23.10. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.

Zřejmě nejdůležitějším trendem dnešního automobilového světa je elektrifikace aut, tedy postupný přechod od konvenčních modelů se spalovacím motorem k různým hybridům a elektromobilům. To je zdůvodněno hlavně snahou o čistší pohon, hybridy a elektroauta jednoduše vypouští méně emisí než auta se spalovacím motorem. Jak ale dokazuje studie německé konzultační společnosti Berylls Strategy Advisors, elektroauta nemusejí být tak ekologická, jak se snaží prezentovat.

Firma prezentující se jako jediná relevantní konzultační společnost pracující exkluzivně pro automobilový průmysl upozorňuje na ekologickou hrozbu elektromobilů v podobě jejich lithium-iontových akumulátorů. V závislosti na tom, kde se dané elektroauto vyrábí, vytváří výroba jeho baterií vysokou uhlíkovou stopu.

Zase ty emise... Evropské automobilky připravují záplavu elektromobilů

A to podle firmy tak vysokou, že v některých zemích elektrovozu trvá 10 let, než se ekologicky vyplatí ve srovnání s konvenčním autem s naftovým motorem. Tedy že až po 10 letech čistého bezemisního provozu se kompenzují vysoké emise vypouštěné při výrobě daného auta s elektrickým pohonem. Podle firmy totiž výroba 500 kilogramů těžké baterie pro elektromobil v továrně využívající fosilní palivo znamená o 74 % vyšší emise uhlíku než výroba konvenčního automobilu.

Konkrétně v sousedním Německu je to o něco lepší, avšak ne zcela ideální. Berylls odhaduje, že v Německu může řidič provozovat běžné auto se spalovacím motorem tři a půl roku nebo ujet s ním 50.000 kilometrů, než se elektromobil typu Nissan Leaf kvůli tamější uhelným elektrárnám ekologicky vyplatí. V České republice je situace podobná, protože vysoký podíl využívání neobnovitelných zdrojů při výrobě elektřiny je podobný jako v Německu. Leaf má ale ve srovnání s modernějšími elektromobily nižší kapacitu baterií (30 kWh), u jiných aut s většími akumulátory se tak logicky doba, než se z hlediska emisí vyplatí, prodlužuje.

Peugeot zastavil vývoj nových dieselů. Znamená to jejich definitivní konec?

„Elektrická auta se zdají všelékem snižujícím emise o 35 %, během jízdy nevypouštějí žádné emise. Když to ale vezmeme v potaz od výroby po provoz, situaci opravdu nezlepšují. Výroba elektřiny, včetně té pro elektromobily, je v mnoha zemích EU silně závislá na fosilních palivech. A klimatu je jedno, zda emise oxidu uhličitého pocházejí z výfuku nebo zda se uvolní při spalování lignitu pro výrobu elektřiny, případně při energeticky náročné výrobě baterií,“ komentuje Jan Burgard z Berylls.

Elektromobily tak možná nulovými lokálními emisemi pomůžou čistotě ovzduší ve městech, z celkového pohledu jsou ale pro životní prostředí podobně zatěžující jako auta se spalovacím motorem.

Čína chce zasáhnout proti bezhlavému rozvoji elektromobilu. Proč?

Třeba v Německu nebo Polsku se tak lidem stále vyplatí jezdit automobilem s naftovým agregátem, aby jízdou vytvářeli menší uhlíkovou stopu. V těchto zemích je totiž elektřina získávána hlavně z elektráren využívajících neobnovitelné zdroje. To samé platí třeba pro Čínu, která přitom dnes výrazně podporuje automobily s elektrickým pohonem.

Z toho vyplývá, že by se jednotlivé státy měly zaměřit spíše na emise vypouštěné v průběhu celého životního cyklu automobilu něž výhradně na emise při jeho provozu. To by se totiž ukázalo, že ty zákazy aut se spalovacím motorem nedávají úplně smysl... Ale vysvětlete to ekologickým aktivistům.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů

Tunely by měly vzniknout především jako součásti…

Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza

Češi ztrácejí zájem o práci v cestovním ruchu. Zatímco v…

Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera

Novým předsedou německé vládní Křesťanskosociální unie se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselová auta jsou ekologičtější než…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

Dnes 15:20

Ceny nových aut loni vzrostly, především v souvislosti s novými emisními normami. Další zdražování se očekává i v následujících letech.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk komunistů i nacistů

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk…

Černý baron, havíř, účetní, kameraman nebo prostě dědeček. Emil Pražan (91) toho v životě zažil hodně. „Dnes…

 

iSport.cz

Plíšková je v osmifinále, Giorgiovou zdolala ve třech setech

Plíšková je v osmifinále, Giorgiovou zdolala ve třech setech

Tenistka Karolína Plíšková porazila ve 3. kole Australian Open 6:4, 3:6, 6:2 Italku Camilu Giorgiovou a potřetí…

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším přestupu i Šilhavém

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším…

Byl součástí vlny, která po vzestupu Viktorie Plzeň vzala bundesligu útokem. Zatímco František Rajtoral, Václav…

 

Reflex.cz

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Magické vlny Zambezi

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Magické vlny Zambezi

„Tož jsem přece došel veletoku, o němž jsem se jsa chlapcem tolik se načetl a nasnil. V nedozírné dálce, za…