23.10. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.

Zřejmě nejdůležitějším trendem dnešního automobilového světa je elektrifikace aut, tedy postupný přechod od konvenčních modelů se spalovacím motorem k různým hybridům a elektromobilům. To je zdůvodněno hlavně snahou o čistší pohon, hybridy a elektroauta jednoduše vypouští méně emisí než auta se spalovacím motorem. Jak ale dokazuje studie německé konzultační společnosti Berylls Strategy Advisors, elektroauta nemusejí být tak ekologická, jak se snaží prezentovat.

Firma prezentující se jako jediná relevantní konzultační společnost pracující exkluzivně pro automobilový průmysl upozorňuje na ekologickou hrozbu elektromobilů v podobě jejich lithium-iontových akumulátorů. V závislosti na tom, kde se dané elektroauto vyrábí, vytváří výroba jeho baterií vysokou uhlíkovou stopu.

Zase ty emise... Evropské automobilky připravují záplavu elektromobilů

A to podle firmy tak vysokou, že v některých zemích elektrovozu trvá 10 let, než se ekologicky vyplatí ve srovnání s konvenčním autem s naftovým motorem. Tedy že až po 10 letech čistého bezemisního provozu se kompenzují vysoké emise vypouštěné při výrobě daného auta s elektrickým pohonem. Podle firmy totiž výroba 500 kilogramů těžké baterie pro elektromobil v továrně využívající fosilní palivo znamená o 74 % vyšší emise uhlíku než výroba konvenčního automobilu.

Konkrétně v sousedním Německu je to o něco lepší, avšak ne zcela ideální. Berylls odhaduje, že v Německu může řidič provozovat běžné auto se spalovacím motorem tři a půl roku nebo ujet s ním 50.000 kilometrů, než se elektromobil typu Nissan Leaf kvůli tamější uhelným elektrárnám ekologicky vyplatí. V České republice je situace podobná, protože vysoký podíl využívání neobnovitelných zdrojů při výrobě elektřiny je podobný jako v Německu. Leaf má ale ve srovnání s modernějšími elektromobily nižší kapacitu baterií (30 kWh), u jiných aut s většími akumulátory se tak logicky doba, než se z hlediska emisí vyplatí, prodlužuje.

Peugeot zastavil vývoj nových dieselů. Znamená to jejich definitivní konec?

„Elektrická auta se zdají všelékem snižujícím emise o 35 %, během jízdy nevypouštějí žádné emise. Když to ale vezmeme v potaz od výroby po provoz, situaci opravdu nezlepšují. Výroba elektřiny, včetně té pro elektromobily, je v mnoha zemích EU silně závislá na fosilních palivech. A klimatu je jedno, zda emise oxidu uhličitého pocházejí z výfuku nebo zda se uvolní při spalování lignitu pro výrobu elektřiny, případně při energeticky náročné výrobě baterií,“ komentuje Jan Burgard z Berylls.

Elektromobily tak možná nulovými lokálními emisemi pomůžou čistotě ovzduší ve městech, z celkového pohledu jsou ale pro životní prostředí podobně zatěžující jako auta se spalovacím motorem.

Čína chce zasáhnout proti bezhlavému rozvoji elektromobilu. Proč?

Třeba v Německu nebo Polsku se tak lidem stále vyplatí jezdit automobilem s naftovým agregátem, aby jízdou vytvářeli menší uhlíkovou stopu. V těchto zemích je totiž elektřina získávána hlavně z elektráren využívajících neobnovitelné zdroje. To samé platí třeba pro Čínu, která přitom dnes výrazně podporuje automobily s elektrickým pohonem.

Z toho vyplývá, že by se jednotlivé státy měly zaměřit spíše na emise vypouštěné v průběhu celého životního cyklu automobilu něž výhradně na emise při jeho provozu. To by se totiž ukázalo, že ty zákazy aut se spalovacím motorem nedávají úplně smysl... Ale vysvětlete to ekologickým aktivistům.

Spolupracujeme s TipCars.com
Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

Dohoda o brexitu je hotová, vydrží ale Mayová? Dohoda o brexitu je hotová, vydrží ale Mayová?

Celkem 585 stran má v angličtině text dohody mezi Velkou…

NASA již brzy pokročí s výrobou nástupce Concordu, prohlédněte si futuristický letoun NASA již brzy pokročí s výrobou nástupce Concordu, prohlédněte si futuristický letoun

Vesmírná agentura NASA ve spolupráci s americkým výrobcem…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselová auta jsou ekologičtější než…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Dnes 18:50

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Kotelnice v přípravě? Jílková s dcerou (14), která je její věrnou kopií!

Kotelnice v přípravě? Jílková s dcerou (14), která…

Čtrnáctiletá slečna Marie Voráčková jako by své mamince Michaela Jílkové (50) z oka vypadla. Na sobotním přenosu…

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

 

iSport.cz

Čech o Arsenalu i své budoucnosti: Chytat v Česku? Už to asi není reálné

Čech o Arsenalu i své budoucnosti: Chytat v Česku?…

Do sezony vstoupil famózně, po měsíčním zranění ale o místo jedničky v Arsenalu přišel. Teď musí Petr Čech tvrdě…

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v týdnu i o víkendu

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v…

V sobotu se odehrála úvodní kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…