EcoBoost 1,0 l od Fordu je motorem roku 2012
Motor získal, kromě absolutního vítězství, rovněž ceny v kategoriích „nejlepší nový motor“ a „nejlepší motor do 1,0 l“. Ceny předává odborný magazín Engine Technology International na základě výsledků hlasování 76 novinářů z pětatřiceti zemí celého světa.
Ve třináctileté historii ankety Engine of the Year je to poprvé, kdy v ní zvítězil Ford. Čekání stálo za to – EcoBoost 1,0 l totiž nasbíral od porotců vůbec nejvyšší skóre za celou dobu existence ankety. „Když jsme se pustili do konstrukce tohoto motoru, nastavili jsme si laťku neuvěřitelně vysoko,“ řekl Joe Bakaj, viceprezident Fordu odpovědný za globální vývoj pohonných jednotek. „Chtěli jsme dosáhnout nevídaně nízké spotřeby, překvapující dynamiky a kultivovanosti – to vše ve velmi malém tříválcovém motoru.“
Agregát tak malý, že by se půdorysně vešel na list papíru A4, byl zkonstruován v technických střediscích společnosti Ford v britském Duntonu a německém Merkenichu. Vyrábí se v rumunské Craiově a německém Kolíně nad Rýnem. Prvním modelem, do kterého se EcoBoost 1,0 l montuje, je nový Focus; během letošního roku přijdou na řadu také Ford C-MAX a B-MAX. Od příštího roku bude EcoBoost 1,0 l k dispozici i ve Spojených státech, později bude nabízen také v Asii a Africe.
Nový Focus s motorem EcoBoost 1,0 l v provedení 74 kW má nejnižší spotřebu paliva ve své třídě, 4,8 l/100 km, při emisích CO2 109 g/km. Kombinovaná spotřeba varianty 92 kW činí 5,0 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 na úrovni 114 g/km.
EcoBoost 1,0 l je osazen turbodmychadlem s nízkou setrvačností, které zajišťuje rychlou odezvu na sešlápnutí plynu již od nízkých pístových rychlostí motoru a dokáže se roztočit až na 248 000 ot./min. Sběrné potrubí je odlité přímo do hlavy válců, což snižuje teplotu výfukových plynů a umožňuje dosáhnout optimální směsi paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček.
Litinový blok se zahřeje rychleji než obvykle používaný hliníkový, k zahřátí na provozní teplotu spotřebuje asi o 50 procent méně energie. Oba hlavní řemeny jsou ponořeny v olejové lázni, což má zajistit tišší a účinnější chod motoru. Namísto obvyklých vyvažovacích hřídelí, které spotřebovávají část výkonu motoru, jsou zde vibrace vznikající v důsledku tříválcové konfigurace potlačovány záměrně „nevyváženým“ setrvačníkem: jeho kmity působí proti kmitům klikové hřídele.
Ford of Europe plánuje zvýšit roční objem výroby automobilů poháněných úspornými zážehovými motory EcoBoost ze 141 000 v roce 2011 na 480 000 v roce 2015. Společnost předpokládá, že z toho více než 300 000 vozů bude mít pod kapotou právě EcoBoost 1,0 l.