Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus: První ženevské dojmy

Ladislav Čermák
Diskuze (150)
S tradičním časovým odstupem za Astrou a Golfem přichází velký soupeř s modrým oválem. Ve jménu vrcholícího kinetického designu přináší obří vnitřní prostor a řadu inovací.

Jestliže Focus II ve své době poněkud slevil z revolučního náboje svého předchůdce, nyní se otáčelo emocemi opět naplno doprava.

Tvary nového Focusu totiž opět zvedají vlajku inovací a znovu přeměnily leitmotiv celé karoserie. Stále znějí slova o kinetickém designu, avšak objektivně vzato, s prvním Focusem, který jej nakonec také zažil, toho tvarově ten druhý má jen málo společného. Inovační snahu lze jen pochválit, snad se k tomu stejně postaví i zákazníci.

O liniích se dá říct, že zjemnily a daly si daleko více záležet na vyváženosti a nápaditých detailech. Asi nejlépe je to poznat při pohledu šikmo zpředu, kdy výstupky koncových světel vytvářejí zajímavý dojem stupňovité zádě.

Nápadná je relativně krátká a značně skloněná kapota, navazující na čelní sklo v mírnějším úhlu, než je u hatchbacků nižší střední třídy dnes obvyklé. Zcela nově pojatá je ale i příď s mandlovitými světlomety a obřími falešnými náběry vzduchu, které pomáhají opticky snížit poměrně mohutnou příď a činí ji mnohem dynamičtější.

Nejvíce se ale měnilo vzadu; třetí pár bočních oken se ukončil dynamičtěji směrem nahoru, podobně jako u Fiesty. Nejnápadnější jsou složitá koncová světla, maskující změnu zádě z dřívějších geometrických přelomů do oblosti. Výrazný zadní spoiler se tak stává součástí tvaru, bez něj by hrozila při pohledu na záď jistá bezradnost. Velice zajímavá je hra s prolisy, které jednak narušují velké boční plochy, jednak úspěšně maskují nepoměr velikosti zadního výřezu pro kolo ke zbytku masy.

Uvnitř čeká další velké překvapení – odvážně pracovat s prostorem se totiž dá i jinak, než jak předvádějí modely z koncernu Volkswagen. Odvážné kreace, završené dvoukapličkovou palubní deskou, u vrcholných modelů potaženou kůží, působí, i díky náhradě kulatých šachet pro přístroje stylizovanými čtverci, neokoukaně. Svůj díl mají i stylizované ovladače, seskupené do kruhových celků. A pochopitelně i exkluzivně působící povrchové materiály; vystavený kus byl zjevně ve vysoké specifikaci, obsahující kvalitní černé kožené čalounění s kontrastním žlutým obšitím, a vysoký podíl měkkých plastů.

Otázkou zůstává, kolik z toho zůstane v nižších výbavách, avšak z Focusu půjde zevnitř udělat velmi útulné auto. Škoda jen několika převzatých ovladačů, které s novým stylem příliš nekonvenují. Zmínku zaslouží i multimediální centrum s vysoce nadstandardní výbavou, ke všem obvyklým vymoženostem obsahující i čtečku RSS kanálů a přístup na Internet.

Nejzásadnějším dojmem je ovšem vnitřní prostor; konkrétní čísla nám u předsériového kusu personál nedovolil přesným měřením zjistit, avšak vzadu je do všech směrů téměř neuvěřitelně prostorno. Pro kolena, nohy i hlavu je více místa, než v řadě modelů o třídu větších a svědčí to o pokračující fordovské mánii po extrémním zvětšování svých modelů.

Vpředu je to samozřejmě ještě lepší, tamější nabídka centimetrů musí nutně uspokojit naprostou většinu zájemců. Avšak interiérové panely, trčící dovnitř, působí trochu stísněně.

Zajímavý je výhled šikmo vpřed; prostor pro cestující je totiž posunutý mnohem blíže k čelnímu sklu, než je dnes obvyklé, takže do zatáček se až do docela značného úhlu kouká přes přední, nikoliv boční okno. Podporuje to i extrémně skloněný A-sloupek, připomínající spíše MPV. A nakonec velkorysost – spouštění všech oken je jednodotykové, a to včetně spínačů v jednotlivých dveřích.

Ladislav Čermák
Diskuze (150)
11. 3. 2010 14:45
Re: Re:
No, ja ti nevim, ale D5 (ani predchozi generaci, natoz pak tu novou 205k) jsem napriklad u Fordu nikdy nevidel...
9. 3. 2010 15:33
zas jeden...
Zadek má Bravo hezčí, ale je to stále jenom Fiat, tohle je Ford, který bude mít několikanásobné prodeje a kvalitu zpracování...TY SEŠ FAKT TĚSTOVINA, a ještě si zapomněl tu o nekvalitních vrzajících plastech a korozi již na výrobním páse fiatů ...
8. 3. 2010 15:40
Re: JE TO INÉ, JE TO NOVÉ
Nový Focus je zvenku ve skutečnosti velmi podobný Bravu s tím, že má hezčí anfas a přední boční blatníkovou část, celá postranní silueta je velmi podobná Bravu, zadní svítilny jsou fajn, Bravo vede pouze při pohledu zezadu - má hezčí svítilny.
Kvalitou a prodeji strčí nový Focus Bravo do kapsy s několikanásobným náskokem, ostatně doposud tomu nebylo nikdy jinak. Vnější zpracovaní FF3 je svým způsobem poctou designu Brava - jen konečně někdo hezkou formu vyplní kvalitním obsahem.
8. 3. 2010 15:24
Příliš nablýskané plechy
Pánové, řekl bych, že až uvidíme všichni FF3 v reálných podmínkách, hrany našich názorů se zaoblí. Ta vystavená auta jsou extrémně naleštěná a třeba ta žlutá je až kýčovitě kolotočářská. Designem mi dost připomíná fiat bravo, jak tu někdo podotkl, s tím rozdílem, že má povedenější přední boční blatníkovou část včetně integrace lampy, která třeba u Brava působí nějak divně protáhle. Zadek má Bravo hezčí, ale je to stále jenom Fiat, tohle je Ford, který bude mít několikanásobné prodeje a kvalitu zpracování, o to se nebojím. O velikosti interiéru ani nemluvím, když jsem seděl v Bravu, připadal jsem si jako v G.Puntu a nedocházelo mi, proč bych za tohle auta měl dát víc než za to G.Punto.Už se na něj těším.
8. 3. 2010 14:41
Re: Focus 3
Giuliett se tolik jako Focusu neproda, ale za to nemuze design. Rozhodne souhlasim s tim , ze AR Giulietta bude jednim z nejhezcich aut tridy - i diky Focusu. Uspech v prodeji je vec jina. Dnes je "doba sediva" a skoro nikoho nezajima image a smrnc. Navic spolehlivost Italskych aut opravdu trochu kulha a Giulietta nebude tak levna jako Ford. Zatim jsem ani nezjistil jaky bude mit Giulietta podvozek. Motory AR ale jsou zajimave (nemluve o tom, ze prvni Evropsky common-rail mela AR 156, stejne jako design zadni kliky dveri). P.S. Nemuzu se ani ubranit pocitu, ze Focus 3 je prekabateny Focus II. Nektere casti karoserie maji podezrele podobne proporce, takze Focus udelal neco podobneho jako Golf 5 na 6....