Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Duster RenaultSport: Ostrý bratr terénní Dacie míří na silnice

Jiří Červenka
Diskuze (11)
První Dacia od Renaultsportu dostane šestiválcový diesel a pohon 4x4 s aktivními diferenciály; stát bude méně než půl milionu korun.

Poznámka redakce: Pokud jste na tento článek narazili náhodou nebo jste přišli z vyhledávače, mějte prosím na paměti, že původně vyšel v rámci tematické přílohy Apríl 2012 na Auto.cz a některé informace v něm obsažené proto platí pouze 1. dubna.

Rumunská Dacia je na vzestupu. S modely jako Logan, Duster nebo nejnověji Lodgy dokázala přesvědčit zákazníky, že umí nabídnout vynikající poměr užitné hodnoty a ceny. Nyní je na řadě další logický krok – zamířit do lukrativních segmentů s vysokými maržemi. Jedním z nich je trh prestižních sportovních SUV.

Na podzimním autosalonu v Paříži předvede Dacia zatím nejradikálnější model ve své dosavadní historii: Duster RS. Jeho vývojem byli pověřeni specialisté z vyhlášeného oddělení RenaultSport, které pro mateřský Renault vyvíjí oblíbené sportovní modely Clio RS a Mégane RS. „Zákazníci již zjistili, že Dacia Duster je všestranné SUV se stylovým designem, a nyní chceme pozvednout jeho emocionální přitažlivost na novou úroveň,“ říká v oficiálním tiskovém prohlášení Avril Première, šéfkonstruktérka RenaultSportu.

Vůz dostane nepřehlédnutelný aerodynamický paket s do šířky roztaženými blatníky a mohutným, nízko k zemi spuštěným nárazníkem. Za příplatek bude možné pořídit paket Competition s černým předním „lízátkem“ a velkým zadním přítlačným křídlem, které podle Renaultsportu generuje v rychlosti 200 km/h přítlak 400 kg.

Šestiválec z limuzíny, ale vyladěný

Největší překvapení ovšem čeká pod kapotou. Konstruktéři dostali do kompaktního prostoru vznětový šestiválec V9X z luxusní limuzíny Renault Latitude. Sekvenční přeplňování dvěma turbodmychadly zvýšilo jeho výkon na 250 kW v 3800 ot./min., přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 600 Nm. „V tuto chvíli nemohu uvést konkrétní hodnoty, ale slibuji, že díky nižší hmotnosti bude Duster Renaultsport ve skutečnosti rychlejší než výkonnější, ale mnohem těžší BMW X6 M50d,“ konstatuje hrdě Avril. To by znamenalo zrychlení 0-100 km/h za méně než 5,3 sekundy. Na rozdíl od BMW navíc vrcholný Duster nebude v rozletu brzděn omezovačem rychlosti, která by tak mohla dosáhnout až 270 km/h.

Spolehlivý a robustní pohon všech kol v běžné Dacii Duster je koncipován spíše do náročného terénu než pro vysokovýkonné aplikace. Konstruktéři z Dieppe proto instalovali k zadní nápravě mezinápravovou spojku Haldex čtvrté generace s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem eLSD. Na místě ovladače pro připínání pohonu 4x4 najdou šťastní majitelé ovladač režimu SuperSport, ve kterém Haldex trvale přenáší 80 % točivého momentu na zadní kola.

Jelikož ale švédská konstrukce není na takové provozní zatížení dimenzovaná, režim SS se automaticky deaktivuje po 10 minutách nebo při dosažení rychlosti 40 km/h, kdy se Haldex otevře a točivý moment motoru je distribuován pouze k předním kolům. Argument, že tím pádem nepůjde o plnohodnotnou čtyřkolku, Premièrová vyvrací. „V Koleosu se taky čtyřkolka vypne při překročení 40 km/h a zákazníkům to nevadí,“ vysvětluje.

Spojovací článek mezi hnacím agregátem a rozvodnou soustavou bude tvořit sedmistupňová samočinná převodovka, používaná ve vozech Infiniti.

Dacia z názvu zmizí

Zajímavostí je rovněž obchodní název vozu: po celém světě bude prodáván jako Duster Renaultsport. „Jméno Duster se již stalo synonymem dostupné prestiže a není vyloučeno, že z něj časem vznikne samostatná značka,” poodhaluje šéfkonstruktérka pozadí neobvyklého kroku. V tomto kontextu není nezajímavé zmínit dřívější úvahy některých analytiků o tom, že modely Dacia by v budoucnu mohly kompletně nahradit současnou nabídku Renaultu, protože kvalitativně to prý vyjde nastejno.

Nové sportovní SUV z Rumunska zamíří k prvním zákazníkům necelých sedm měsíců po své výstavní premiéře a podle zatím neoficiálních informací by mělo stát 19.900 euro (v přepočtu cca 490.000 Kč). Předběžné datum zahájení prodeje bylo stanoveno na 1. dubna 2013.

Jiří Červenka
Diskuze (11)
Avatar - lamal
2. 4. 2012 14:30
Kvalita zhodna s renaultom
>:D dobree, pobavilo niet co dodat, skvely kusok
Avatar - Ada je zase tady
1. 4. 2012 19:36
Re: Dacia
April >:-[]
1. 4. 2012 16:53
Re: Dacia
Nerob z Rumunov blbcov! Nemusia klesnut az tak dole >:D
1. 4. 2012 14:10
Re: Dacia
Toto :no:
Diesel není sportovní !!!
Patří diesel je pomalejší.
Avatar - Ada je zase tady
1. 4. 2012 13:22
Re: Dacia
A pod kapotou bude mit motor TDI >:D