu Ford rozvíjí stávající konstrukci, konkrétně víceprvkovou nápravu označovanou Control Blade. Opel namísto multi-linku zvolil nezvyklé řešení: kombinaci vlečné nápravy s Wattovým přímovodem, který snižuje boční náklony karoserie podobně jako víceprvkové zavěšení.

Ze srovnání hmotností vychází vítězně Ford. S náplněmi a řidičem je v základním provedení lehčí o 103 kg. Astra je ale současně výrazně větší než nový Focus.

Opel nabízí pestřejší výběr zážehových motorů. Focus i Astra pokrývají prakticky totožné výkonové spektrum, Opel ale paralelně dodává atmosférický 1,6 Ecotec (85 kW) a podobně výkonný přeplňovaný 1,4 Turbo Ecotec (88 kW). V Rüsselsheimu navíc dodávají hned ke třem motorům volitelně automatickou převodovku, zatímco zájemci o hatchback z Kolína se musí spokojit výhradně s manuálem.

Mezi turbodiesely pak Ford nabízí dvě objemové verze celkem v pěti výkonových provedeních. Opel má k dispozici čtyři výkonové varianty turbodieselu, základ obstarává nejmenší motor v segmentu – 1,3 CDTI (70 kW). Zájemcům o samočinnou převodovku nabídne víc možností Ford: dvouspojková převodovka PowerShift se dodává hned ke třem výkonnostním provedením motoru 2,0 TDCI (85, 103, 120 kW). Opel naopak svůj měničový automat nabízí jen s nejsilnějším turbodieselem 2,0 CDTI (118 kW).

Ford Focus a Opel Astra - srovnání techniky
ModelFord Focus IIIOpel Astra J
Technika
Přední nápravavzpěry McPherson, příčná ramena
pomocný rám, stabilizátor
vzpěry McPherson, příčná
pomocný rám, stabilizátor
Zadní nápravavíceprvková Control Blade
pomocný rám, stablilizátor
vlečená ramena
spojená torzně poddajnou příčkou,
Wattův přímovod, stabilizátor, pomocný rám
Poh. hmotnost1270-1461 kg1373-1590 kg
Disky kolR16-R18R16-R19
Zavazadlový prostor317 litrů370 litrů
Zážehové motory
70-90 kW1,6 Ti VCT (5M)
77 kW, 150 Nm, 5,9 l/100 km
1,4 Ecotec (5M)
74 kW, 130 Nm, 5,5 l/100 km
-1,6 Ecotec (5M)
85 kW, 155 Nm, 6,3 l/100 km
-1,6 Ecotec (6A)
85 kW, 155 Nm, 7,1 l/100 km
90-110 kW1,6 Ti VCT (5M)
92 kW, 159 Nm, 5,9 l/100 km
1,4 Turbo Ecotec (6M)
88 kW, 200 Nm, 5,9 l/100 km
1,6 EcoBoost Turbo (6M)
110 kW, 270 Nm, 6,0 l/100 km
1,4 Turbo Ecotec (6M)
103 kW, 200 Nm, 5,9 l/100 km
-1,4 Turbo Ecotec (6A)
103 kW, 200 Nm, 6,7 l/100 km
110-140 kW1,6 EcoBoost Turbo (6M)
134 kW, 270 Nm, 6,0 l/100 km
1,6 Turbo Ecotec (6M)
132 kW, 230 Nm, 6,8 l/100 km
-1,6 Turbo Ecotec (6A)
132 kW, 230 Nm, 7,2 l/100 km
Vznětové motory
70-90 kW1,6 TDCi (6M)
70 kW, 230 Nm, 4,2 l/100 km
1,3 CDTI (5M)
70 kW, 190 Nm, 4,1 l/100 km
1,6 TDCi (6M)
84 kW, 285 Nm, 4,2 l/100 km
1,7 CDTI (6M)
82 kW, 260 Nm, 4,5 l/100 km
2,0 TDCi (6DS)
85 kW, 300 Nm, 5,3 l/100 km
-
90-110 kW2,0 TDCi (6M)
103 kW, 320 Nm, 5,0 l/100 km
1,7 CDTI (6M)
92 kW, 280 Nm, 4,5 l/100 km
2,0 TDCi (6DS)
103 kW, 320 Nm, 5,3 l/100 km
-
110-140 kW2,0 TDCi (6M)
120 kW, 340 Nm, 5,0 l/100 km
2,0 CDTI (6M)
118 kW, 350 Nm, 4,8 l/100 km
2,0 TDCi (6DS)
120 kW, 340 Nm, 5,3 l/100 km
2,0 CDTI (6A)
118 kW, 350 Nm, 5,8 l/100 km

Anketa

Který model má lepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus vs. Opel Astra: Designový duel












Blesk.cz

Útočník s brokovnicí vtrhl do zábavního parku a zajal rukojmí, policie je osvobodila

Útočník s brokovnicí vtrhl do zábavního parku a…

Britská policie v zábavním parku v Nuneatonu v centrální části Anglie osvobodila dvojici rukojmích, které…

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli zpackané plastice: Chce 200 tisíc korun!

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli…

Toužila po dokonalé tváři, skončila zohyzděná! Irská herečka Barbara Naughton (39) podala žalobu na jednu…

 

iSport.cz

Nervy PSG. Cavani zachránil bod v nastavení, Neymar dostal červenou

Nervy PSG. Cavani zachránil bod v nastavení, Neymar…

Fotbalisté Parisu St. Germain v 10. kole francouzské ligy remizovali 2:2 na hřišti Marseille. Hrozila jim první…

Čančání, chlapi či zlozvyky. Kolocová s Kvapilovou na sebe prozradily vše

Čančání, chlapi či zlozvyky. Kolocová s Kvapilovou…

Kdo tráví víc času v koupelně, co jim vadí na mužích, jaké mají zlozvyky nebo která z dvojice víc mluví……

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…