Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?

Diskuze (202)
Filtr zachycující pevné částice ve výfukových plynech může stát 10, ale také 170 tisíc korun. Druhovýroba většinou neexistuje.

Výměna filtru pevných částic (DPF) je úkon, který majitele benzinového auta nepotká. Naopak uživatelé turbodieselů se jí nevyhnou – v závislosti na ročním nájezdu může přijít čas výměny už po několika letech vlastnictví nového auta.

Životnost filtru se liší dle konkrétního modelu auta a také způsobu použití. Vyjádřeno v kilometrech, jedná se o šestimístné číslo. I při dodržená ideálních provozních podmínek životnost málokdy přesáhne 300 tisíc km.

Přitom dnes filtr pevných částic najdeme v každém novém autě, a tak se tento problém týká všech, kdo jezdí na naftu. Normu Euro 5 (platná od roku 2010) se totiž automobilkám nedaří bez použití filtru splnit, naposledy měly to štěstí motory homologované podle normy Euro 4. Ovšem i tady je potřeba dávat pozor – na západ od našich hranic se zpravidla prodávala auta, která i tak filtr měla. Navíc některé silnější motory bez filtru neplnily už Euro 4.

Jak ukazuje následující tabulka, výměna filtru nemusí být vždy finanční tragédií. Například u Citroënu C5 první generace (jedno z prvních aut na trhu s filtrem pevných částic) cena nového originálního filtru nijak zásadně nepřesahuje ceny jiných spotřebních dílů. Konkrétně si Citroën účtuje 10.667,- Kč včetně DPH.

Mimochodem, ceny se v průběhu času vyvíjí. Třeba u šestiválcového éčkového Mercedesu filtr od loňského podzimu zlevnil o 44 %! Z necelých 49 tisíc na 27.658,- Kč.

Nejobvyklejší jsou právě ceny okolo 30 tisíc. Najdou se však i bolestné výjimky – například majitel Hondy CR-V po ujetí čtvrt milionu kilometrů pěkně zapláče, obzvlášť má-li už novější motor 2,2 i-DTEC. Pro něj stojí filtr pevných částic 170 tisíc korun. Fakt, že se jedná o společný díl s katalyzátorem, v takové chvíli asi neutěší.

Druhovýroba zatím nepomáhá. Dostupné jsou v drtivé většině jen filtry pro modely koncernu PSA, u kterých cena značkového filtru není zásadní problém, a některé pro Fiaty a Opely (motor 1,9 JTD/1,9 CDTI).

Filtry pevných částic - výrobcem doporučené ceny nových dílů
Modelrok výrobycena filtru s DPH [Kč]
BMW 320d/130 kW (E90)200833.560,-
Citroën C5 2,2 HDi/96 kW200210.667,-
Ford Focus 1,6 TDCi/80 kW200818.980,-
Honda CR-V 2,2 i-CTDi/103 kW2008109.921,-
Honda CR-V 2,2 i-DTEC/110 kW2010170.468,-
Mercedes-Benz E 320 CDI/170 kW (W211)200827.658,-
Škoda Octavia RS 2,0 TDI PD/125 kW200738.448,-
Toyota Avensis 2,2 D-CAT/130 kW200838.964,-
VW Passat 2,0 TDI PD/103 kW200740.626,-

Diskuze (202)
anonym
20. 7. 2014 11:39
tak na hondu uz dpf aj lacnejsie
v dnesnej dobe nemam vyznam asi repas s vynimkou drahych aut pre priklad take dpf na hondu c-rv ako sa v clanku spomina sa da kupit uz za rozumnych cca 30 000 kč a a niektorých aut sa daj pod 10 000 kč pritom sú to úplne nové dpf avšak z druhovyroby cize nie od vyrobcu automobilu ale vacsinou ich robia firmy co robia nahradne diely pre priklad ceny v cr su na www.dpffap.cz alebo kto ma viac odvahy nech objednava zo zahranicia napr. cez ebay z nemecka alebo uk nevyhodou je vsak ze ak vam to nebude pasovat tak na postobnom spat sa to moze predrazit raps by som riesil snad len tam kde ina moznost by nebola alebo novy by bol extra predrazeny
4. 3. 2014 21:19
Re: Cena DPF
To je prece docela dost ne? Kdyz pojedu podle predpisu, tak bmw 320xd (4x4) pojede pohodlne za 5,2

Trasa po okresce Jihlava - Zdar a zpet striktne podle predpisu prumer trasy podle PP 76kmh se spotrebou 4.2 nejel jsem pomaleji jak 90 a rychleji jak 95, obce 55.
8. 8. 2012 08:30
Re: Cena DPF
Superb II s 1,8 TSI, trasa Ostrava - Tábor, čtvrtek dopoledne cesta tam průměr 6,3 litru na sto - pohodová jízda spíš na úsporu, zpátky v sobotu dopoledne zpět průměr 7,4 litru na sto - svižněji, na dálnici mě cestou předjely maximálně 3 auta. Průměr 8,5 litru bych musel jet jako stíhačka celou cestu pořádně přes limity. Nesmí ale pršet, to pak 18" gumy udělají svoje.
8. 8. 2012 08:29
Re: Mechanik
Co to máš za mechanika, když ti toto řekne, pokud vím tak Ford žádné aditivům (močovinu) nemá, pro zvýšení teploty- vypálení filtru DPF používá naftu co máš v nádrži :-D.
Avatar - Choochoo
8. 8. 2012 07:47
DPF
[odkaz]
Ono to neni jen o cene, ale i o zivotnosti, ktera muze byt i nekolikrat nizsi nez u drazisch a kvalitnejsich filtru. Nektere motory at se v clanku obevuji s filtrem u nas filtr mozna ani nemaji(i-CTDI) u nekterych je celozivotni. U nekterych se muzou obevit problemy po 50-100tis a to pak relativne nizka cena je i tak dost vysoka.